تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826434489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی انقلاب با رویکردهای مذهبی غیرعلمی است اکبر اعلمی: 48 درصد شعارهای دوران انقلاب ماهیت فرهنگی دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی انقلاب با رویکردهای مذهبی غیرعلمی است
اکبر اعلمی: 48 درصد شعارهای دوران انقلاب ماهیت فرهنگی دارد
نماینده مجلس ششم گفت: سال 83 تحلیلی بر روی 4 هزار شعاری که از سراسر ایران در فاصله مهر 56 تا شهریور 60 گردآوری شده مورد بررسی قرار دادند و 48 درصد آن ماهیت فرهنگی دارد.

خبرگزاری فارس: اکبر اعلمی: 48 درصد شعارهای دوران انقلاب ماهیت فرهنگی دارد



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، روز گذشته مناظره‌‌ای‌ با موضوع «آرمان‌های انقلاب» با حضور محمدحسن قدیری‌ابیانه و اکبر اعلمی در تالار اندیشه دانشکده ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد. بنا به اعلام مجری برنامه هر کدام از طرفین چهار وقت 6 دقیقه‌ای داشتند تا سخنان خود را در مورد موضوع مناظره آغاز کنند و بعد از آن پرسش‌های دانشجویان مطرح شود. اکبر اعلمی به عنوان آغاز کننده این برنامه قبل از سخنان ابتدایی خود پیشنهاد داد تا با توجه به کمبود وقت از ابتدا تا انتهای جلسه به صورت پرسش و پاسخ برگزار شود تا به گفته وی عنوان برنامه شهید نشود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان داشت: به نظر می‌رسد عنوانی که برای این مناظره انتخاب شده خیلی دلچسب نیست و برای همین هم خیلی استقبال نشده و برای نخستین بار است که در چنین برنامه‌ای با تعداد کمتری دانشجو مواجه هستیم و برای اینکه جذابیت موضوع بیشتر شود، پرسش و پاسخی دنبال شود. این پیشنهاد اکبر اعلمی مورد موافقت قرار نگرفت و وی سخنان خود را این چنین آغاز کرد: تاکنون در ارتباط با انقلاب و اهداف و آرمان‌های آن تحلیل‌های فراوانی ارائه شده که غالبا با دو مشکل جدی مواجه بوده‌اند. وی عنوان کرد: یکی مشکل روش‌شناختی بوده و غالب تحلیل‌گران، انقلاب و اهداف آن را به جای آن که در زمان خودش مورد تحلیل قرار دهند، دغدغه‌های زمان تحلیل و آرمان‌ها و اهدافی را که مدنظر آنها بوده تعمیم دادند و در زمان انقلاب از اعتبار لازم علمی برخوردار نیست. اعلمی افزود: دومین مشکل تحلیل‌های صورت گرفته معرفت شناختی است، اغلب تحلیل‌گران دچار این مشکل شدند از حیث معرفت شناختی دو بعد داشته یا به صورت تقلیل‌گرایانه آمدند انقلاب و اهداف آن را مورد بررسی قرار دادند به این معنی که به جای اینکه همه ابعاد انقلاب و اهداف و آرمان‌های آن را یک جا مدنظر قرار دهند و در تحلیل خودشان بررسی کنند، به یک یا دو مورد از اهداف انقلاب تقلیل دادند.  وی گفت: مشکل بعدی از بعد معرفت شناختی در تحلیل‌ها ‌این است که غالبا با نگاه ایدئولوژی و سیاسی انقلاب و اهداف و آرمان‌ها آن را مورد تحلیل قرار دادند به این معنی که فرد اگر فرد مذهبی و در درون حاکمیت بوده با رویکرد حاکمیت و دغدغه‌های موجود به تحلیل انقلاب پرداخته و آن را صرفا از بعد مذهبی مورد بررسی قرار داده است. وی خاطرنشان کرد: کسانی هم بودند که با رویکرد مارکسیستی انقلاب و اهداف آن را مورد تحلیل قرار دادند هر دو این روش‌ها در واقع غیرعلمی است. اعلمی عنوان کرد: اگر قرار است انقلاب و اهداف و آرمان‌های آن مورد تحلیل واقع بینانه و علمی قرار بگیرد، باید همه ابعاد را در زمان خاص خود یعنی سال 1357 مدنظر داشت. وی بیان داشت: برای اینکه گرفتار این مشکلات روش‌شناختی و معرفت شناختی نشویم، حداقل پنج روش برای کشف اهداف و آرمان‌های انقلاب وجود دارد که می‌توانیم مورد بررسی قرار دهیم. این نماینده مجلس ششم ادامه داد: نخستین روش این است، شعارهایی را که مردم در انقلاب می‌دادند مورد بررسی قرار دهیم در سال 83 تحلیلی در این زمینه بر روی 4 هزار شعاری که از سراسر ایران در فاصله مهر 56 تا شهریور 60 گردآوری شده مورد بررسی قرار دادند. وی افزود: براساس این تحقیق 48 درصد شعارها با ماهیت فرهنگی، 35 درصد سیاسی، 5.5 درصد اقتصادی و 10 درصد در مورد ضرورت وحدت برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های انقلاب و مابقی شعارهای پراکنده بوده است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: براساس این تحقیق اولویت اول در‌باره اهداف و آرمان‌های انقلاب، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده است. وی گفت: در توجیه این مسئله می‌شود اینگونه استدلال کرد، اول اینکه احتمال دارد آن زمان مردم به لحاظ معیشتی مشکل حادی نداشتند و در ارتباط با مسائل اقتصادی تا حدودی تامین بودند و اگر هم مشکلاتی داشتند در حدی نبوده که عامل ایجاد انقلاب شود و مردم را وادار به انقلاب کند. اعلمی تصریح کرد: دومین علت این می‌تواند باشد؛ با توجه به اینکه شعارها معمولا توسط گروه‌ها و کانون‌های خاصی و اغلب در مساجد یا در ستادهای مربوط به مبارزان انقلابی تهیه می‌شد، آنها بیشتر دغدغه سیاسی فرهنگی داشتند تا اقتصادی. وی افزود: سومین علتی که می‌شود در توجیه این نسبت ناعادلانه 5.5 درصد اقتصادی به درصد سیاسی و فرهنگی ارائه داد، این است که چه بسا آن زمان هم توده مردم و هم کسانی که شعارها را تهیه می‌کردند به این نتیجه رسیده بودند که توسعه اقتصادی و ریشه‌کن کردن فقر مستلزم توسعه سیاسی و رسیدن به آزادی‌ها است و به همین دلیل مسائل اقتصادی را در اولویت قرار نداده بودند. این نماینده اسبق مجلس ادامه داد: به این امید بیشتر به مسائل سیاسی اقتصادی می‌پرداختند که با توسعه سیاسی و سرنگونی رژیم شاهنشاهی و جایگزین شدن نظام سیاسی جدید که در آن آزادی‌های فراوانی به مردم ارائه می‌شود به تبع آن توسعه اقتصادی هم تحقق پیدا می‌کند و عدالت اجتماعی تامین می‌شود. نماینده مجلس ششم اظهار داشت: آقای قدیری گرفتار همان مشکلاتی شد که من گفتم، مشکل معرفت‌شناسی با گرایش تقلیل‌گرایانه و اهداف و آرمان‌های انقلاب را محدود و معطوف اسلام کرد، بدون اینکه مبانی لازم را ارائه دهد. وی افزود: آقای قدیری توضیح بدهند، قبل از انقلاب آیا اسلام را کسی در زندان کرده بود، آن زمان بنده شخصا و خانواده‌ام مسلمان‌تر از الان بودیم، برای اینکه روی اعتقاد و انتخاب خودمان نه اینکه از ناحیه حکومت به ما تحمیل شده باشد اسلام را پذیرفتیم. اعلمی تصریح کرد: همه مردم به عبادات خودشان عمل می‌کردند‌ به مساجد می‌رفتند و هیئت و سینه‌زنی داشتند و کسی که با اینها مخالفت نمی‌کرد، حتی آن زمان شاه هم برای اینکه از این قافله عقب نماند گاهی به زیارت خانه خدا و مشهد می‌رفت و تصاویر ریاکارانه‌اش را در همه جا پخش می‌کرد. نماینده تبریز در مجلس ششم تصریح کرد: ایشان بسیار حق به جانب‌ می‌گویند مردم فداکاری کردند، انگار فقط در ایران انقلاب رخ داده و الجزایر انقلاب نشده و فرانسه هم انقلاب نداشته، حتما آن جا هم برای اسلام بوده، در الجزایر یک میلیون نفر کشته شدند و در روسیه، فرانسه، آمریکا و انگلستان هم همچنین که در تمام این کشورها انقلاب رخ داده و نوعا قدر مشترک همه آنها آزادی بوده است. اعلمی عنوان کرد: در الجزایر شعار آزادی و نان می‌دادند، اینکه ما همه چیز را محدود کنیم، می‌شود غیرعلمی، یعنی ایشان مباحثی که مطرح می‌کند غیرعلمی است و این در واقع وقت جلسه را می‌گیرد. وی گفت: ما در دانشگاه هستیم مسائلی را مطرح کنیم که به صورت علمی باشد و مبانی لازم را به صورت مستند ارائه ‌دهیم و این مستلزم این است وقت بگذاریم و اطلاعات داشته باشیم‌، مطالعه کنیم و بعد در جلسه حضور پیدا کنیم و اظهار نظر کنیم. این نماینده اسبق مجلس خاطرنشان کرد: وقتی بحث آزادی را مطرح می‌کنید، مشخص است مخاطب مقصود گوینده را متوجه می‌شود، چه کسی گفته آزادی، آزادی فحشا باشد، اگر از شما مسلمان‌تر نباشیم، حداقل به اندازه شما مسلمان هستیم و به این مسائل اهمیت می‌دهیم. اعلمی گفت: ما به آنها کار نداریم، الان تعدادی مسلمان هستیم و داریم انقلاب و اهداف و آرمان‌های آن را‌ تحلیل می‌کنیم. وی ابراز داشت: ایشان از یک طرف دچار پارادوکس می‌شوند، می‌گویند، مردم احساس مسئولیت کردند و به خاطر اسلام آمدند و از سوی دیگر می‌گویند انقلاب اگر منحرف شده توسط مردم بوده، بالاخره کدام؟ اعلمی بیان داشت: اگر مردم موجب انقلاب بودند که بوده و انقلاب کردند، چه طور شد الان مشکلات ایجاد و بعد از 36 سال هیچ جایی از عملکرد ما به اسلام و مسلمانی نمی‌خورد و مطلقا قابل مقایسه با قدیسان صدر اسلام نیست. وی تصریح کرد: از دو حال خارج نیست، یا من مسلمان به وظیفه خود عمل نمی‌کنم که باید گفت؛ پس چرا انقلاب کردید و شهید دادید. مردم ایران به شدت مذهبی هستند، پس مشکل از ناحیه مردم نیست. اعلمی افزود: یا مشکل متوجه اسلام است و اسلام جواب نمی‌دهد و ما به عنوان مسلمان معتقد هستیم، خیر‌، دستورات اسلام نه در حوزه حکومتی، بلکه به صورت خصوصی اگر عمل شد در دنیا و آخرت ما خوشبخت می‌شویم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: علت سوم می‌تواند مشکل را متوجه عملکرد مسئولان کند، مسئولان مسلمان نیستند یا مسلمانانه عمل نمی‌کنند، اختلاس‌های 3 هزار میلیاردی و 15 هزار میلیاردی، بین استان‌ها هم رقابت شده که سطح اختلاس را بالا ببرند. وی عنوان کرد: یا باید بگوییم سیستم مشکل دارد، این سیستم ادعا می‌شود مبتنی بر اوامر شرعی است، شما ببینید سازمان شفافیت بین‌المللی هر ساله آمار ارائه می‌دهد، البته امیدواریم آقای قدیری نگویند اینها صهیونیست هستند و آمارهایشان غیرقابل اعتنا است. اعلمی گفت: اینها در همین سایت‌های اصولگرا منعکس شده، سازمان شفافیت بین‌الملل هر سال درجه فساد را در هر کشوری ارائه می‌دهد، کشورهای اسکاندیناوی همیشه در بین 101 تا 176 کشور در رده‌های یک تا 10 هستند و جمهوری اسلامی همیشه بالای 145 نزدیک به کشورهایی مثل سودان فاسد است. اعلمی بیان داشت: 36 سال از انقلاب گذشته و خودتان اذعان دارید که آن گونه که باید اسلام در کشور ما تحقق پیدا نکرده است. اعلمی ادامه داد: طبق همان تحقیقی که روی 4 هزار شعار انقلاب صورت گرفت، اگر ما حجم شعارها را بازتاب دهنده اولویت‌های مربوط به اهداف انقلاب تلقی کنیم، از بین این 35 درصد 21 درصد شعارهای سیاسی صرفا مربوط به تحقق جمهوری اسلامی بود. نماینده مردم تبریز در مجلس ششم افزود: 62 درصد معطوف به آزادی در ابعاد مختلف آن مثل احزاب، مطبوعات و اندیشه و ... بود، موضوع جمهوریت هم به دو صورت سلبی و ایجابی مطرح شده بود. اعلمی عنوان کرد: براساس این تحقیق اصلی‌ترین و محوری‌ترین شعار راهپیمایی و اجتماعات مردم به صورت واضح و روشن هدف اصلی انقلاب را مشخص می‌کند، عبارت است از سقوط رژیم سلطنتی با همه مظاهر آن و تحقق شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی. وی خاطرنشان کرد: دومین روش دستیابی به اهداف و آرمان‌های انقلاب بررسی، گفتارها، بیانیه‌ها، شعارها و سخنرانی‌های رهبران انقلاب است که چون در جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) رهبر اصلی بودند یک بررسی کردم در ارتباط با سخنان ایشان قبل از انقلاب. اعلمی بیان داشت: صحبت‌های ایشان به دو صورت سلبی و ایجابی است که وعده‌های سلبی شامل اجتناب از مطلقه شدن قدرت و خودداری روحانیان از مشارکت در قدرت و قول اینکه بعد جمهوری اسلامی روحانیان به حوزه‌های علمیه بازگردند و مطلقا در حکومت و دولت دخالتی نخواهند داشت. وی تصریح کرد: دومین وعده ایشان به صورت سلبی، نفی عوامل موجبه انقلابی مثل استبداد، اختناق، فساد در اشکال مختلف است. اعلمی ابراز داشت: در رابطه با خصوصیات نظام جایگزین وعده‌هایی داده بودند و جمله کلیدی ایشان این بود، «هدف ما برقراری جمهوری اسلامی و برنامه ما تحصیل آزادی و استقلال و سپردن اداره کشور به کارشناسان امین و حذف خیانت‌ها و اصلاح قانون اساسی است». انتهای پیام/80017/ع40

93/12/13 - 10:44





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن