تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803110960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر ماه بیش از دو تحقیق و تفحص در مجلس کلید می خورد! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هر ماه بیش از دو تحقیق و تفحص در مجلس کلید می خورد!
هزینه هر یک از تحقیق و تفحص‌های مجلس، نزدیک 200 تا 300 میلیون تومان می‌شود و مجلس چنین بودجه‌ای ندارد که به این کارها اختصاص دهد و نمی تواند 50 تا 300 میلیون در سال هزینه کند، به جای این کار می‌شود از راه‌های دیگر اطلاعات لازم را کسب کرد و در بسیاری از مواقع نیاز به تحقیق و تفحص وجود ندارد.
کد خبر: ۴۷۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲ - 21 February 2015



سال‌ها کار برای کاهش گرد و غبار، تغییر نام آن به ریزگرد بود!
تحقیق و تفحص نمایندگان از دستگاه های مختلف آنقدر اهمیت دارد که تنها 4 ماده از آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص داده و قانون نیز دست نمایندگان را برای بررسی عملکرد سازمان های مختلف باز گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، اصل هفتاد و ششم قانون اساسی، مجلس را واجد حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور می‌داند و مواد 198 تا 201 آیین نامه داخلی مجلس نیز نحوه تحقیق و تفحص نمایندگان را مشخص کرده و تاکید دارد هرگاه نماینده‌ای، تحقیق و تفحص در هر یک از امور کشور را لازم بداند تقاضاى خود را به‌صورت کتبی به هیأت رئیسه مجلس تسلیم نموده و هیأت ‏رئیسه ظرف چهل و هشت ساعت آن را به کمیسیون تخصصى ذى‏ربط جهت رسیدگى ارجاع می‏نماید.

در صورت احراز تخلف و ضرورت تعقیب توسط هیأت تحقیق و تفحص، متخلف توسط هیأت رئیسه مجلس حسب مورد موضوع به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری131 معرفى مى‏ شود و دستگاه قضائى صالحه موظف است طبق مقررات خارج از نوبت تقاضاى کمیسیون را مورد رسیدگى قرار داده و نتیجه آن را به کمیسیون اعلام نماید.

تاکید قانون بر تحقیق و تفحص از سازمان های مختلف موجب شده تا در همه دوره های مجلس شاهد بحث های فراوان و پر حاشیه ای در مورد تحقیق و تفحص باشیم به طوری که بر اساس اعلام حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کل تعداد تحقیق و تفحص‌های انجام گرفته در مجلس گذشته ۶۶ تحقیق و تفحص بوده که تعدادی از آن تقریبا متوقف شد و دلیل توقف این تحقیق و تفحص‌ها هم انصراف اعضا و یا ادغام برخی هیئت‌های تحقیق و تفحص بوده است.

اما مجلس نهم بیش از مجلس هشتم درگیر تحقیق و تفحص است به طوری که نگاه به آمار ها نشان می دهد که در هر ماه بیش از 2 تحقیق و تفحص در مجلس مطرح می شود، ولی متاسفانه تقریبا هیچ یک از این تحقیق و تفحص ها به نتیجه نمی رسد و تقریبا تمام اینها بعد از مدتی از دستور خارج می گردد.

یوسفیان ملا در گفت و گو با تابناک راجع به وضعیت تحقیق و تفحص‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هزینه هر یک از تحقیق و تفحص‌های مجلس، نزدیک 200 تا 300 میلیون تومان می‌شود و مجلس چنین بودجه‌ای ندارد که به این کارها اختصاص دهد و نمی تواند 50 تا 300 میلیون در سال هزینه کند، به جای این کار می‌شود از راه‌های دیگر اطلاعات لازم را کسب کرد و در بسیاری از مواقع نیاز به تحقیق و تفحص وجود ندارد.

جدول بودجه مجلس شورای اسلامی(لایحه بودجه 94)











وی افزود: به طور متوسط انجام یک تحقیق و تفحص در مجلس برای رسیدن به نتیجه به یک سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین، باید در این مدت با استفاده از کارشناسان و افراد دیگر این پرونده یک سال پیگیری شود و همه این کارها نیاز به منابع مالی دارد، و این عامل باعث می‌شود که هزینه تفحص بالا برود.

وی درباره پرونده‌های تکمیل ‌شده تحقیق و تفحص گفت: تحقیق و تفحص‌ها ضمانت اجرایی ندارند. هم اکنون مشکل ما در کمیسیون اصل نود و تحقیق و تفحص‌ها این است و همه کارهای انجام ‌شده در حد یک گزارش است. در حقیقت، این کاری که نمایندگان در یک سال انجام می‌دهند، یک فرد عادی و یک رهگذر هم می‌تواند انجام دهد و ارزش چندانی ندارد.

همین فرد هم می‌تواند به دادسرا نامه بنویسد و علیه وزیری شکایت کرده و اعلام جرم کند، تحقیق و تفحص فرقی با شکایت ندارد و نمی تواند چیزی را عوض کند؛ حتی شاید شکایت این فرد ساده به نتیجه برسد و حکم هم صادر شود، ولی تحقیق و تفحصی که دو سال هم طول کشیده به نتیجه‌ای نمی رسد.

جدول برخی از تحقیق و تفحص هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است












حال سوال این است نمایندگان مجلس به چه منظور اصرار بر انجام تحقیق و تفحص دارند، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که نمایندگان مجلس تحقیق و تفحص از نهاد های دیگر را به عنوان ابزاری برای فشار آوردن به نهاد های دولتی می دانند و با استفاده از این اهرم مسئولان دولتی برای انجام برخی از خواسته های خود مجاب می کنند.

برای دیدن اندازه واقعی تصاویر بر روی آنها کلیک کنید














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن