تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833069723




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

- انقلاب اسلامی روند رو به رشدی در هنرهای تجسمی به وجود آورد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انقلاب اسلامی روند رو به رشدی در هنرهای تجسمی به وجود آورد تهران-ایرنا- وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران به جامعه هنری نیز شکل واقعی بخشید و با تاسیس انجمن های تجسمی، این هنر نیز روند رو به رشدی را شاهد بود.


هنر، یکی از اصلی ترین عوامل در تحولات اجتماعی در تاریخ است؛ با شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، کم کم جامعه هنری شکل گرفت و انقلاب مسیر کاروان هنر را نیز تغییر داد.
با انقلاب اسلامی، هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی که خود را در برابر یک تحول عظیم اجتماعی می دیدند، تحت تأثیر قرار گرفتند و آثارشان دچار نوعی رجعت به مردم و ارزش های بومی سرزمین مان شد.
در شرایطی که تا آن موقع، هنرهای تجسمی به قشر خاصی محدود می شد، به لطف انقلاب، نسل جدیدی از هنرمندان جوان در دل مبارزات و جنگ روییدند که سبب آشتی نسبی مردم با اینگونه هنرها شد.
هنرهای تجسمی پیش از انقلاب اسلامی، دچار بی هویتی از یک سو و مردم گریزی از سوی دیگر بود. هنرمندان در این دوره عمدتاً گرفتار تقلید و کپی برداری از روی دست آثار غربی بودند.
پوچ گرایی، ترسیم مناسبات انسانی آلوده، ضعف در برقراری ارتباط با مخاطب و نخبه گرایی ضدمردمی ازجمله ویژگی های هنرهای تجسمی در این دوران بود.
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در تمامی عرصه های هنرهای تجسمی پس از انقلاب پدید می آید و پس از سال های پرشتاب و پر حادثه نخستین دوباره محو می شود ارتباط هنرمندان و آثار آنها با مخاطبان و مسائل سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشور است.
در بررسی هنرهای تجسمی ایران هنگامی که به دوره معاصر می رسیم با یک مسئله اساسی روبرو خواهیم شد؛ مسئله ای که بارها با عنوان هایی همچون نوگرایی در هنر مدرن هنر نو و از این دست نام ها مطرح شده و در زمان های مختلف به شکل های گوناگون خود را نمایان ساخته است.
حال در این میان یکی از رویدادهای مهمی که در روند این نوگرایی بسیار تاثیرگذار بوده انقلاب اسلامی ایران است.
اگر بخواهیم نگاه درستی به روند حرکت هنرهای تجسمی ایران پس از انقلاب داشته باشیم باید دو نکته را در نظر بگیریم؛ نخست تغییراتی که در این هنرها به واسطه تغییر عقاید و اندیشه ها به وجود آمده و نکته بعدی توجه به تغییراتی که در طول زمان و پیشرفت های علمی و آمدن تکنولوژی های جدید حاصل شده است. در این گستره می توان برای هر یک از این تغییرات ویژگی و دلایلی را برشمرد.
در این میان هنرمندان تجسمی کشور نیز مانند اقشار مردم در تحولات انقلاب اسلامی نقش به سزایی داشته و بیشتر از آنچه بخواهند دغدغه های شخصی خود را تبیین نمایند، با نگاهی به هنر متعهد، مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی، رویکرد های اجتماعی و سیاسی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی و دفاع از مظلوم را در آثار خود به نمایش در آورده اند. از این جهت رویکردی بسیار فعال و مثبت را از خود نشان داده اند.
آرمان گرایی، انسان دوستی و دفاع از حق و افشای ظالم، از مفاهیمی هستند که در آثار هنرمندان تجسمی کشور دیده می شود که منبعث از دیدگاه های عمیق مذهبی اینان است.
با پیروزی انقلاب اسلامی، نقاشی از نگارخانه های سرد و بی روح بیرون آمد و با نقش بستن بر معابر و خیابان ها، پیوندی نو با جامعه پیدا کرد.
برخلاف دوران قبل که مضامین غالب آثار، آلوده به بداخلاقی و افسردگی و بیهودگی بود، با پیروزی انقلاب، مضامینی عالی و متعالی همچون؛ ازخود گذشتگی، شهادت، اتحاد مردم، عدالت خواهی و آزادی و آزادگی تجلی یافت؛ اتفاقی که با در گرفتن جنگ تحمیلی بیشتر خود را نشان داد.
در این میان، بیشترین تعالی و رشد در زمینه کاریکاتور بوده است. یکی از مهم ترین دلایل شتاب حضور نیروهای انقلابی به عرصه کاریکاتور، کم هزینه بودن این رشته نسبت به سایر رشته های تجسمی بود.
رشته هایی چون طراحی و کاریکاتور تنها به یک کاغذ و قلم نیاز دارند و حتی بدون بهره بردن از کلاس و استاد نیز با تکیه بر ذوق، تلاش، تمرین و مطالعه امکان شکوفایی استعداد را فراهم می کند.
به همین دلیل، در دهه اخیر انقلاب، کاریکاتوریست های جوان نه تنها توانستند گوی سبقت را از سایر همکاران خود در سایر رشته ها بربایند و خط شکن هنرهای تجسمی شوند که کاریکاتور ایران امروز در جهان درخششی چشمگیر دارد.
در این گستره بسیاری از هنرهای ما با وقوع انقلاب از جریان پیشین خود گسسته شده و راه دیگری را آغاز می کنند. عکاسی نیز به مانند نقاشی حضور فعالی در دوران انقلاب اسلامی و جنگ دارد و بسیاری از این عکس ها امروز جزو خاطرات تاریخی ایران محسوب می شوند.
اما مجسمه سازی برخلاف نقاشی و عکاسی از اقبال خوبی در این دوران برخوردار نبوده است. شاید هیچ کدام از گرایشات هنرهای تجسمی به اندازه هنر مجسمه سازی در دوران پس از انقلاب مورد بی مهری قرار نگرفته باشد.
بسیاری از هنرمندانی که در زمینه مجسمه سازی فعالیت می کردند بعد از انقلاب و تعطیلی دانشگاه ها به نوعی خانه نشین شده و به انزوا رفتند.
با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، هنرمندان با الهام از موضوعات جنگ به خلق اثر در زمینه مجسمه سازی مشغول شده و پس از اتمام جنگ و ایجاد فضای بازتر برای کارهای هنری هنرمندان این عرصه بار دیگر فرصت ابراز وجود می یابند و با برگزاری نخستین نمایشگاه رسمی مجسمه پس از انقلاب بسیاری از هنرمندان این رشته از انزوای ناخواسته خود خارج می شوند.
پیش از آغاز انقلاب هنرمندانی به ساخت و نصب مجسمه در میادین و کارهایی از این قبیل مشغول بودند تا اینکه در دهه های 30 و 40 شمسی، با تاثیراتی که جنبش نوگرایی در زمینه هنرهای تجسمی ایجاد کرده و مجسمه سازی نیز از آن بی بهره نبود؛ هنرمندانی با ایده های جدید و نگاهی نو به این جریان هنری مشغول به کار می شوند.
طراحی و گرافیک نیز پس از انقلاب رشد کمی و کیفی داشت، وسترهای انقلابی و سال ها توجه هنرمندان گرافیست به مسائل جنگ و انقلاب، امروز به بخشی از تاریخ این هنر تبدیل شده است.
نخستین گردهمایی طراحان گرافیک بعد از انقلاب را می توان در سال 1366 و هم زمان با نخستین سالانه گرافیک مشاهده کرد و پس از این رویداد با جدی تر شدن این جریان در کشور و تدریس این رشته در دانشگاه های مختلف کشور، موجب راه اندازی انجمن صنفی طراحان گرافیک در سال 1376 می شود که این انجمن در حال حاضر بزرگترین نهاد صنفی تجسمی در خاورمیانه است.
رییس حوزه هنری در گفت وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی بر هنرهای تجسمی اظهار کرد: بزرگترین کار هنر انقلاب اسلامی این بود که جامعه متدین را با هنر آشتی داد، سبب شد مردم به ویژه جوان ها به سمت هنر بیایند، اعتماد به نفس بگیرند و آثار خوبی را پدید آورند.
"حسن مومنی شریف" افزود: ویژگی دیگر انقلاب این است که مردم به دلیل اعتقاداتشان انقلاب کردند و نشأت گرفته از مفاهیم اسلامی، خواهان بازگشت به مضامین و روش اسلامی زندگی بودند و حکومت اسلامی را می خواستند.
وی اضافه کرد: هنرهای تجسمی برای پویایی و تأثیرگذاری بیشتر بر جامعه امروز ایران، باید دوباره به سیاق سال های نخستین انقلاب برگردد و آلام و آرمان های مردمی را مد نظر قرار دهد.
"عین الله اسفندیاری " هنرمند نقاش نیز در ادامه گفت: یکی از مهمترین اتفاقات صورت گرفته در حوزه هنرهای تجسمی پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تاسیس انجمن های تجسمی بود.
وی گفت: قبل از انقلاب اسلامی تنها انجمن خوشنویسان وجود داشت که چندان فعالیتی نیز انجام نمی داد؛ چرا که در آن دوران به هنر و هنرمند واقفی اهمیت داده نمی شد.
اسفندیاری اظهارداشت: تمامی انجمن های تجسمی پس از انقلاب اسلامی برنامه ریزی و تاسیس شد.
وی گفت: در حقیقت در دوران پهلوی از هر گردهمایی جلوگیری می شد و مهم نبود قالب آن چه باشد، آیا برای هنر است یا مباحث دیگر، به عبارت دیگر پهلوی از در کنار هم قرار گرفتن مردم به شدت جلوگیری می کرد.
اسفندیاری تصریح کرد: بنابراین با تشکیل انجمن های تجسمی نیز که به نوعی گردهمایی بین هنرمندان بود مخالفت می شد ؛ این در حالی است که پس از انقلاب اسلامی این گردهمایی افزایش پیدا کرد که از جمله آنها تشکیل انجمن بود.
وی خاطرنشان کرد: انجمن های تجسمی باعث برقراری ارتباط بیشتر بین هنرمندان تجسمی شده است. بسیاری از برنامه های هنر مربوط که می توان در جهت پیشرفت آن هنر موثر باشد در همین انجمن ها برنامه ریزی می شود.
"سید مسعود شجاعی طباطبایی" هنرمند کاریکاتوریست نیز با بیان این که انقلاب زمینه ای برای دیده شدن آثار هنرمندان فراهم کرده است، اظهار داشت: اکنون در سطح منطقه ای و بین المللی هنرمندان ما افراد شناخته شده ای هستند و فرصتی برای آن ها فراهم شده که بتوانند آثارشان را در سطح جهانی مطرح کنند.
وی ادامه داد: بضاعت و توانمندی هنرمندان ایران پیش از انقلاب، به تهران محدود می شد ولی اکنون در بستر انقلاب، شاهد حضور موثر آن ها در سراسر ایران هستیم و می بینیم که هنرمندان و جوانان مستعد شهرستانی آثار درخشان و بی بدیلی ارائه می کنند.
شجاعی گفت: اکنون ایران اسلامی به جایگاه مهمی برای هنرهای تجسمی در کشورهای مختلف تبدیل شده و داعیه دار جریان هایی در حوزه های گوناگون از جمله تصویرسازی، کاریکاتور، گرافیک، پوستر، عکاسی و ... است.
فراهنگ**9338**1027



25/11/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن