تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820723253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيام غيرمستقيم به عارف يا جنگ رواني براي اصولگرايان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پيام غيرمستقيم به عارف يا جنگ رواني براي اصولگرايان
نویسنده : مهدي پورصفا 
انتشار خبري در روزنامه آفتاب يزد درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان ميانه‌رو و علي لاريجاني در انتخابات مجلس بيش از آنكه بيان خبري يا واقعيتي در حال وقوع باشد، بيشتر به بيان برخي آرزوها در قالب تحليلي كلي شباهت داشت.  زماني كه اصل خبر خوانده مي‌شود، تنها منبع اين گزارش گفت‌وگويي با يكي از نمايندگان البته نزديك به لاريجاني است كه از علاقه‌مندي وي براي گفت‌وگو با اصلاح‌طلبان معتدل درباره انتخابات خبر داده، بماند كه همين اظهار علاقه نيابتي سبب شده است تا صفحه‌اي با اين مقاله پر شود كه لاريجاني علاقه‌مند به ائتلاف با اصلاح‌طلبان در قالب حزب پيروان خط و امام رهبري آن هم در قالب انتخابات مجلس است.
در اينكه پشت انتشار چنين خبري آن هم با چنين تفسيري چه مقصودي نهفته كمي مشكل است؛ جنگ رواني يا زمينه‌سازي براي نشان دادن دست خالي نبودن اصلاح‌طلبان يا هر چيز ديگر كه بايد احتمالاً از نويسنده آن سؤال كرد، اما اين نوشته‌ها تنها يك نكته را اثبات مي‌كند  و آن اينكه متحديابي براي اصلاح‌طلبان مسئله‌اي جدي و غيرقابل گذشت است، البته يافتن متحد‌هاي توانمند بيروني براي اصلاح‌طلبان در عرصه‌هاي مختلف انتخاباتي نتايج بسيار مناسبي براي آنان داشته است. در واقع پس از انتخابات سال 88 اصلاح‌طلبان هيچ‌گاه توانمندي حضور مستقل و پيروزمند در يك رقابت انتخاباتي را نداشتند.
در انتخابات رياست جمهوري سال 92 نيز اميد اول اصلاح‌طلبان هاشمي‌رفسنجاني و حضور وي در انتخابات بود كه در نهايت با ردصلاحيت وي و البته آراي كم‌فروغ عارف و تصميم‌گيري رأس هرم آنان اين روحاني بود كه جايگزين هاشمي‌رفسنجاني شد و در نهايت نيز توانست به صندلي رياست جمهوري در خيابان پاستور دست يابد.
    ناطق؛ اولين گزينه
ناطق اولين گزينه‌اي بود كه اصلاح‌طلبان علاقه‌مندي خود را براي تبديل كردن آن به يك متحد استراتژيك در انتخابات مجلس ارائه كردند. در اين ميان بارها و بارها بحث‌هايي مطرح شد كه ناطق از تمايل خود براي سرليستي آن هم با كانديداهايي از جمع اصلاح‌طلبان خبر داده است اما هيچ‌گاه چنين جمله‌اي به طور مستقيم از طرف ناطق بيان نشد.
اين رويه به جايي رسيد كه حسين شريعتمداري طي سرمقاله‌اي از اين مسئله انتقاد كرد و برخي از منابع خبري مطلبي را منتشر كردند كه حاكي از تماس تلفني ناطق با شريعتمداري بود.  حجت‌الاسلام ناطق نوري در تماس تلفني با شريعتمداري ضمن تشكر از برخورد دوستانه و مؤدبانه وي تصريح كرده است: «من مي‌دانم شما نگران هستيد كه مبادا من به سوي فتنه‌گران بروم و با آنها پيوند بخورم ولي بنده سبزها را به خوبي مي‌شناسم و مطمئن باشيد كه هرگز با طناب پوسيده آنها وارد چاه نمي‌شوم.»  اين پاسخ شريعتمداري در نهايت تير خلاصي بود كه به روي بحث‌هاي ائتلاف اصلاح‌طلبان با مجلس ريخته شد.
    شايد دولتي‌ها
ائتلاف با اعتدال‌گرايان و كانديداهاي دولت روحاني نيز مسئله‌اي بود كه به صورت جدي از سوي اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات مجلس پيگيري مي‌شود و با توجه به موفقيت همكاري پيشين در انتخابات رياست جمهوري اين قضيه را پيش از گذشته محتمل مي‌كند.  اما مشكل اينجاست كه اشتهاي اصلاح‌طلبان براي گرفتن سهمي از كرسي‌هاي مجلس بيش از آن است كه اعتدال‌گرايان بتوانند آن را ارضا كنند.  كف خواسته‌هاي اصلاح‌طلبان از دولت آن است كه حداقل طبق گفته سعيد حجاريان بتوانند اقليتي همچون مجلس پنجم را براي خود در مجلس بعدي تصاحب كنند، اين در شرايطي كه اصلاح‌طلبان حتي دولت‌ را فاقد پايگاه اجتماعي مي‌دانند و موفقيت آنان را در سال 92 مديون حمايت خود مي‌دانند.  در نقطه مقابل نيز دولت به فكر ايجاد يك گفتمان وسيع در سطح اجتماع است و اين مسئله با تكيه صرف و صددرصد به اصلاح‌طلبان امري غلط و دور از انتظار است.
   پيام غيرمستقيم به عارف
البته نمي‌توان اين مسئله را از ذهن دور داشت كه برخي از اين اخبار در فضاي رسانه‌اي براي ايجاد انشقاق در محيط سياسي اصولگرايان پخش مي‌شود.  در شرايطي كه اصولگرايان با تلاش فراوان به دنبال ايجاد هماهنگي و اتحاد در عرصه سياسي هستند، چنين تدابيري از طرف اصلاح‌طلبان دور از انتظار نيست.  در نقطه مقابل نيز عارف با انتشار چنين اخباري بايد حدس بزند كه همانند انتخابات رياست جمهوري سال 92 مجبور شود براي حفظ مصالح عالي اصلاح‌طلبان كنار رود؛ گزينه‌اي كه وي آن را بارها با قاطعيت رد كرده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن