تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830018720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- کمیته های انقلاب مهمترین عامل بقای بیداری اسلامی در یمن هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صفارهرندی: کمیته های انقلاب مهمترین عامل بقای بیداری اسلامی در یمن هستند قم- ایرنا - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کمیته های انقلاب مهمترین عامل بقای بیداری اسلامی در یمن هستند.


به گزارش ایرنا، "محمدحسین صفارهرندی" عصر پنجشنبه درهمایش بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی در مدرسه معصومیه (س) قم،اظهار داشت: کمیته های انقلاب نقش مهمی در پایداری، مقاومت و همچنین تداوم انقلاب اسلامی در سالهای نخستین آن داشتند، و امروز نیز تشکیل همان کمیته ها باعث قدرت گرفتن انصارالله و حوثی ها در یمن شده است.
وی با بیان اینکه انقلابیون یمن بیشتر از آنکه اشتهای دست گرفتن قدرت در مراکز دولتی را داشته باشند، به تشکیل کمیته های انقلاب روی آوردند، تصریح کرد: تاسی به انقلاب اسلامی و مشورت گرفتن از دوستان آن مانند مقاومت اسلامی و حزب الله لبنان که از همزبانان حوثی ها به شمار می روند، از جمله عوامل توفیق انصارالله یمن در شکل دادن یک نظم جدید و بنیادین در این کشور محسوب می شود.
صفار هرندی با بیان اینکه بیداری اسلامی در سال 2011 به درستی در کشورهای منطقه از جمله مصر شکل گرفت،افزود: دلایلی مختلفی موجب شد تا در میانه راه این حرکت بدل خورده و منحرف شود.
وی بی اعتنایی انقلابیون مصری از جمله اخوان المسلمین به مطالبات و خواستهای مردم را از جمله آن عنوان کرد، و افزود: آنها پس از سقوط دولت حسنی مبارک همچنان محافظه کارانه به دنبال ادامه دادن مسیر گذشته بودند و بدون دست زدن به ترکیب ارتش و نیروهای به جامانده از رژیم گذشته به خصوص جریان قوی امنیتی کمیته های مردمی شکل گرفته را خانه نشین کردند.
وی خاطر نشان کرد: محصول این رویه سیاسی اشتباه بوجود آمدن یک دولت بسیار ضعیف بود که پس از یک سال از قدرت خلع شد و رهبرانش نیز از سوی همان نیروهای سرکوبگر در حال محاکمه هستند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تحلیل شرایط آغاز انقلاب و بوجود آمدن دولت موقت،تصریح کرد: وقتی در کشوری انقلاب و جا به جایی قدرت در حال رخ دادن است، جریانی که در حال به قدرت رسیدن است اگر از اقتدار و قدرت کافی برخوردار نباشد دوره ای از هرج و مرج و آنارشیسم آن کشور را فرا می گیرد.
وی با اذعان به غیر قابل مقایسه بودن انقلاب ایران با سایر انقلاب های به وقوع پیوسته در جهان در تصریح کرد: ولی در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی از آنجایی که هدایت کلی انقلاب به دست رهبری مقتدر همچون حضرت امام (ره) بود که همه مردم زعامت و رهبری او را پذیرفته بودند احتمال هر گونه آشتفتگی در کشور به حداقل رسیده بود.
وی با بیان اینکه درآغاز هر انقلاب خلاء قدرت مساله نگران کننده ای برای کشور محسوب می شود، افزود: به همین دلیل حضرت امام، قبل از فروپاشی کامل و قطعی رژیم شاهنشاهی، دولت موقت را شکل داد و مقدم بر آن شورای انقلاب مرکب از شخصیت های سیاسی و مذهبی بارز آن زمان نیز تشکیل شد.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در آن زمان شورای انقلاب عنصر تعیین کننده ای برای فراهم نمودن سازو کارهای انتقال قدرت و تشکیل دولت موقت به شمار می رفت، افزود: در انتخاب دولت موقت ملاحظاتی مد نظر قرار گرفت که داشتن حسن نیت و سالم بودن و همچنین حضور در مبارزه با طاغوت و داشتن تفکر مذهبی و دینی و آمادگی برای اجرای قوانینی مطابق با آن در جامعه از جمله آن بود.
صفارهرندی با یادآوری اینکه پیشنهاد بر عهده گرفتن ریاست دولت موقت به وسیله برخی از چهره های روحانی از سوی امام رد شد،افزود: حضرت امام مایل نبود روحانیون به صورت مستقیم مسوولیت اداره امور کشور را بر عهده بگیرند، ولی بعدها پس از اینکه امام از وجود برخی افراد که بیگانه با مسائل دینی بودند، احساس خطر کرد لاجرم پای شخصیت های روحانی به سطوح عالی مدیریتی و اجرایی کشور نیز باز شد.
وی با بیان اینکه بسیاری از متدینان و دینداران جامعه در زمان حکومت پهلوی آن رژیم جائر و فاسد را مستحق هیچ گونه کمکی نمی دانستند،افزود: از این رو ورود به آن رژیم و حتی دریافت پول از دولت شاهنشاهی از سوی شخصیت های مختلف ممنوع اعلام شده بود، و آنها پول آن رژیم را به عنوان پول مشکوک تلقی می کردند.
وی افزود: خیلی از شخصیت ها بواسطه همین محدودیت ها هیچگاه به مسوولیت های دولتی دست پیدا نکردند، ولی در این میان معدود افرادی این مساله را تاحدودی حل کرده و در قبل از انقلاب جایگاه رسمی حکومتی پیدا کردند، که از جمله این شخصیت ها مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت بود، که در دولت ملی مصدق یک پست مهم دولتی تحت عنوان رییس هیات مدیره شرکت ملی نفت را بر عهده گرفته بود.
وی با بیان اینکه بازرگان در میان مبارزان و چهره های انقلابی و همچنین نیروهای مذهبی دارای وجاهت خوبی بود، لذا از سوی شورای انقلاب به عنوان نخست وزیر دولت موقت به حضرت امام معرفی و ایشان نیز این حکم را برای او صادر کردند، هر چند بعدها حضرت امام به صورت های مختلف کلامی و کتبی اعلام کرد که از ابتدا با نخست وزیری بازرگان موافق نبوده، ولی به پیشنهاد شورای انقلاب او را به این سمت منصوب کرده است.
وی در تبیین علت اینکه چرا حضرت امام به رغم مخالفت با این انتصاب به آن تن داد،افزود: هر چند از همان ابتدا به خوبی مشخص بود که بازرگان نمی تواند پا به پای نیروهای انقلابی حرکت کند، ولی آشنایی او با روابط درون حکومتی برای تایید صلاحیت نخست وزیری او کاملا امری طبیعی به نظر می رسید.
صفارهرندی با بیان اینکه بازرگان به محض رسیدن به نخست وزیری از دوستان و همرزمان خود و افرادی مانند سنجابی که در دولت مصدق وزیر بودند استفاده کرد، افزود: کسان دیگری که در مبارزات تشکیلاتی و حزبی در دوره طولانی دهه 30 تا دهه 50 جزو احزاب و یا جبهه ملی بودند نیز به این کابینه راه یافتند، که از شاخص ترین آنها شخصی مانند داریوش فروهر بود که یک عنصر کاملا تشکیلاتی و حزبی به شمار می رفت.
وی با بیان اینکه کابینه تشکیل شده از سوی بازرگان تکنوکرات هایی معتقد به پیاده کردن نوعی از حکومت برگرفته از نظام های آن روز حاکم بر جهان بودند، تصریح کرد: در واقع کل دانش و آموزه های سیاسی اعضای دولت موقت همین بود و آنها روش دیگری را برای کشورداری بلد نبودند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه بی تفاوتی به خواست مردم در عملکرد دولت موقت کاملا مشهود بود، تصریح کرد: حتی در دولت بازرگان با وجود آنکه ماه ها از پیروزی انقلاب گذشته بود در اداره ها و مراکز دولتی سربرگ های موجود برای نامه نگاری همچنان عنوان دولت شاهنشاهی را داشت که این مساله واکنش و خشم حضرت امام را برانگیخت.
صفارهرندی خاطر نشان کرد: بازرگان هر چند مخالف رژیم شاه بود ولی موافق تغییرات بنیادین در آن رژیم نبود که این امر فاصله آن با امام و نیروهای انقلابی را که هیچ وقت پر نشد، به خوبی نشان می داد.
وی با بیان اینکه اعضای کابینه دولت موقت که بیشتر آنها عضو نهضت آزادی بودند، دشمنی مستقیمی با دین نداشتند، افزود: نگاه آنها به دین یک نگاه حداقلی بود بدان معنا که دین برای ارتباط انسان با خدا معتبر و محترم است، ولی نمی تواند به عنوان یک دستورالعمل و قانون برای اداره کشور و جامعه ارایه شود.
صفار هرندی با بیان اینکه هر کجا که پای اجرای احکام الهی در قوانین مصوب به میان می آمد، اختلاف و فاصله فکری بازرگان با حضرت امام آشکار می شد، افزود: اوج این اختلافات آن زمانی بود که در پیش نویس دوم قانون اساسی خبرگان به این نتیجه رسید که باید با وارد کردن مقوله ولایت فقیه در قانون اساسی آن را از ایده حکومت دینی و اسلامی متاثر کند.
وی تصریح کرد: دولت موقت مخالف جدی حضور امام و روحانیت در صحنه سیاست بود، و می خواست تا امام که نقش عمده و اصلی در شکل انقلاب را داشت به قم رفته و در حوزه به تدریس بپردازد.
وی با اذعان به اینکه هم اکنون نیز برخی از موضع خیر خواهانه برای حضرت امام از حضور او در صحنه سیاست پس از انقلاب انتقاد می کنند، تصریح کرد: این افراد می گویند ای کاش امام پس از انقلاب به عنوان یک مرجع تقلید در قم حضور پیدا می کرد و با عدم حضور در صحنه سیاسی ایران تشخص روحانی خود را زیر سوال نمی برد.
وی افزود: البته پیش از انقلاب افرادی نیز مانند شاپور بختیار خواستار تشکیل دولت مستقل برای روحانیت مانند دولت مستقل پاپ به رهبری واتیکان شده بودند.
وی با بیان اینکه حضرت امام با مستحکم کردن پیوند خود با مردم در برابر این خواست های دولت موقت و نهضت آزادی ایستادگی کرد، تصریح کرد: دولت موقت که همواره می کوشید بر سر اختلافاتش با امام با مردم درگیر نشود، عاقبت در مواقعی ناچار شد در مقابل مردم قرار بگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ضمن اشاره به اختلافات بازرگان و کابینه متبوعش در خصوص مسایل خارجی با حضرت امام، تصریح کرد: در نگاه امام جهان دارای دو ابرقدرت غربی و شرقی یعنی آمریکا و شوروی بود که انقلاب باید از آنها استقلال خود را حفظ می کرد، ولی بازرگان با این دیدگاه حضرت امام مخالف بود، و آن را تنها یک تئوری و فرضیه می دانست و معتقد بود که در عمل غیر قابل تحقق است.
وی با اشاره به تشکیل کمیته های انقلاب و همچنین نهادسازی در درون انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اقدامات خوب و موثر امام در تقویت و استحکام پایه های نظام اسلامی، تصریح کرد: امام به همراه یاران مکتبی خود با تاسیس نهادهایی که با روح انقلاب سازگاری زیادی داشت، بنیان آن را تا اندازه بسیار زیادی مقاوم نمود.
وی با اشاره به تشکیل سپاه پاسداران به عنوان یکی از این نهادها، تصریح کرد: این جریان سنجیده و قدرتمند که در آغاز از سوی پیشنهاد دهندگان تاسیس آن به مثابه یک گارد ملی مطرح بود در اعتبار بخشیدن به نظام اسلامی و اقتدار آن نقش بسزایی ایفا کرد.
وی همچنین جهادسازندگی را از دیگر نهادهای تشکیل شده به فرمان امام عنوان کرد و افزود: این نهاد توانست ضمن رسیدگی به مشکلات و وضعیت معیشتی محرومان و اقشار مستضعف حمایت آنها را نسبت به انقلاب اسلامی دو چندان کند.
همچنین در ادامه این مراسم پرسش و پاسخ هایی نیز انجام شد که یکی از طلاب شرکت کننده در خصوص علت عدم تشکیل یک دولت اسلامی تاکنون سوالی را مطرح کرد.
صفارهرندی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: در شکل گیری دولت اسلامی مقدماتی کار ساز بوده که قبل از همه خود انقلاب اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه تفسیرهای متفاوت از انقلاب گریبانگیر جامعه شده است، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی کشور به سمت مسیر شکل گیری دولت اسلامی حرکت کرد ولی هنوز به آن دست نیافته بلکه به جلوه ای از آن رسیده است، لذا اگر به صورت کامل این دولت را تشکیل دهد گامی مهم برای ایجاد یک جامعه اسلامی برداشته شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال طلبه دیگری در خصوص مشابهت عملکرد حزب الوفاق بحرین با نهضت آزادی ایران در آغاز انقلاب، تصریح کرد: در مقام تشبیه انقلاب بحرین هم اکنون شرایطی شبیه به سال 42 ایران را دارد اما از آنجا که انقلاب ها می توانند جهش داشته باشند انقلاب بحرین نیز قادر است تا مانند یمن از شرایط سال 42 ایران به وضعیت سال 93 برسد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه نظام اسلامی استراتژی انقلاب بحرین را تعیین نمی کند، افزود: بدون شک مشی سیاسی الوفاق مورد تایید همه انقلابیون و رهبران آنها که در زندان آال خلیفه هستند، قرار دارد.ک/4
7403/ 6133/**1565



30/11/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن