تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس حقيقت را از طريق قرآن نشناسد، از فتنه ها بركنار نمى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522678




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فیلمی برای فخر سینمای دینی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  فیلمی برای فخر سینمای دینی نگاهی به روند تولید فیلم بلند «ملک سلیمان» ملك سلیمان پس از مریم مقدس (سلام الله علیها) آخرین ساخته شهریار بحرانی است و اگرچه یك فیلم با موضوع تاریخی و قرآنی است، اما توانسته با بهره‎گیری از فیلم‎نامه خوب و استفاده از جلوه‌های ویژه تصویری، تحولات زیادی را در فیلم‎سازی ایران ایجاد كند. بحرانی و گروه همكارانش در این تولید بزرگ سینمایی سعی كرده‌اند قواعد فیلم‎سازی روز دنیا را رعایت كنند و از این منظر باید ملك سلیمان را تنها فیلم ایرانی بدانیم كه قابلیت‌های سرمایه‎گذاری و پخش در عرصه بین‎المللی را هم دارد. فیلمی كه بحرانی آن را سینمای آرمانی خود می‌داند و معتقد است كه باید برای نشان دادن الگوهای دینی و اسلامی از سبك و روش آن استفاده شود.
فیلمی برای فخر سینمای دینی
نخستین جرقه‎های ساخت فیلم ملك سلیمان نبی (علیه‌السلام) كه امروز لقب عظیم‎ترین و پرهزینه‎ترین پروژه سینمایی ایرانی را به همراه دارد، از سال 1383 در ذهن شهریار بحرانی و همكارانش روشن شد؛ یعنی همان وقتی كه دولت هشتم با ارائه لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی خواستار اختصاص ردیف بودجه ویژه‌ای برای ساخت آثار فاخر سینمایی شد و با مساعدت نمایندگان، مصوبه آن را دریافت كرد. با تصویب این لایحه، گروه‌های مختلفی دست به كار ارائه طرح ساخت آثار سینمایی فاخر به معاونت سینمایی وزارت ارشاد شدند. در این میان اما گروه سه نفری شهریار بحرانی، مجتبی فرآورده و حمید قدیریان، یك گام از دیگران جلوتر بودند؛ زیرا مدتی می‌شد كه مشغول مطالعه و تحقیق درباره موضوعات مختلف تاریخی بودند. تحقیقاتی كه به گفته فرآورده، تهیه‎كننده فیلم ملك سلیمان(ع)، از دوران حضرت آدم (علیه‌السلام) تا پیامبر اسلام (صلی‌ا... علیه و آله) را شامل می‌شد. فرآورده درباره این‌كه كار ساخت ملك سلیمان چگونه به او و همكارانش سپرده شد، گفت: «بعد از تصویب آن لایحه، آقای حیدریان، معاون سینمایی وقت تماس گرفت و پیشنهاد كرد كه طرح‎مان را برای ساخت اثر فاخری با محتوای قرآنی ارائه كنیم كه ما زندگی حضرت سلیمان را به‎دلیل ویژگی‎های خاص مقطع زندگی ایشان پیشنهاد دادیم و تصور می‎كردیم به دلیل نیاز بالای این كار به امكانات و جلوه‎های ویژه مورد نیاز با ساخت آن موافقت نشود، اما خوشبختانه دوستان پیشنهاد ما را پسندیدند و كار را برای تولید این فیلم به‎صورت جدی پیگیری كردیم.» بحرانی هم در این باره گفت: «بعد از ساخت و پخش سریال «مریم مقدس (سلام الله علیها)» با افراد گروه، شروع به ساخت مجموعه‌ای به نام «امام حسین(علیه‌السلام)» كردیم كه این مجموعه بنا به دلایلی نیمه‌كاره ماند و به پایان نرسید. بنابراین مدتی بیكار بودیم! در این هنگام وزارت ارشاد، طرحی را در اختیار ما گذاشت و معاونت سینمایی وقت وزارت ارشاد از ما خواست تا ساخت یكی از داستان‌های قرآنی را در قالبی فاخر آغاز كنیم. با كمك تهیه‌كننده كار، آقای فرآورده و طراح صحنه و مدیر هنری كار، آقای حمید قدیریان، تحقیقاتی در این‎باره انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم كه یكی از داستان‌هایی كه به‌عنوان موضوع روز می‌تواند مطرح شود و قابلیت این را دارد تا مشكلات و موانع دنیای امروز در آن مورد بررسی قرار گیرد، داستان حضرت سلیمان(علیه‌السلام) است.» فرآورده :سپردن كار به متخصصان خارجی عقلانی‌ترین حركتی بود كه از سوی ما انجام پذیرفت. حضور آقای لئو موجب شد تا مجموعه‌ای از بچه‌هایی كه به كار جلوه‌های ویژه علاقه‌مند بودند، بتوانند تجربیات و آموخته‌های خود را در این زمینه افزایش داده و به‎روز كنند* طرح فیلم نامه بلافاصله بعد از اعلام موافقت معاونت سینمایی ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی با طرح ساخت داستان حضرت سلیمان(ع) و اختصاص بودجه به طرح، گروه تحقیقات فیلم كار خود را به‎صورت شبانه‎روزی آغاز كردند. سه گروه تحقیق در آیات قرآن، روایات و تحقیق در حوزه تاریخی همزمان كار خود را شروع كرده و به‎صورت موازی پیش می‌رفتند. در پایان، مجموعه این تحقیقات در مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی زیر نظر آقای حمید محمدی پالایش شده و احادیث و روایاتی كه بیش از دیگر احادیث قابل استناد بودند از داخل آنها استخراج شد. گروه تحقیقات قرآنی نیز زیر نظر سعید اصفهانیان، مجموعه آیات مربوط به حضرت سلیمان (علیه‌السلام) و حضرت داود (علیه‌السلام) را از قرآن استخراج، دسته‎بندی و تاخر و تقدم آیات را مشخص كردند.       سعی شده بود در انجام تحقیقات تنها از منابع اسلامی و آیات و روایات استفاده نشده و به منابع تاریخی قوم یهود نیز توجه شود. با تكمیل تحقیقات اولیه، گروه سه نفری بحرانی، فرآورده و قدیریان دوباره دست به كار شدند و كار تحقیقات را در سطح دیگری پیش بردند. فرآورده در زمینه میتراییسم و تمدن باستان و تأثیرش در آیین زرتشت، مسیحیت و نفوذش در دنیای غرب، قدیریان در رابطه با معماری باستان و كلیت تفكر هنری بنی‌اسراییل و بحرانی نیز در زمینه تمدن كهن در منطقه خاورمیانه به‎خصوص بین‌النهرین تحقیق كردند. فرآیند تحقیقات برای ساخت ملك سلیمان به اذعان بحرانی، حدود یك سال و نیم طول كشید. با اتمام این مرحله، بحرانی با همكاری فرآورده و قدیریان دست به كار نوشتن فیلم‎نامه شد. فیلم‎نامه‌ای 150 صفحه‌ای كه بعد از 39 بار بازنویسی به حدود 51 صفحه رسید. آن‌چه امروز به‎عنوان ملك سلیمان بر پرده سینماهای كشور نشسته است، در واقع نخستین بخش از سه‎گانه‌ای است كه درباره تاریخ زندگی حضرت سلیمان نبی (علیه‌السلام) ساخته شده است. در این قسمت، داستان از مشاهدات حضرت سلیمان(علیه‌السلام) شروع می‌شود؛ او به واسطه نشانه‌ها درمی‌یابد كه خداوند ملك او را به جسدی بی‌جان و بی‌روح تشبیه می‌كند و می‌فهمد كه دلیل نبود این روح چیست و در نتیجه خداوند او را كمك می‌كند تا ملك بی‌بدیل خود را بنا كند. اولین قدم برای بنا كردن این ملك، نزدیك شدن به عالم اجنه و شیاطین و در نهایت به تسخیر درآوردن آنان است. راهكاری كه خداوند در قرآن مطرح می‌كند و در آن مردم را به رعایت تقوا و اطاعت از ولی خود رهنمون می‌كند. این راهی است كه می‌تواند مردم را در دنیای مادی و در میان سرگشتگی‌های دنیایی سالم نگه دارد و به سر منزل مقصود برساند. سلیمان نبی (علیه‌السلام) موفق به تسخیر فضای شیطانی حاكم شده بر ملك خود و غلبه بر فضای فتنه‌گون سرزمین و امت خویش می‌شود. قسمت بعدی فیلم، ماجرای «ملك» است كه حضرت سلیمان (علیه‌السلام) با شكوه تمام آن را اداره می‌كند، اما چون اجازه نابودی كامل شیاطین را از سوی خداوند ندارد، این بار اتفاق عجیبی می‌افتد و مردم به سراغ شیاطین می‌روند و سحر و جادو طلب می‌كنند. این‎جاست كه درمی‌یابیم جهاد اول، جهاد اصغر بوده و حالا جهاد اكبر در راه است. متأسفانه براساس فرمایش قرآن، در آن مقطع همه كافر می‌شوند غیر از سلیمان نبی (علیه‌السلام).
فیلمی برای فخر سینمای دینی
     در قسمت سوم نیز شاهد ادامه برپایی ملك هستیم تا جایی كه اعمال مثبت انسان تبدیل به وجوه مادی می‌شود و برزخیات كمرنگ می‌شوند و صور مثالی افعال را می‌بینیم و در نهایت، فیلم با حضور بلقیس و ایمان آوردن او كه نماد ایمان آوردن بشر است، ادامه می‌یابد و با ماجرای مرگ سلیمان نبی(علیه‌السلام) به پایان می‌رسد. * تولید فیلم تكمیل و نگارش فیلم‎نامه كه توسط بحرانی و همكارانش با دقت و وسواس زیادی انجام شد، حدود شش‎ماه طول كشید. با نهایی شدن فیلم‎نامه، گروه وارد فاز بعدی كار یعنی «پیش تولید» شد. هشت ماه اولیه بعد از نگارش فیلم‎نامه، به تحقیق درباره جلوه‌های ویژه تصویری و بررسی تكنولوژی روز دنیا اختصاص یافت. سعی گروه از همان ابتدا بر این بوده كه خروجی كار چیزی باشد كه حداقل استانداردهای جهانی را دارا بوده و برای پخش در كشورهای خارجی نیز مناسب باشد. برای همین دقت و حساسیت ویژه‌ای درخصوص جلوه‌های ویژه فیلم انجام شد. حساسیتی كه در نهایت پای «لئولو»ی هنگ كنكی را به پروژه ملك سلیمان باز كرد. «لئولو» پیش از این برای فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» نامزد دریافت جایزه اسكار شده و به‎خاطر همان كار، جایزه بریتیش آكادمی لندن را دریافت كرده بود.لئو لوی بودایی :استانداردهای جهانی، سینمای ایران چندان قابل قبول نیست باید امكانات جدیدی مثل تجهیزات دیجیتالی به سینمای ایران وارد شود و هزینه‌های زیادی هم در این راه انجام گیرد فرآورده، كه كار تهیه‎كنندگی اولین محصول بزرگ سینمایی ایران (big production) را بر عهده داشته است، درباره حساسیتی كه او و همكارانش برای جلوه‌های بصری ملك سلیمان داشته‎اند، گفت: «در ابتدای كار این مسئله روشن بود كه باید از جلوه‌های ویژه استفاده زیادی داشته باشیم، اما عملا این امكانات در سینمای ایران موجود نبود؛ در نتیجه به‎دنبال تأمین آن رفتیم.» او ادامه داد: «ابتدا در میان هنرمندان ایرانی این مسئله را مطرح كردیم و بیش از 100 اتود از كارهای افرادی كه تصور می‌شد شاید بتوانند كاری برای فیلم انجام دهند جمع‎آوری شد، اما هیچ‎یك از آن‎ها در حد فیلمی سینمایی نبود؛ در نتیجه سراغ خارجی‌ها رفتیم.» فرآورده اظهار داشت: «برای یافتن فردی كه بتواند كار ما را انجام دهد و دستمزد درخواستی‎اش با بودجه‌ای كه در اختیار داشتیم همخوانی داشته باشد، جست‌وجوی زیادی كردیم. ابتدا با پیشنهادهای بالایی روبه‎رو شدیم تا این‌كه در نهایت با مراجعه به هنگ كنگ، لئولو وارد پروژه شد.» این تهیه کننده همچنین بیان داشت: «شرط ما این بود كسی كه كار را قبول می‎كند با بچه‌های ایرانی همكاری كند و علاوه‎بر آموزش به آنان، كار را پیش ببرد. خوشبختانه این توافق صورت گرفت و حدود 10 نفر از بچه‌های ایرانی كه نمونه كار خود را ارائه كرده بودند، وارد كار شدند و علاوه‎بر یادگیری، كارهای مربوط به فیلم را انجام می‌دادند.» فرآورده در گفتگوی دیگری پس از اكران فیلم درباره اینكه چرا كار ساخت جلوه‌های ویژه ملك سلیمان به گروه خارجی سپرده شد، گفت: «متأسفانه نمی‌توانستیم كار را به متخصصان داخلی بسپاریم؛ زیرا تجربه این كار در ایران وجود نداشت. آن چیزی كه به اسم جلوه‌های ویژه در ایران وجود داشت، در حد كارهای تیزرسازی بود و البته در قطع تلویزیون. به نظر من هنر این نیست كه بگوییم همه كارهای مربوط به پروژه را خودمان یك تنه بدون كمك دیگران پیش بردیم؛ هنر در این است كه كار درست و در نهایت كیفیت انجام شود. به نظرم سپردن كار به متخصصان خارجی عقلانی‌ترین حركتی بود كه از سوی ما انجام پذیرفت. حضور آقای لئو موجب شد تا مجموعه‌ای از بچه‌هایی كه به كار جلوه‌های ویژه علاقه‌مند بودند، بتوانند تجربیات و آموخته‌های خود را در این زمینه افزایش داده و به‎روز كنند. ما حتی تعدادی از این‌ها را به هنگ كنگ فرستادیم. این دوستان تحت نام همان شركتی كه نامش را بردم، زیر نظر آقای لئو كار كردند و در این كار پخته شدند.» پس از امضای قرارداد، لئولو و گروه 220 نفری‎اش در شركت شخصی او یعنی legend toonland كار خود را برای جلوه‌های ویژه فیلم آغاز كردند. همان ابتدا شركتی با نام كاریز پارسه در ایران تأسیس شد تا كار انجام جلوه‌های ویژه فیلم را با نظارت و همكاری لو، پیش ببرد. لئولوی بودایی كه اولین تجربه كاری‎اش را در همكاری با یك گروه مسلمان ایرانی از سر می‌گذراند، ظاهراً ارتباط خوبی با كار برقرار كرده بود. او مفهوم كار دینی را درك كرده و به اذعان بحرانی در بسیاری از صحنه‌های فیلم، كمك شایانی به او و تیم كارگردانی‎اش كرده بود. وی مدتی قبل در گفتگویی كه با فارس انجام داده بود، درباره سینمای ایران گفته بود: «فیلم‌های ایرانی در سطح جهان، به‎خاطر داستان‌های زیبای‌شان و جوایزی كه برده‌اند، معروف هستند، اما از نظر استانداردهای جهانی، سینمای ایران چندان قابل قبول نیست. باید امكانات جدیدی مثل تجهیزات دیجیتالی به سینمای ایران وارد شود و هزینه‌های زیادی هم در این راه انجام گیرد و این كاری است كه ما در پروژه ملك سلیمان قصد انجام دادن آن را داریم.»
فیلمی برای فخر سینمای دینی
با نهایی شدن بحث جلوه‌های ویژه، عملاً مرحله پیش‎تولید كار آغاز شد و گروه برای ساخت دكورها كار خود را شروع كردند. حدود 18 هزار مترمربع دكور جدید در منطقه شهریار ساخته شد. بخش‎هایی از ساحل دریا در منطقه‌ای در گیلان نیز نیاز به طراحی مجدد داشت. با تكمیل مرحله پیش‎تولید، كار تصویربرداری آغاز شد و فیلم به‎طور رسمی در نیمه تیرماه سال 1386 كلید خورد. اما به هرحال بعد از شش ماه از آغاز تصویربرداری به دلایلی كه آفریده آن‎ها را مشكلات مالی و كمبود بودجه عنوان كرد، متوقف شده و بعد از 9 ماه مجددا آغاز شد. * هزینه‌های تولید تا پیش از ساخت ملك سلیمان، «دوئل» احمدرضا درویش با حدود یك میلیارد تومان هزینه، گران‎ترین فیلمی بود كه در سینمای ایران ساخته شده بود. دوئل در زمان خودش توانست الگوهای رایج فیلم‎سازی ایران را حداقل در سكانس‌های ابتدایی فیلم، از حیث جلوه‌های ویژه تصویری تغییر دهد و نام خود را در صدر فهرست فیلم‌های ایرانی به لحاظ جلوه‌های بصری بنشاند. با ساخت ملك سلیمان اما همه چیز عوض شد. بدون اغراق باید گفت، ملك سلیمان نبی، با تكیه بر محتوای خوب و جلوه‌های ویژه بی‎نقصش تمامی قواعد فیلم‎سازی ایران را تغییر داده و به آثار سینمایی فاخر دنیا پهلو زده است. بنابراین طبیعی است كه چنین فیلمی بتواند لقب گران‎ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را برای خود دست و پا كند. به گفته تهیه‎كننده فیلم، حدود 4 میلیارد و 600 میلیون تومان، خرج نقدی فیلم بوده و در حدود 400 میلیون تومان هم صرف خرید تجهیزات شده و نهایتا می‌توان گفت 5 میلیارد تومان خرج این فیلم شده است.      اگرچه مجتبی فرآورده هنوز رقم نهایی را كه خرج جلوه‌های ویژه این فیلم شده است اعلام نكرده، اما به نظر می‌رسد بخش زیادی از بودجه 5 میلیارد تومانی این فیلم به جلوه‌های ویژه‎اش اختصاص یافته باشد. بخشی كه توانست جوایز اول جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما را به خود اختصاص دهد. به‎غیر از بخش جلوه‌های ویژه، صداگذاری و ساخت موسیقی فیلم نیز در هنگ كنگ و چین انجام شده است. صداگذاری فیلم به شیوه دالبی توسط كینسون تسانگ در هنگ كنگ آغاز شد و با همكاری تیم 24 نفره‎اش به پایان رسید و در نهایت یكی از زمینه‎هایی شد كه ملك سلیمان را در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به سیمرغ بلورین رساند. موسیقی فیلم نیز توسط پانك چان در هنگ كنگ ساخته شد و درست مثل صداگذاری و جلوه‌های ویژه، یكی از بخش‎هایی بود كه در جشنواره فیلم فجر برای ملك سلیمان، سیمرغ بلورین دریافت كرد. * اكران و فروش در ابتدا قرار بود فیلم ملك سلیمان به جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر برسد، اما با قرار گرفتن تعطیلات سال نوی مسیحی و تعطیلات در چین و هنگ كنگ، كار آماده نشد و گروه فیلم‎ساز تصمیم گرفت تا فیلم را برای جشنواره سال بعد آماده كند. ملك سلیمان در جشنواره بیست و هشتم در 9 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد كه در این میان توانست در پنج بخش چهره‎پردازی، تصویربرداری، جلوه‌های ویژه، صداگذاری و میكس و همچنین موسیقی متن این جوایز را نصیب خود كند. ملك سلیمان همچنین جایزه ویژه مصطفی عقاد را هم در بخش سینمای بین‎الملل به خود اختصاص داد. جایزه‌ای كه هر سال به بهترین فیلمی كه در حوزه دینی ساخته می‌شود، تعلق می‌گیرد. آخرین فیلم شهریار بحرانی، در چهاردهمین جشن خانه سینما هم چهار تندیس شایستگی برای فیلم‎برداری، طراحی صحنه و لباس و جلوه‌های ویژه بصری دریافت كرد. ملك سلیمان كه اردیبهشت امسال پروانه نمایش خود را دریافت كرد، قرار بود همزمان با عید فطر در سینماهای تهران روی پرده برود كه به دلایلی به تأخیر افتاد و در نهایت از 14 مهرماه در 18 سینمای تهران و 28 سینما در شهرستان‎ها به نمایش درآمد و توانست در چهار روز اول نمایش، 25 میلیون تومان فروش داشته باشد. رقمی كه به نسبت هزینه و زمانی كه برای ساخت فیلم گذاشته شده، چندان قابل‎قبول نیست. با این حال ملك سلیمان در اولین جمعه پس از اكران، 18 میلیون و 500 هزار تومان فروش داشته كه به گفته آفریده با این تعداد سالنی كه در اختیار دارد، حداكثر فروش را به‎دست آورده است.منبع:جهان نیوزتنظیم:مینا بای





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 373]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن