تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820431244




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنوشت نيمي از 200 تن زباله عفوني مشخص نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سرنوشت نيمي از 200 تن زباله عفوني مشخص نيست
حدود 7 هزار مركز درماني كوچك و بزرگ در پايتخت وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود حدود 200 تن زباله عفوني و پزشكي در طول روز در اين مراكز توليد مي‌شود.


حدود 7 هزار مركز درماني كوچك و بزرگ در پايتخت وجود دارد كه پيش‌بيني مي‌شود حدود 200 تن زباله عفوني و پزشكي در طول روز در اين مراكز توليد مي‌شود.

 اين در حالي است كه فقط نيمي از اين مقدار جمع‌آوري مي‌شود. البته به گفته رئيس محيط‌زيست شهر تهران حدود 700 قرارداد بين مراكز درماني و سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران براي جمع‌آوري پسماندهاي بيمارستاني منعقد شده است و براساس آن قرارداد بي‌خطرسازي زباله‌هاي بيمارستاني انجام مي‌شود. اين در حالي است كه طي روزهاي اخير حدود 150 مركز درماني در شهر تهران به دليل رعايت نكردن اصول بهداشتي در پسماندها اخطاريه دريافت كرده‌اند و 20 مركز نيز به دادگاه معرفي شده‌اند.

 بر اساس گزارش‌هاي رسمي سازمان محيط‌زيست تهران، در ايران سالانه 16 ميليون تن پسماند توليد مي‌شود و در پايتخت روزانه 70 تن پسماند پزشكي توليد مي‌شود كه حدود 15 تن آن پسماند عفوني است. در حال حاضر از حدود 200 تن زباله‌ بيمارستاني تنها 90 تن جمع‌آوري مي‌شود و سرنوشت مابقي اين زباله‌ها مشخص نيست.

  نيمي از زباله‌ها گم شده!
براساس گزارش معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، روزانه 7 هزار و 500 تن زباله از پايتخت جمع‌آوري مي‌شود و حتي در برخي از محله‌ها چندين بار عمل جمع آوري زباله‌ صورت مي‌گيرد.
در حال حاضر نزديك به 200 تن زباله بيمارستاني توليد مي‌شود و طبق قرارداد شهرداري با بيمارستان‌ها و مراكز درماني 80 تن از اين زباله‌ها توسط پيمانكاران شهرداري جمع‌آوري مي‌شود. اما طبق قانون زباله‌هاي عفوني و بيمارستاني بايد توسط مراكزي كه توليد مي‌شوند، جمع‌آوري و بي‌خطرسازي شوند. 

در همين رابطه معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به تأسيس نيروگاه زباله‌سوز با مشاركت بخش خصوصي مي‌گويد: «درصدديم در يك فاصله زماني چندساله با احداث كارخانه زباله‌سوز ديگري كل زباله‌هاي شهر تهران را سوزانده و به برق تبديل كنيم.» عبدالهي با تأكيد بر اينكه طبق قانون وزارت بهداشت مجاز است كه زباله‌ها را به شهرداري تحويل دهد يا بالعكس، تصريح مي‌كند: «با توجه به آلوده بودن زباله‌هاي بيمارستاني اين‌گونه زباله‌ها بايد در اين مراكز بي‌خطرسازي شوند.» با اينكه بيمارستان‌ها در خصوص بي‌خطرسازي و اتوكلاو تلاش‌هاي بسياري كرده‌اند اما مسئولان شهرداري معتقدند بيشترين مشكلات به درمانگاه‌ها يا پلي‌كلينيك‌هايي كه عمل‌هاي 24 ساعته انجام مي‌دهند، بازمي‌گردد.

به همين دليل معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي‌گويد: «ما نيازمند كمك، حمايت و نگاه ويژه وزارت بهداشت در اين بخش هستيم تا گام‌هاي مؤثري در اين زمينه برداريم.»  عبدالهي با اعلام آمادگي شهرداري براي جمع‌آوري و امحاي زباله‌هاي عفوني و بيمارستاني تهران، پلي ‌كلينيك‌ها و درمانگاه‌ها تصريح مي‌كند: «با ورود بخش خصوصي مي‌توانيم قرارداد سه‌جانبه‌اي براي جمع‌آوري و كنترل زباله‌ها منعقد كنيم.»

  نخاله‌هاي ساختماني روي زباله‌ها
از صحبت‌هاي مسئولان در رده‌هاي مختلف مشخص مي‌شود كه هنوز كسي به رقم واقعي و درست ميزان پسماندها دسترسي ندارد، به طوري كه معاون فني و عمراني فرمانداري تهران پسماند توليد شده در طول روز در پايتخت را 8 هزار تن عنوان كرده است.  غلامحسين آرام در حاشيه كارگروه مديريت پسماند شهرستان تهران درباره مصوبات اين كارگروه گفت: «كارگروه پسماند شهرستان براساس دستورالعمل و اختيارات قانوني به صورت مرتب و ماهانه در طول سال برگزار مي‌شود.»

وي ادامه داد: «حدود 8 هزار تن در طول روز توليد پسماند داريم و حدود 60 هزار تن نيز مخلوط نخاله ساختماني در تهران توليد مي‌شود كه بايد براي ساماندهي اين پسماندها تصميماتي اتخاذ شود.» آرام بيان داشت: «در خصوص پسماندهاي ساختماني، در آينده قراردادهايي با شركت‌هاي خصوصي منعقد مي‌شود كه نسبت به جمع‌آوري و ساماندهي اين نوع پسماندها اقدام شود.» معاون فني و عمراني فرمانداري تهران درباره پسماندهاي بيمارستاني نيز اظهار داشت: «جلسات مختلفي در اين خصوص برگزار شده است و دستگاه‌هاي مرتبط بايد همكاري بيشتري را براي جمع‌آوري، دفن و بي‌خطرسازي اين نوع زباله‌ها در دستور كار داشته باشند.»

  دستورالعملي براي خاك خوردن
با اينكه از سال 1375 كه موضوع بحث‌برانگيز زباله و پسماندهاي بيمارستاني در كشور مطرح شد تا تدوين قوانين و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن نزديك به 18 سال گذشته است ولي هنوز متأسفانه شاهد هستيم كه در اجراي قوانين و دستور‌العمل‌هاي اجرايي با مشكلاتي مواجه هستيم با توجه به اهميت موضوع جا دارد كه مسئولان به ديد عميق‌تري به اين معضل نگاهي تازه داشته باشند كه اگر زمان را از دست دهيم، شايد ديگر خيلي دير باشد.

 بر همين اساس روز يك‌شنبه گذشته در جلسه مشترك قاضي‌زاده‌هاشمي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و عبدالهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران كه با حضور سيدهادي ايازي، قائم‌مقام وزير بهداشت در امور مشاركت‌هاي اجتماعي و ديگر مسئولان حوزه شهري برگزار شد، مباحث و مشكلات پيش روي هر دو سازمان در خصوص زباله‌هاي بيمارستاني مطرح شد.

 هرچند در جلسه وزير بهداشت و معاون شهردار تهران بر لزوم و استمرار برگزاري جلسات متعدد براي تعيين تكليف زباله‌هاي شيميايي و بي‌خطرسازي آنها همچنين زباله‌هاي بيمارستاني و نيز تعامل بيشتر اين دو نهاد با يكديگر براي حل مشكلات موجود، تأكيد شد اما تا عملي شدن حرف‌ها و اجرايي شدن تفاهمنامه‌ها راه بسيار است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن