تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1832880757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرخیِ ازدواج سفید، نقدی بر نمایش «هم...خونه»


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


سرخیِ ازدواج سفید، نقدی بر نمایش «هم...خونه» وبلاگ > خبر وبلاگ - نمایش هم‌خونه، به علل و عوامل پیرامونی و یا مرتبط با روابطی از این دست نمی‌پردازد، بلکه می‌خواهد، بستری فراهم سازد تا ضمن تلنگر، نگاه‌ها را برای کنکاش و نگرشی نوین بر آن معطوف سازد.

کارگردان: علی حیدری، نویسنده: لیدا شیرمرد، بازیگران: آرزو روشناس، علی حیدری  
هم‌خونه
  نمایشی جمع‌ و جور، موجز و مختصر که تنها با ساده‌ترین امکانات و ایفای نقش دو بازیگر، به موضوعی می‌پردازد که در ساحت عمومی جامعه مسکوت مانده ولی همچنان دغدغه مصلحان اجتماعی و مسئولین فرهنگی است. زندگی مشترک دو جنس مخالف که در سال‌های اخیر به «ازدواج سفید» شهره است. دو جوانی که پس از ده سال هم‌خانه بودن و زندگی مشترک، به گسست و جدایی می‌اندیشند. این  گسست در حال شکل‌گیری، هدفی است که باید در کشمکش میان آن‌ها یا به وصل جدیدی منجر ‌شود و یا به یک جدایی ابدی. زمانی این جدال‌ جدایی‌طلبانه از یک‌سو و تلاش برای تثبیت شرایط از سوی دیگر، ارزشمند می‌شود که متوجه می‌شویم شیشه‌ی عمر این رابطه‌ی در حال شکستن، ده سالی است که شکل گرفته و حال هیچ عامل چسبنده‌ای قادر نیست تکه‌های خرد شده آن را که به تدریج ذره‌ذره شده‌اند در کنار هم قرار دهد و آن همگامی پیشین را تداوم بخشد. در بطن مضمون آشکار نمایش، مخاطب در ذهن خود با مضامین دیگری هم درگیر می‌شود. از جمله، القای بی ثباتی روابطی که در شکل سنتی خود انسجام نمی‌یابند و ممکن است هر آن متناسب با میل و رغبت یکی برای گسستن و جداشدن، دیگری نیز در هر شرایطی هم که باشد، باید بدان تن دهد و تنهایی نامعلوم و احتمالا غم‌انگیزی را تجربه کند. و یا اینکه، رابطه‌ای اینگونه که در ابتدای مسیر، هیچ یک از طرفین ملتزم و متعهد به هیچ قاعده و ضابطه‌ای جز توافق اخلاقی نیستند، با نقض اخلاقیات، خواسته و ناخواسته که منبعث از ذات خطاکار بشری است، به راحتی از هم پاشیده می‌شود و تمامی سامان عاطفی و انسانی برآمده از آن به یکباره متلاشی می‌گردد.  
هم خونه
  نمایش هم‌خونه، به علل و عوامل پیرامونی و یا مرتبط با روابطی از این دست نمی‌پردازد، بلکه می‌خواهد، بستری فراهم سازد تا ضمن تلنگر، نگاه‌ها را برای کنکاش و نگرشی نوین بر آن معطوف سازد. نمایش در یک پرده و در دکوری با یک میز و صندلی و تخت‌خواب، محدودیت‌هایی دارد که منتظریم بازی‌ها، چنین محدوده‌ای را درنوردند و تماشاگر را تا انتها ضمن ایجاد هیجان و التهاب با خود همراه و همگام سازند. بازیگر نقش زن تا حدی از پس کار برمی‌آید. و به ویژه با حرکات بدن و میمیک صورت خویش قادر می‌شود فضای نامطلوبی که قصد دارد به یک موقعیت مثبت تبدیل شود را، بازنمایی کند. اما بازیگر نقش مرد آنچنان از عهده کار برنمی‌آید و تنها در حد یک مرد مستاصل و درمانده که توانایی تغییر شرایط بوجود آمده را ندارد، باقی می‌ماند. ابتدا و انتهای نمایش، تغییر قابل اتکایی در شخصیت‌ این دونفر نمی‌بینیم. زن همان زنی است که در ابتدا دعوا را آغاز کرده و مرد نیز همان مردی است که آمده و حالا باید برود. گفت‌وگوها که در بخش‌هایی مشابه نمایشنامه‌های ترجمه شده‌ است، دارای ریتمی یکسان، هم در اجرا و هم در مضمون است. گلگی مداوم زن، و التماس‌ها و توجیهات یکنواخت مرد از اواسط کار به بعد ملال‌آور می‌شود. تنها در لحظه‌ای که زن احساس می‌کند که هدیه سالروز تولدش با عشقِ به او خریداری شده، می‌رویم که جو متفاوتی را تجربه کنیم که آن هم با ناکامی از دست می‌رود. بنابراین معضل اصلی که در کلیت اثر نمود بارزی دارد، نبود فراز و نشیب‌های جان‌دار و محکمی است که علی‌رغم تلاش بازیگران، آشکارا به دلیل کاستی در اجرا و کارگردانی، نتیجه نداده است. در پایان، توجه عوامل نمایش «هم‌خونه» را به نمایشنامه‌ی «چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟» اثر ادوارد آلبی‌ (1962) جلب می‌کنم که گفت‌گوها چطور فضایی دراماتیک ایجاد کرده و باعث اوج گرفتن التهابات شده و از رازهای پنهان روابط  یک زن و شوهر پرده بر می‌دارد.  
چه کسی از ویرجینیاوولف
  جورج : مارتا 108 سالش هست. وزنش هم تا حدودی از این عدد بیشتره! هانی : من دارم مریض می شم. جورج : اوه آره خیلی باحاله. هانی : من دارم می میرم. جورج : خوبه ، خوبه . همینجوری ادامه بده!

کلید واژه ها: تئاتر - ازدواج -




سه شنبه 5 اسفند 1393 - 11:17:47





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن