تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834611869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جم ایام - اماکن مقدسه در معارضات سیاسی عصر قاجار


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


یکی از مهمترین مراکزی که در جوار دارالخلافه تهران قرار داشت بقعه و بارگاه حضرت عبدالعظیم بود که از مراکز مهم بست‏ نشینی دوران قاجار به حساب می ‏آمد.

متحصنی که به اماکن مقدس پناهنده می‏ شد در حمایت معنوی و سیاسی قرار می‏ گرفت و هیچ مرجع دولتی و اجرایی تا هنگامی که شخص فراری در آن مکان بود، اجازه آزار رساندن به او را نداشت. شایان ذکر است که عمده‏​ترین گروه پناهندگان و متحصنین مغضوبین سیاسی بودند که به دلایلی در برهه‏ ای از زمان مورد غضب شاه یا اطرافیان او قرار گرفته بودند. گاه این پناهندگان را وزرا و صدراعظم‏​های سابق تشکیل می‏​دادند که در هنگام جلوس شاه جدید یا بر اثر خطایی بزرگ بست‏نشینی اختیار می‏​کردند. از این دسته می‏​توان به حاج میرزا آقاسی صدراعظم با نفوذ محمدشاه قاجار اشاره کرد که مدت سیزده سال صدارت خویش کلیه امور کشوری را در دست داشت. وی به محض فوت محمدشاه قاجار از ترس خشم مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به بقعه حضرت عبدالعظیم پناهنده شد و همان طور در حجره مدرسه آنجا بست نشست تا اینکه موافقت ناصرالدین شاه را جلب نمود و روانه بین‏​النهرین (عتبات) گردید و یک سال بعد در 1265هـ .ق. در سن 68 سالگی در آنجا فوت نمود. پس از جلوس ناصرالدین شاه و تاجگذاری وی، میرزاتقی خان امیرکبیر صدراعظم بزرگ و با درایتش که به جرئت می‏​توان گفت از رادمردان تاریخ قاجار به حساب می‏ آید، اقدام به یک سلسله اصلاحات اساسی در کلیه امور دیوانی و اداری نمود و آیین بست و بست‏​نشینی را در سال 1266ق ملغی ساخت. اما دوران صدارت او دیری نپایید و بار دیگر با زور و فشار دولتمردان و دستگاه​های حکومتی این آیین متداول گردید. به طوری که از خاطرات حاج سیاح برمی‏​آید بقعه و بارگاه حضرت عبدالعظیم در این زمان به صورت یک مکان امن و بیطرف مورد قبول رجال و درباریان قرار گرفته بود تا همه افرادی که به دلایلی دچار مشکلات و مخالفتهای سیاسی بودند در این مکان در امان باشند و در صورت لزوم مورد مذاکره قرار گیرند و یا با گذشت زمان تغییری در وضعیت آنان حادث شود. از سوی دیگر هرگاه حکومت خواهان تبعید یا اخراج این افراد بود به لطایف‏الحیلی آنان را از بست خارج می‏​کرد و سپس تصمیمات جدید را به مورد اجرا می‏​گذارد. از جمله شخصیتهای مشهور عصر قاجار که به حضرت عبدالعظیم پناهنده شد سید جمال‏​الدین اسدآبادی است که برای مدتی به خواست مردم و ناصرالدین شاه به ایران آمد اما در نهایت به علت ترس از خشم شاه به حضرت عبدالعظیم رفت و بست نشست. اندکی بعد او را به ترفندی از حضرت عبدالعظیم خارج کردند و به صورت خفت‏ باری به مرز فرستادند و تبعید نمودند. بقعه و بارگاه حضرت عبدالعظیم در عصر مشروطه نیز یکی از اماکن مقدس و مهم به حساب می‏​آمد. علما در سیر مبارزات خود جهت برپایی مجلس عدالتخانه در آنجا تحصن کردند و از آنجا نامه‏​های خود را برای مظفرالدین شاه ارسال نمودند. منبع: مقاله نیلوفر کسری، موسسه مطالعات تاریخ معاصر 806



دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 20:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن