تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803362973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناس حقوقی مصر در گفت‌وگو با فارس خبر داد بررسی شکایات در خصوص قانون انتخابات مصر/احتمال تعویق انتخابات وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارشناس حقوقی مصر در گفت‌وگو با فارس خبر داد
بررسی شکایات در خصوص قانون انتخابات مصر/احتمال تعویق انتخابات وجود دارد
کارشناس حقوقی مصر تاکید کرد که دادگاه قانون اساسی مصر امروز شکایات نسبت به چند ماده از قانون انتخابات و در رأس آن قانون تقسیم حوزه‌های اخذ رای را بررسی می‌کند که در صورت پذیرش آن احتمال به تعویق افتادن انتخابات وجود دارد.

خبرگزاری فارس: بررسی شکایات در خصوص قانون انتخابات مصر/احتمال تعویق انتخابات وجود دارد



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، در پی ارائه شکایات مبنی بر غیرقانونی بودن چندین ماده از قانون انتخابات پارلمانی مصر، جامعه سیاسی این کشور به رأی دادگاه عالی قانون اساسی چشم دوخته و منتظر تعیین سرنوشت انتخابات مجلس نمایندگان این کشور است. کارشناسان حقوقی مصر معتقدند مهمترین ماده قانونی مورد شکایت درباره قانون تقسیم دوایر انتخاباتی است و در صورتی که دادگاه این شکایت را بپذیرد همه تدارکات و آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات باطل اعلام و روند جدید ثبت نام از نامزدها در پی اصلاح قانون مطابق با متون قانون اساسی از سر گرفته شده و انتخابات تا حداقل شش ماه آینده به تعویق خواهد افتاد.

«جمال جبریل» کارشناس حقوقی مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره گفت که دادگاه عالی قانون اساسی مصر قرار است که امروز یکشنبه شکایت درباره قانون تقسیم دوایر انتخابات را بررسی کند. وی افزود: انتظار می‌رود که دادگاه رأی به قبول شکایت و غیر منطبق بودن قانون انتخابات با قانون اساسی این کشور بدهد و گزارش‌هایی که در آن توصیه به اصلاح برخی مواد قانون انتخابات کرده است، جدی بگیرد. جبریل از جمله دلایل نگرانی‌ها نسبت به این قانون انتخاباتی را ضعف قانون و در نتیجه آن احتمال انحلال مجلس نمایندگان آتی و ایجاد خلاء و بحران سیاسی در مصر خواند. وی همچنین تاکید کرد: طرح کنونی تقسیم حوزه‌های اخذ رای موجب تضعیف نظام حیات حزبی و فراهم شدن زمینه بازگشت چهره‌های وابسته حسنی مبارک خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری وانا سنتر، وجود تنها سه نوع حوزه انتخاباتی بدعتی است که در حیات سیاسی مصر از ابتدای آن و تا قبل از 90 سال سابقه نداشته است و طرح تقسیم حوزه‌های انتخاباتی مصر را به مرحله سابق باز می‌گرداند و موجب تسلط مجدد سرمایه‌داران بر پارلمان خواهد شد.
بر اساس این طرح بدیهی است که یک شهروند می‌تواند نماینده واحدی را در حوزه انتخاباتی مشخصی انتخاب کند در حالی که شهروند دیگر این حق را دارد که دو یا سه نماینده را در حوزه‌های دیگر انتخاب کند، این یکی از خطاهای قانونی است و با مساواتی که یکی از مهمترین بندهای قانون اساسی است منافات دارد.
دوم تقسیم کرسی‌ها بر این اساس که 80 درصد از طریق انتخاب فردی و 20 درصد از طریق نظام لیست صورت گیرد، ایراد قانونی دیگر و به معنادی عدم رعایت مساوات قانونی و برابری فرصت‌هاست، به ویژه اینکه نظام لیست مطلق نامزدهایی را که به کمتر از اکثریت مطلق یعنی 51 درصد آراء دست یافته‌اند از هر گونه حق نمایندگی در پارلمان، محروم خواهد کرد و سپس آراء کسب شده توسط این عده را با هدف (یا بهتر بگوییم به بهانه) حفظ سهمیه زنان یا اقباط و مقیمین خارج از کشور در اختیار رقبای آنها قرار خواهد داد.
اما از جهت اینکه چنین قانونی چه آثاری در حیات سیاسی مصر دارد می‌توان به اموری چند اشاره کرد:
نخست اینکه اختصاص 80 درصد از کرسی‌ها به نامزدهایی که بر اساس نظام فردی انتخاب می‌شوند، پیروزی گسترده‌ای را برای تجار و سرمایه‌داران و افراد با نفوذ و دارای تعصبات قبیله‌ای فراهم می‌کند، این‌ها معروف به «نمایندگان خدمات»، هستند یعنی کسانی که به امور داخلی در شهرها و روستاهای خود اهمیت می‌دهند و در برابر مسائل ملی با نظام حاکم به امید منافعی اندک توافق می‌کنند. نتیجه چنین کاری بازگشت «مجالس شعب= مجلس ملت» در دوره مبارک است با این تفاوت اصلی که در این حال، جناح معارضی، دیگر وجود ندارد، در حالی که دوران مبارک – به استثنای پارلمان آخر در 2010- به اخوان و برخی احزاب اجازه می‌داد که یکصد کرسی را حداقل برای حفظ شکل دموکراسی در اختیار داشته باشند. این در حالی است که بر اساس اعلام کمیته عالی انتخابات مصر انتخابات پارلمانی این کشور در دو مرحله طی ماه‌های آوریل و مارس 2015 برگزار خواهد شد. مرحله اول در روزهای 21 و 22 مارس ( اول و دوم فروردین ماه 94) در خارج از مصر و روزهای 22 و 23 مارس (دوم و سوم فروردین 94) برای شهروندان داخل مصر برگزار خواهد شد. همچنین مرحله دوم این انتخابات در 25 و 26 آوریل (پنجم و ششم اردیبهشت 94) برای خارج نشینان مصری و در 26 و 27 آوریل 2015 (ششم و هفتم اردیبهشت 94) برای مصری‌های داخل برگزار خواهد شد. مصر از ژوئن سال 2012 و به دنبال انحلال پارلمان آن از سوی دادگاه عالی قانون اساسی بدون پارلمان است. انتهای پیام/

93/12/10 - 11:38





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن