تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 21 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799789663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش امنيت‌اجتماعي در رشد و بالندگي جامعه |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: نقش امنيت‌اجتماعي در رشد و بالندگي جامعه
معاون اجتماعي نيروي انتظامي گفت:بر اين باورم که توجه ويژه به پديده جرم و کجروي از نان شب واجبتر است زيرا افزايش دامنه شيوع جرم و کجروي به دست آوردن نان شب را هم سخت مي کند.
کد خبر: ۴۷۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷ - 25 February 2015




معاون اجتماعي نيروي انتظامي گفت:بر اين باورم که توجه ويژه به پديده جرم و کجروي از نان شب واجبتر است زيرا افزايش دامنه شيوع جرم و کجروي به دست آوردن نان شب را هم سخت مي کند.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سردار دکتر منتظر المهدي امروز در همايش ملي پيشگيري انتظامي از جرم گفت: پيشگيري اجتماعي و انتظامي دو مقوله کاملا مرتبط هستند و همه مابراين واقعيت اذعان داريم که جرم و کجروي لطافت و زيبايي را از جامعه ميستاند و سيماي شهر را ملکوک وذهن و روان شهروندان را مکدر مي کند علاوه بر آن افزايش جرم و کجروي حتي به کمترين اندازه آسايش و آرامش شهروندان را دستخوش آسيب مي نمايد.

معاون اجتماعي نيروي انتظامي يادآور شد بر اساس شواهد عيني و پژوهش هاي انجام شده جرم و کجروي ارتباط معنا داري با کاهش اعتماد عمومي و سرمايه هاي اجتماعي دارد و اين سه مولفه يعني امنيت اجتماعي، سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي نقش موثري بر رشد و بالندگي افراد جامعه دارد.

وي بيان داشت: بر اين باورم که توجه ويژه به پديده جرم و کجروي از نان شب واجبتر است زيرا افزايش دامنه شيوع جرم و کجروي به دست آوردن نان شب را هم سخت مي کند

سردار منتظر المهدي تصريح کرد: با نگاه به سازمان پليس در دهه هاي گذشته در مي يابيم ماموريت اين سازمان در قديم بر اساس مداخله و مقابله تعريف مي شد، ليکن بعد از گذشت دهه هاي 70 و 80 ميلادي اين رويکرد از بنيان دچار تغيير شد اين تغييرات در سطوح مختلف بود ؛ روش هاي سخت جاي خود را به روش نرم داد، پليس نا منعطف و ايستا جاي خود را به پليس هوشمند و ميرا داد و ادبيات پليس مامور معذور را به پليس مسئول و آگاه داد همچنين پليس چند وجهي جايگزين پليس تک بعدي شد و روز به روز ارتباط بين مردم و پليس بيشتر و نزديکتر شد.

اين مقام انتظامي با اشاره به اينکه مردم به عنوان مهمترين مولفه درسرمايه اجتماعي هستند تصريح کرد: اگر بتوانيم با مردم ارتباط برقرار و اعتماد آنها را در دو سطح افقي و عمودي جلب نماييم وبسبب ان جلب مشارکت ايجادو کاهش هزينه هاي انتظامي حاصل از مداخله و مراقبه را در بر خواهد داشت

وي يادآور شد: منظور از ارتباط افقي ارتباط بين افراد جامعه و ارتباط عمودي نيز ارتباط بين افراد جامعه و مسئولان است. بر اساس اين رويکرد پليس تصميم گرفت تا گامهايي فراتر از پديده ها و جرايم بردارد زيرا با پيشي گرفتن از جرايم و پديده هاي نوظهور و انحرافات است که هم مي توان سيماي جامعه را تلطيف و هم به معناي واقع کلمه امنيت را در جامعه جاري و ساري نمود.

وي با اشاره به اينکه امنيت از دو بعد مطرح است، گفت: بعد اول ذهني است که تحت عنوان احساس امنيت نام مي بريم و ديگري بعد بيروني وافاقي يا همان امنيت اجتماعي تعبير مي شود.

به گفته اين مقام انتظامي براي پيشي گرفتن از پديده ها و جرايم بايد چيستي و ماهيت آن را بشناسيم تا بتوانيم راهکارهاي درست ارائه دهيم و اگر اين گونه نباشد موفقيتي کسب نخواهيم کرد.

وي ادامه داد: اگر سير تحول جرايم را در گذر زمان رصد نکنيم و عوامل موثربر وقوع آن را ندانيم نسخه هايي که مي پيچيم درست در نمي آيد در اين صورت نه تنها از بروز جرايم نمي توانيم پيشگيري کنيم بلکه اگر جرمي واقع شود مداخلات ما اثر درستي نخواهد داشت.

معاون اجتماعي ناجا با اشاره به اينکه جرايم چند وجهي و چند بعدي هستند بيان داشت: تلقي اينکه جرم و پديده ها، تک وجهي است، ساده انگارانه و غيرعلمي مي باشد لذا براي شکل گيري پتانسيل جرايم و بروز و ظهور آن علل مختلفي از جمله عوامل بيولوژيک، اقتصادي، جامعه شناختي و روانشناختي مطرح است

منتظر المهدي يادآور شد : همه بر اين واقعيت اذعان دارند که اگر فقر و بيکاري و تورم و بحران اقتصادي در جامعه باشد نرخ وقوع جرم و سرقت ها افزايش مي يابد؛ در دو قلو هاي همسان اگر يکي از قل ها مرتکب جرمي شود قل ديگر ولو اينکه در فاصله زماني و مکاني زيادي از ديگري باشد زمينه هاي جرم در او ايجاد مي شود بنابراين بايد باور کرد که مسائل ژنتيکي در بروز جرم تاثير دارد هرچند اين امر صددرصد نيست.

به گفته سردار منتظر المهدي اگر در خانواده اي عواطف شکل نگيرد، محبت ايجاد نشود و بگو مگوها زياد باشد ودلبستگي و وابستگي عاطفي ايجاد نشود وهمچنين نقصانها ورفتارهاي ناصحيح تربيتي دوران مدرسه اصلاح نگردد ومهارتهاي لازم درمواجه با پديده ها فرا گرفته نشود زمينه هاي ارتکاب جرم در فرزندان زياد مي شود. در حاشينه نشيني و در فرزندان طلاق نيز نرخ جرايم افزون است.

وي در خصوص اقدامات لازم براي کاهش جرم در جامعه گفت: اگر دلبستگي ايجاد نشود اگر اشتباهات در دوران مدرسه و تربيتي که در بچه ها ايجاد شده مديريت نشود، اگر آموزش در ابعاد مختلف و آموزه هايي که توام با آرايه هاي ديني است به افراد منتقل نشود و يا افراد با گروه هاي همسالان بزهکار ارتباط داشته باشند، نرخ بروز جرايم در آنها افزايش مي يابد.

وي اضافه نمود: سه مولفه در بروز جرايم اثرگذار هستند 1- آموزش و مهارت بزهکاران 2- فرصت و ايجاد بسترمناسب براي جرم3- عوامل بازدارنده. پليس با حضور مستمر مي تواند با از بين بردن فرصت و ناامن کردن بستر،از  بروز جرم پيشگيري کند.

وي يادآور شد: يکي از رفتارهاي مهم براي بروز جرايم نترسيدن است؛ افراد مجرم ترس شان کم است لذا حضور پليس اين ترس را بالا مي برد به خصوص آنکه از تجهيزات لازم برخوردار باشد.

وي در خصوص بعد آموزش همگاني نيز گفت: اين بعد به عنوان پيشگيري ارتقايي و اوليه است يعني مخاطبين عام را خطاب قرار دهيم؛ اگر مردم آموزش ها و مهارت ها را بدانند فرصت را از دست بزهکاران مي گيرند مثلا در بعد سرقت، سه مولفه فرصت، سرعت و سهولت اثرگذار در وقوع سرقت است.

وي ادامه داد: سارق تنها سرعت دارد اما فرصت و سهولت را ما براي او ايجاد مي کنيم که اگر اين دو را از بين ببريم قطعا سرقت کاهش مي يابد.

معاون اجتماعي ناجا با اشاره به اينکه اين معاونت چشم و ديده بان ناجا ست افزود: معاونت اجتماعي نيروي انتظامي همواره در پايش و رصد آني از فضاي مجازي و جامعه تلاش مي کند. تا در بعد آموزش همگاني، مشاوره و مددکاري و رسانه تقدم داشته باشد.

وي با اشاره به اينکه آموزش همگاني آموزشي مبتني بر درمان است بيان داشت: حضور پرسنل پليس در مجامع عمومي و محافل علمي و مساجد و ارائه تصويري از پليسي خوش سيما، خوش بيان و دانش بنيان و ارائه راهکارهاي علمي براي افراد از اقداماتي است که امروز ما انجام مي دهيم.

وي در خصوص بعد مشاوره نيز بيان داشت: امروز ظهور و بروز آسيب هاي متعدد اجتماعي با عدم فرصت ايجاد گفتمان بين اعضاي خانواده، پدران و مادران شاغل و گاها فرزندان رها شده، مشکلاتي براي جامعه ايجاد مي کند و اين حق مردم است تا مهارت و راهکارهاي مقابله اي را به آنها آموزش دهيم.

منتظرالمهدي يادآور شد: امروز در بيش از600 کلانتري دواير مشاوره و مددکاري باز شده که 30 درصد پرونده ها به اين مرکز ارجاع داده مي شود علاوه بر اين 40 مرکز مشاوره در استان داريم.

اين مقام ارشد انتظامي افزود: 70 درصد پرونده هايي که به اين مراکز ارجاع داده مي شود از دايره قضائي و انتظامي خارج مصالحه انجام مي گردد  و به اذعان روانشناسان بعد از دو يا سه دوره مشاوره مشکل حل مي شود.

وي توجه به رسانه ها را که ابزار مهمي در پيشگيري است امري مهم دانست و گفت: در عصر ارتباطات در هزاره سوم و دهکده جهاني قدرت از آن کساني است که نبض ارتباطات در دست آنها باشد. امروز نيروي انتظامي تمرکزش بر رسانه ملي است چرا که رسانه تلويزيون مخاطبان زيادي دارد اين تمرکز هم در بعد آموزش همگاني و موارد مشابه است.

وي در پايان گفت: امنيت موجود در کشور حاصل تلاش و جانفشاني انسان هاي بزرگواري است که روزگاراني با آنان همسفر ، هم نفس بوديم آنهايي که ابدان مطهرشان آماج گلوله هاي دشمن قرار گرفت و تا آخرين نفس ايستادند شايد در زمين گمنام، اما در آسمان ها مشهورترين ها هستند.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن