تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820207064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي رفع ممنوعيت کشت پنبه بعد از 45 سال در آذربايجان غربي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ بهمن ۱۳۹۳ (۱۲:۳۹ب.ظ)
بررسي رفع ممنوعيت کشت پنبه بعد از 45 سال در آذربايجان غربي مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: رفع ممنوعيت کشت پنبه بعد از 45 سال در استان در دست بررسي است و مراحل پاياني خود را طي مي‌کند.
به گزارش خبرگزراي موج،حسن پاشازاده افزود: وجود دشت‌هاي وسيع و مستعد و کارخانجات پنبه پاک کني در آذربايجان غربي به خصوص در نواحي شمالي آن در شهرستان‌هاي خوي و ماکو باعث رونق کشت پنبه در دهه چهل شده بود و با توجه به اشتغالزايي مناسب از اين طريق، استقبال خوبي براي کشت پنبه در بين کشاورزان منطقه به وجود آمده بود.
پاشازاده اظهارکرد: در دهه چهل به علت مشاهده آثار خسارت کرم سرخ ثانويه برروي پنبه کشت شده در نواحي مرزي شمال غربي ايران و نيز به دليل عدم رفتار مشابه کرم سرخ ثانويه در ساير نقاط ايران بعد از يک سري مطالعات علمي از سال 1347 کشت پنبه در استان آذربايجان غربي ممنوع گرديد که اين ممنوعيت تا کنون ادامه دارد.
وي تصريح کرد: با توجه به گذشت چندين دهه از ممنوعيت کشت پنيه و انجام پروژه‌هاي عظيم و زير بنايي در بخشهاي مختلف کشاورزي و صنعت در استان آذربايجان غربي طي سالهاي اخير از جمله ايجاد کارخانه بزرگ نساجي در خوي، تسطيح اراضي، ايجاد دشت‌هاي کشاورزي بزرگ و احداث کانال‌هاي آبرساني و غيره و همچنين به علت درخواستهاي مکرر کشاورزان منطقه در خصوص رفع ممنوعيت کشت پنيه باعث گرديده تا مديريت حفظ نباتات و معاونت بهبود توليدات گياهي با انجام مکاتبات عديده و تشکيل جلسات متعدد در سطح استان و سازمان حفظ نباتات کشور انجام و به دنبال آن تشکيل کميته پيگيري رفع ممنوعيت کشت پنبه در استان آذربايجان غربي گردد.
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي آذربايجان غربي گفت: از نتايج پيگيري‌هاي اين کميته رفع ممنوعيت کشت پنبه در مناطق جنوبي استان و تصويب و انجام طرح‌هاي تحقيقاتي مشترک با موسسه تحقيقات گياه پزشکي گرديد که با اجراي آن از سال 1391 و اخذ نتايج مثبت و تجزيه و تحليل اطلاعات جمع آوري شده خوشبختانه شاهد هيچگونه آثاري از فعاليت آفت مذکور نبوديم.
وي با اشاره به در دست مطالعه و اجرا بودن دو طرح تحقيقاتي در اين زمينه اضافه کرد: تا کنون از ابتداي اجراي طرح در سه شهرستان خوي، پلدشت و شوط پس از انجام اقدامات لازم از جمله مکان يابي و شناسائي کشاورزان علاقه مند، آماده سازي و تهيه بستر کشت، تهيه و تأمين بذر و ساير نهاده‌هاي مورد نياز، هماهنگي با شهرستان‌هاي مجري طرح و بهره برداران جهت کشت به موقع ابلاغ و بازديد از مزارع و شمارش و نظارت بر تله‌هاي فرموني نصب شده انجام گرفته و ادامه دارد.
وي ابراز اميدواري کرد درسالهاي آتي شاهد رفع کلي ممنوعيت کشت پنبه در استان بعد از پنج دهه باشيم.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن