تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى بهره از ادب بيشتر طمع مى كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819696030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ بایسته‌های وحدت اصولگرایان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
بایسته‌های وحدت اصولگرایان
جامعتین می‌تواند نقشی بی‌بدیل در سازوکار وحدت اصولگرایی ایفا کند؛ بدین صورت که با ایجاد یک پهنه وسیع از یک طرف جبهه پایداری را برای وحدت در کنار خود قرار دهد و از طرف دیگر با نگاه پدرانه با دو طیف غیر روحانی اصول‌گرا به مذاکره بپردازد.

خبرگزاری فارس: بایسته‌های وحدت اصولگرایان



سایت صبح توس طی یادداشتی نوشت: جامعتین با ایجاد تعریف هدفی مشترک، در نظر دارد روحانیتِ عالیِ فعال در صحنه ی سیاسی کشور از جمله آیت الله علامه مصباح یزدی را برای یک اقدام مشترک کنار یکدیگر قرار دهد که این رخداد را می توان به فال نیک گرفت. جبهه پیروان خط امام و رهبری، جبهه پایداری و چهره هایی نظیر علی اکبرولایتی و باقری لنکرانی عموما زیر مجموعه جریان روحانیت اصولگرا شناخته می شوند که حرف شنوی بلامنازعی از لیدرهای مذهبی خود دارند. البته این تمام راه محسوب نمی شود بلکه یک مقدمه ضروری در فضای سیاسی اصولگرایان بحساب می آید. غیر روحانیت اصولگرا نیز، دو طیف مجزا می باشند طیفی نظیر محمدباقرقالیباف، علی لاریجانی و محسن رضایی که در انتخابات آتی، نفرات و ظرفیت ستادهای ریاست جمهوری خود را در کشور فعال خواهند کرد. طیف دیگر نظیر حدادعادل،سعید جلیلی، احمد توکلی، باهنر، زاکانی و بسیاری از چهره های شهیر دیگر که بصورت فردی بر فضای وحدت موثر خواهند بود.
علی اکبر ناطق نوری و محمود احمدی نژاد با تمام تفاوت هایی که دارند در جریان اصولگرایی کنونی یک وضعیت مشابه و صدالبته معلق دارند. ناطق نوری با رد دعوت اصلاح طلبان در چند ماه گذشته با سفر به مناطق مختلف کشور بدنبال ایجاد یک شبکه ی منسجم از چهره های اصولگرایی نزدیک به خود است که عموما شخصیت های معتمد جریان اجتماعی شهرها را انتخاب و بدون واسطه با آنها مذاکره کرده است. وضعیت احمدی نژاد دقیقا برخلاف ناطق نوری می باشد چرا که بدنه ی اجتماعی همراه وی، بدلیل عدم تحرک شخص رئیس دولت نهم و دهم از انسجام کافی برخوردار نیست.   * چگونگی وحدت
در باب وحدت جریان اصولگرا بیش از هرچیز بایستی مکانیزم این وحدت را بررسی کرد. مولفه های تاثیرگذار بر روند وحدت بایستی بتدقیق یافته و سپس پردازش شود تا خدای ناکرده اشتباه محاسباتی که در ریاست جمهوری یازدهم دچار شدیم تکرار نشود.
تحدید مرزهای اصولگرایی تا سر حد “ما ولاغیر” بایستی کنار گذاشته شود و از تمام ظرفیت افراد دلسوز نظام که پایبند به اصول اساسی انقلاب هستند بهره گرفته شود.شهید بهشتی (ره) در این باره فرمودند:اگر یک جمع، یک حزب و یا یک سازمان بگوید فقط “من” راهش به دوزخ و زندگی شیطانی است این تشکّلِ باطل است.تشکل الهی آنست که نیروهای مومن به ارزشهای عالی الهی و انسانی بگویند تا حد توانمان از این ارزشها دفاع می کنیم و صاحبان این ارزشها در نظر ما هر جا که باشندمحترم و معتبرند خواه داخل تشکیلات ما باشند خواه نباشند(کتاب حزب جمهوری اسلامی)
اگر رویکرد وحدت بر این ویژگی اشاره شده ابتنا یابد می توان دایره اصولگرایی را بسیار پویاتر و وسیعتر ترسیم کرد . به زعم نگارنده در این برهه ی حساس جامعتین می تواند نقشی بی بدیل در سازوکار وحدت اصولگرایی ایفا نماید؛بدین صورت که با ایجاد یک پهنه ی وسیع از یک طرف جبهه پایداری را برای وحدت در کنار خود قرار دهد و از طرف دیگر با نگاه پدرانه و مافوق جناح بندی های داخلی با دو طیف غیر روحانی اصولگرا به مذاکره بپردازد.
مزیت انتخابات مجلس نسبت به ریاست جمهوری اینست که رقابت محدود به سه یا چهار نفر نمی باشد بلکه حوزه ی وسیعی از افراد در شهرهای دور دست را شامل می شود و همین موضوع امکان ایجاد یک سازوکار واقعی که قابلیت شدن را دارد پیش می آورد.
* موضوع اصلی وحدت
ریاست مجلس دهم یکی از موضوعاتی است که وحدت اصولگرایان را قطعا تحت الشعاع قرار خواهد داد. علی لاریجانی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی، گزینه جبهه ی پایداری و شاید دور از ذهن نباشد که نام علی اکبرناطق نوری را هم بعنوان یکی از مدعیان در این لیست قرار دهیم. جامعیتین و جبهه ی روحانی جریان اصولگرایی بایستی بتواند بی هیچ جانبداری خاصی با گزینه های فوق به یک اجماع منطقی برسد.
این اجماع نبایستی بدنبال پیدا کردن رئیس مجلس از بین این افراد باشد بلکه بایستی بدنبال حکمفرما کردن قواعد وحدت در این آقایان باشد. جامعتین تجربه تلخ انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را دارد و به عقیده ی نگارنده نبایستی راسا به انتخاب فرد بپردازد بلکه بایستی بعنوان مرکز ثقل اصولگرایی چهارچوبها را تعیین کند تا از این طریق وجهه ی مثبت و روشنی که در طول سالیان متمادی از انقلاب در اذهان عمومی برجای گذاشته است مخدوش نشود و مهمتر اینکه بتواند در بزنگاه حساس نقش تعیین کننده را داشته باشد.
بنظر می رسد روحانیت اصولگرا در این برهه از زمان مسئولیت سنگینی بر دوش دارد و بایستی پیش از آنکه کلونی های بزرگ انتخاباتی شکل بگیرد دست به این مذاکرات وسیع و گسترده در جریان اصولگرایی بزند و تاخیر در این امر سبب می شود که انعطاف در تصمیم گیری افراد و گروهها بشدت کاهش یابد.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

93/12/02 - 09:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن