تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820132010




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايد فرصت ارتكاب جرم را از بين برد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بايد فرصت ارتكاب جرم را از بين برد
نویسنده : جلال مهرگان 
- قسمت عمده جرائم در نقاط جرم‌خيز اتفاق مي‌افتد و توجه بيشتر پليس به اين مكان‌ها باعث كاهش چشمگير جرائم مي‌شود. مكان جرم‌خيز مكاني است كه ميزان بالايي جرم در آن به وقوع مي‌پيوندد. محدوده اين مكان ممكن است بخشي از شهر، محله‌اي كوچك يا چند خيابان و حتي ممكن است يك مجتمع مسكوني يا يك خانه باشد. گشت‌‌هاي هدايت شده تأثير زيادي در پيشگيري از جرائم دارند.
- جرم تنها با انگيزه فردي مجرمان رخ نمي‌دهد، بلكه داشتن هدف مناسب و فراهم بودن زمينه جرم از عوامل مؤثر در وقوع جرم مي‌باشد. بنابراين در كنار اصلاح و تغيير رفتار مجرمان كه بسيار هم دشوار است، بايد فرصت ارتكاب جرم از بين برود تا ميزان جرائم كاهش يابد.
- امروزه پليس با استفاده از برخي راهكارها سعي بر پيش‌بيني و پيشگيري از وقوع جرم دارد. از جمله اين ابزارها گشت‌‌هاي  هدايت شده استفاده از فناوري‌‌هاي  GIS و GPS ايست و بازرسي‌‌هاي  هدفمند گشت‌‌هاي  پياده و جامعه‌محور، گروه‌بندي نيروها و شناسايي نقاط جرم‌خيز از طريق فناوري‌‌هاي  نوين رايانه‌اي مي‌باشد كه مي‌تواند عملكرد مؤثري در پيشگيري از وقوع جرائم در مكان‌‌هاي  جرم‌خيز داشته باشد.
- در راستاي شناسايي مكان‌‌هاي  جرم‌خيز و به تصوير كشيدن آنها از طريق نقشه‌‌هاي  جرم مي‌توان از سيستم‌‌هاي  اطلاعات جغرافيايي (GIS) بهره گرفت تا از اين طريق اين مكان‌ها را تحت كنترل درآورد يا زمان و مكان احتمالي جرائم را در آينده پيش‌بيني كرد.
عمليات‌‌هاي  ايست و بازرسي سنتي، معمولاً در زمان‌ها و مكان‌‌هاي  خاصي انجام مي‌شود. بنابراين مجرمان مكان‌ و زمان انجام فعاليت‌‌هاي  مجرمانه خود را تغيير مي‌دهند، اما اگر اين‌گونه ايست و بازرسي‌ها هدفمند باشد و در نقاط جرم‌خيز كه موقعيت آن مشخص شده است متمركز شوند، مؤثرتر خواهند بود.
- پليس مي‌تواند با استفاده از متخصصان و فناوري‌‌هاي  GPS و GIS ايست و بازرسي‌‌هاي  هدفمند در شاهراه‌‌هاي  نقاط جرم‌خيز ترتيب دهد. ‌
- در ايست و بازرسي‌‌هاي  هدفمند مي‌توان از مأموران راهنمايي و رانندگي براي اعمال بيشتر قانون كمك گرفت. مي‌توان از مأموران راهنمايي كه در خيابان‌ها مستقر هستند تقاضا كرد كه با مشاهده خودروهايي كه به طوري مشكوك رانندگي مي‌كنند و رفتارهايي پرخطر دارند يا خودروهايي كه سرعت غيرمجاز دارند، مراتب را به ايست و بازرسي‌ها گزارش دهند.
براي استفاده بهينه بهتر است  پليس موقعيت دقيق وقوع جرائم را براي مأموران گشتي مشخص كند و آنها را در زمان مناسب به مأموريت بفرستد. گشت‌‌هاي  هدايت شده مي‌تواند براساس شكايت‌‌هاي  شهروندان نيز طراحي شود.
- اگر پليس تمركز خود را متوجه محل‌‌هاي  جرم‌خيز كند، ميزان بروز جرائم در آن نقاط كاهش خواهد يافت. در ضمن اين امر منطقي به نظر مي‌رسد كه پليس براي پيشگيري از جرائم، امكانات محدود خود را بر نقاطي كه بيشترين جرائم در آنجا رخ مي‌دهد، متمركز كند.
- فناوري‌‌هاي  GIS و GPS به پليس كمك مي‌كند كه مأموران گشتي خود را در مكان‌‌هاي  مناسب مستقر كنند تا بتوانند از وقوع جرم پيشگيري كنند و ميزان جرائم را كاهش دهند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن