تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819048457




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغييرات آزمون دستياري از سال 95 به اجرا در خواهد آمد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ اسفند ۱۳۹۳ (۱۷:۱۰ب.ظ)
معاون آموزشي وزارت بهداشت: تغييرات آزمون دستياري از سال 95 به اجرا در خواهد آمد دکتر ضيايي گفت: از سال آينده افراد با پايان دوره کارورزي بايد قبل از ورود به کار و گرفتن پروانه نظام پزشکي، آزمون مهارتي را سپري کنند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر سيد محسن ضيايي، در نشست خبري مصوبات هشتادمين نشست شوراي آموزش پزشکي در خصوص طرح تحول پذيرش دستيار، گفت: در حال حاضر اين موضوع مطرح است که با نحوه کنوني پذيرش دستيار ممکن است براي رشته‌هاي مختلف تخصصي فرد مناسب را نتوانيم انتخاب کنيم. بوردهاي تخصصي نيز به اين موضوع اذعان دارند که اگرچه آزمون دستياري عادلانه است ولي معيار مناسبي نيست براي اين‌که مشخص کند دانشجويان براي کدام رشته تخصصي مناسب هستند.
معاون آموزشي وزارت بهداشت درعين‌حال تصريح کرد: در حال حاضر شرکت‌کنندگان در آزمون دستياري مي‌توانند در همه رشته‌هاي تخصصي و همه دانشگاه‌ها حق انتخاب داشته باشند و اين وضعيت نقايص زيادي را براي اين آزمون ايجاد کرده است.
وي ادامه داد: با اين‌حال در مصوبات هشتادمين نشست شوراي آموزش پزشکي در خصوص تحول پذيرش دستيار بنا شد، آزمون سال 94 نيز مانند سابق به اجرا در بيايد و تمام تغييرات از سال 95 اعمال خواهد شد.
دکتر ضيايي با تأکيد بر اين‌که در انتخاب دستيار، مسائلي غير از يک آزمون 4 جوابي را بايد مدنظر قرار داد، خاطرنشان کرد: يکي از مصوبات نشست اخير اين بود که نمرات آزمون دستياري در 5 زيرگروه جراحي‌هاي اصلي، فرعي، کودکان، داخلي و ساير دروس تراز بندي شود. بر اين اساس 85 درصد نمره اصلي آزمون تعيين مي‌گردد که به عدالت بسيار نزديک‌تر است.
به گفته معاون آموزشي وزارت بهداشت، دومين مصوبه شامل اين است که هيچ‌گاه سوابق افراد در آزمون پذيرش دستياري تاکنون لحاظ نمي‌شد. ولي با تغييرات کنوني، 5 درصد نمره آزمون بر اساس معدل دوره طب عمومي اين افراد در نظر گرفته مي‌شود.
دکتر ضيايي با اشاره به سومين مصوبه هشتادمين نشست شوراي آموزش پزشکي در خصوص طرح تحول پذيرش دستياري نيز گفت: 10 درصد نمره آزمون دستياري نيز بر اساس پيش کارورزي است.
وي با اشاره به تفاوت ديگر آزمون دستياري سال 95 با آزمون سال‌هاي قبل توضيح داد: در تغييرات جديد موضوع حداکثر تعداد رشته‌هاي انتخابي افراد لحاظ شده است. چون شرکت‌کنندگان نمي‌توانند در همه رشته‌هاي تخصصي استعداد داشته باشند و بايد از قبل تصميم بگيرند که مي‌خواهند وارد کدام رشته شوند.
دکتر ضيايي با بيان اين‌که در برخي از کشورها فقط حق انتخاب 1 تا 3 رشته وجود دارد، خاطرنشان کرد: تابه‌حال در کشور ما فرد هر 27 رشته تخصصي را در همه دانشگاه‌ها انتخاب مي‌کرد تا بالاخره قبول شود و بعد بر اساس علاقه تغيير رشته دهد. اما در تغييرات کنوني و در سال 95، افراد اجازه دارند در همه دانشگاه‌ها فقط 5 رشته را انتخاب کنند و از سال‌هاي بعد اين ميزان به 3 رشته کاهش مي‌يابد. ضمن اين‌که انتخاب رشته قبل از اعلام نتيجه آزمون بايد انجام شود.
معاون آموزشي وزارت بهداشت همچنين ادامه داد: يکي از تغييرات عمده ديگر اين است که از سال آينده با پايان دوره کارورزي، از افراد آزمون مهارتي گرفته مي‌شود و به‌اين‌ترتيب هرکسي که دوره عمومي را به اتمام مي‌رساند، قبل از ورود به کار و گرفتن پروانه نظام پزشکي، بايد اين آزمون را سپري کند.
وي با اشاره به اين‌که آزمون مهارتي در تمام سال و در بخش‌هاي منتخب کشور برگزار مي‌شود، بيان داشت: اين آزمون باعث مي‌شود فرد از حداقل مهارت‌هاي حرفه‌اي برخوردار باشد و دوره کارورزي احيا گردد. ضمن اين‌که همه افراد بايد حداقل مهارت‌هاي لازم را متناسب را برنامه‌هاي پزشکي عمومي داشته باشند.
دکتر ضيايي در ادامه با تأکيد بر اين‌که براي شرکت در آزمون دستياري، شرکت در آزمون مهارتي و کسب نمره قبولي آن الزامي است، خاطرنشان کرد: در ضمن هر کس مي‌خواهد در ايران دستيار شود، بايد حداقل 9 ماه دوره پزشکي عمومي را گذرانده باشد.
وي با بيان اين‌که البته اين امر هنوز به تصويب شوراي آموزش تخصصي پزشکي نرسيده است، گفت: با اين‌ حال يکي از تغييراتي که احتمالاً به مصوبات اين شورا افزوده مي‌شود، همين قانون است، ضمن اين‌که موضوعاتي مثل مصاحبه و اخذ توصيه‌نامه از بخش‌هاي خدمت؛ بخصوص در مورد اخلاق حرفه‌اي و پزشکي براي تصويب در اين شورا مورد بحث است.
دکتر ضيايي بيان داشت: دورنماي طرح تحول پذيرش دستيار اين است که آزمون کتبي بايد از نظر تأثير به 50 درصد برسد و 50 درصد مابقي به صلاحيت‌هاي اخلاقي و حرفه‌اي فرد بازگردد.
به گفته معاون آموزشي وزير بهداشت، يکي از مشکلات در مورد کساني که دوره تخصص را به پايان مي‌رسانند اين است که در سال آخر که سال اصلي محسوب مي‌شود، به دليل آنکه مي‌خواهند در آزمون بورد شرکت کنند، زودتر از موعد بخش‌ها را ترک مي‌کنند. البته اين امر اجتناب‌ناپذير است؛ زيرا اين آزمون سخت بوده و فرد نياز به مطالعه دارد. بر اساس تصميمي که در اين مورد گرفته‌ شده و بايد به تصويب برسد، دستياراني که در شهريور دوره تخصص خود را تمام مي‌کنند اجازه دارند از 9 ماه تا يک سال بعد در بورد تخصصي شرکت کنند تا فرصت کافي براي مطالعه داشته باشند.
معاون وزير بهداشت در خاتمه تأکيد کرد که اين موضوع در کميسيون دايمي معين مصوب شده و اگر در صحن شوراي آموزش پزشکي تصويب شود، در سال 95 اجرا مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن