تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816254132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا Metacritic برای صنعت بازی مفید است ؟


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:

با فرارسیدن نسل هشتم صنعت گیم شاهد شکست خوردن بسیاری از عناوین بزرگ هستیم و در فضای مجازی و بین گیمرها واژه شکست عموما زمانی برای یک اثر بکار برده می شود که در زمینه نقد و بازخورد کاربرها ضعیف عمل کند و در صنعت گیم نیز مهمترین مرجع برای ارزیابی نسبی کیفیت آثار سایت Metacritic می باشد ، مرجعی که نقدهای سایت های مختلف در سراسر جهان را براساس فیلترهایی خاص جمع آوری کرده و میانگینی از نمره نهایی را ارائه می دهد .

اما در این بین سوالی که مطرح می شود این است که براستی نقد چه جایگاهی در صنعت گیم و هنر دارد ؟ شیوه برخورد درست با نقد باید چگونه باشد ؟ و سوال مهمتر اینکه آیا Metacritic مرجعی عادل برای ارزیابی آثار بشمار می آید ؟ نقد یک نقد مناسب ضمن ارزیابی کیفیت اثر ، نمایش نکات منفی از مثبت و کیفیت سنجی فرم و محتوا ، باعث درک بهتر مخاطب از اثری می شود که آنرا تجربه کرده یا می خواهد تجربه کند . نقد خوب باعث شناخت بیشتر مخاطب از اثر می شود و در بسیاری از مواقع یک نقد خوب می تواند به طور کامل نظر مخاطب از یک اثر را تغییر دهد . در این بین شیوه درست مواجهه با نقد در صنعت گیم چیست ؟ در درجه اول مخاطب برای برخورد مناسب با نقد ، باید نمرات را به طور کامل از ذهن خود پاک کند . یک گیمر حرفه ای بدون هیچ شکی باید به دنبال خط فکری و عقلانی مناسبی نیز باشد و صرفا بازی را برای بازی کردن و یک سرگرمی ساده نخواهد بلکه در مورد آن فکر نیز کند و افکار خود را در قالب دیالوگ به مقام بحث بیاورد . این خط فکری ممکن است مشابه بسیاری از منتقدین صنعت گیم باشد و شما با مراجعه به مراجع معتبر ، مطمئنا با منتقدین یا سایتی رو به رو می شوید که از نظر شیوه نقد ، نوع نگاه و بیان دیدگاه نزدیک به افکار شما است . در این صورت پیش از تجربه هر اثر شما می توانید با مراجعه و خواندن کامل نقد منتقد مورد نظر ، شناخت و درک بهتری را از تجربه ای که در انتظار شما است داشته باشید . 

یک اثر قوی در صنعت گیم چه ویژگی هایی دارد ؟ در حالت عادی بسیاری نقد عناوین صنعت گیم را محدود به چهار بخش گیم پلی ، گرافیک ، صداگذاری و داستان می کنند در حالی که یک نقد قوی در صنعت گیم باید اثر را در دو بعد فرم و محتوا مورد تحلیل قرار دهد و بخش های مذکور هر یک زیر مجموعه یکی از این دو بخش بحساب می آیند . اگر بخواهیم مفهوم فرم و محتوا را به صنعت گیم بیاوریم ، فرم به ساختار و عناصری گفته می شود یک قالب کلی را برای اثر تشکیل داده و به سازنده اجازه ارائه محتوا و بیان حرف خود را می دهد و محتوا به عناصری مختلف اثری گفته می شود که در کنار هم به دنبال ارائه مفهوم و تجربه ی مطلوب کارگردان به مخاطب است و داستان مهمترین ابزار برای ارائه محتوا بحساب می آید . حقیقت این است که بخش های عمومی یک اثر نظیر گیم پلی ، داستان و ... شامل هر دو بخش محتوا و فرم می شود . یک داستان هر چقدر قوی و جذاب باشد اگر در فرمی مناسب به بیننده منتقل نشود ، نمیتواند تاثیر موردانتظار کارگردان را به همراه داشته باشد . محتوا در گیم صرفا شامل داستان نمی شود بلکه به تمامی عناصری گفته می شود که سازنده به دنبال آن است از طریق آن یک تجربه قوی را به مخاطب ارائه داده و آنرا با فرم و ساختاری منجسم تطبیق دهد . به طور مثال محتوا در یک اثر ریسینگ یا ورزشی می تواند مد ها ، رویدادها ، اهداف و ... باشد که یک اثر در صورت نداشتن آن ضربه می خورد. عنوانی نظیر Driveclub از نظر فرم ، اثری معقول بحساب می آید اما در زمان عرضه بشدت از نبود محتوای قوی و منجسم رنج می برد . 

"عنوان Watch Dogs بهترین مثال برای تضاد بین کیفیت نمایش ها و سطح انتظارات ، با کیفیت محصول نهایی بشمار می رود " مرز بین هایپ و انتظار کاذب با واقعیت هدف اصلی یک سازنده در صنعت گیم سودآوری است و سودآوری نیز تنها در گرو پرداخت مبلغی از طرف شما میسر می شود و سازنده از هر روشی برای بیرون آوردن این مبلغ از جیب شما بهره می گیرد . این روش ها هم عموما از طریق تیم بازاریابی یک شرکت لحاظ می شوند که ارتباطی به مولف اثر ندارد . اما براستی وقت آن نرسیده تحت تاثیر نمایش های هیجان انگیز و مصاحبه های آبدار سازنده ها قرار نگیرید و تا زمان تجربه اثر به دیدگاهی قطعی در مورد آن نرسید ؟ نمونه بارز این مثال عنوان The Order: 1886 بحساب می آید که برای بسیاری پیش از عرضه به یک بت و نماد کنسول PS4 تبدیل شده بود . به بیان بهتر یک مخاطب بدون تجربه یک اثر و تنها تحت تاثیر ابعاد بصری نظیر گرافیک در مورد بازی ارزش گذاری کرده و زمانی که نقد های اثر را مشاهده می کند بلافاصله واکنشی غیر منطقی را از خود نشان می دهد و این واکنش در شرایطی ایجاد می شود که این مخاطب حتی یک ثانیه نیز اثر مذکور را تجربه نکرده است ! به طور کلی مخاطب تنها تحت تاثیر تبلیغات و نمایش های بازی و بدون تجربه اثر ، خود بر روی یک بازی ارزشگذاری می کند و این ارزشگذاری صرفا براساس دیدگاهی لحاظ شده که تیم رسانه ای ناشر آن دیدگاه را بر اساس نمایش ها ، مصاحبه ها و نوع تبلیغات در فضای مجازی بوجود آورده است .   تاثیر مثبت نقد در هنر و صنعت گیم یکی از مهمترین نکات مثبت نقد این است که دیدگاهی نسبی را به مخاطب پیش از تجربه اثر می دهد . منتقد خود را بین اثر و مخاطب قرار داده و سعی در این دارد که بستر را برای تجربه مخاطب فراهم کند و از همه مهمتر مانع تاثیر حرف های نادرست پیش از عرضه بر مخاطب شود . یک نقد قوی کاملا باعث می شود که شرکت های بزرگ نتوانند آثار ضعیف اما پرزرق و برق خود را با نمایش هایی جذاب به مخاطب عرضه کنند . براستی اگر ما شاهد پدیده نقد در صنعت گیم یا هنر نبودیم چه ملاکی را برای انتخاب تجربه خود داشتیم ؟ چه ملاکی را برای ارزشگذاری اثر داشتیم ؟ بدون نقد ، ما صرفا شاهد فضایی آشفته خواهیم بود که بسیاری آثار ضعیف خود را با تبلیغاتی پر زرق و برق زیبا جلوه داده و به مخاطب ارائه می دهند .

"عنوان The Order:1886 یکی دیگر از اثاری است که با وجود انتظارات بالا و نمایش های پرزرق و برق نمرات و بازخوردهای بسیار ضعیفی را دریافت کرد . نکته جالب در مورد این اثر این است که حتی نمرات کاربر ها ( User Score ) نیز از نمرات منتقد ها پایینتر است و این موضوع بار دیگر به مخاطبان هشدار می دهد که صرفا نباید با مشاهده چند تریلر از بازی در مورد آن قضاوتی قطعی ارائه دهیم " Metacritic : مرجعی که به صنعت گیم لطمه می زند یا فضایی را برای نمایش خوب از بد ؟ یکی از مهمترین مراجع جمع آوری و ارزشگذاری آثار هنری سایت Metacritic بحساب می آید که نقد های سایت های مختلف را جمع آوری کرده و با فرمولی مشخص میانگینی از آن را قرار می دهد . مخاطب عام عموما برای انتقاد از سیستم متا یکی از دو دلیل زیر را ذکر می کند :

1- فاصله دادن مخاطب از محتوای نقد : با گسترش Metacritic امروزه دیگر معنا نقد برای اکثریت مخاطبان به خصوص مخاطبان ایرانی صرفا نمره نهایی داده شده به اثر شده است . یک مخاطب بدون اینکه کوچکترین بخشی از یک نقد را مطالعه کند صرفا نمره متا را ملاک ارزیابی اثر قرار می دهد در حالی که ممکن است یک اثر با نمراتی پایین ، در درون خود نکات مثبت و قابل تجربه خوبی را داشته باشد که در محتوا نقد ها نیز اشاره شده اما ملاک قرار دادن نمره نهایی به جای محتوا باعث نادیده گرفته شدن محتوا نقد شده است .

2- تاثیرغیر معقول متا بر امنیت کاری سازندگان : یکی دیگر از معایب متا ، قراردادن اهرمی محبوب برای ارزشگذاری اثر سازنده از طرف ناشر است . در نسل هفتم ما نمونه هایی از برخورد های عجیب ناشر با سازنده را مشاهده کردیم که در آن ناشر با تحت فشار قراردادن سازنده ، تنها در شرایطی به تعهدات مالی خود نظیر پاداش ها عمل می کند که متا بازی از یک حد مشخص بالاتر برود . ( البته این موضوع در صنعت گیم بسیار کم مشاهده شده است اما یکی از نتایج منفی اهمیت دادن به متا بحساب می آید ) در پاسخ به این انتقادات باید بگوییم یک پدیده هر چقدر هم مثبت باشد اگر شیوه درست بکارگیری آنرا اعمال نکنیم خروجی منفی را نیز در پی خواهد داشت . سیاست های عجیب سازنده ها و اهمیت دادن بیش از حد کاربرها به اعداد هیچ ارتباطی به نقد و متا ندارد و صرفا نوع استفاده غلط آن را نمایش می دهد . سیستم متا به خودی خود ایراداتی می تواند داشته باشد اما بدون شک این ایرادات ، موارد ذکر شده نیست .  

"عنوان The Last Of Us بهترین مثال برای معرفی اثری است که توانسته هم در زمینه فرم و هم در زمینه محتوا قوی عمل کند و این موضوع باعث واکنش های بسیار مثبت کاربران و منتقدین شده است " مزایای Metacritic : 1- بهترین مرجع برای ارزیابی نسبی اثر : متاکریتیک با بهره گیری از بیش از 100 سایت پربازدید و مطرح جهان یک جامعه آماری بزرگ را تشکیل داده است . این مرجع بخوبی بین سایت های مطرح و کوچک تفاوت ایجاد کرده و نمرات سایت های بزرگ ، تاثیرگذاری بیشتری در متا نهایی دارد . در نهایت با مجموع نقد ها ، متا نهایی بدست آمده و حد نسبی یک اثر مشخص می شود .  2- وسیع بودن جامعه آماری : در یک جامعه آماری بدون شک ناخالصی هایی دیده می شود و در بحث ما این ناخالصی ها به منتقدهایی گفته می شود که از روی غرض ورزی یا تعصب اقدام به نقد اثر می کنند و چنین نقدهایی تنها آثاری منفی را به دنبال دارند . اما Metacritic بدلیل قراردادن جامعه آماری وسیع و ضریب بندی اهمیت نمرات ، تاثیر نمرات غیر معقول را کاهش داده و نهایتا می توان گفت هر اثر به آن چیزی که استحقاقش را دارد خواهد رسید . متا نهایی در صورت وجود داشتن نمرات غیرمنطقی نهایتا در حد یک یا دو نمره بالا یا پایین می شود و آثاری نظیر The Last Of Us یا Halo 4 مثال های بارزی برای این مسئله بشمار می آیند . 3- بهترین ابزار برای تبلیغات صحیح بازیسازان مستقل : امروزه بازیسازان مستقل بخشی مهم از صنعت گیم را تشکیل داده اند و ما اوج خلاقیت و شجاعت در ایجاد نوآوری را در این آثار مشاهده می کنیم . اما براستی چطور استودیوهای کوچک و چند نفره مستقل می توانند بازی خود را به مردم معرفی کنند ؟ متاکریتیک یک مکان مناسب برای معرفی این آثار است و ما کم و بیش در این سایت با بازیهایی آشنا می شویم که چیز زیادی از آنها نشنیده ایم اما به واسطه متا بالا ، با آنها آشنا شده و این بازیها را خریداری کرده ایم و این سود تنها ناشی از سیستم عادلانه متاکریتک برای بازیسازان مستقل بدست آمده است . 4- مرجعی مناسب برای مقابله با ناشرین بزرگ : تبلیغات اهمیت بسیار بالایی در صنعت گیم دارد و این موضوع بر روی فروش بازی و دیدگاه کاربر نسبت به آن نیز تاثیر خواهد داشت . همه ما بخوبی در فضای کنونی سینما و گیم دریافته ایم که بسیاری از شرکت های بزرگ توسط ابزار های تبلیغاتی و نمایش های کذایی و پرزرق و برق می توانند یک اثر ضعیف را به عنوان یک اثر هیجان انگیز و مدرن به بیننده معرفی کنند اما در این بین چطور مخاطب امروزی می تواند مرز بین تبلیغات صحیح و کاذب را دریابد ؟ نقد و متا مکانی برای مقابله با این تبلیغات بشمار می آیند . متا نهایی یک اثر ضعیف که خود را به وسیله قدرت تبلیغاتی ناشر به مخاطب معرفی کرده می تواند می تواند باعث نمایش واقعیت به مخاطب شود . این موضوع سبب می شود که مخاطب دیگر با شک نسبت به بازی نگاه کند و تحت تاثیر تبلیغات و نمایش ها 60 دلار ناقابل را به فروشنده برای تجربه این بازی ندهد و تحقیق بیشتری را انجام دهد . آیا لزوما شما با اثری که متا پایینی دریافت کرده است ، ارتباط برقرار نمی کنید ؟ بسیار پیش آمده است که برخی از کاربران در انتقاد از متا تجربیات شخصی خود را مطرح می کنند . به طور مثال میانگین نمرات عناوینی نظیر Ryse : Son Of Rome و یا Assassins Creed : Unity را مورد بحث قرار داده و تجربه خود را بسیار بهتر از متا بازی قلمداد می کنند . این موضوع امری بسیار عادی تلقی می شود و باز هم ارزش متا و نقد را زیر سوال نمی برد بلکه شخصی که به این دلیل نقد را زیر سوال می برد آشنایی نسبت به فلسفه نقد ندارد . شیوه مواجهه هر مخاطب با یک اثر متفاوت است . هر مخاطب براساس تجربیات و درکی که از تجربیات خود بدست آورده است ، یک تجربه منحصربفرد را از اثر دریافت می کند که مطمئنا با تجربه فردی دیگر به طور کامل یکسان نیست اما این تفاوت دوحالت دارد : 1- در حالت اول مخاطب کاملا موافق برخی از انتقاد ها نسبت به اثر است اما نوع دیدگاهش در مواجهه با اثر سبب شده که نمره نهایی او بیشتر یا کمتر از از متا بازی باشد . 2- در حالت بعد شخص مخاطب به شناخت مناسبی از اثر نرسیده است . هیج شخصی نمی تواند ادعا کند که به طور کامل نسبت به یک اثر هنری اشراف پیدا کرده است و تنها با برقراری دیالوگ و بحث می تواند سطح شناخت از یک اثر را افزایش داد . برای این منظور خواندن نقد و دیگاه منتقدین خود می تواند روشی برای افزایش سطح شناخت بر تجربه باشد . مطمئنا کسانی که به طور حرفه ای نقد ها دنبال کرده و مطالعه می کنند هم در سینما ، هم در ادبیات و هم در صنعت گیم بعد از خواندن نقد ، دیدی بهتر را نسبت به تجربه قبلی خود بدست آورده اند و این موضوع می تواند باعث افزایش یا کاهش نمره اولیه شما شود .

نتیجه گیری نهایی در ابتدا نباید فراموش کرد که بواسطه خوب یا بد بودن "متا" نباید جایگاه نقد در هنر را زیر سوال ببریم . در مورد متاکریتیک نیز بدون شک این سایت ، مرجعی مفید برای صنعت گیم است و ایراداتی که به آن وارد می شود تنها بدلیل استفاده نادرست از آن است . این موضوع که نمره شما به یک اثر متفاوت از متا بازی می باشد نیز پدیده ای طبیعی بحساب می آید اما بواسطه تفاوت دیدگاه ها و جریان های فکری نمی توان نقد و متا را زیر سوال برد ( دلیل این موضوع در متن شرح داده شده است ) . در نهایت توصیه ی ما به کاربران محترم این است که در درجه اول علاقه داشتن به یک اثر و انتظار برای عرضه امری خوب و لذتبخش است اما این انتظار و علاقه نباید برای شما تبدیل به تعصب شود و همیشه باید در زمینه مشاهده تریلرهای بازیها و تبلیغات ناشر کمی شک را نیز در مورد کیفیت اثر داشته باشید زیرا آن چیزی که در نمایش های بازی به شما نشان داده می شود با آنچه ممکن است در تجربه اثر به آن برسید تفاوت بسیاری دارد . توصیه دوم و مهمتر نیز این است که متا تنها یک ابزار برای سنجش کیفیت نسبی آثار بحساب می آید ، در این تعریف مهمترین واژه کلمه نسبی است و شما اگر بحث نسبیت را در این مورد لحاظ کنید مطمئنا از تفاوت تجربه و نمره شما با متا بازی تعجب نخواهید کرد . متا تنها یک ابزار برای ارزش گذاری نسبی آثار است و نقد نیز ابزاری برای افزایش شناخت بر تجربه بشمار می رود که متاسفانه در بین گیمرهای ایرانی ، کمتر کسانی یافت می شوند که نقد های منتقدین بزرگ صنعت گیم را به طور کامل مطالعه کنند و تنها با مشاهده نمره نهایی در مورد منتقد و نقد قضاوتی ناعادلانه صورت می گیرد .



2 ساعت پيش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن