تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802457153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک کارشناس بازار انرژی مطرح کرد تحلیل اهداف سیاسی در جنگ نفت/ شیب ملایم رشد قیمت نفت خصلت بازار است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یک کارشناس بازار انرژی مطرح کرد
تحلیل اهداف سیاسی در جنگ نفت/ شیب ملایم رشد قیمت نفت خصلت بازار است
یک کارشناس بازار انرژی با تاکید بر اینکه خصلت ذاتی بازار نفت این است زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابند، با شیب زیاد، به سمت پایین حرکت کند، گفت: اما برای افزایش قیمت، شیب افزایش، بسیار ملایم است.

خبرگزاری فارس: تحلیل اهداف سیاسی در جنگ نفت/ شیب ملایم رشد قیمت نفت خصلت بازار است



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سید مجید حسینی در میزگرد بررسی قیمت نفت در سال 2015 که شب گذشته در دفتر مطالعات انرژی برگزار شد با اشاره به کاهش کاهش کم‌سابقه‌ی قیمت نفت، در ماه‌های اخیر گفت: طی سال‌های 2010 تا 2013، تولید شیل اویل آمریکا که در قیمت‌ها بالای نفت صرفه‌ی اقتصادی دارد، 3.5 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد. وی ادامه داد: در طول همین مدت، تولید نفت عربستان و امارات حدود سه میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد، اما در همین مدت، 1.5 میلیون بشکه در روز از نفت ایران به دلیل وجود تحریم‌ها و حدود یک میلیون بشکه در روز از نفت سوریه و لیبی کم شد. این استاد انرژی تصریح کرد: در اثر این اتفاقات، خالص عرضه‌ی نفت افزایش پیدا کرد، همچنین در طول این مدت، یک میلیون بشکه در روز تقاضای نفت نیز افزایش پیدا کرد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که عرضه و تقاضای نفت در این مدت سه‌ساله، هریک حدود سه میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. وی در پاسخ به این سوال که با این وجود که باید ثبات قیمت در بازار نفت وجود داشته باشد، چرا یک‌دفعه قیمت نفت کاهش پیدا کرد؟ گفت: برای پاسخ این سؤال، باید توجه داشت که تجربه‌ بازار نفت نشان می‌دهد انتظارات در بازار نفت به‌گونه‌ای شکل گرفته است که جلوی افزایش قیمت را می‌گیرد.
 
حسینی خاطرنشان کرد: براساس انتظارات بازار نفت، تولید نفت شیل آمریکا از 1.5 میلیون بشکه تا 4.5 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. در طرف دیگر، تحریم‌های ایران در حال حل شدن است و با حل مسئله‌ی تحریم‌های ایران، حدود 1.5 میلیون بشکه در روز به تولید نفت اضافه خواهد شد. همچنین با حل شدن مسئله‌ی داعش و بازگشت نفت عراق به سمت عرضه، حدود 2.5 تا 3 میلیون بشکه در روز به بازار وارد می‌شود. براساس این انتظارات، چنین تصوری در بازار شکل گرفت که در بلندمدت، محدودیتی در خصوص عرضه وجود ندارد و مسئله‌ی کمبود عرضه از بین می‌رود. این کارشناس بازار انرژی با تاکید بر اینکه خصلت ذاتی بازار نفت این است، زمانی که قیمت‌ها کاهش می‌یابند، با شیب زیاد، به سمت پایین حرکت می‌کنند،گفت: اما برای افزایش قیمت، شیب افزایش بسیار ملایم است. در سال 2008، قیمت نفت در طول یک سال نزدیک به 110 دلار کاهش پیدا کرد و از 147 دلار به 37 دلار رسید. وی تصریح کرد: این در حالی بود که کل کاهش تقاضای نفت، تنها 1.5 میلیون بشکه در روز بود، به عبارت دیگر، کاهش قیمت اندک منطقی بود، اما کاهش با این شدت، تنها در بازاری همانند نفت رخ می‌دهد که سود فروشنده‌ها بسیار زیاد است.
وی با اشاره به بحث تخفیف های نفتی اظهار داشت:در بازار نفت، زمانی که یک کشور در فروش نفت خود تخفیف می‌دهد، سایر رقبا نیز مجبور می‌شوند تخفیف بدهند تا بتوانند فروش داشته باشند. در بازار نفت، به دلیل تفاوت زیاد هزینه‌ی تمام‌شده و قیمت فروش، قیمت‌ها بسیار شکننده هستند و نمی‌توان به قیمت‌ها، خصوصا به قیمت‌های بالا اعتماد کرد. حسینی با اشاره به کاهش شدید قیمت نفت در این روزها گفت: من فکر می‌کنم فضای سیاسی توانسته است با همراهی فضای اقتصادی، از آب گل‌آلود ماهی بگیرد. به نظر بنده، این اعتقاد که عربستان با آمریکا همدست شده است تا به ایران ضربه بزند، اشتباه است. وی تصریح کرد: عربستان بودجه‌ی نفت خود را با قیمت هشتاد دلار بسته و هشتاد درصد بودجه‌ی عربستان به نفت وابسته است. عربستان در این بحران، از ذخایر ارزی خود استفاده می‌کند و این ذخایر پس از مدتی تمام می‌شود. در طرف دیگر، آمریکا سرمایه‌گذاری‌های بسیاری جهت توسعه‌ی میادین شیل اویل و نفت شمال انجام داده است تا بتواند امنیت عرضه را برای خود ایجاد کند.
 
این کارشناس انرژی ادامه داد: بنابراین منطقی نیست که عربستان برای فشار به ایران، به بحث تخفیف در فروش نفت و کاهش قیمت تن داده باشد، بلکه عربستان بعد از اتفاقاتی که در خصوص مسئله‌ی هسته‌ای و تحریم‌های ایران افتاد به این نتیجه رسید که ممکن است آمریکا از حمایت‌های سیاسی و مالی خود از عربستان کم کند و به سمت ایران نزدیک شود. وی با اشاره به اینکه با توجه به مسائل اوکراین و حمایت از سوریه و ایران، این سناریو منطقی است، اظهار داشت: ممکن است آمریکا بخواهد بر روسیه فشار آورد زیرا اساسا روسیه از نظر اقتصادی در حدی نیست که بتواند فشار اقتصادی را تحمل کند. اقتصاد روسیه بسیار ضعیف است و از نظر صنعتی، پیشرفت چندانی ندارد. حسینی خاطرنشان کرد: روسیه یک اقتصاد نظامی و کمونیستی دارد که به‌شدت شکننده است. بنابراین آمریکا برای وارد کردن ضربه‌ی اقتصادی به روسیه، نیاز ندارد که ضرر بزرگی به خود وارد کند، بلکه با افزایش تحریم‌های این کشور، می‌تواند به مقاصد خود در خصوص روسیه برسد. وی ادامه داد: برخی اعتقاد دارند که عربستان می‌خواهد با فشار به ایران، ما را از حمایت از سوریه و لبنان منصرف نماید تا بتواند به رشد داعش و جریانات تکفیری کمک کند که البته این احتمال دور از ذهن نیست، اما خیلی ضعیف است زیرا  ایران با چنین فشارهایی، از حمایت سوریه و لبنان دست برنمی‌دارد و این مسئله را عربستان و آمریکا به‌خوبی می‌دانند که دولت و ملت ایران در خصوص چنین اهدافی، بسیار مقاوم هستند.
 انتهای پیام/م

93/12/05 - 10:26





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن