تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار ركعت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802531780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توپ‌بازی هسته‌ای ایران و آمریکا با چند یار اضافه /از پروپاگاندای خاکستری و جبهه دوگانه اوباما در مقابل ایران و کنگره تا مردان ویژه مذاکرات


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: توپ‌بازی هسته‌ای ایران و آمریکا با چند یار اضافه /از پروپاگاندای خاکستری و جبهه دوگانه اوباما در مقابل ایران و کنگره تا مردان ویژه مذاکرات
هرچه ایران و کشورهای گروه 1+5 به زمان ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شوند، صدای پروپاگاندای خاکستری غرب هم بلندتر می‌شود؛ صدایی که البته بی پاسخ هم نمی‌ماند.
خدیجه غبیشاوی- «10 اسفند تا 10 فروردین» مدت تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی بر سرچارچوب کلیات موضوعات مورد مناقشه  هسته ای میان ایران و غرب است، توافقی که قرار بود در چهارماه آینده با بحث بر سر مسائل فنی و تکنیکی احتمالا در دو مرحله حل و فصل و با مهر مختومه بر پرونده مذاکرات هسته ای ایران و غرب همراه شود.

اما پس از بیانات مقام معظم رهبری در لزوم یک مرحله ای بودن توافق هسته ای، شکل و شمایل ادامه روند مذاکرات هسته‌ای در آستانه ماه مارس یا همان 10 اسفند تا 10 فرودین نیز تغییر کرد، ظریف در برنامه ای از پیش اعلام نشده راهی ژنو شد تا برای پنجمین بار پس از ماه آذر گذشته رو به روی «جان کری» آمریکایی بنشیند تا چانه زنی‌های هسته ای خود را صورت دهند.

پروپاگاندای خاکستری؛ از واشنگتن مقابل کنگره تا کاخ سفید مقابل ایران

اوباما همان اندازه که در مقابل کنگره این کشور قد علم می‌کند و برای مردان جمهوری خواه پرسروصدای این کشور در دفاع از مذاکرات هسته ای با ایران، خط و نشان می‌کشد، به همان اندازه نیز می خواهد در قبال تهران بلندقامت ظاهر شود، تهدید می کند و هشدار می‌دهد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیش از سفر به پایتخت سوئیس و در توقفی کوتاه در لندن با گفتن این موضوع که شکاف زیادی میان دو طرف در مذاکرات هسته ای با ایران وجود دارد، گفت: در صورت عدم توافق، مذاکرات تمدید نمی شود.

وزیر خارجه آمریکا به این سخنان اکتفا نکرد و به نقل قولی از رئیس جمهوری این کشور پرداخت و گفت: اوباما اگر احساس کند ایران آماده دستیابی به توافق نیست، آمادگی دارد مذاکرات را کامل متوقف کند.

اظهارات کری، آن هم در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای از آن جهت قابل توجه است که چندی پیش از آن نیز اوباما در سخنانی توپ بازی را در زمین ایران انداخته و  گفته بود که این ایران است که باید تصمیم بگیرد؛ سخنانی که پس از دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشست امنیتی مونیخ و گزارش هایی درباره ارائه پیشنهاداتی از سوی غرب به ایران البته قابل پیش بینی بود چرا که غرب در انتظار پاسخگویی ایران به این پشنهادات برای خروج از بن بست بر سر مسائل باقی مانده است و احتمالا به گفته آلن ایر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کافی است ایران به غرب یک «بله» بگوید.

این اما همه ماجرا نیست، اگرچه لحن سخنان مقامات آمریکایی همانند گذشته است اما انتخاب جملاتی چون «ایران آمادگی توافق نداشته باشد مذاکرات متوقف می شود» و یا «مذاکرات پس از زمان تعیین نشده تمدید نمی شود» می تواند از رسیدن ایران و 1+5 به یک نقطه تلاقی حکایت کند، جایی که آمریکا به دنبال گام نهایی و توافق با تکیه بر اهداف و منافع خود با تحت فشار قرار دادن تهران است و یا به دنبال قرار دادن ایران بر لبه پرتگاه شکست مذاکرات و اتهام زنی به آن. جایی که ایران نیز با توجه به راهبرد یک مرحله ای شدن توافق نهایی باید حساب دو موضوع را در یک مرحله تسویه کند، هم بر سر کلیات به توافق برسد هم جزئیات و مسائل فنی را لحاظ کند.

هرچند اوباما و جان کری در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای هرچه در چنته داشتند را برای نشان دادن دست برتر خود در مذاکرات رو کردند اما این سخنان در تهران با واکنش هایی رو به رو شد،واکنش هایی که نشان داد مقامات ایران به راحتی توانسته اند دست آمریکا را در اینگونه ترفندها بخوانند.

اولین واکنش از سوی تیم مذاکره کننده کشورمان بود که با خونسردی تمام از کنار آن گذشته و این اظهارات را عادی و طبیعی خواندند.

دومین واکنش را علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و مشاور عالی رهبر انقلاب در امور بین الملل نشان داد و با گفتن اینکه اگر آمریکایی ها نخواستند مذاکره کنند خودشان می دانند ولی آنها دنبال مذاکره بودند و ما پاسخ دادیم، تاکید کرد: این طور نیست که آمریکا گمان و تبلیغ کند که گویی مذاکره یک امتیاز است که به ایران می دهد. آنها هستند که احتیاج به مذاکره دارند تا موضوع هسته ای ایران را به جایی که مورد نظرشان است ، برسانند.

بهار پرونده هسته ای در زمستان ژنو رقم میخورد؟

در سویی دیگر اما صندلی های تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا در ژنو اینبار بیشتر شده و حسن روحانی دو شخصیت شناخته شده را به همراه ظریف عازم ژنو کرد، یکی برادرش و دیگری وزیر خارجه سابق و رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی کشورمان.

در حالی که در دوره های گذشته مذاکرات هسته ای، حضور برادر رئیس جمهور در مذاکرات هسته ای یا با انتشار عکس های حضور وی بر سر میز مذاکره و یا با دیده شدن در لابی هتل به رسانه ها مخابره می شد  و اهداف آن مورد گمانه زنی قرار می گرفت این بار اما همراهی «حسین فریدون» با محمد جواد ظریف و در هواپیمایی که از تهران عازم ژنو بود رسما اعلام شد.

وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این موضوع به خبرنگاران، گفت: ما در گذشته از حضور ایشان برای هماهنگی با ریاست جمهوری و کشور استفاده می‌کردیم و در حال حاضر نیز «به صورت ویژه» نیازمند این هماهنگی هستیم.

این حضور «ویژه» به حسین فریدون، محدود نمی شود و علی اکبر صالحی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به همراه دکتر محمد کاظم سجادپور، رئيس انجمن علوم سیاسی ایران و مشاور ارشد وزیر خارجه در امور راهبردی نیز نخستین همراهی با رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکره با کشورهای غربی را تجربه کردند.

ظریف در این باره نیز گفت: ما به مراحلی رسیدیم که نیاز است فردی با اشراف کامل به موضوعات هسته‌ای ایران در سطح آقای صالحی این کار را انجام دهد.

حضور «ویژه» این افراد بیانگر تحرکاتی ویژه نیز است؛ تلاشی که باید به موازات توافق بر سر کلیات بر سر جزئیات نیز انجام گیرد تا هفته ها و احتمالا چند ماه آینده، خبرهای خوشی از پرونده مذاکرات هسته ای ایران به گوش برسد.






۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن