تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803997793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چيني ها به کمک خط لوله صلح آمدند/تجارت دو کشور قرباني فقدان شبکه بانکي فعال


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ اسفند ۱۳۹۳ (۱۵:۵۳ب.ظ)
سفير پاکستان در گفت و گو با خبرگزاري موج: چيني ها به کمک خط لوله صلح آمدند/تجارت دو کشور قرباني فقدان شبکه بانکي فعال ايران و پاکستان، دو کشور همسايه با دين و تاريخ مشترک هستند که در اثر عوامل سياسي نتوانسته اند سطح مبادلات تجاري خود را در حد قابل قبولي حفظ کنند. اين عوامل در طول سال هاي اخير تشديد شده و سطح مبادلات تجاري دو کشور ار تا يک چهارم کاهش داده است. نورمحمد جادماني، سفير پاکستان در تهران در گفت و گو با خبرگزاري موج به تشريح موانع موجود در اين زمينه پرداخته است.
از اينکه وقت ارزشمند خود را در اختيار ما قرار داده ايد سپاسگزارم و در ابتدا خواهش مي کنم از آخرين وضعيت تراز تجاري ايران و پاکستان و موانع موجود برايمان بگوييد.
همه مي دانيم که ايران و پاکستان دو کشور بسيار نزديک و داراي روابط برادرانه اند که جغرافيا، تاريخ، فرهنگ و دين عوامل تشکيل دهنده اين رابطه قوي ميان آنهاست. همانطور که گفتم جغرافيا در درجه نخست قرار دارد چون همسايگي ما موجب ايجاد فرصت هاي بسياري برايمان شده است. سپس بايد در بخش اقتصادي تمرکز کنيم و بدانيم که در بخش اقتصادي ما از فرصت هاي زيادي برخورداريم. حدود 3 يا 4 سال پيش سطح مبادلات تجاري سالانه ايران و پاکستان به بيش از يک ميليارد و 200 ميليون دلار مي رسيد. ايران هميشه صادرات بيشتري به پاکستان داشت و ما بيشتر وارد کننده بوديم اما؛ به هر حال اين رابطه توازن مطلوبي داشت. اکنون وضعيت بين المللي تجارت ما را تحت تاثير قرار داده و آن را به کمتر از 300 ميليون دلار در سال رسانده است. دلايل آن روشن و بيشتر ناشي از فقدان يک شبکه بانکي فعال براي مراودات مالي است و در ادامه، عناصر ديگري از جمله وضعيت بين المللي و عناصر مرتبط با آن موجب فشار بر روابط تجاري عادي ميان دو کشور شده است. با در نظر گرفتن سطح مبادلات تجاري ميان دو کشور و مقايسه آن با گذشته، هنوز بخشي از اين روابط به شکل غيررسمي جريان دارد.
موانع اصلي موجود در مسير توسعه روابط تجاري ايران و پاکستان را چه مي دانيد؟
در ابتدا فقدان يک شبکه بانکي فعال ميان دو کشور. چرا که اولاً بانک ها محتاط شده اند و در ثاني، فشار سياسي زيادي روي بانکهاست. ضمن اينکه تمام جابجايي هاي مالي از طريق کشورهاي ثالث انجام مي شود.
پس در حال حاضر هيچ تجارت مستقيمي ميان ايران و پاکستان در جريان نيست؟
در حقيقت هنوز تجارت مستقيم وجود دارد اما بيشتر از طريق اعتماد متقابل انجام مي شود. به هر حال اين يکي از دلايل پايين بودن سطح مبادلات تجاري است.
همه بر اين باورند که مهم ترين پروژه در جريان ميان ايران و پاکستان، خط لوله صلح است. موانع اصلي در مسير تکميل اين پروژه چيست؟
موانع اصلي مالي است. اين يک پروژه عظيم است. ما از پروژه اي به ارزش بيش از 2 ميليارد دلار سخن مي گوييم و ما نيازمند حمايت مالي زيادي براي انجام آن هستيم اما متاسفانه به علت تحريم هاي اقتصادي، موسسات اصلي وام دهنده حاضر به همکاري نيستند. براي همين مي توان گفت که اين پروژه قرباني وضعيت موجود است. شما مي دانيد که اگر ما به موسساتي مثل بانک جهاني يا بانک توسعه آسيا براي گرفتن وام رجوع کنيم، اعضاي هيئت مديره آن را چه کشورهايي تشکيل مي دهند.
پس برداشت ها متفاوت است و از نظر ما اين پروژه بايد خارج از محدوديت ها بررسي شود اما؛ به هر حال عناصر سياسي در اين ميان تاثيرگذارند.
وضعيت مالي خود پاکستان هم مطلوب نيست و نمي توانيم به تنهايي از پس هزينه هاي اين پروژه برآييم. اما اکنون ما تا حدي بر وضعيت فائق آمده ايم و برخي شرکت هاي چيني براي حمايت مالي از اين پروژه اعلام آمادگي کرده اند. ما در حال مذاکره با آنها هستيم و بزودي کارمان را آغاز مي کنيم.
آيا دولت ايران به پاکستان پيشنهاد حمايت مالي براي تکميل ايرن پروژه را نداده است؟
در دولت قبلي پيشنهاداتي شد اما به نظر نمي رسد دولت جديد در وضعيتي باشد که آن را عملي کند. ما بر اين باوريم که اکنون ايران سرمايه لازم را براي اين حمايت در اختيار ندارد.
اگر تحريم ها برداشته شوند، آيا حاضريد سرمايه گذاري ايران را در اين بخش بپذيريد؟
پس از لغو تحريم ها وضعيت کاملاً تغيير خواهد کرد و مي توان هماهنگي هاي لازم را از طريق موسسات انجام داد.
آيا ممکن است خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند جايگزين خط لوله صلح شود؟
آن پروژه يک جايگزين نيست، بلکه پروژه ديگري است که به آن نياز داريم. اينها پروژه هاي خوبي هستند و ما براي همين براي انجام هر دوي آنها تفاهمنامه امضا کرده ايم.
در خصوص سفر هيئتي از پاکستان به ايران براي مذاکره در خصوص افزايش واردات برق توضيح بدهيد.
در حال حاضر پاکستان 74 مگاوات برق ايران را از طريق سواحل مکران به بلوچستان وارد مي کند. ضمن اينکه پروژه هاي ديگري نيز با ظرفيت 100 و يکهزار مگاوات در دست بررسي داريم. اين هيئت براي رايزني در خصوص مسايل مربوط به اين طرح ها از جمله نرخ آن به تهران سفر مي کند.
شنيده شده که پاکستان از قيمت برق صادرات ايران ناراضي است؟
نه، فعلاً مشکلي نداريم.
آيا هنوز پاکستان براي پرداخت هزينه برق وارداتي به ايران مشکل دارد؟
همانطور که قبلاً گفتم ما فاقد يک شبکه بانکي فعال براي مراودات هستيم. در حال حاضر براي رفع اين مشکل تلاش مي کنيم. براي مثال مي توانيم براي تسويه اين مبلغ به ايران برنج يا کالاهاي ديگري بدهيم. برنج بهترين چيزي است که اگر برادران ايراني ما قبول کنند مي توانيم به آنها بپردازيم.
آيا فکر نمي کنيد هند بازار ايران را در اين بخش در اختيار گرفته باشد؟
اين يک بازار رقابتي است. در بخش اقتصادي ما داراي مشکلي نسبت به هند هستيم چون اين کشور يکي از 5 کشوري است که از مزيت هاي بانکي استفاده مي کند. برنج هند با ارز مبادله اي 27 هزار ريالي وارد ايران مي شود اما صادرکننده پاکستاني بايد با ارز 34 هزار ريالي بازار آزاد وارد ميدان شود. در اين بازار حتي 3 تا 5 درصد اختلاف قيمت هم سرنوشت ساز است، چه برسد به اين 17 تا 20 درصد اختلاف که در اثر مزيت هاي بانکي به آنها داده مي شود.
اما وقتي پاي تجارت در ميان است ما هميشه مي گوييم از سود شما خوشحال مي شويم چون برادر مسلمان ما هستيد. پس اگر ما هم سود کنيم شما بايد همينطور فکر کنيد. پس ما به هيچ وجه نمي خواهيم مانع از پيشرفت شما شويم. همانطور که در مورد پرتقال هاي خود گفتيم، چون شما هم توليد کننده پرتقال هستيد، وقتي فروش محصولتان تمام شد به ما اجازه حضور در بازارتان را بدهيد. ضمن اينکه ما نارنگي هاي مرغوبي هم داريم. پس خواهش مي کنيم پس از پايان عرضه محصولاتتان به بازار، به ما هم اجازه حضور بدهيد.
ضمن اينکه ما خبر خوبي هم اخيراً شنيديم که حاکي از رفع ممنوعيت واردات انبه پاکستان به بازار ايران بود.

تهيه و ترجمه: ناصر جوام













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن