تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806569666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کدام آیت الله بر صندلی ریاست خبرگان تکیه خواهد زد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: کدام آیت الله بر صندلی ریاست خبرگان تکیه خواهد زد؟
هفدهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 19 و 20 اسفندماه سال جاری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
به گزارش نامه نیوز اولین و مهم ترین دستور کار این اجلاس انتخاب رئیس جدید می باشد که جایگزین مرحوم آیت الله مهدوی کنی خواهد شد. هرچند که حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه خبرگان، از مشخص شدن نامزدهای ریاست جدید خبرگان در اولین روز برگزاری این اجلاس خبرداده است اما گمانه زنی‌های رسانه ای از نامزدی آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله هاشمی رفسنجانی برای این مسئولیت خطیر و انتخاب احتمالی رئیس سابق دستگاه قضا حکایت دارد چراکه آیت الله هاشمی رفسنجانی نامزد شدن خود برای ریاست خبرگان را منوط به احساس تکلیف نمودن از جانب خود کرده است.


پیش ازاین، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و پس از رأی گیری از مجموع 70 رأی مأخوذه، با 64 رأی به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده بود که از 14 خرداد امسال در بیمارستان بستری و در مهرماه همین سال نیز دار فانی را وداع گفت.


شانزدهمین اجلاس خبرگان در دوره چهارم در زمان بیماری وی به ریاست آیت الله سید محمد هاشمی شاهرودی، نائب رئیس اول این نهاد برگزار شد تا انتخاب رئیس جدید به دوره بعدی این اجلاس موکول شود.


در حال حاضر، آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان نایب رئیس اول، آیت الله یزدی به عنوان نایب رئیس دوم، آیت الله دری نجف آبادی و حجة السلام و المسلمین سید احمد خاتمی به عنوان منشی و حجج اسلام رئیسی و حسینی بوشهری به عنوان كارپردازهای مجلس خبرگان رهبری اعضای هیئت رئیسه این مجلس را تشکیل می دهند.


مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را برعهده دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد و طبق مادهٔ یک و دو آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد اعضای فعلی خبرگان ۸۶ نفر هستند.


طبق آئین نامه داخلی این مجلس نیز رای گیری برای انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر 2 سال یک بار برگزار می شود.


نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود. انتخابات این مجلس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد که نزدیک ۱۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند. در این دوره ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخابات بقیه نمایندگان به دور دوم کشید.نخستین اجلاس خبرگان رهبری که در واقع دومین مجلس خبرگان (پس از مجلس خبرگان قانون اساسی) بود در ۲۴ مرداد ۱۳۶۲ به ریاست آیت الله علی مشکینی تشکیل و پیام حضرت امام (ره) نیز در آن قرائت شد.
از آن پس، آیت الله مشکینی توانست ریاست هر چهار دوره اخیر مجلس خبرگان را با رای نمایندگان به دست آورد تا این که پس از درگذشت وی، آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست این نهاد، انتخاب شد. در آن انتخابات وی با ۴۱ رای در مقابل ۳۴ رای آیت‌الله جنتی بر کرسی ریاست این مجلس نشست.


اسفندماه سال 87 که نوبت برگزاری انتخابات هیات رئیسه این اجلاس بود، این بار آیت الله محمد یزدی برای رقابت با آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام نامزدی کرد و از میان آرای ریخته‌شده به گلدان‌های رای‌گیری، ۵۱ رای به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی درآمد و ۲۶ رای نام آیت الله یزدی ثبت گردید.


پس از وقايع انتخابات سال 88 آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، براي جلوگيري ازسیاسی شدن فضای خبرگان اعلام کرد در صورت نامزدی آيت‌الله مهدوي کني برای ریاست این مجلس نامزد نخواهد شد و در اسفند 89 آیت الله مهدوی کنی با پیشنهاد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني موافقت کرد و ریاست مجلس خبرگان را به عهده گرفت اما در نطق افتتاح اولين دوران رياست خود تاکيد کرد که آيت الله هاشمي رفسنجاني رياست خبرگان را به وی تفويض کرده است. وی تصریح کرد: از آقای هاشمی می‌خواهم همانگونه که در دوران مبارزه و انقلاب تا کنون با ایشان بودیم ، ایشان کما فی السابق به ما کمک کنند.


حال، باید منتظر ماند و دید که چه کسی در نهایت با به دست آوردن اکثریت رای نمایندگان خبرگان، بر صندلی ریاست این مجلس تکیه خواهد زد؟




منبع: خبرآنلاین


۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن