تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820940819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو کلمه حرف حساب و سرگشاده با والی کُردستان


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 16:28:36 , 1393/11/25
سامان احمدی
دو کلمه حرف حساب و سرگشاده با والی کُردستان
مرد بارانی با دلی منقلب از اصلاح امور 14 ماه از حضورت در کُردستان با سه دهه تجربه مدیریت گذشت؛کُردستانی که در آن نمی توان تار و پود فرهنگی را نادیده بگیری و مردمان فداکارش را در گذر زمان ندیده باشی.


گفتمان دولتي که شما نمايندگي عالي آنرا در اين استان به عهده داري بي شک در شعار محور اعتدال همپاي تدبير و اميد را به کرات گوشزد مي نمايد و در آن خبره بودن ارکانش را سرلوحه ي خدمت مطالبه نموده است، اما قفل هاي توسعه فرهنگي در اين استان عليرغم خواسته ي جامعه هنرمند، نويسنده و روزنامه نگارش و خواسته ي شخص شما هنوز با کليدي مدبرانه گشوده نشده و تضارب آرا خلاف رودخانه مطالبات مردم چون سونامي ميراث به جا مانده از ديروز اين سرزمين را نيز با خود به ناکجا آباد مي برد؛ قصد اساعه ادب و يا سياه نمايي وضعيت موجود نيست بلکه هدف ذکر واقعيتي است که قلم از بازگويي حقيقت آن عاجز است. اگر چه در همه دول قانون مداري سخن متداولي بوده اما در دولت تدبير قانون سرلوحه ي امور قلمداد شده و مبارزه با رانت خواري و انجام امور توسط اشخاص فاقد صلاحيت را که موجب تبعيض و تضييع حقوق شهروندي گردند را به کرات محکوم نموده است اما در اين استان اين سوالات نيازمند پاسخگويي است:


1. متولي اصلي فرهنگ و هنر را قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي نموده است و ساير دستگاه هاي فرهنگي را ماموريت تخصصي پشتيبانان آن، چگونه مي شود که جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ايراني در سال 94 توسط متولي اصلي نظارت، هدايت و حمايت نشده و حتي اجراي آن توسط مرکز يا مجمع فرهنگي داراي صلاحيت از سوي منبع تاييد صلاحيت تخصصي فرهنگي به باد استهزاء قرار گيرد؟!!! مي دانم که اخبار و روايات از اين حرکت زيبنده فرهنگي با گزارشي خارج از عرف و رسم فرهنگي آن به استحضار شما حامي بي غل و غش فرهنگ و هنر مي رسد و اگر بي غل و غشي شما را به زبان مي آورم نه از روي اغراق است و نه تملق خاص بلکه حضور شما در تشويق از آثار هنري اين رسم تقدير و تشکر را به من گوشزد مي کند...واقعيت اين است که برگزاري رويداد فوق الذکر که مورد تاکيد رياست محترم جمهوري در شوراي توسعه پايدار شرق و غرب کشور بوده و هست و مشاور ارشد ايشان در امور اقوام آن را عينيت بخشي به خواسته ي اقوام ايراني در بخش فرهنگ و هنر مي داند با توجه به برگزاري برنامه هاي موسيقي و مُد و لباس در صلاحيت متولي اصلي آن است و بايد خود اين مهم را به کانال اصلي اش بازگردانيد، اين مشاوران فرهنگي چرا صدايشان تا اتاقشان فقط مي رسد؟!!!


2. جشنواره بين المللي تئاتر خياباني مريوان نيازمند جايگاه حقوقي مستقل و تعيين رديف بودجه مستقل از محل اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و به طور خاص معاونت امور هنري اين وزارتخانه است تا ضمن مديريت صحيح هزينه اي در طول سال شاهد توليد نمايش خياباني در سطح کشور و اجراي مستمر آن در شهر مرزي مريوان و ساير شهرهاي استان باشيم و اين يعني رشد گردشگر فرهنگي و صدور پيام مهرباني اين مردم نجيب،حالا اگر کدخداي فرهنگي با ادبيات مردم کردستان بيگانه است و يا سخنش بُرشي ندارد شما اين عدالت را از دولت خواسته و دبيرخانه دائمي اين جشنواره را رسميت بخشيد.


3. جشنواره هاي تئاتر کُردي و موسيقي کُردي نيز که مي تواند ديدگاه شما در پايتخت فرهنگي خواندن کردستان به عنوان مرکز کُردهاي جهان را مسجل سازد نيازمند جديتي در رويکرد راهبردي شوراي فرهنگ عمومي استان دارد که از اين خمودگي و جمود فکري رها يافته و چون شما و رئيس اين شورا ساير اعضا نيز به مولفه هاي بومي شاخص فرهنگ عمومي کُردستان توجه ويژه اي بنمايند،ولو آنکه چند سالي و يا صباحي مهمان مردم اين سرزمين مجاهدتهاي خاموش باشند.


4. اعتبارات فرهنگي را مثل گوشت قرباني به اهلش نذر کنيد تا که ماحصل آن نشاط اجتماعي باشد نه چند دسته گي و افراطي گري، اگر مديريت هزينه هاي فرهنگي با متولي اصلي آن است پس تخصيص توام با اطلاع رساني شفاف به عهده ي مدير آن است نه اشخاص تصميم گيرنده ي خارج از سامانه ي آن!!!!


5. فرق دولت تدبير و اميد با ساير دول از حيث اجرا، تنويز خط مشي فرهنگي حاکميت که نص آن در قانون اساسي است و وزراي کليدي آن نيز به دفعات از آن نام برده اند مي باشد يعني تعامل به جاي تقابل، احترام به سلايق و انديشه هاي متنوع و دوري از خشونت در عرصه ي فرهنگ اما نمي دانم که اين موج بررسي صلاحيت فرهنگي خارج از گود دستگاه هاي فرهنگي بايد تا کي در اين استان تمام فرصت ها را مبدل به تهديد نمايد؟!!!


6. بي تعارف تاثير گذاري برنامه هاي فرهنگي بايد از سوي دفاتر ستادي رصد شده و وفق قانون محاسن و معابيب براي بازنگري و ترميم ساختاري فعاليت ها نقش گيرد اما مثل اينکه تو اين بخش کامواي فرهنگ از هزاران گره ي کور برخوردار شده و هارموني منظمي شنيده نمي شود؟!!!


7. تعامل با کشور همسايه عراق مي تواند خيلي از توانمندي هاي فرهنگي - هنري را بارز کند و نبايد اين آغاز فصل جديد اين تعاملات قائم به ذات فرد خاصي باشد،زبان،ادبيات و فرهنگ شمال عراق را اشخاص امين و متعهد آشنا به اين فرهنگ و زبان مي دانند نه به قول برخي محافل ادبي شيخ پشم الدين کشکولي در اين راستا ديدگاه وسيع فرهنگي شما را رشته نمايد؟!!!


آقاي استاندار دو کلمه حرف حساب بنده را به فال نيک بگيريد تا تلخکامي اوقات گرانبهايتان، چونکه هر چه داد زدم، فريادم در سکوت در گلو شکسته شد اما باز مي دانم که شما مديريت را علمي و تجربي مي دانيد و از همه مهمتر به نفس رحمت"باران" معتقدي که در حلقه ي ما فتوت و مردي سراچه ي امور است همانگونه که مردي،هان مرد باراني


 



16:28:36 , 1393/11/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن