تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820801209




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدن در مقابل صنعا قطب ضدانقلاب مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: عدن در مقابل صنعا قطب ضدانقلاب مي‌شود
در حالي كه عبدربه منصور هادي يك ماه پيش به انتخاب خود از مقام رياست جمهوري استعفا داد و حتي تلاش انقلابيون براي منصرف كردن منصور هادي از تصميم خود به نتيجه نرسيد اما وي كه اخيرا به عدن فرار كرده براي بحران‌سازي و تضعيف صنعا مدعي شد كه رئيس‌جمهور قانوني كشور است تا بدين طريق عدن را در مقابل صنعا قرار دهد.
در حالي كه عبدربه منصور هادي يك ماه پيش به انتخاب خود از مقام رياست جمهوري استعفا داد و حتي تلاش انقلابيون براي منصرف كردن منصور هادي از تصميم خود به نتيجه نرسيد اما وي كه اخيرا به عدن فرار كرده براي بحران‌سازي و تضعيف صنعا مدعي شد كه رئيس‌جمهور قانوني كشور است تا بدين طريق عدن را در مقابل صنعا قرار دهد.
تحركات بعضي عوامل داخلي و همچنين بعضي كشورهاي خارجي در جنوب يمن حاكي از بحران‌سازي جديد براي به چالش كشيدن انقلاب اين كشور است. يك روز پس از فرار مشكوك عبدربه منصور هادي به شهر عدن، شبكه تلويزيوني الميادين روز يك‌شنبه خبر داد كه رئيس‌جمهور مستعفي يمن در شهر عدن در جنوب اين كشور با نمايندگان امريكايي ديدار كرد. رئيس‌جمهور مستعفي يمن شب گذشته با اعلام اينكه هنوز رئيس‌جمهور يمن است با صدور بيانيه‌اي تأكيد كرد كه «ما همچنان به عمليات سياسي بر مبناي طرح شوراي همكاري خيلج فارس پايبند هستيم». اين ادعاي منصور هادي در حالي است كه وي از چند هفته قبل استعفا داده و شوراي رياستي وظيفه اداره كشور را برعهده گرفته است. استعفاي رئيس‌جمهور و نخست وزير يمن با فشار كشورها براي فشار بر انصارالله صورت گرفت اما زماني كه انقلابيون يمن با تشكيل شوراي رياستي با بحران سياسي مقابله كرد كشورهاي خارجي خواستار بازگشت وي به مقام خود شدند مسئله‌اي كه با مخالفت انصارالله مواجه شد.
از سوي ديگر، منابع آگاه يمني اعلام كردند تعدادي از كشورهايي كه اخيرا سفارت خود را در صنعا بستند، قصد دارند ظرف چند روز سفارتشان را به شهر عدن در جنوب يمن منتقل كنند. تحليلگران معتقدند عربستان و امريكا با اين اقدامات سعي مي‌كنند شهر عدن را در مقابل صنعا قرار دهند تا بدين طريق بتوانند انقلاب يمن را با چالش و بحران مواجه كنند و مانع از موفقيت آن شوند. «علي الاحمد» مدير بنياد امور خليج فارس در واشنگتن در يك مصاحبه تأكيد كرد كه امريكا و متحدان عرب آن به دنبال اجراي سناريوي ليبي در ايجاد دو دولت موازي در يمن هستند. وي در پاسخي به سؤالي درباره احتمال ايجاد دو حكومت در يمن با توجه به فرار رئيس‌جمهور مستعفي از پايتخت به شبكه پرس‌تي‌وي‌ گفت: «بسته به برنامه‌ريزي سعودي‌ها و قطري‌ها احتمالا شاهد تغيير پايتخت از صنعا به عدن باشيم. امريكا از اين اقدام حمايت خواهد كرد». وي افزود: « احتمالا در نهايت شاهد دو حكومت در يمن باشيم شبيه به آنچه در كرانه باختري و نوارغزه وجود دارد يا شبيه به سناريوي ليبي كه شاهد دو حكومت هستيم». پيشتر نيز برخي تحليلگران هشدار داده بودند كه عربستان تلاش خواهد كرد با تقويت القاعده در جنوب يمن در مقابل انقلاب اين كشور سنگ‌اندازي كند.  هر چند بحران جديد چالشي جدي براي انصارالله كه رهبري انقلاب را به عهده دارد محسوب مي‌شود اما به نظر نمي‌رسد اين گروه قصد ندارد از خواسته‌هاي انقلاب يمن عقب نشيني كند. حسين البخيتي يكي از فعال سياسي در جنبش مردمي انصارالله عنوان داشت: عبد ربه منصور هادي ديگر هيچ قدرتي ندارد و از زمان استعفايش تمام قدرت و مشروعيتش را از دست داده است.  وي در مصاحبه با الجزيره با تكذيب اين امر كه حبس خانگي عبد ربه منصور هادي اعمال شده باشد، گفت: رفتن وي به عدن مي‌تواند صحنه سياسي را در آنجا برهم بزند و كنفرانسي را كه برخي از احزاب سياسي خواهان برگزاري آن در آنجا شده‌اند به شكست بكشاند. «حمزه الحوثي» از اعضاي انصارالله در گفت‌وگو با شبكه خبري الميادين گفت كه اين اقدام رئيس‌جمهور مستعفي كودتا عليه توافقنامه صلح و شراكت است. «يوسف الفيشي» يكي ديگر از رهبران جنبش انصارالله يمن، در واكنش به فرار روز گذشته «عبد ربه منصور هادي» به استان عدن، اين اقدام وي را در راستاي تخريب كشور و فتنه انگيزي دانست و گفت: او فرمانده يكي از دسته‌هاي القاعده شده است كه هدف آنها ويراني جنوب يمن است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن