تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819554864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی؛ نسخه شفابخش اقتصاد/24 دانش «اقتصاد مقاومتی» با اصل انقلاب اسلامی سنخیت دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اقتصاد مقاومتی؛ نسخه شفابخش اقتصاد/24
دانش «اقتصاد مقاومتی» با اصل انقلاب اسلامی سنخیت دارد
کارشناس ارشد رشته اقتصاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: دانش «اقتصاد مقاومتی» به طور قطع و یقین، باید با اصل انقلاب اسلامی سنخیت داشته باشد، زیرا کپی‌برداری از هیچ کشور و یا نظریه اقتصاددانی نشده است.

خبرگزاری فارس: دانش «اقتصاد مقاومتی» با اصل انقلاب اسلامی سنخیت دارد



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، این مقوله نیز نقل محفل اغلب مسئولان شده که برخی تنها در حد شعار به آن می‌نگرند و بعضی نیز از ضرورت اجرایی شدن آن دم می‌زنند اما در عمل، کاری برای تحقق آن نمی‌کنند. عده‌ای نیز اصلاً اهمیتی به این نوع اقتصاد نمی‌دهند و با نگاه کج‌اندیش و دیدگاه کج‌فهم خود، آن را با اقتصاد ریاضتی یکی می‌دانند، برخی دیگر اصلاً بهایی به آن نمی‌دهند!. اما هستند در این میان کسانی که دغدغه تحقق این نوع اقتصاد را دارند؛ تلاش می‌کنند این نوع اقتصاد جنبه عملیاتی به خود بگیرد و از دغدغه‌های خود در این زمینه و اینکه هنوز نسبت به این موضوع هم‌افزایی نیست، سخن می‌گویند. به منظور چند و چون این نوع اقتصاد و چرایی لزوم توجه به آن، با یک پژوهشگر در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت‌وگو کردیم. امید هندی، کارشناس ارشد رشته اقتصاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد مقاومتی دیدگاهی خاص نسبت به این نوع از اقتصاد دارد و معتقد است نباید آن را در حد اقتصاد برون‎گرا از تحریم‌های اقتصادی دشمن تنزل داد. فارس: قرائت‌های مختلفی از اقتصاد مقاومتی می‌شود،  نظر شما در این زمینه چیست؟ هندی: یک مفهوم برای تبدیل به محصول نهایی، در برخی مواقع نیاز به گذر  زمان حداقل 50 سال دارد که در مباحث جدید اقتصادی در کشور همچون اقتصاد دانش‌بنیان و یا اقتصاد مقاومتی نیز موضوع به همین منوال است؛ برای اغلب مفاهیم اقتصادی رایج در غرب که الآن مورد توجه کشورها واقع شده، 150 تا 200 سال زمان سپری شده تا به وضعیت موجود رسیده است. از تولد مفهوم «اقتصاد مقاومتی» در اقتصاد کشور، مدت کوتاهی است که می‌گذرد و غالب مباحث در مورد آن فعلاً در حد پیشنهاد و نظریه اولیه بوده و هنوز به محصول نهایی علمی تبدیل نشده است. برداشت‌های رایج از مفهوم اقتصاد مقاومتی، باید مورد نظر باشد، خیلی‌ها نگاه زودگذر و موقتی نسبت به اقتصاد مقاومتی دارند و تصور می‌کنند چون کشور درگیر تحریم است برای مقابله با آن باید به سمت این اقتصاد رفت، در صورتی که این برداشت بسیار پیش پا افتاده و سطحی است. در این نوع دیدگاه، اقتصاد مقاومتی، تبدیل خواهد شد به یک مسکن موقتی و گذرا! در حالی که این اقتصاد، فقط برای دور زدن تحریم‌ها نیست؛ باید دید چرا رهبر معظم انقلاب واژه «اقتصاد مقاومتی» را به کار بردند و این موضوع باید از همه نظر مورد بررسی و موشکافی دقیق و عمیق قرار گیرد. فارس: از نظر شما آیا این واژه به عنوان واژه‌ و مفهومی نو در جهان مطرح است؟ هندی: بله دقیقا همین طور است، به واژه نو و بدیع «اقتصاد مقاومتی» باید به عنوان یک ادبیات جدید در کنار ادبیات‌های رایج جهان نگریست. «اقتصاد مقاومتی» شاخه جدیدی از «علم اقتصاد» است که باید به این ادبیات جدید، عمیق‌تر نگاه کرده و آن را مورد توجه قرار داد. فارس: مولفه‌های این نگاه جدید چه موضوعاتی است؟ هندی: دانش «اقتصاد مقاومتی» تبیین شده از سوی رهبری به طور قطع و یقین، با اصل انقلاب اسلامی سنخیت دارد، زیرا کپی‌برداری از هیچ کشور و یا نظریه اقتصاددانی نشده است.. قبل از پیروزی انقلاب، دو بلوک شرق و غرب در جهان عرض اندام می‌کردند و دیگر کشورها در فضای دوقطبی نظام لیبرال دموکراسی و نظام کمونیستی زیر سیطره یکی از این دو بلوک بودند به طوری که در چنین وضعیتی جهان از نظر نظامی، سیاسی و حتی فرهنگی در اختیار این دو قرار داشت. پیروزی انقلاب اسلامی، تحول مهمی در جهان ایجاد کرد به طوری که بسیاری از معادلات بین‌المللی را بر هم زد، در آن زمان یک نظام سیاسی جدیدی رقم خورد که از روی هیچ نظامی الگوبرداری نشده و نگاه آن به مردم، حکومت، فرهنگ، سیاست و... متفاوت بود. در آن دوران در بین مسئولان، بحث بر سر اجرای سیاست‌های اقتصادی مختلف اعم از دولتی، اقتصاد غرب، آزاد و... وجود داشت که البته هیچ یک از این الگوها برای انقلاب اسلامی و تفاوت ذاتی آن با دیگر نظام‌ها، کارآیی نداشت تا اینکه ایده‌ای جدید توسط رهبر معظم انقلاب برای اداره جامعه مطرح می‌شود که از آن به «الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت» تعبیر می‌کنند. رهبر فرزانه انقلاب، حتی از واژه غربی «توسعه» نیز استفاده نکردند و در این راستا واژه‌سازی جدیدی داشتند؛ درست به مانند امام راحل که بعد از پیروزی انقلاب به جای بکارگیری دو واژه مرسوم بورژوا و پرولتاریا، از بطن قرآن دو واژه مستضعفین و مستکبرین را گرفته و به کار بردند.واژه‌های غربی، با خود، بار معنایی خاصی را به همراه دارد؛ در فضایی که همه دم از «توسعه» می‌زنند رهبری از واژه «پیشرفت» استفاده کردند؛ باید گفت تمام اجزای این قاعده باید «اسلامی» باشد، اگر این هدف محقق نشد، حداقل نباید با مبانی اسلام تناقض داشته باشد، اسلامی بودن در بعد مبانی، ابزار، روش‌ها و نگاهی که به جامعه آرمانی داریم باید مد نظر قرار گیرد. در کنار آن به واژه «ایرانی» توجه شده، یعنی این نظام فکری و الگو، حاصل تلاش و ایده ایرانیان بوده و محصول غرب نیست، تعبیر دوم آنکه بومی شده ایران است. اگر نگاهی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم آن را باید نظام اقتصادی متناسب با الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت عنوان کرد، وقتی این نگاه مد نظر باشد، روش‌ها و مسیر حرکت ما نیز متفاوت خواهد بود. فارس: محاسن این نوع برداشت از اقتصاد مقاومتی چه خواهد بود؟ هندی: با چنین برداشتی از اقتصاد مقاومتی، خود به خود بسیاری از سئوالات ما پاسخ خواهند داشت و سئوالات جدیدی در افق معرفتی ما عرض اندام خواهد کرد. از سوی دیگر باید اشاره‌ای به دلالت‌های این نوع اقتصاد در بخش تجربی و کاربردی در سبک زندگی، نظام آموزشی، اجتماعی و... شود. از آن جا که عامل اقتصادی نیز باید به مانند اقتصاد، مقاوم باشد، باید برای تربیت نیروی انسانی مقاوم و مدبر، نیز برنامه داشت که این موضوع در این گفتمان نیز باید جدی گرفته شود. فارس: وظیفه نهادهای فرهنگساز در این زمینه چیست؟ هندی: باید در این راستا وظیفه نهادهای فرهنگساز، رسانه‌ها، نظام آموزشی و... در تربیت نیروی انسانی مقاوم، متعهد و متخصص از لحاظ فکری، علمی، عقیدتی مشخص شود. نسبت فرد در یک جامعه برخوردار از الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، با مفاهیم موجود در آن و همچنین نسبت آن با جامعه غربی باید معلوم شود که اندیشمندان و نظریه‌پردازان باید به این مباحث به صورت دقیق بپردازند. به نظر می‌رسد نوع تعریف و نگاه مقام معظم رهبری نسبت به مفهوم «اقتصاد مقاومتی» که از خلال بیانات ایشان دریافت می‌شود، نگاهی «دوراندیشانه»، «غیر انفعالی» و «ایجابی» است؛ به همین دلیل تناسب و سنخیت بیشتری با نگاه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی اقتصادی کامل که قابلیت زمینه‌سازی برای تشکیل «تمدن نوین اسلامی» را دارد، برقرار می‌کند. البته دقت و توجه به مبانی معرفتی و اصول فطری اقتصاد مقاومتی نباید به گونه‌ای باشد که در مقام عمل و عرصه واقعی اقتصاد، نتیجه‌ای نداشته باشد، بلکه باید دقت داشت همزمان که در فکر حل مشکلات رایج اقتصادی کشور هستیم صرفاً دیدگاهی پراگماتیستی به این مفهوم نداشته باشیم و از تلاش‌های علمی برای تدوین و تصویب موضوعات مرتبط با دانش «اقتصاد مقاومتی» غفلت نورزیم. بدیهی است چنانچه دانشی در اصول و مبانی دارای قوام و استحکام کافی باشد، در حل مسائل جامعه و نیز کاربردهای عمومی هم، کارایی کافی را خواهد داشت. باید مشخص شود مردمی که قرار است اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنند باید چه مردمانی باشند و اینکه نظام آموزشی و فرهنگی این مردم باید چه طور باشد تا بتوانند زمینه را برای تحقق بهتر اقتصاد مقاومتی فراهم کند. عامل اقتصادی و عالم اقتصادی هم باید مقاوم باشد، اینکه وظیفه رسانه‌ها چه خواهد بود نیز باید معلوم شود.توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی چه چیزی نیست هم باید مد نظر باشد زیرا برخی متأسفانه آن را مترادف با اقتصاد ریاضتی معرفی می‌کنند در صورتی که این طور نبوده و نیست! موضوع دیگر نوع رابطه این نوع با اقتصاد دانش‌بنیان است که چیستی و چگونگی آن نیز باید مورد تحلیل و ارزیابی متفکران و اندیشمندان قرار گیرد!. فارس: ضعف پیش رو از نظر شما چه موضوعاتی است؟ هندی: متأسفانه در دانشگاه‌های کشور به ویژه در دانشکده‌های اقتصاد که باید به مفهوم اقتصاد مقاومتی توجه شود، اهمیت چندانی داده نمی‌شود، حتی برخی از اساتیدی که ادعای تولید اقتصاد اسلامی دارند مباحث حاکم بر تفکر آنها نیز برمبنای اقتصاد رایج است، هرچند منظور ما این نیست که هر چه در اقتصاد اسلامی هست مخالف اقتصاد رایج است. معتقدیم رابطه اقتصاد اسلامی با اقتصاد رایج عموم و خصوص من وجه است. وقتی تمام ساختار آموزشی ما برمبنای مفاهیم غربی باشد، نمی‌توان انتظار تحول سازنده در مفهومی جدید به نام اقتصاد مقاومتی و نمود بیرونی آن در جامعه داشت.  رهبر معظم انقلاب با بکارگیری واژه اقتصاد مقاومتی، یک تز را مطرح کرده‌اند که بیرون آوردن تئوری و مدل‌های اقتصادی از درون آن، وظیفه نخبگان و اندیشمندان جامعه است که باید به این مهم توجه جدی کنند. در حال حاضر تعداد کمی از اساتید در کشور بر روی مفهوم اقتصاد مقاومتی کار می‌کنند در صورتی که تمام نخبگان و خبرگان باید بر روی آن تمرکز و توجه داشته باشند. فارس: سخن آخر.... هندی: باید به سئوالات بسیاری برای ایجاد ریل‌گذاری در مسیر حرکت شتابان قطار اقتصاد مقاومتی توسط اندیشمندان، نخبگان،‌ اساتید ، فعالان اقتصادی و مردم پاسخ داده شود که مهمترین آنها شامل این پرسش‌هاست که پاشنه‌های آشیل اقتصاد ایران کجاست؟ نقاط آسیب‌پذیری ایران چیست؟ مزیت‌های نسبی ایران در دستیابی سریع‌تر در بحث اقتصاد مقاومتی در چه مباحثی خلاصه می‌شود؟ نحوه بکارگیری نیروی جوان در تحقق این مفهوم باید چگونه باشد؟ انتهای پیام/3140/غ40

93/11/30 - 10:29





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن