تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820994975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش دستي آمريکا در طرح «کريدور گاز جنوبي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ اسفند ۱۳۹۳ (۱۱:۴ق.ظ)
پيش دستي آمريکا در طرح «کريدور گاز جنوبي» گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، تحولات به وقوع پيوسته سياسي در ايران و جهان؛ يعني از يک طرف احتمال توافق هسته اي ايران با گروه 1+5 و از طرفي ديگر وضعيت اوکراين و به دنبال آن اختلافاتي که ميان روسيه و اروپا-آمريکا پيش آمده، بحث جايگزيني تامين انرژي اتحاديه اروپا را در محافل رسانه اي شدت داده است.
پروژه کريدور گاز جنوبي که يکي از مهم ترين راه هاي تامين گاز اتحاديه اروپا است مجددا بر سر زبان ها افتاده به گونه اي که اخيرا مقامات سياسي آمريکا در اين خصوص موضع گيري هايي عليه ايران نيز داشته اند.
کريدور گاز جنوب يکي از گزينه هاي کليدي تامين انرژي اروپا به شمار مي آيد. با اجراي اين طرح، گاز استخراج شده از ميدان گازي شاه دنيز (بزرگ ترين ميدان گازي در آذربايجان، جنوب درياي خزر، حدود ۷۰ کيلومتري جنوب شرقي باکو) از مسير گرجستان به ترکيه رسيده و سپس با گذر از کشورهاي يونان؛ آلباني و ايتاليا وارد مرزهاي اروپا مي شود. به گفته کميسيون اروپا، در صورت اجرايي شدن خط لوله کريدور جنوب، اين طرح مي تواند 20 درصد از نياز اروپا را به گاز تامين کند.
در همين خصوص «آموس هاچشتاين» معاون وزير خارجه آمريکا چند روز گذشته در امور انرژي طي اظهاراتي در باکو اعلام کرد که مشارکت ايران در پروژه‌هاي گاز منطقه و در کريدور گاز جنوبي به غير از سهامي که اين کشور در توسعه ميدان گازي «شاه‌دنيز» دارد، امکان‌پذير نيست. وي که در نشست شوراي مشورتي گاز جنوبي حضور داشت، گفت: «ايران به دليل تحريم‌هاي فعلي نمي‌تواند در ساير پروژه‌ها و از جمله در کريدور گاز جنوبي مشارکت کند».
اگرچه دولت يازدهم از بدو روي کار آمدن سياست تعامل با تمامي کشورها به غير از اسرائيل را اهميت مي داد و در خصوص فروش گاز نيز تعامل و رقابتي سالم با صادرکنندگان را محور عملکرد خود مي دانست اما هيچ گاه موضع گيري رسمي و اشتياقي براي فروش گاز به اروپا را دنبال نمي کرد. رئيس جمهوري ايران در 8 مهر 1393 در مصاحبه با شبکه ۲ تلويزيون روسيه به اين مسئله اشاره داشت که ايران تمايلي به جايگزيني براي گاز روسيه به اروپا ندارد و با صراحت گفت: «امروز شرايطي نيست که اگر روسيه فروش گاز به اروپا را قطع کند ايران مي تواند جايگزيني براي گاز صادراتي روسيه به اين کشورها باشد.»
از سويي ديگر به نظر مي رسيد مجلس شوراي اسلامي نيز از همان ابتداي شروع بحران در روابط روسيه و غرب چندان موافق صدور گاز و تامين انرژي اروپا نبود؛ چرا که شدت عملکرد غرب عليه ايران در سالهاي گذشته موجب آن شدتا نمايندگان موضعي منفي در اين خصوص اتخاذ کنند.
احمد نجابت در مورد تأمين بخشي از نيازهاي گازي کشورهاي اروپايي توسط ايران به «موج» مي گويد: «اين سياست درستي نيست؛ چرا که روسيه در جبهه ما قرار دارد، اين کشور هم اکنون با غرب مشکل پيدا کرده و زيبنده سياست هاي اقتصادي ما نيست که بخواهيم از اين فرصت بهره بگيريم. البته در شدني بودن اين پروژه که ايران بتواند نيازهاي بخش انرژي اروپا را تأمين کند، بحث است اما؛ با اين حال اگر امکان آن هم وجود داشته باشد، براي ما مقدور نبوده نيست چنين کاري کنيم؛ چرا که منافع راهبردي ما با روسيه گره خورده است.
نجابت معتقد است: ما با کشور روسيه در مذاکرات 1+5 و همچنين راهبردهاي منطقه اي و... داراي ديدگاه هاي نزديک و منافع مشترک هستيم، بنابراين نبايد وارد اين بازي ها با غرب شد.»
با اين حال از آنجا که بازار انرژي اروپا براي روسيه به عنوان يکي از اصلي ترين تامين کنندگان آن مهم بوده به نظر مي رسد موضع گيري اخير مقامات آمريکايي نوعي حرکت پيش دستانه است که سعي بر آن دارد تا ايران را رقيبي (هرچند کوچک) براي روسيه به شمار آورد تا شايد توانسته باشد در ايجاد شکاف بين تهران ومسکو موثر عمل کند.
حبيب آقاجري عضوي ديگر از کميسيون انرژي مجلس و نماينده مردم ماهشهر در مورد اظهارات معاون وزير خارجه آمريکا مبني بر عدم مشارکت ايران در طرح کريدور گاز جنوبي به «موج» گفت:«ايران از بيشترين ذخايرگازي برخوردار بوده و از نقاط اصلي انرژي جهان است. طبيعي است که وقتي صحبت تامين انرژي گاز اروپا وسط باشد، نقش ايران هم به ميان مي آيد. آمريکائيها نيز تمام تلاش خود را به کار مي برند تا با توجه به اختلافاتي که با روسيه دارند و تحريم هايي که بر اين کشور اعمال کرده اند بين ايران و روسيه شکاف ايجاد کنند. به نظر مي رسد ايالات متحده با اقدامي شيطنت آميز مي خواهد طوري القا کنند که ايران براي تامين انرژي اروپا قصد دارد جاي روسيه را بگيرد و از اين طريق به مقاصد خود در مذاکرات هسته اي نيز برسند. به عبارتي آنها تلاش دارند تا حمايت هايي که روسيه در گروه 1+5 از حق هسته اي ايران دارد را کمرنگ کنند.»
در کنار اين نگرش ها که با دلايل سياسي انتقال گاز به اتحاديه اروپا را مردود مي دانند برخي کارشناسان بر عدم صرفه اقتصادي اين پروژه تاکيد دارند و معتقدند براي ايران پيگيري و اجراي پروژه هاي خليج فارس و مرزهاي جنوب شرقي مفيدتر خواهد بود و لزومي ندارد ايران اصراري بر مشارکت در طرح انتقال گاز به اروپا داشته باشد.
مهدي تقوي کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبايي در اين خصوص به «موج» مي گويد: «خط لوله اي که قرار است به اروپا برود از ايران بگذرد به لحاظ اقتصادي درآمد اضافه اي نصيبمان مي کند. اگر چه اصرار بر عملي شدن اين مورد چندان موجه نخواهد بود چرا که پروژه هاي گاز رساني و سرمايه گذاري کشور در خليج فارس به صرفه تر است. کشيدن خط لوله در نواحي شمالي و از آنجا به اروپا جدا از کش و قوس هاي سياسي، هزينه بر نيز خواهد بود. ما هم اکنون در حال نهايي شدن انتقال گاز به هند و پاکستان هستيم و هزينه هاي اين انتقال گاز هم بسيار پايين تر است و اگر بازي هاي سياسي غرب و آمريکا نباشند عملياتي خواهند شد. محروميت ايران از طرح «کريدور گاز جنوبي» نيز جنبه کاملا سياسي دارد که بي ارتباط با مذاکرات هسته اي نيست و مانور بيشتر بر روي تحريم هاي ايران است. آمريکا حاضر است هزينه هاي بيشتري بدهد ولي از مشارکت ايران در طرح هاي راهبردي جلوگيري کند.»
به نظر مي رسد در حال حاضر مشارکت ايران در طرح «کريدور گاز جنوبي» از نظر سياسي و اقتصادي محل تامل است و البته اين طرح که با هدف جايگزيني گاز اروپا و آينده امنيت انرژي آن مطرح شده است، طرحي راهبردي است که مقامات سياسي ايران چندان نظر موافقي در اين خصوص ندارند. با اين حال سرنوشت مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 تعيين خواهد کرد که آيا به طور کلي پرونده انتقال گاز به اروپا مختومه مي شود يا باز مي ماند؟!

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن