تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818759981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت‌ راهبردهای ایران و آمریکا در مقابله با داعش |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تفاوت‌ راهبردهای ایران و آمریکا در مقابله با داعش
ایران و آمریکا هر کدام از منظر خود در تلاشند تا اسب چموش داعش را مهار و منطقه را از شر آنان نجات دهند اما روند امور و گذر زمان کارنامه ایران را قابل قبول و کارنامه آمریکا و متحدانش را رفوزه نشان می‌دهد.
کد خبر: ۴۷۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳ - 21 February 2015


 محمد علی وکیلی در سرمقاله ابتکار نوشت:



به اعتراف کارشناسان سالها‌ست هر آنچه آمریکا در منطقه خاورمیانه کاشته است ایران آن را درو کرده و میوه‌اش ‌نصیب ایران شده است. سالهاست که به رغم دشمنی و رقابت ایران و آمریکا، جبر زمانه و واقعیت های صحنه این دو کشور را به مفصل مشترک رسانده است. سوال مهم این است که چرا برداشت ایران از کاشته های منطقه ای بیش از آمریکا و برنده رقابت‌های منطقه‌ای ایران است. مقابله با داعش یکی از صحنه‌های مشترک رقابت ایران و آمریکاست. ایران و آمریکا هر کدام از منظر خود در تلاشند تا اسب چموش داعش را مهار و منطقه را از شر آنان نجات دهند اما روند امور و گذر زمان کارنامه ایران را قابل قبول و کارنامه آمریکا و متحدانش را رفوزه نشان می‌دهد. 


حال سوال این است: چرا چنین شده است؟ چه تفاوت راهبردی باعث کامیابی یک طرف و ناکامی طرف دیگر شده است؟ راهبردهای آمریکا در منطقه نه فقط به مهار داعش ختم نشده است که آتش فتنه تروریسم دامن غرب را گرفته است و سایه ناامنی خواب غربی ها را پریشان نموده است. ولی راهبردهای ایران میدان بازی را عوض نموده و همچون سدی منافع متحدان خود را تضمین و مصون نموده است. همگان اذعان دارند که اگر راهبردهای ایران نبود سوریه زیر پای گروه‌های تروریستی خاکستر می‌شد و دودمان بشار بر باد می‌رفت. اگر نقش و تدبیر ایران نبود دامنه آتش تروریست‌ها دامن عروس خاورمیانه را می‌گرفت و لبنان مظلوم را می‌بلعید. اگر نسخه تدبیرهای ایران به داد عراقی ها نمی‌رسید اکنون بغداد مرکز خلافت خلیفه داعش بود و اردن و ترکیه و دیگر مناطق از تب آن در امان نبودند. برای پاسخ به تفاوت‌ها لازم است به نکات زیر توجه شود:


1-تروریسم از رحمی بیرون آمده که آمریکا و غرب درنطفه گذاری این رحم شریک هستند. دولت وهابی عربستان رحم اجاره ای تروریسم به حساب می‌آید. این دولت خط قرمز سیاست‌های فرامنطقه‌ای آمریکاست. عربستان با دلارهای نفتی و سرمایه‌گذاری کلان در آمریکا برای خود حاشیه امنیت ایجاد نموده است. تا زمانی که رحم تروریست پرور سعودی ها در امان باشد فرزندان نامشروع این رحم یکی پس از دیگری چهره دنیا را ناامن خواهند ساخت. تمام گروه‌های تروریستی از رحم سعودی زاده می‌شوند و تکثیر می‌گردند.


2-راهبرد آمریکا همواره برخورد با معلول بوده است و تاکتیکش نیز نظامی می‌باشد این درحالی است که داعش، القاعده، النصره، طالبان و... همه و همه معلول هستند و علت در اندیشه تروریسم پرور نهفته است.


بخشی از این اندیشه محصول پارادایم وهابیت است. این پارادایم با جزمیت، خشک مغزی و جهل محصولی جز تروریسم نخواهد داد. از سوی دیگر تفرعن غرب و برخورد نابرابر با شهروندان مسلمان و همچنین وجود صهیونیسم در منطقه محرک های تروریسم و بی تحملی و عدم بردباری هستند.
3-راهبرد نظامی در برخورد با پدیده تروریسم تنها صورت مسئله را پاک کردن است. منطقه خاورمیانه و کشورهای منطقه مهیای بذر ترور می‌باشند. اگر امروز داعش با راهبرد نظامی از بین رود فردا سر دیگر اژدهای هفت سرتروریسم سر برمی‌آورد. بایست اقلیم منطقه برای بذر تروریسم تغییر کند و به چنین افکاری اجازه رشد ندهد. عراق نیازمند دولت قوی و اتحاد و یکپارچگی است. باید کمک کرد که شیعه در کنار سنی و کرد احساس یکسانی نسبت به سرزمین خود پیداکنند و دفاع از سرزمین را وجه همت خود نمایند.


4-مردم منطقه غرب را در تقابل با تروریسم صادق نمی‌دانند و به همین جهت به آن ها اعتماد نمی‌کنند. به عبارتی نمی‌توان با آرمان آمریکایی داعش را مهار کرد آن چنان که با آرمان ایرانی هم نمی‌توان. یکی از دلایل موفقیت‌ ایران این بود که با آرمان اسلامی به جنگ تروریسم رفت و با این آرمان توانست اعتماد منطقه را به خود جلب نماید.


5-راهبردهای غرب در برخورد با تروریسم دوگانه بوده است. هر کجا که آتش تروریسم القاعده مستقیماً منافع غرب و آمریکا را گرفت آنان به مقابله برخاستند و هر کجا که در مسیر منافعشان بود سکوت کردند و بلکه آن را مورد حمایت قرار دادند. تروریسم القاعده در یمن مورد حمایت غرب است چرا که در گمان آنان در مسیر تامین منافعشان است. غرب از جنایات القاعده در لیبی نیز چشم‌ می‌پوشد. این دوگانگی ها اعتماد عمومی را سلب و صداقت غرب را بیش از پیش زیر سوال می‌برد.


6-بازارهای غرب آغوش خود را بر تجارت آثار تاریخی به غارت برده شده توسط داعشی ها باز نموده و بیشترین منفعت را در غارت مواریث تاریخی می‌برد. همچنان که این بازارها پشتوانه قاچاق نفت توسط داعش هستند و پول این تجارت تبدیل به اسلحه برای پیشبرد منویات تروریست‌ها می‌شود.


7-تجربه نشان داده است که با تمرکز بر قدرت نیروی هوایی امکان وارد آوردن ضربه‌های کاری بر گروه‌های شبه‌نظامی وجود ندارد و در مواردی حتی خسارت ناشی از بمباران‌ها به افراد بی‌گناه چند برابر خسارت به اهداف می‌باشد. جنگ با تروریسم نیازمند راهبرد چندگانه شامل فرهنگی، اقتصادی، و نظامی می‌باشد بنابراین با تک نسخه غربی کامیابی دست نیافتنی است.


8-سابقه دولت آمریکا در عراق و افغانستان مشروعیت اقدامات کنونی اش در مقابله با داعش را زیر سوال برده است. آمریکا با این اقدامات قادر به جلب نظر افکار عمومی نیست آن چنان که قدرت امنیت آوری برای دولت‌ها را هم ندارد.


9-اما راهبردهای ایران اگرچه با کمترین هزینه و در سکوت و با کمترین تبلیغات در حال انجام است ولی به دلیل صداقت و توجه به جامعه‌شناسی مردم و بهره‌مندی از آرمان اسلامی توانسته است زمین بازی را علیه داعش تغییر دهد و توفیقات میدانی را به نام خود ثبت نماید و سربلند باشد. مجموعه راهبردهای ایران توانسته است بر قدرت منطقه‌ای ایران بیفزاید و رقیبان بالقوه همچون عربستان و ترکیه را به محاق ببرد و اکنون ایران است که به تکیه‌گاه اصلی کشورهای منطقه در هنگام بحران‌های مهم تبدیل شده است. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن