محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846731593
پرخاشگریهای سیاسی بهجای انتقاد
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
پرخاشگریهای سیاسی بهجای انتقاد متأسفانه در ایران اصلاً انتقادپذیری وجود ندارد، زیرا در جامعهی ایران نوعی خودمحوری حاکم است که ریشه در فرهنگ تصوف دارد. استبداد شاهنشاهی نیز برگرفته از همین تصوف است.
به گزارش فرهنگ نیوز ، مسئلهی انتقاد و انتقادپذیری، یکی از اساسیترین محورهای هر جامعه جهت پویایی و روند رو به جلوی آن محسوب میشود. شرایط کنونی جامعهی ایران نیز از این امر مستثنا نیست، اما باید دید که انتقاد و انتقادپذیری در ایران چه شرایطی دارد و آیا محقق میشود؟ با توجه به اهمیت این مسئله، گفتوگویی با دکتر ابراهیم فیاض، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران، داشتیم. ایشان در این گفتو گو بیان کرد: «اگر عقلانیت حاکم بر جامعه فقهی باشد، انتقادپذیری بیشتر خواهد شد. امام علی (ع) و امام جعفر صادق (ع) انتقاد کردن مردم از خود را هدیهای از جانب آنها میدانستند. در امر به معروف و نهیازمنکر، عقلانیت امری فقهی است. از آنجا که بنیان امر به معروف و نهیازمنکر بر انتقاد کردن و انتقادپذیر بودن استوار است، این اصل، اصل فقهی بزرگی محسوب میشود.» مشروح این گفتو گو را در ادامه میخوانید.
ارزیابی شما از وضعیت انتقاد و انتقادپذیری در جامعهی امروز ایران چیست؟
متأسفانه در ایران اصلاً انتقادپذیری وجود ندارد؛ چراکه در جامعهی ایران نوعی خودمحوری حاکم است که البته ریشه در فرهنگ تصوف ایرانی دارد. استبداد شاهنشاهی نیز برگرفته از همین تصوف ایرانی بوده است. این عقلانیت است که باعث انتقادپذیری میشود؛ چراکه عقلانیت میپذیرد که رشد و پیشرفت بدون انتقادپذیری ایجاد نمیشود. بنابراین میتوان گفت عقلانیت با مردمسالاری همراه است و تا زمانی که فضای کشور فضای خودمحوری باشد، استبداد و عدم انتقادپذیری بهشدت غالب خواهد بود. در اینجا لازم به ذکر است که اگر عقلانیت حاکم بر جامعهی فقهی باشد، انتقادپذیری بیشتر خواهد شد. امام علی (ع) و امام جعفر صادق (ع) انتقاد کردن مردم از خود را هدیهای از جانب آنها میدانستند.در امر به معروف و نهیازمنکر، عقلانیت امری فقهی است. از آنجا که بنیان امر به معروف و نهیازمنکر بر انتقاد کردن و انتقادپذیر بودن استوار است، این اصل، اصل فقهی بزرگی محسوب میشود. به نظر بنده، در سطوح مختلف جامعهی امروز ایران، چه در دولت و چه در جامعه، تحملِ پذیرش انتقاد وجود ندارد. افراد بهجای پذیرش انتقاد، به پرخاشگری و توهین کردن به یکدیگر میپردازند. متأسفانه این امر تبدیل به یک رویه در جامعه شده است.وضعیت انتقاد را در فضای علمی و دانشگاهی کشور چگونه ارزیابی میکنید؟
وضعیت انتقاد در فضای دانشگاهی نیز فاجعهآمیز است. اگر توجه کنید، متوجه میشوید که هیچ همکاری علمی و نقد منصفانهای صورت نمیگیرد. کسی که نقد میکند، دشمن و کسی که نقد نمیکند، دوست پنداشته میشود. از بحث و کار گروهی در دانشگاهها خبری نیست. در بحث علمی نیز هیچ مشورت و مشاورهی علمیای صورت نمیگیرد.متأسفانه ایران، از نظر بحث علمی در علوم انسانی بهشدت ضعیف است، زیرا خودمحوری حاکم است. در رشتههای فنی نیز بهشکل بدی فضای سلسلهمراتبی حاکم است. به همین دلیل است که هنوز خلاقیت عمومی در کشور رشد نکرده است. شاید در ظاهر، به نظر برسد گروهی یا گروههایی خلاقیتهایی از خود بروز میدهند، اما در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد. تا زمانی که خودمحوریها و تکرویها برطرف نشود و عقلانیت فقهی بر جامعه حاکم نشود، این مشکل وجود خواهد داشت.آقای دکتر، وضعیت انتقاد را مشخصاً در ساحت سیاستورزی ایران چگونه میبینید؟
مقام معظم رهبری که بالاترین مقام معنوی و فکری کشور هستند، بحث انتقاد را مطرح کردهاند. قاعدتاً همه باید از ایشان پیروی میکردند، اما متأسفانه شاهد چنین چیزی در کشور نبودهایم. این پرخاشگریهای سیاسی و دروغپردازیهای عجیبو غریب، در این وضعیت نامناسب اقتصادی، مردم را نیز بهشدت عصبانی کرده است. متأسفانه این پرخاشگریها باعث میشود بحثها بهجای اینکه نقادانه و علمی باشند، صرفاً به لفاظیهای طرفین برای منکوب کردن یکدیگر محدود شوند.به نظر بنده، مشکل ایران در بُعد سیاست این است که عقلانیت در قدرت تعیینکننده نیست، بلکه پرخاشگری و فرصتطلبی تعیینکننده است. میتوان گفت علت آن نیز این است که متأسفانه دانش و تئوری کشور همجهت با قدرت نیست. بنده کسی را، چه بین اصلاحطلبان و چه بین اصولگرایان، ندیدهام که برای به قدرت رسیدن، چارچوبهای تئوریک منطبق بر دانش داشته باشد. دلیل آن نیز نبودن تئوری است. مسلماً در نبود تئوری، فرصتطلبی و پرخاشگری حاکم میشود. این بحث بسیار مهم است. در دانشگاهها مخصوصاً در رشتهی علوم انسانی، به دنبال ایجاد رابطه بین دانش و قدرت نیستند. به همین دلیل است که دانشگاهها سرگشته هستند.متأسفانه حدود حکومت و قدرت در ایران نامشخص است. لازم است این نکته را ذکر کنم که منظور بنده از قدرت، بیشتر اقتدار است؛ یعنی اقتدار اقتصادی، سیاسی، معنوی و فرهنگی. اقتدار فرهنگی باعث میشود آثار غربی در کشور پذیرفته نشوند، اما بعضی از مسئولان جامعهی ایران، اقتدار فرهنگی غرب را پذیرفتهاند. به نظر بنده، مشکل از دانش است. حتی در دانشگاه تهران نیز آثار ابتدایی غربی ترجمه میشوند. این ساختار واقعاً مصیبتزاست. در زمینهی دانش و قدرت مشکل وجود دارد، زیرا متأسفانه اقتدار فرهنگیِ غرب بر اقتدار فرهنگیِ ایران غالب است. اگر با ساختار علمی، نقد علمی و فکر علمی چارچوب معرفت در ایران شکل بگیرد، در دانشگاههای کشور نیز اقتدار فرهنگی، معرفتی، دانشی و سیاسی حاکم میشود.فرض بفرمایید صد سال است که اقتصاد ایران، اقتصادی نفتی است، اما هنوز چارچوبی تئوریک و مکتبی اقتصادی برای آن وجود ندارد. این فاجعه است که ساختار جامعه برپایهی نفت باشد، اما چون دانش لازم برای مدیریت آن وجود ندارد، نفت بلای جان ما بشود. مضحک است، نفت خرج میشود که دود تولید شود، آبهای زیرزمینی از بین برود و دریاچههای کشور خشک شود.در فضای نقد و بررسی، پیشرفتی به وجود نیامده است، چون آن دانشی که باید باعث اقتدار میشد، وجود نداشته است. فارغالتحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. درس خواندن و مدرک گرفتن کاری عبث است، زیرا هیچگونه مهارتی کسب نمیشود. تأکید بنده بر موضوع امر به معروف و نهیازمنکر به دلیل ساختار آن است. در واقع، اولین کار دانشگاهها و حوزههای علمیه، امربهمعروف و نهیازمنکر یا همان نقدپذیری بوده است. این امر نیز باید براساس دانش و عقلانیت شکل بگیرد. براساس دانشی که قدرتساز باشد، نه براساس دانشهای سمبلیک موجود.با توجه به آنچه تاکنون فرمودید، آسیبهای شرایط فعلی حاکم بر فضای انتقاد در جامعه چیست؟
بدونشک در چنین شرایطی، پیشرفت و تکامل در جامعه به وجود نخواهد آمد. در واقع جامعهای که باید پیشرفت کند، بهسوی غربزدگی پیش میرود. فضایی نیز برای نقد اجتماعیِ بومی و مکاتب فقهی وجود نخواهد داشت.شاید بهتر باشد بگویم که اگر نقد به وجود میآمد، بسیاری از آسیبهای اجتماعی از بین میرفت. آمار مربوط به اعتیاد، طلاق، عدم ازدواج و حتی روابط آزاد جنسی، روزافزون است. افزایش رقم این آمارها هشداردهنده است. بنابراین رشد علمی مبنای اساسیِ نقد اجتماعی است که متأسفانه در کشور وجود ندارد. همانطور که اشاره شد، برای از بین بردن آسیبهای اجتماعی، به نقد اجتماعی نیازمند هستیم.همانطور که مستحضر هستید، انتقاد دو وجه دارد. یکی کسی است که انتقاد میکند و دیگری کسی که از او انتقاد میشود. به نظر شما، این دو، چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟
کسی که انتقاد میکند، باید انتقادش از سر انصاف باشد. این بدیهیترین شرط است. کسی که نسبت به او انتقاد منصفانه صورت میگیرد نیز باید آن انتقاد را بپذیرد. متأسفانه وجود گونهای خودمحوری در ایران باعث میشود که انتقاد منصفانه صورت نگیرد. با پرخاشگری و منکوب کردن، واضح است که طرف مقابل پذیرای آن انتقاد نخواهد بود.به نظر شما، انتقادِ ثمربخش و تأثیرگذاری که باعث پیشرفت جامعه شود باید از چه ویژگیهایی برخوردار باشد؟
انتقاد ثمربخش و تأثیرگذار حتماً باید این دو ویژگی را داشته باشد: از یکسو باید دانشمحور و از دیگر سو باید اخلاقمحور باشد. دانشمحور بودن نقد را دقیق و راهگشا میکند و اخلاقمحور بودن، شیوهی این انتقاد را ثمربخش مینمایید. باید سعی شود انتقادات صورتگرفته در جامعهی ایرانی حتماً این دو ویژگی را داشته باشند. بدان معنا که هم دانشمحور و هم اخلاقمحور باشند. در پایان، لازم به ذکر میدانم که بسط عقلانیت فقهی در جامعه در ارتقای شرایط حاکم بر فضای نقد کشور، میتواند دارای اهمیت باشد.
منبع: برهان
93/12/5 - 08:30 - 2015-2-24 08:30:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]
صفحات پیشنهادی
وضعیت انتقاد در جامعهی امروز ایران در گفتوگو با دکتر ابراهیم فیاض؛ پرخاشگریهای سیاسی بهجای انتقاد
وضعیت انتقاد در جامعهی امروز ایران در گفتوگو با دکتر ابراهیم فیاض پرخاشگریهای سیاسی بهجای انتقادمتأسفانه در ایران اصلاً انتقادپذیری وجود ندارد زیرا در جامعهی ایران نوعی خودمحوری حاکم است که ریشه در فرهنگ تصوف دارد استبداد شاهنشاهی نیز برگرفته از همین تصوف است مسئلهیعضو شورای عالی محیط زیست: انتقادات از سازمان محیط زیست رنگ و بوی سیاسی دارد /ابتکار چوب انتقاداتش از دولت قبل
عضو شورای عالی محیط زیست انتقادات از سازمان محیط زیست رنگ و بوی سیاسی دارد ابتکار چوب انتقاداتش از دولت قبل را میخورد عضو شورای عالی محیط زیست معتقد است برخوردها با رییس سازمان محیط زیست سیاسی و به دلیل انتقادات وی از عملکرد دولت سابق است محمدرضا تابش رییس فراکسیون محیط زیستانتقاد از دانشگاههای تک جنسیتی بیشتر سیاسی است تا کارشناسی
حدادعادل در جمع خبرنگاران مطرحکرد انتقاد از دانشگاههای تک جنسیتی بیشتر سیاسی است تا کارشناسی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت در مورد بررسی بودجه دانشگاهها در مجلس نگرانی وجود ندارد فضای همکاری بین دولت و مجلس برقرار است و تعامل در دستور کار است به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگابررسی خود انتقادی در میان جریانهای سیاسی؛ وضعیت خود انتقادی در ساحت سیاست ورزی ایران
بررسی خود انتقادی در میان جریانهای سیاسی وضعیت خود انتقادی در ساحت سیاست ورزی ایراناصلاحات هیچ گاه حاضر نشده انتقادات درونی را پذیرا باشد و به اشتباهات خود اعتراف کند و در مقام رفع اشکالات برآید این همان امری است که نسل جدید اصلاح طلب نیز به آن اذعان داشته است مسئله انتقاد یکیهاشمی:من از شروع انقلاب نسبت به برخی کارها انتقاد داشتم/مردم اصول انقلاب را قبول دارند، سیاسیکاریهای مجلس را
هاشمی من از شروع انقلاب نسبت به برخی کارها انتقاد داشتم مردم اصول انقلاب را قبول دارند سیاسیکاریهای مجلس را قبول ندارند آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به تبریک مرگ ملک عبدالله توسط یکی از مسئولین کشور گفت این کار اوج نگاه افراطی است برخی مصالح نظام را فدای کینههای خود میعارف در دانشگاه کاشان: فساد مربوط به یک جریان سیاسی نیست/ مسئولان بهجای مچگیری به دنبال پیشگیری باشند
عارف در دانشگاه کاشان فساد مربوط به یک جریان سیاسی نیست مسئولان بهجای مچگیری به دنبال پیشگیری باشندعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فساد را مربوط به یک جریان و گروه سیاسی ندانست و گفت اگر افرادی از یک طیف سیاسی و یا جناح فسادی را مرتکب شدند نمیتوان آن جناح را محکوم کرد بلکه باید بسیاسیکاران به دنبال توافق پشت صحنه با آمریکاییها بودند
سرلشکر فیروز آبادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران سیاسیکاران به دنبال توافق پشت صحنه با آمریکاییها بودند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که رهبری انقلاب اسلامی با تأکید بر تک مرحلهای بودن توافق هستهای تشخیص بسیار حساس و درستی دادند گفت سیاسیکاران میخواستند پشت صحنه یانتقاد«کوششی» از عملکرد فراکسیون قرآن و عترت مجلس
یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۵ مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور گفت در نامهای که درباره فعالیتهای موسسات قرآنی کشور به فراکسیون قرآن و عترت مجلس داشتیم از اعضا و نمایندگان این فراکسیون خواستیم که فضای حاکم بر فعالیتهای قرآنی کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند حجتالاسلاامام جمعه گچساران: حل مشکلات مردم مهمتر از استفاده سیاسی از همایشهاست
امام جمعه گچساران حل مشکلات مردم مهمتر از استفاده سیاسی از همایشهاستامام جمعه گچساران گفت حل مشکلات مردم مهمتر از استفاده سیاسی از همایشهاست حجتالاسلام سید امینالله حجازی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در گچساران با بیان اینکه برخلاف برخی تصورات غلطکارشناس مسائل سیاسی سپاه: مردم فهیم ایران هیچگاه تسلیم غربیها نخواهند شد
کارشناس مسائل سیاسی سپاه مردم فهیم ایران هیچگاه تسلیم غربیها نخواهند شدکارشناس مسائل سیاسی سپاه پاسداران گفت مردم فهیم ایران هیچگاه تسلیم غربیها نخواهند شد و همواره ثابت کردهاند که باوجود تمام مشکلات تا آخر ایستادهاند به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود به نقل از روابط عمومی- وقتی ریزگردها سیاسی می شود
وقتی ریزگردها سیاسی می شود تهران- ایرنا- روزنامه آرمان امروز -یکشنبه- در یادداشتی با عنوان وقتی ریزگردها سیاسی می شود به قلم محمدرضا تابش نوشته است بنابه اذعان کارشناسان مسئله ریزگردها موضوعی نیست که دفعتا عارض کشور شده باشد ده ها سال کم کاری و بی توجهی به محیط زیست و عدمجرج فریدمن در یادداشتی در استراتفور مطرح کرد رویکردهای جدید در جغرافیای سیاسی اروپا
جرج فریدمن در یادداشتی در استراتفور مطرح کردرویکردهای جدید در جغرافیای سیاسی اروپاچند سال گذشته حتی صحبت از جنگ در اروپا حرفی مهمل و پوچ مینمود و شاید در زمان حال هم نادرست به نظر میرسد اما کشور اوکراین همچون یوگسلاوی سابق از موقعیت خاصی در اروپا برخوردار است به گزارش گروه- بازی سیاسی با تنفس مردم خوزستان
بازی سیاسی با تنفس مردم خوزستان تهران- ایرنا- بازی سیاسی با تنفس مردم خوزستان عنوان سرمقاله امروز -یکشنبه- روزنامه ابتکار به قلم فضل الله یاری است که در آن می خوانیم به نظر می رسد که شکارچیان عرصه سیاست ایران هیچ لحظه ای را برای صیادی ازدست نمی دهنــد آنان گــروه هایی راصفحه اول روزنامه های سیاسی 93/11/26
صفحه اول روزنامه های سیاسی 93 11 26 در این خبر تصاویر صفحه اول روزنامههای سیاسی-اجتماعی کشور را میتوانید ببینید 93 11 26 - 07 51 - 2015-2-15 07 51 07عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان: به تاکیدات رهبری درباره تعیین مرز با جریان ضدانقلاب پایبندیم / انتقاد از محدودیت
عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان به تاکیدات رهبری درباره تعیین مرز با جریان ضدانقلاب پایبندیم انتقاد از محدودیت شورای نگهبان برای اصلاحطلبان عضو شورای مشورتی اصلاحطلبان بر این عقیده است که در مقاطعی که معتدلین اصولگرا و اصلاح طلب میدان دار بودند رقابتهای انتخاباتی رقابتهای کانتقاد از حرکت تاسف بار صدا و سیما !
انتقاد از حرکت تاسف بار صدا و سیما صداوسيما خود را موظف نميداند که به سلايق مخاطبان احترام بگذارد جشنواره فیلم فجر که عمری نزدیک به عمر انقلاب اسلامی دارد آیینه تمام نمای سینمای ایران محسوب میشود اما با این وجود مراسم افتتاحیه و بویژه اختتامیه آن که بسیاری از مردم آانتقاد از بيتوجهي به خريد دوگانهسوز |اخبار ایران و جهان
انتقاد از بيتوجهي به خريد دوگانهسوز کد خبر ۴۷۵۴۵۶ تاریخ انتشار ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۵ - 15 February 2015 خراسان نوشت بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي در حالي که مطابق بند ۷ تصويب نامه مورخ 7 شهريور سال 87 هيئت دولت در شهرهايي که داراي جايگاه عرضه گاز مي باشند دستگاههاي دولتي مو-
سیاسی
پربازدیدترینها