واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: داعش تمام حرکتهای خود را توجیه دینی میکند، واقعیت این است که خودآگاهانه و ناآگاه دست به گزینشگری دینی میزند تا آرای مخاطبانی را جلب کند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سیدمحمدعلی تقوی در اجلاس سالانه انجمن علوم سیاسی ایران-شعبه خراسان که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، با اشاره به وضعیت خاورمیانه و موضوع اجلاس امسال با عنوان «غیریتسازی در خاورمیانه»، اظهار کرد: درواقع کارنامه قابل دفاعی در منطقه درباره این موضوع وجود ندارد. باید کالبدشکافی کنیم و در درمان این بیماری کنیم، اما این پرسش وجود دارد که آیا این سرنوشت محتوم خاورمیانه است، آیا داعش سرنوشت محتوم خاورمیانه به شمار میرود یا نه؟ وی ادامه داد: در پاسخ باید گفت این گونه نیست. داعش نه در فرهنگ خاورمیانه و در نه در فرهنگ عربی و اسلامی ریشه دارد، بلکه ریشه آن را باید در تحولات سیاسی جستجو کرد. داعش را باید در مقایسه با جنبشهای فاشیستی تعریف کرد، زیرا فاشیسم در شرایط خاصی که ناشی از تحقیر ملتها و احساس استیصال آنان بود پدید آمد. داعش جنبشی شبیه به فاشیسم است و راهحلی جز راه سیاسی برای از بین رفتن آن وجود ندارد و تنها سیاست قادر به حل این مشکل است. تقوی یادآور شد: ریشه داعش را باید از آغاز حمله آمریکا به عراق بررسی کرد، زمانی که این گروههای تندرو در عراق در سال 2005 تا 2007 استان الانبار را در اختیار گرفتند و به علت رفتار تند با اهل سنت این استان مورد اعتراض قرار گرفتند و جنبش «الصحوه» برای مقابله با آنان تشکیل شد تا آنها را با کمک آمریکاییها بیرون کنند. اما انگیزه اصلی قدرتمند شدن داعش بحران سوریه و جنگ داخلی در سوریه بود. عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: زمانی که المالکی تعدادی از کمپهای معترضین سنی را تخریب کرد باعث تحریک اهل سنت در منطقه الرمادی و فلوجه شد و سبب شد که سال گذشته موصل و بخش زیادی از شمال عراق را اشغال کنند. وی به بافت داعش اشاره و تصریح کرد: گروه اصلی را سنی مذهبها تشکیل میدهند که از قدرت گرفتن شیعیان ترسیدند، جهادیها و فوق رادیکالیها در ردههای بالای سازمان و تشکیلات داعش قرار دارند و بعثیهای قدیم و ارتش بعث نیز از بافت دیگر داعش به کار میرود، اما عدهای از این تشکیلات را فرصتطلبانی تشکیل میدهند که در جستجوی پول و قدرتند. تقوی ادامه داد: بخشی هم خیلی مردم معمولی هستند که معتقدند برای رسیدن به ثبات باید متوسل به داعش شد. وی با بیان اینکه بخش عمدهای از جنگجویان خارجی از کشورهای مختلف با داعش پیوستند، افزود: آنان اکثرشان از کشورهای مسلمان بودند و عدهای نیز از کشورهای غیر مسلمان به داعش پیوستند، در واقع اینان مسلمانان نسل دوم و سوم مهاجرین به این کشورها بودهاند که مورد تبعیض و تحقیر در کشورشان قرار گرفتند. وی جنبش در کشورهای عربی را حرکت بسیار شکوهمند در این کشورها برشمرد و خاطرنشان کرد: این جنبشها نشان میدهد که مردم منطقه خاورمیانه نیز به ارزش دموکراسی و حقوق بشر معتقد هستند و دغدغه سیاسی دارند و درواقع فرهنگ اسلامی هیچگاه مانع این حقوق نبوده است که دغدغه این حقوق را نداشته باشند. استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: هرچه که بهار عربی به افول میرود داعش قدرتمندتر میشود البته بگویم من به توهم توطئه معتقد نیستم؛ اما این بسترها هستند که شرایط را به گونهای فراهم میکنند که توطئه همانند یک جرقه عمل و بازی را عوض میکند. تلاش شد تا یک توطئه علیه بهار عربی به ثمر رسد این تلاشها از سوی عربستان و اسرائیل نیز بود. اسرائیل پرضررترین کشور از بهار عربی بود. تقوی درباره دولت عراق نیز افزود: این دولت گرچه یک دولت دموکراتیک و منتخب مردم است اما در تامین امنیت عراق ناموفق بوده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]