تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805776388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحرکات نظامي بوکوحرام در آفريقا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ اسفند ۱۳۹۳ (۲۳:۲۵ب.ظ)
تحرکات نظامي بوکوحرام در آفريقا گروه بين الملل خبرگزاري موج؛
بوکو حرام به زبان هوسه به معني تحصيل غربي حرام است و با نام رسمي عربي «جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد»، يک گروه مسلح و تندرو به شمار مي رود که خواستار تعطيلي تمامي مدارس نوين و تحميل قانون شريعت بر تمامي 36 ايالت نيجريه است.
پايگاه اين گروه، نيجريه است؛ کشوري نيم مسلمان و نيمي ديگر مسيحي. پر جمعيت ترين کشور آفريقا با آماري 170 ميليون نفري، دهمين کشور نفتي جهان و هشتمين صادر کننده آن، عضو موثر اوپک با جنگل هاي متراکم و انبوه، در شرق، غرب، و جنوب اين کشور، توليد ناخالص داخلي 294.8 ميليارد دلاري که تنها در بخش کشاورزي آن، 70 درصد از نيروي کار 50 ميليون و 130هزار نفري آن فعاليت مولد دارند. با اين حال، حدود 95 درصد از محصولات صادراتي نيجريه را نفت و محصولات نفتي تشکيل مي دهد.
گروه بوکو حرام در سال 2002 توسط محمد يوسف در مايدوگوري بنيان گذاري شد و در سال 2004 به کاما در ايالت يوبه نقل مکان کرد. اين گروه در آن جا پايگاهي به نام «افغانستان» بر پا کرده است. او سلفي ست و به شدت تحت تاثير نظرات ابن تيميه است. آراي ابن تيميه مبناي نظريِ مکتب سلفي است. محمد يوسف حتي کروي بودن زمين را هم زير سوال برده است. با کشته شدن وي در سال 2009، فرد ديگري به نام ابوبکر شکوه رهبر اين گروه شده است. اين گروه تاکنون با حملات متعددي به بانک ها و رستوران ها و فروشگاه هاي بزرگ دست به کشتارهاي بي رحمانه اي زده است.
سابقه اين گروه فقط کشتار و آدم ربايي را تداعي مي کند: کشتار بيش از 100 مسيحي در روستاي ايزگه، کشتار در روستاي مايدوگوري و ماينوک، ربودن 200 دختر دانش آموز، کشتار بيش از 200 تن در روستاي گامبورو و حمله اي مخوف به روستايي در بورنو. يکي از نجات يافتگان اين حمله به خبرگزاري فرانسه گفت که حمله کنندگان «خانه به خانه» مردم را بيرون کشيده اند. به گفته او پيکارجويان با شش کاميون و چند موتور وارد روستا شده اند، لباس نظامي به تن داشته اند و همه مردان روستا را در يک محل جمع کرده اند و سپس «دست به کشتار آنها زدند».
گروه تروريستي بوکوحرام هم اکنون منطقه اي به اندازه کشورهاي اسلواکي و کاستاريکا را در نيجريه در کنترل خود دارد و دست به کشتارهاي بسيار عجيب و وحشيانه مي زند. بوکوحرام هم اکنون مساحتي به وسعت 52 هزار کيلومتر مربع را در دست گرفته است.
اين گروه تروريستي توانسته شهر باگا در استان بورنو در نيجريه را نيز به مناطق تحت اشغال خود اضافه نمايد. اين منطقه بسيار مهم است؛ چرا که به درياچه اي در کشور چاد نيز نزديک است. اين شهر همان جايي است که گفته مي شود 2000 نفر به دست اين گروه تروريستي کشته شده اند، با اينکه منابع ارتش نيجريه مي گويند تعداد کشته ها 150 نفر بوده است. با اين حال عفو بين الملل گفته است اين کشتار بدترين حمله اين گروه خشن و تروريستي از سال 2009 بوده است.
گروه بوکوحرام هم اکنون مناطقي از 11 ايالت نيجريه را با جمعيتي معادل 7/1 ميليون نفر تحت کنترل خود دارد. اين در حالي است شمارش معکوس براي بروز جديدترين فاجعه انساني و امنيتي در قلب آفريقا از مدت ها پيش شروع شده است، اما؛ جهانيان؛ به خصوص آمريکا و ديگر کشورهاي غربي که سرشان به سوريه و عراق گرم است، نيجريه و اين گروه تروريستي را به شدت فراموش کرده اند.
شورشيان تروريست بوکوحرام با حمله به کشور هاي همسايه يعني کامرون و نيجر، دامنه عمليات تروريستي خود را گسترش دادند. به گفته ساکنين محلي آنها روز دوشنبه به اتوبوسي حمله کردند و 30 نفر را ربودند.
اين گروه تروريستي در روزهاي اخير به سه شهر در کامرون و يک شهر در کشور نيجر حمله کردند. کشور هاي همسايه نيجريه در نشستي در کامرون نيروي نظامي منسجمي متشکل از نيروهاي اتحاديه آفريقا، چاد، کامرون، بنين و نيجر را به استعداد 8750 تشکيل دادند. قرار است که مرکز فرماندهي اين نيروها در کشور چاد باشد.
تروريست‌هاي عضو گروه بوکوحرام از چهار جبهه به بزرگ‌ترين شهر شمال شرق نيجريه حمله کرده و با نيروهاي ارتش درگير شده‌اند. اين حمله که سومين حمله بوکوحرام به شهر «مايدوگوري» به شمار مي‌رود، در شرايطي انجام مي‌شود که همسايگان نيجريه درصدد افزايش تلاش‌ها براي مبارزه با اين گروه برآمده‌اند.
زياد ليمام، کارشناس مسائل آفريقا، مي گويد اگر گروه بوکوحرام اکنون در منطقه محل فعاليت خود قدرت گرفته است اين قدرت گيري ناشي از توانايي ذاتي اين گروه نيست، بلکه ناشي ورشکستگي ايدئولوژيک، نظامي نيجريه و بي کفايتي نخبگان اين کشور است.
زياد ليمام در پاسخ به سؤالي با اين مضمون که چگونه گروه تروريستي بوکوحرام توانسته است دامنه عمليات تروريستي خود را افزايش دهد به طوري که اکنون چهار کشور آفريقايي را درگير خود کرده است، گفت: عملکرد گروه بوکوحرام نيز مانند گروه داعش است؛ يعني هرچه نيروهاي بيشتري در مقابل اين گروه قرار مي گيرند عضو گيري نيرو از سراسر جهان برايش آسانتر مي شود و پول بيشتري نيز براي تامين هزينه هاي خود به دست مي آورد.
مارک سمو، مدير مسوول بخش بين الملل روزنامه ليبراسيون، درباره اينکه چرا گروه بوکوحرام عمليات خود را به کشورهاي همسايه نيجريه گسترش داده است، گفت: «وقتي نيروي متشکل چندين کشور آفريقايي قرار است براي مبارزه با اين گروه وارد عمل شود. نيروي که بيشتر اعضاي آن را به ترتيب چادي ها، نيجريه اي ها، کامروني ها و نيجري ها تشکيل مي دهند، طبيعي است که اين گروه نيز واکنش نشان دهد. واکنش نشان مي دهد چون مناقشه اي اين بار منطقه اي شده است و گروه بوکوحرام در سطح منطقه واکنش نشان مي دهد.»
فرانسوا دورسيوال، مدير مسوول روزنامه والور اکتيوئل و فيگارو مگزين، گفته است: «گروه بوکوحرام فرقه نيست، بلکه مانند داعش يک ارتش است.» اين کارشناس با ارائه توضيحات بيشتري از جمله اينکه اوضاع ليبي باعث قدرت گيري گروه بوکوحرام شده است وظيفه فرانسه دانست که عليه آن وارد عمل شود. دورسيوال با اشاره به از بين رفتن القاعده در نتيجه حملات نظامي آمريکا گفت تنها راه از بين بردن گروه بوکوحرام اقدام نظامي نيست.
فيگارو روزنامه فرانسوي به نقل از رئيس جمهوري فرانسه، بوکوحرام را وحشتناک ترين شکل تروريسم توصيف کرده است. همچنين اين روزنامه در مطلبي ديگر گفته است که گروه بوکوحرام در حال تبديل شدن به يک دشمن بين المللي است؛ چراکه هيچکس مايل نيست که پرجمعيت ترين و مهمترين کشور آفريقا از لحاظ اقتصادي دچار بي ثباتي شود.
اهميت موضوع مبارزه با بوکوحرام؛ به ويژه از آن جهت براي رهبران منطقه بيشتر شده که به تازگي اين گروه حملاتي را فرا‌تر از مرزهاي نيجريه نيز انجام داده و تهاجماتي به کامرون و چاد نيز داشته است. در پي اين اقدامات، چاد و کامرون نيز تلاش‌هاي خود براي مبارزه با بوکوحرام را تشديد کرده‌اند.
‌موضوع نحوه انجام عمليات‌هاي بوکوحرام نيز اخيراً بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. انجام حملات انتحاري توسط دختران جوان، اين نگراني را به وجود آورده که تروريست‌ها از افرادي که از مناطق مختلف ربوده‌اند، در‌ انجام عمليات‌هاي خود استفاده مي‌کنند. اقدامات بوکوحرام طي يک سال اخير، به آوارگي بيش از يک ميليون ‌و کشته شدن 100 هزار تن منجر شده است.

سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن