محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842508581
بررسی نقش رسانههای گرم و سرد بر پایه نظریه مکلوهان در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بررسی نقش رسانههای گرم و سرد بر پایه نظریه مکلوهان در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران
یکی از شگفتیهای انقلاب ایران فقدان رسانههای ارتباطی قوی و مدرن در دست رهبران انقلاب، و بر عکس وجود رسانههای متعدد مدرن در اختیار رژیم پهلوی بود.
بخش سوم و پایانی رسانههای گرم مؤثر در وقوع انقلاب اسلامی ایران 1. رادیو رادیو یک رسانه گرم است؛ چراکه همه آنچه مخاطب لازم دارد ارائه میکند و کمتر چیزی را به خود مخاطب میسپارد و تنها یک حس مجرد را در تفهیم پیام به کار میگیرد. برای بررسی نقش و تأثیرگذاری رادیو بهعنوان یک رسانه گرم در انتقال پیام و ایدئولوژی رهبران انقلاب در قبل از انقلاب در دو بخش مجزا ابتدا به نقش رادیوی ملی و سپس به بررسی نقش رادیوهای بیگانه میپردازیم. یک. رادیو ملی نفوذ فرهنگی رادیو در جامعه ایران، به تدریج توسط دولتمردان یک ضرورت شناخته شد؛ یعنی حکومت میتوانست از رادیو، از یکسو درجهت ایجاد ارتباط بیشتر و عمیقتر با مردم استفاده کند و از سوی دیگر با بهکارگیری این وسیله، افکار و اندیشههای خاص حکومتی را به مردم القا و افکار آنان را کنترل کند (ازغندی، 1386: 74) در هر حال، شبکه رادیویی در ایران بهعنوان وسیلهای برای سرگرم کردن مردم و القای افکار و اندیشههای خاص حکومتی، طی مدت بسیار کوتاه ـ چهل سال ـ فعالیت خود، به دورترین نقاط کشور راه یافته بود و حوزه تأثیرگذاری رادیو بهخصوص به دلیل بیسوادی عموم مردم به مراتب فراتر از مطبوعات بود. (همان: 77) رادیوی ملی در ایران دقیقاً همان نقش تلویزیون ملی را ایفا میکرد. با توجه به اینکه دولت از تأسیس رادیو و تلویزیون هدفهای فرهنگی و سیاسی مشابهی را دنبال میکرد، برای جلوگیری از بروز تضادها و بهرهگیری بیشتر از هماهنگیهای بین این دو سازمان، تصمیم به ایجاد یک سازمان و مدیریت واحد گرفت. با این هدف در سال 1350 قانون تشکیل رادیو و تلویزیون ملی ایران به تصویب مجلس شورای ملی رسید. (همان: 81) رادیوی ملی به شدت تحت کنترل دولت بود و تنها افکار و عقاید دولت را تحت شعاع قرار میداد و مانند تلویزیون ملی بهصورت یکطرفانه، ناعادلانه و با تحریف حقایق، اخبار مربوط به انقلابیان را به نفع رژیم بازتاب میداد. این رسانه به همراه تلویزیون ملی از هر جهت سعی در حفظ و تثبیت حاکمیت این رژیم داشتند و اگر هم میخواستند بر ضد آنها کار کنند، به دلیل نظارت شدیدی که بر آنها اعمال میشد، هرگز قادر به چنین کاری نبودند. اگر چه از رادیو تلویزیون ملی نمیتوان بهعنوان یکی از رسانههای انتقال دهنده پیام انقلاب یاد کرد، اما باید خاطر نشان کرد که با توجه به انحصاری بودن استفاده از این رسانه به وسیله رژیم شاه، میتوان از این رسانه بهعنوان یکی از رسانههای تأثیرگذار در روند انقلاب یاد کرد؛ البته نه در جهت تسریع روند انقلاب، بلکه بر عکس در جهت تضعیف انقلاب و انقلابیان و رهبرانشان و انتقال پیام و ایدئولوژی رژیم شاه و تحریف اخبار مربوط به انقلابیان. دو. رادیوهای خارجی یکی از شیوههای تبلیغی امام، انجام مصاحبه با رسانههای خارجی بود. اگر چه ممکن بود رسانههای خارجی قبل از پیروزی انقلاب مسائل را در جهت منافع خود تحریف کنند، اما امام سعی میکرد با زیرکی خاص و انتقال پیام از طریق رسانههای گوناگون جلوی این کار را بگیرد. (مروی، 1385: 100 و 101) یکی از این رسانههای خارجی که امام استفاده کرد رادیوها بودند. فراوانی استفاده از رادیو در سخنرانیهای امام به مراتب کمتر از سایر رسانههاست؛ به عبارتی دیگر، امام از رسانه رادیو کمتر از رسانههای خارجی دیگر استفاده میکرد. از 131 مصاحبهای که امام با رسانههای خارجی انجام دادهاند تنها 5 مصاحبه با رادیوهای خارجی است که تنها معادل 3.8% این مصاحبههاست. (همان: 155) درخصوص رسانههای مختلط رادیو ـ تلویزیون امام حدود 15 مصاحبه با این رسانهها که هر دو بعد رسانه گرم و سرد را با هم دارد انجام داده است که معادل 11.5% کل مصاحبههاست. (همان) یکی از رسانههای پر اهمیت در جریان انقلاب، رادیوی بخش فارسی زبان بی.بی.سی بود. ایستگاه رادیویی مزبور چنان نقش مهم و انکارناپذیری در جریان انقلاب داشت که در ساعتهایی که برنامه به زبان فارسی پخش میکرد، خیابانها خلوت میشد و مردم به گفتارها و تفسیرهای آن اهمیت زیادی میدادند (هوشنگ مهدوی: 1387) از اواخر سال 1355 مقارن با زمامداری کارتر و اعلام فضای باز سیاسی از جانب شاه، لحن بی.بی.سی، تغییر کرد و ابتدا با ملایمت و سپس با شدت بیشتر به انتقاد از کارهای رژیم خودکامه شاه پرداخت و در گفتارهای خود خواستار برقراری دموکراسی و رعایت حقوق بشر در ایران شد. این موضوع مورد اعتراض شاه قرار گرفت و در این خصوص به آنتونی پارسونز سفیر انگلیس در ایران شکایت کرد. پارسونز در پاسخ اظهار داشت: «بی.بی.سی یک فرستنده رادیویی مستقل است و از دولت دستور نمیگیرد». (همان) شاه در فروردین و آذر 1357به خلعتبری و افشار، وزیران امور خارجه و حسین نصر رییس دفتر ملکه که هر کدام برای انجام مأموریتی به لندن رفته بودند، دستور داد در جلوگیری از نشر برنامههای ضد رژیم بی.بی.سی اقدام کنند. (همان) ساواک و اطلاعات رژیم، به رسانه بی.بی.سی مانند یک تهدید مینگریستند و کارشناسان این سازمان درصدد یافتن راهکاری برای مقابله با این رسانه برونمرزی بودند. در اینباره یکی از مأموران ساواک اظهار میدارد: باید خاطر نشان کرد که رسانه بی.بی.سی، درمقابل هر اظهار نظری که شهرت و بیطرفیاش را لکهدار کند، ضعیف است. اگر بتوانیم نشان دهیم که انتشار اخبار در ایران نادرست است و حقایق تحریف شدهاند بی.بی.سی، ممکن است توجه کند، اما شکایات کلی و عمومی بیتأثیر است. (فرهمند، 1384: 238 و 239) در شرایطی که نویسندگان حامی استقلال رأی بخش فارسی بی. بی. سی، از پیروزی استقلال رأی کارکنان آن رسانه بر وزارت خارجه بریتانیا، در مسئله دخالت در محتوای برنامهها سخن گفتهاند، عباس دهقان که از نسل نخستین گزارشگران بخش فارسی بی.بی.سی است صریحاً درباره موضوع استقلال رأی آن رسانه چنین گفته است: ما دقیقا آنچه که به ما داده میشد میخواندیم. ما مجاز به هیچ تغییری نبودیم. دو نفر انگلیسی بودند که به آنچه که ما پخش میکردیم نظارت میکردند. آنها به زبان فارسی صحبت میکردند و به دقت گوش میکردند. (تفرشی: 1387) بهاینترتیب این رسانه که در اوائل آغاز انقلاب به گونهای خود را طرفدار انقلابیان ایران نشان میداد به تدریج با مشخص شدن ماهیت ضداستعماری و ایدئولوژی اسلامی این انقلاب، برنامههایی در مخالفت با اندیشههای اسلامی و انقلابی تهیه کرد و حتی به دفاع از مقاله توهین آمیز روزنامه اطلاعات پرداخت. هنگام آغاز انقلاب اسلامی در ایران، بی.بی.سی در ابتدا تلاش در کمرنگ نشان دادن این نهضت داشت، ولی به مرور و با اوج گیری انقلاب، این رسانه نیز ناگزیر به انعکاس برخی از رویدادها و خواستههای انقلابیان شد. «تیم له ولین» خبرنگار سرویس جهانی بی.بی.سی در ایران در ماههای منتهی به انقلاب اسلامی این ادعا که بی.بی.سی، نقش مهیجی در انقلاب داشته را رد کرد و گفت: «من خود به دلایل مواضع پیشرویی که داشتم اغلب برای عدم انتقاد از حکومت پهلوی و به خطر نینداختن مناسبات دوجانبه از سوی لندن تحت فشار بودم». (همان) در نهایت میتوان گفت شکی وجود ندارد که رسانه بی.بی.سی، در خصوص انقلاب دارای نقش دوپهلویی بوده است که مبتنی بر سیاستهای جهانی و خارجی دولت انگلیس بوده است و البته همین دوپهلویی نیز سبب شده که هم رژیم شاه و هم انقلابیان آن را متهم به همراهی با طرف مقابل بکنند. اما آنچه در خصوص انقلاب اهمیت دارد این است که این رسانه در خصوص انتقال اخبار مربوط به انقلاب دارای نقش مهم و مؤثری بوده است. (باید در نظر داشت که منظور صحت و سقم مطالب این رسانه نیست چراکه براساس نظریه دریافت در نظریه فرهنگی، خود پیام مهم اهمیت ندارد بلکه نحوه رمزگشایی و معنادهی از سوی مخاطبان حائز اهمیت اساسی است) 2. مطبوعات از آنجا که مطبوعات پیام را آماده و بدون احتیاج به دستکاری در اختیار مخاطب قرار داده و حداقل مشارکت مخاطب را در جریان درک پیام به خدمت میگیرد، رسانه گرم به شمار میروند. پس از سقوط دولت دکتر مصدق در 28 مرداد 1332، وضع مطبوعات دستخوش تحولی چشمگیر شد. در دولت سرلشکر زاهدی امر نظارت بر مطبوعات بر عهده فرمانداری نظامی تهران قرار گرفت و این کار تا زمان تأسیس سازمان امنیت و اطلاعات کشور (ساواک) در سال 1337 ادامه یافت. در آن سال اداره کل مطبوعات در سازمان امنیت وظیفه نظارت بر چاپ و نشر کتاب و نشریات را در کشور بر عهده گرفت. در سال 1351، با تأسیس وزارت اطلاعات کار نظارت بر مطبوعات از کتاب جدا شد؛ کار مطبوعات در حیطه مسئولیت وزارتخانه جدید قرار گرفت و کار ممیزی در نشر کتاب به وزارت فرهنگ و هنر سپرده شد. بااینحال، در این دوره باز هم سازمان امنیت همچنان در نظارت بر نشر کتب و مطبوعات دخالت میکرد، ولی این دخالت بیشتر جنبه غیررسمی و فراقانونی داشت و به صورت روزافزونی به شکل ایجاد مزاحمت برای مدیران مطبوعات و ناشران کتاب اعمال میشد. (کریمی حکاک، 1377: 264) مطبوعات ایران در اواخر دوران نخست وزیری هویدا به طور کلی وابسته به رژیم شاه بوده و نشریهای که بریده از وابستگی رژیمی باشد باقی نمانده بود. پس از آنکه انقلاب اسلامی رفته رفته حضور علنی خود را در جامعه به نمایش گذاشت، (شروع دوران حکومت شریف امامی) آمریکا مجبور شد به نیروهایی که خارج از سیستم حکومتی شاه ولی غربزده و آمریکاپسند بودند روی خوش نشان داده و به آنها میدان بدهد، لذا در این برهه زمانی اشخاص بسیاری که در سالهای گذشته به عللی نتوانسته بودند وارد صحنه سیاست شوند، تقاضای انتشار نشریه کردند و این جریان جدید تا زمان حکومت نظامی ازهاری، یعنی 15 آبان ماه 1357 ادامه یافت. خصلت انتقالی بودن و مشخص نبودن سیاست کلی و تنظیم ناشدگی روابط این دوران، باعث شد که تعدادی از مطبوعات به نوشتن گوشههایی از واقعیات، منتها در خط و ربط آمریکا و پر و بال دادن به ملیگراها، نیروهای چپگرا و هواداران حکومت دموکراتیک بپردازد و در مقابل، همه هم و غمشان را مصروف این کردند که تا آنجا که میتوانند از رنگ و محتوای اسلامی انقلاب بکاهند. تا اینکه جریان اعتصاب مطبوعات پیشآمد (بینا، 1361: 9) و بعد از شکستن اعتصاب مطبوعات از مقام والایی نزد مردم برخوردار شدند. (همان: 10) از این میان، آنچه بیش از همه به بررسی حاضر مربوط میشود آن است که میتوان در مطبوعات ایران در سالهای 1356 و 1357 آغاز یک دوره انبساط و رهایی نسبی از سانسور را مشاهده کرد. افزایش میزان چاپ و نشر در این سالها ـ بهویژه در سال 1357 ـ بهترین دلیل ازهمگسیختن دستگاه سانسور بود. نویسندگان و ارباب مطبوعات در این دوران به آزادیهایی در بیان عقاید خود دست یافتند که مدتی بیش از بیستسال از آن محروم بودند. بر اساس بعضی برآوردها، آمار چاپ کتاب در ایران از آغاز سال 1356 تا سقوط حکومت بختیار در بهمن 1357 به بیش از یازده میلیون جلد میرسد. بسیاری از این جزوات را میتوان در شمار«ادبیات زیراکسی»، یا در زمره کتابهای پشت سفید به حساب آورد. (کریمی حکاک، 1377: 275 و 276) به طور کلی میتوان مطبوعات در قبل انقلاب را به سه دوره تقسیم کرد: 1. دوره اول، دورهای است که رسانهها زیر سیطره کامل رژیم شاه قرار داشته و تنها اخبار مربوط به شاه را با تحریف و بزرگنمایی تحت شعاع قرار میدادند. در این دوره سانسور کامل وجود داشت و تا پایان رژیم ادامه داشته است؛ 2. دوره دوم که تا پایان نخستوزیری شریفامامی وجود داشته است بعضی از مطبوعات به انتشار اخبار و ترویج ایدئولوژی انقلاب قدم برداشته و گروههای چپ و ملی نیز در راستای اهداف خود از مطبوعات استفاده میکردند؛ 3. دوره سوم، دوره همراهی با امام و نهضت اسلامی انقلاب است که با پایان یافتن اعتصاب سراسری آغاز گردید. همانگونه که اشاره شد یکی از شیوههای تبلیغی امام، انجام مصاحبه با رسانههای خارجی بود. ایشان فقط یک مورد مصاحبه با یکی از روزنامههای داخلی (اطلاعات) داشتهاند. (مروی، 1385: 101) تبعید به پاریس سب قویتر شدن امام شد؛ زیرا قرار گرفتن در یک مرکز بینالمللی، همانند پاریس سبب شد امام در این مدت به بهترین رسانهها و ارتباطات دنیا دسترسی داشته باشد. (January, 2008: 40 - 41) امام در این مدت با 35 روزنامه معادل 26.7% و 20 مصاحبه با مجلات خارجی معادل 15.3درصد انجام دادهاند. رسانههای خارجی مورد استفاده امام برای انتقال پیام رسانه نوع رسانه فراوانی درصد مطبوعات (روزنامه) گرم 35 26.7 مطبوعات (مجله) گرم 20 15.3 تلویزیون سرد 22 16.8 رادیو گرم 5 3.8 رادیو ـ تلویزیون گرم ـ سرد 15 11.5 خبرگزاری گرم 8 6.1 شخص خبرنگار سرد 7 5.3 مشترک ـ 17 13 سایر (نامعلوم، غیره...) ـ 2 1.5 جمع کل ـ 131 100 همان طور که در جدول ملاحظه میشود، روزنامه با 26.7% بیشترین امکان را برای انتقال پیام حضرت امام داشته است و تلویزیون و مجله در درجات بعدی قرار دارند. در 17 مورد (13%) نیز مصاحبه به صورت مشترک صورت پذیرفته است. اگر مجموع مصاحبههای رسانههای صوتی و تصویری (رادیو، تلویزیون، رادیو ـ تلویزیون) را با مجموع رسانههای مکتوب (روزنامه، مجله و خبرگزاری) در نظر بگیریم باز هم رسانههای مکتوب شانس بیشتری برای انتقال پیام حضرت امام به دست آوردهاند. (همان: 155) امام در استفاده از رسانههای خارجی برای انتقال ایدئولوژی انقلاب و پیام خود 51.9% از رسانههای گرم استفاده کرده است و تنها 22 % از رسانههای سرد استفاده نمودهاند و حدود 11% نیز مرتبط به رسانههای است که هر دو بخش رسانه گرم و سرد را با هم دارند. 3. نوارهای کاست و اعلامیهها نوار کاست نیز همانند رادیو یک رسانه گرم است که حداقل مشارکت را از جانب مخاطب به خدمت میگیرد و شنونده، پیام را تمام و کمال دریافت نموده و لزومی ندارد خود برای دریافت پیام، اطلاعاتی را به آن بیفزاید. اعلامیهها نیز تقریباً نقشی همانند مطبوعات را بازی میکنند و از آنجایی که پیام را آماده و بدون احتیاج به دستکاری در اختیار مخاطب قرار داده و حداقل مشارکت مخاطب را در جریان درک پیام به خدمت میگیرند، رسانه گرم به شمار میروند. نوار کاست از جمله رسانههایی بود که در اواخر نهضت به تدریج مرسوم شد. (جعفرپور، 1389: 112) سخنرانیهای امام در ایران و پس از تبعید و سایر چهرههای برجسته و اثرگذار در قالب ضبط بر روی نوار کاست، اعلامیههای تکثیر شده با دستگاه استنسیل که هر دو دستگاه مهمترین ابزار نشر در دوران خود بودند، توزیع شد. گستردگی این ابزارها در نهایت نیز به ارتباطات سنتی کمک کرد، زیرا منبرهای چهرههای انقلابی از شمار محدود فراتر رفت. بارها شنیده شده، هر محفلی را به پایگاهی برای انقلاب و هر دستگاه پخش صوتی را بهصورت بالقوه به رسانه انقلاب تبدیل کرد. اعلامیهها، دیوار نویسیها و نوارهای کاست همگی ادامهدهنده منبرهای علما و سخنرانی چهرههای انقلابی شدند. (الوندی، 1389: 67) آلوین تافلر در کتاب «جابجایی در قدرت» مینویسد: درک این مطلب که مذهب سازمانیافته، صرفنظر از هر چیز دیگر که باشد، رسانهای است انبوه، کمک میکند تا بسیاری از جابجاییهای قدرت معاصر را تبیین کنیم. وی در مورد انقلاب اسلامی مینویسد: در ایران آیتالله خمینی، نفرت طبقاتی و خشم ملیگرایانه را با شور مذهبی درآمیخت. عشق به الله به علاوه نفرت از امپریالیسم؛ انقلابی که خاورمیانه را به کانون بالقوه جنگ و مخالفت با سرمایهداری تبدیل ساخت. اما آیتالله به کاری بیش از ترکیب این سه عنصر در یک حرکت پرشور واحد دست زد. وی همچنین رسانههای موج اول، یعنی موعظههای چهره به چهره روحانیون برای مؤمنان را با تکنولوژی موج سوم ترکیب کرد، نوارهای صوتی حاوی پیامهای سیاسی که در مساجد به طور مخفی توزیع میگردید و در همانجا پخش میشد و به کمک دستگاههای ارزانقیمت تکثیر میگردید. شاه برای مقابله، از رسانههای موج دوم یعنی مطبوعات و رادیو و تلویزیون استفاده میکرد. به محض اینکه آیتالله توانست شاه را سرنگون کند و کنترل دولت را در دستگیرد، فرماندهی این رسانههای متمرکز موج دومی را نیز در اختیار گرفت. (تافلر، 1372: 543) هنگامی که امام خمینی از تبعیدگاه خود در یک روستای کوچک عراق خارج شد و به حومه پاریس در سال ١٩٧٨ حرکت کرد، کانون توجه بیشتر رسانههای غربی قرار گرفت. شبکه مذهبی از طریق خطوط تلفن بینالمللی پیامهای خود را به تهران منتقل میکرد و در مدت چند ساعت، هزاران کاست رادیویی (یک منبر الکترونیکی بینالمللی) به شهرها و روستاها برده میشد. (باباپور، 1385) به تدریج گروههای غیرمذهبی اعم از کمونیستها، سوسیالیستها و دموکراتها که رژیم فعالیت آنها را ممنوع کرده بود، سربرآورده و اعلامیههای فتوکپی شده بیشماری انتشار یافت و در آنها به تحلیل وضع موجود، درخواستهای سیاسی و سازماندهی تظاهرات پرداخته شد. بنابراین برخی رسانههای کوچک به خصوص نوارهای رادیویی و اعلامیهها، بهصورت مؤثری در تجهیز مردم ایران به کار گرفته شدند که خود نمونه دیگری را از موارد استفاده از رسانههای جایگزین نشان میدهد. (همان) به طورکلی در طول نهضت، تلاش امام این بود که پیام نهضت که برگرفته از عمق جان و خواست ملت مسلمان ایران و سرشار از معارف غنی اسلامی بود، از طریق اعلامیه، نوار کاست، خبرگزاریها، به هنگام تبعید پانزده ساله در ترکیه، عراق و فرانسه، به روحانیان و انقلابیان صدر انقلاب برساند و آنان نیز این پیام را از طریق منبر و به صورت وعظ و خطابه به گوش مردم برسانند. (جعفرپور، 1389: 113) این کاستهای سخنرانی به صورت قاچاق در سراسر ایران و در مساجد توزیع میشد. (January, 2008: 33) تأثیر این نوارها فوقالعاده بودند. (همان: 35) سیستم ارتباطی انقلاب اولاً: دارای یک شبکه غیررسمی سازماندهی شده بود که قلب تپنده آن در محل اقامت رهبر انقلاب (پاریس) بود و شاخهها و زیرشاخههای آن سراسر ایران را پوشش میداد؛ ثانیاً: طبق برخی آمارها عملیات شبکه با بهکارگیری 200 هزار رهبر مذهبی و 90 هزار مسجد، به پیش میرفت؛ ثالثاً: این سیستم در دو سطح فعال بود: هدف اولیهای که سیستم ارتباطی انقلابیان روی آن متمرکز بود پخش و تکثیر عمومی سخنان، پیامها و رهنمودهای رهبر انقلاب از طریق نوار کاست و زیراکس بود. امام خمینی از طریق این اعلامیهها و نوارها، جنبش را در مقاطع مختلف رهبری میکردند؛ به افشای جنایات رژیم و نیز با توجه به طرحها، برای آمادهسازی مردم اقدام میکردند و گروهها را به اتحاد برای ساقط کردن حکومت و پرهیز از تنش و درگیری دعوت میکردند. در واقع، امام همچون یک متخصص ارتباطات سنتی به رهبری این شبکه ادامه میداد. (حسینی، 1384) اهمیت این رسانهها (نوار کاست) بهحدی است که یک روزنامه نگار آمریکایی با لحنی تمسخرآمیز این گونه پیشنهاد میکند روی قبر شاه بنویسید: «او نوار کاست را فراموش کرد». (همان) نتیجه انقلاب اسلامی ایران با داشتن ایدئولوژی اسلامی ـ شیعی و رهبری داهیانه حضرت امام خمینی(ره) توانست در مواقع لازم به بسیج تودهها پرداخته و رژیم را ساقط کند. رهبران انقلاب با انتخاب تکنیک استفاده از رسانههای سرد، همانند مسجد و منبر در سالهای آغازین نهضت بدون بهکارگیری هیچگونه رسانه گرم با برقراری ارتباط نزدیک و بدون حاشیه، میان سخنران و مخاطبان به اقناع و تزریق ایدئولوژی انقلاب در بین نخبگان و توده مردم پرداختند و با توجه به ویژگیهایی که این رسانهها (مسجد و منبر) بهعنوان رسانه سرد، در بهکارگیری حداکثر مشارکت مخاطبان و استفاده از قدرت تحلیل و تخیل مخاطب در تفهیم پیامها داشتند، توانستند اهداف انقلاب را مبنی بر تغییر حکومت، رفتن شاه و تشکیل حکومت اسلامی در ذهن توده مردم صورتبندی کنند. همزمان با تغییر فضای سیاسی در سالهای 1357 ـ 1356، رهبران انقلاب با توجه به فضای باز سیاسی، آمادگی ذهن مردم برای تغییر رژیم و اعتماد کامل به امام خمینی، بهعنوان رهبر بیبدیل انقلاب؛ با تغییر تاکتیک در نوع و نحوه بهکارگیری رسانهها، به سوی استفاده از رسانههای گرم (همزمان با رسانههای سرد) همانند رادیو، مطبوعات، اعلامیهها و در اقدام کاملاً بدیع، بهکارگیری نوارهای کاست روی آوردند و توانستند با توجه به ویژگیهایی که رسانههای گرم دارند، یعنی بهکارگیری حداقل مشارکت مردم در تفهیم پیامها و عدم نیاز به بهکارگیری قدرت تحلیل و تخیل توسط مخاطب برای فهم پیام، به روند پیروزی انقلاب تسریع بخشند. منابع و مآخذ 1. آبراهامیان، یرواند، 1386، ایران بین دو انقلاب، ترجمه احمد گلمحمدی و ابراهیم فتاحی، چ دوازدهم، تهران، نشر نی. 2. آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پرونده شماره 112. 3. احمدوند، شجاع، 1374، «فرایند بسیج سیاسی در انقلاب اسلامی»، در مجموعه مقالات انقلاب اسلامی و ریشههای آن، تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، چ اول. 4. اخوان منفرد، حمید رضا، 1381، «ایدئولوژی انقلابی امام خمینی احیای تشیع»، قبسات، ش 22. 5. ازغندی، سید علیرضا، 1386، تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران (1357 ـ 1320)، تهران، سمت. 6. استانفورد کوهن، آلوین، 1385، تئوریهای انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، تهران، قومس. 7. استمپل، جان.دی، 1377، درون انقلاب اسلامی، ترجمه منوچهر شجاعی، تهران، رسا. 8. الوندی، پدرام، 1389، «مسجد و منبر: نمود نظام ارتباطات سنتی ایران»، سپیده دانایی، سال چهار، شماره 38. 9. امام خمینی، سید روحالله، 1378، صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی(ره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چ اول. 10. باباپور، عطاءالله، 1385، «انقلاب رسانههای کوچک»، قابل دسترسی در: Retrieved: 2 Feb 2011, from http://www.aftab.ir/articles/view/politics/plitical_history 11. بینا، 1361، نگرشی بر نقش مطبوعات وابسته در روند انقلاب اسلامی، ج 1، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، اداره کل مطبوعات و نشریات، چ دوم. 12. بشیریه، حسین، 1382، جامعهشناسی سیاسی، تهران، نشر نی. 13. پایگاه حوزه، 1385، «علل و عوامل رخداد انقلاب»، قابل دسترسی در: Retrieved: 24May 2011 fromhttp://www.hawzah.ir/hawzah.Default.aspex?Language ID =3 14. تافلر، آلوین، 1372، جابجایی در قدرت، ترجمه شهیندخت خوارزمی، تهران، مترجم، چ چهارم. 15. تفرشی، مجید، 1387، «دیپلماسی عمومی بریتانیا در ایران: مطالعه موردی بخش فارسی B.B.C»، همایش ایران و استعمار انگلیس، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخی. 16. جعفرپور، رشید و حسین قزلایاق ایمان، 1389، «نقش رسانه منبر در شکلگیری و تداوم انقلاب اسلامی»، رهیافت انقلاب اسلامی، سال چهارم، شماره12. 17. حسنپور، جعفر، 1389، «کارکرد رسانههای جمعی در عملیات روانی: تحلیل آینده»، قابل دسترسی در: (Internet Services) Retrieved: 20January2010, from http://www.psyop.ir/?p=3753 18. حسینی، مهدی، 1384، «معجزه ارتباطی انقلاب اسلامی»، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، قابل دسترسی در: http://www.irdc.ir/fa/content/4947/default.aspx 19. رشیدپور، ابراهیم، 1352، آینههای جیبی آقای مکلوهان، تهران، سروش. 20. ساسان، جعفر، 1388، «نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی»، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، قابل دسترسی در: http://www.irdc.ir/fa/content/8192/default.aspx 21. کازنو، ژان، 1364، قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، تهران، امیرکبیر. 22. گلدستون، جک، 1385، انقلابها، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران، کویر 23. فوران، جان، 1388، مقاومت شکننده؛ تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی ایران، ترجمه احمد تدین، تهران، نشر رسا، چ نهم. 24. فرهمند، جلال، 1384، در آستانه انقلاب اسلامی (اسنادی از واپسین سالهای حکومت پهلوی)، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر. 25. کدی، نیکی، 1375، «بررسی تطبیقی انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی»، ترجمه حسینعلی نوذری، روزنامه ایران، شماره 465، 18 شهریور 75. 26. کریمی حکاک، احمد، 1377، «مطبوعات ایران در برابر سانسور 1377 ـ 1332»، ایران نامه، شماره 62 و 63. 27. مروی، ابوالفضل، 1385، شیوههای تبلیغی امام خمینی(ره)، تهران، چاپ و نشر عروج. 28. مکلوهان، مارشال، 1377، درآمدی بر اثر رسانهها، ترجمه سعید آذری، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما. 29. ملکوتیان، مصطفی، 1387، «انقلاب اسلامی تأثیر ایدئولوژی و رهبری در پیروزی و ثبات آن»، معارف، شماره 63. 30. مولانا، حمید، 1382، الگوی مطبوعات و رسانههای اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 31. میزبانی، مهناز و سایرین، 1383، نقش مساجد و دانشگاهها در پیروزی انقلاب، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی. 32. محمدی، منوچهر، 1370، تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران، تهران، امیر کبیر، چ سوم. 33. هیکل، حسنین، 1363، ایران: روایتی که ناگفته ماند، ترجمه حمید احمدی، تهران، الهام. 34. هاشمی، محسن، 1376، اکبر هاشمی رفسنجانی؛ دوران مبارزه، تهران، نشر معارف انقلاب. 35. هوشنگ مهدوی، عبدالرضا، 1387، «انقلاب ایران به روایت B.B.C»، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخی، قابل دسترسی در: http://www.rasekhoon.net/article/24759.aspx 36. Ashraf, Ahmad, 1988, "Bazaar-Mosque Alliance: The Social Basis of Revolts and Revolutions", International Journal of Politics, Culture, and Society, No.1 (Summer 1988). 37. Ashraf, Ahmad, and Ali Banuazizi, 1985, "The State, Classes and Modes of Mobilization in the Iranian Revolution", State, Culture & Society, No.1 (Spring 1985). 38. Bianchi, Robert, 1989, Unruly Corporatism: Associational Life in Twentieth-Century Egypt, New York: Oxford University Press. 39. Dabashi, Hamid, 1993, Theology of Discontent: The Ideological Foundations of the Islamic Revolution in Iran, New York, New York University Press. 40. Havick, John, 2000, "The impact of the Internet on a television-based society" Technology in Society, Volume 22, Issue 2, April 2000. 41. January, Brendan, 2008, The Iranian Revolution, USA, Twenty-First Century Books. 42. Keddie, Nikki. R., 1981, “Religion, Society and Revolution in Modern Iran”, in M. E. Bonine and N. R. Keddie,(ed) Modern Iran: the Dialectics of Continuity and Change, New York, State University of New York Press. 43. Keshavarzian, Arang, 2007, Bazaar and State in Iran, The Politics of the Tehran Marketplace, Cambridge, Cambridge University Press. 44. Macadam, Doug, 1999, Political Process and the Development of Black Insurgency, 1930-1970, 2nd ed, Chicago, University of Chicago Press. 45. Marchessault, Janine, 2005, Marshall McLuhan Comic Media, London, SAGE Publications. 46. McAdam, Doug, 1999, Social Movements; Readings on their Emergence, Moblization and Dynamics, Roxburg Publishing Compang. 47. McLuhan, Eri & Frank Zingrone, 2005, Essential McLuhan, London, Taylor & Francis e-Library. 48. Mottahedeh, Roy, 1985, The Mantle of the Prophet: Religion and Politics in Iran, New York, Pantheon Books. 49. Mozaffari, Mehdi, 1991, “Why the Bazar Rebels”, Journal of Peace Research, No. 28 (November). 50. Rice, Jeff, 2003, "Writing about cool: Teaching hypertext as juxtaposition", Computers and Composition, Volume 20, Issue 3, September 2003. 51. Rogaway, Phillip, 1969, “Marshall McLuhan Interview from Playboy”, Playboy Magazine, March 1969, (Internet Services) Retrieved: 12January2011, from http://www.mcluhanmedia.com/m_mcl_inter_pb_01.html. Williams, Kevin, 2003, understanding Media Theory, London, Arnold امین نواختی مقدم: استادیار دانشگاه تبریز. مرتضی میرزا نژاد: کارشناس ارشد علوم سیاسی. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی 32 انتهای متن/
93/11/23 - 00:28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]
صفحات پیشنهادی
مشاور استاندار تهران: بانوان نقش موثری در روند شکلگیری و پیروزی انقلاب داشتند
مشاور استاندار تهران بانوان نقش موثری در روند شکلگیری و پیروزی انقلاب داشتندمشاور استاندار و سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استان تهران گفت بانوان نقش موثر و کارسازی در روند شکلگیری و پیروزی انقلاب داشتند به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابط&جام جم ایام - اعتصابی که روند پیروزی انقلاب را تسریع کرد
اعتصاب کارکنان صنعت نفت در پاییز سال ۱۳۵۷ و به دنبال آن فرمان حضرت امام س مبنی بر قطع و تحریم صادرات نفتی نقش بسیار مهمی در سقوط نظام شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت در پی قطع عرضه روزانه بیش از چهار میلیون بشکه نفت به بازارهای جهانی به مدت ۷۰ روز طلیعه دومین شوک و بحرانفرماندار سرعین: معلمان و دانشآموزان در سنگر پیروزی انقلاب نقش پیشتازی را داشتند
فرماندار سرعین معلمان و دانشآموزان در سنگر پیروزی انقلاب نقش پیشتازی را داشتندفرماندار سرعین گفت معلمان و دانشآموزان در حرکت رو به جلوی انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن بسیاری از اهداف نقش مهم و پیشتازی را داشتند به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل عاطف ناصری عصر امروز در جشن آموزشبا سخنرانی استاندار قم همایش «نقش هیئات مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی» در قم برگزار میشود
با سخنرانی استاندار قمهمایش نقش هیئات مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی در قم برگزار میشودهمایش نقش هیئات مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی تبلیغی نور قم برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسهمزمان با 22 بهمن انجام شد پخت کیک 36 کیلوگرمی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بجنورد
همزمان با 22 بهمن انجام شدپخت کیک 36 کیلوگرمی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بجنوردکیک 36 کیلوگرمی به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بجنورد پخته که با حضور مردم و مسئولان رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد این کیک به ابعاد 5 1 در 2 متر توسط هیواسردار تنگسیری: پیروزی انقلاب اسلامی تو دهنی به کسانی بود که دولتمردان ایران را نوکر خود می دانستند
سردار تنگسیری پیروزی انقلاب اسلامی تو دهنی به کسانی بود که دولتمردان ایران را نوکر خود می دانستندجانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه پیروزی انقلاب اسلامی را نفی ارزشهای طاغوتی و تو دهنی به کسانی که ملت ایران را برده و حاکمانش را نوکر خود قلمداد می کردند توصیف کرد به گزارش خبرگزاریهنرمندان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند - اخبار ایران و جهان |
ملکشاهی هنرمندان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند شناسهٔ خبر 2491133 یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۹ استانها > لرستان کوهدشت - نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی گفت هنرمندان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند به گزارش خبرنگار مهر الهیار ملکشاهی صبح یکشنبهرئیس سازمان صنعت کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد نقش بیبدیل و غیرقابل انکار بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی
رئیس سازمان صنعت کهگیلویه و بویراحمد مطرح کردنقش بیبدیل و غیرقابل انکار بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامیرئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی را بیبدیل و غیرقابل انکار عنوان کرد به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج داریوش داستاندار قم: هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب نقش چشمگیری ایفا کردند
استاندار قم هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب نقش چشمگیری ایفا کردنداستاندار قم با تقدیر از ساماندهی هیئات مذهبی در کشور نقش هیئتهای مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی را چشمگیر توصیف کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم حجتالافعال انقلابی کهگیلویه و بویراحمد: زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجستهای ایفا کردند
فعال انقلابی کهگیلویه و بویراحمد زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجستهای ایفا کردندزن فعال انقلابی کهگیلویه و بویراحمد گفت زنان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجستهای ایفا کردند به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج کوکب حاتمی زن فعال انقلابی کهگیلویه و بویراحمد که بیش از پنج سالنقش پر رنگ و بیبدیل مساجد در شکلگیری پایهگذاری انقلاب اسلامی + فیلم
در مستند سنگرهای انقلاب نقش پر رنگ و بیبدیل مساجد در شکلگیری پایهگذاری انقلاب اسلامی فیلم با شکلگیری هستههای اولیه انقلاب مساجد در آن دوران سیاه تنها شبکههای مهم مذهبی سیاسی و اجتماعی بودند که مکان امنی برای انقلابیون محسوب میشدند به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خباعزام 200 مبلغ توانمند به سراسر کشور/نقش روحانیت در پیروزی انقلاب - اخبار ایران و جهان |
حجتالاسلام موسوی به مهر خبر داد اعزام 200 مبلغ توانمند به سراسر کشور نقش روحانیت در پیروزی انقلاب شناسهٔ خبر 2487350 چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۴ حوزه و دانشگاه > حوزه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت ایامالله دهه فجر انقلاب اسلامی 200 مبلغ توانمند را به سراسراستاندار البرز: نقش کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بود
استاندار البرز نقش کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بوداستاندار البرز گفت نقش کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بود به گزارش خبرگزاری فارس از کرج سیدحمید طهایی بعد از ظهر امروز در جمع کارگران استان البرز اظهار داشت مشارکت قشرهای مختلف مردم دحضور فعالانه مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی مهم داشت
بیانیه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان فارس حضور فعالانه مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی مهم داشت خبرگزاری پانا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فارس با صدور بیانیه ای یوم الله بیست و دوم بهمن ماه را به مردم شریف استان فارس تبریک گفته و از مردم انقلابی استان برای حضور در مراسم رافرماندار قرچک: مردم در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند
فرماندار قرچک مردم در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتندفرماندار شهرستان قرچک گفت مردم در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشتند به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابطعمومی فرمانداری شهرستان قرچک علی صادقی فرماندار شهرستان قرچک بهمناسبت دهه مبارک فجرمدیرکل کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد: نمیتوان نقش زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفت
مدیرکل کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد نمیتوان نقش زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفتمدیرکل کتابخانههای عمومی کهگیلویه و بویراحمد نمیتوان نقش زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی نادیده گرفت به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج زینب قربانیخلفآباد عصر امروزمهمترین اخبار رسانههای مجازی کشور سرداری که به خانهای زیر پونز نقشه رضایت داد!/ مدرسه آموزش هوانوردی به د
مهمترین اخبار رسانههای مجازی کشورسرداری که به خانهای زیر پونز نقشه رضایت داد مدرسه آموزش هوانوردی به دختران تشکر ویژه مرداک از شبکه منوتوسرداری که به خانهای زیر پونز نقشه رضایت داد مدرسه آموزش هوانوردی به دختران و تشکر ویژه مرداک از شبکه منوتو از مهمترین اخبار رسا-
گوناگون
پربازدیدترینها