تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820870765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با تغيير ساختار مشکل ريزگردها رفع نمي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ بهمن ۱۳۹۳ (۱۶:۱۹ب.ظ)
نماينده مسجد سليمان در گفتگو با موج؛ با تغيير ساختار مشکل ريزگردها رفع نمي شود عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به بحران زيست محيطي خوزستان تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه را هزينه اضافي براي دولت دانست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اخيرا هواي خوزستان به علت وجود ريزگردها آلوده شده است. شدت وجود آلودگي ها به حدي بوده است که عده اي دچار بيماري هاي تنفسي شده اند و مردم مجبور به استفاده از ماسک هستند. آلودگي هوا براي مردم اين منطقه يک بحران دامنه دار شده است. اين مهم در حالي است که دولت و مجلس در کشاکش اينکه چه کسي بايد به خوزستان مي رفت و چه کسي نبايد مي رفت هستند. رييس سازمان محيط زيست روز سه شنبه به علت آلودگي زياد هواي خوزستان نتوانست به آنجا پرواز کند و فقط وزير بهداشت به عنوان نماينده رييس جمهور به خوزستان سفر کرده است.
وي هم گفته است که بررسي مشکل کار يکي دو روز نيست. با اين حال جاي خالي مديريت بحران در اين رويداد خالي است. چرا که اين مشکل مربوط به امسال و اين چند روز نيست. در اين احوالات، مجلس پيشنهاد داده است که سازمان محيط زيست به وزارتخانه تبديل شود. انگار راه حل محکم تري براي اين مشکل پيدا نکرده اند.گويا هر مشکلي در ايران غيرقابل حل باشد بايد برايش وزارتخانه بزنند. با اين حال در مورد چند وچون اين قضايا گفتگويي با دکتر اسماعيل جليلي، نماينده مسجد سليمان و عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس داشته ايم که در ادامه خواهيد خواند:

آقاي دکتر! طرح تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه از کجا شروع شد؟ آيا اين واکنشي از سوي مجلس درقبال مشکلات خوزستان بوده است؟
اين مسئله ربطي به مشکلات آب و هوايي خوزستان ندارد. با اين حال با تغيير ساختار مشکلي رفع نمي شود. چرا که هزينه هايي براي نظام در بر دارد و صرفا باعث عريض و طويل شدن بروکراسي مي شود.

پس چرا اين پيشنهاد داده شد؟ آيا اگر نمي توانيم معضل طلاق را حل کنيم بايد وزارتخانه طلاق ايجاد کنيم؟ يا اگر بحران ريزگردها در خوزستان وجود دارد و نتوانستيم آن را مرتفع کنيم بايد وزارتخانه محيط زيست ايجاد شود؟
سعي بر آن است که ميزان پاسخگويي در دولت بالا برود.اين طرح صرفا يک پيشنهاد است و به نظر مي رسد مجلس فعلا اراده اي براي انجام آن ندارد. چرا که بايد اين طرح توسط دو سوم نمايندگان به تصويب برسد. در زمينه ايجاد وزارتخانه نيز ما محدوديت داريم. در هر صورت با تغيير ساختار هم مشکل رفع نمي شود.

اين پيشنهاد در راستاي مشکلات زيست محيطي خوزستان داده شده است؟
اين پيشنهاد صرفا مربوط به رويدادهاي خوزستان نيست.

چه اقداماتي براي بحران آلودگي هواي منطقه خوزستان در نظر گرفته شده است؟
در اين زمينه نماينده ويژه دولت به خوزستان سفر کرده است.فردا در نشست هيئت دولت گزارش نماينده ويژه رييس جمهور قرائت مي شود. پيرو آن تصميماتي نيز اتخاذ خواهد شد. اين تصميمات در مورد شرايط زيست محيطي فاجعه بار خوزستان، بحران کشاورزي، آلايندگي و نارضايتي هاي اجتماعي و سياست هاي دولت خواهد بود و فردا طي يک مصوبه اي به نتيجه خواهد رسيد. همچنين وضعيت آلاينده هاي ناشي از صنعت نفت، احياي زمين هاي کشاورزي و جبران خسارت به کشاورزان ، رفع آلاينده هاي کشت وصنعت و کارخانجات نيز مورد بررسي قرار مي گيرد.

آيا خانم ابتکار، رييس سازمان محيط زيست، در مورد بحران آلودگي خوزستان استيضاح خواهند شد؟
فعلا چيزي در اين زمينه مطرح نشده است. فقط به به رييس جمهور تذکر داده شده است. چرا که سازمان محيط زيست زير نظر ايشان است.

عواملي که باعث ايجاد بحران ريزگردها در خوزستان شده است چيست؟ بي تدبيري مسئولين يا شرايط جوي و اقليمي؟
مجموعه اي از عدم دور انديشي ها در احداث سدها در بالادست و کنترل آبهاي پايين دست را مي توان در ايجاد اين بحران نام برد. همچنين عدم توجه به کشت زمين هاي کشاورزي با توجه به فناوري نوين ، بي توجهي به آلاينده هاي ناشي از صنعت نفت، بي توجهي به آلاينده هاي کارخانه سيمان، کم توجهي به آلاينده هاي کشت وصنعت ها، بي توجهي به تامين آب و رودها و تالاب هاي پايين دستي از اين جمله هستند.
به اين مجموعه سوء عملکرد دستگاه هاي اجرايي و بي توجهي ها و ايجاد موانع رابايد اضافه کرد.
البته شرايط اقليمي وکاهش بارندگي نيز در تشديد بحران نقش داشته اند.

به نظر شما دولت با چه اقداماتي مي تواند بحران خوزستان را حل کند؟
دولت بايد به منشاء داخلي بحران توجه کند. همچنين بايد رديف بودجه براي اين منظور در نظر گيرد. احياي زمين هاي کشاورزي نيز به حل اين بحران کمک مي کند.
با اين حال نبايد صرفا بي مسئوليتي مسئولان را مدنظر قرار دهيم، بلکه شرايط اقليمي نيز اثر گذار بوده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن