تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به خدايى كه جانم در اختيار اوست، وارد بهشت نمى شويد مگر مؤمن شويد و مؤمن نمى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813159891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعيت زيست محيطي ايران تدوين مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ بهمن ۱۳۹۳ (۹:۳۲ق.ظ)
وضعيت زيست محيطي ايران تدوين مي‌شود معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اهميت تدوين گزارش وضعيت محيط زيست ايران گفت: اين گزارش در تصميم گيري هاي کلان کشور براي مديريت منابع زيست محيطي استفاده شود و با توجه به شرايط زيست محيطي کشور کمک مي کند به سمت اقتصاد سبز حرکت کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج،کارگاه تدوين گزارش وضعيت محيط زيست (SOE) با حضور مهناز مظاهري معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست، ژاکلين مک گليد مدير بخش ارزيابي و فوريت‌هاي برنامه محيط زيست ملل متحد و جمعي از کارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست در اين کارگاه با اشاره به اهميت تدوين گزارش وضعيت محيط زيست ايران (SOE) گفت: دراين گزارش اتفاق‌هايي که طي ده سال گذشته در زمينه محيط زيست کشور رخ داده است، مشخص مي‌شود.
وي با بيان اينکه گزارش وضعيت محيط زيست با شاخص‌هاي دفتر محيط زيست سازمان ملل unep تدوين مي‌شود، اظهار داشت: در شاخص‌هاي توسعه پايدار نظر ويژه اي به گزارش وضعيت محيط زيست و تلفيق اين شاخص‌ها دارد و لازمه آنست که با شاخص‌هاي unep پيش برويم.
مهناز مظاهري با اشاره به اينکه در ريو+20 بر اجرايي شدن توسعه پايدار تاکيد شده است، گفت: ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و مي‌بايست اين شاخص‌ها اجرايي شود و بر اساس آن شاخص‌ها اتفاقاتي که در کشور در مسائل زيست محيطي رخ داده است، بررسي مي‌شود.
به گزارش سازمان حفاظت محيط زيست،وي تصريح کرد: براي اولين بار در مرکز آمار ايران چندين پارامتر زيست محيطي منتشر شد و تاکنون 700 واژه در دفتر آمار و فناوري اطلاعات تعريف شده است که بزودي اين اطلاعات آماري نهايي مي‌شود.
وي از ايجاد مرکز اوليه داده‌هاي زيست محيطي در سازمان حفاظت محيط زيست خبر داد و گفت: اين بخش بايد تقويت شود.
مظاهري تصريح کرد: در تهيه گزارش وضعيت محيط زيست ايران فقط جمع آوري داده‌ها مدنظر نيست بلکه کليه داده‌ها در اين گزارش با اطلاعات GIS و RS تلفيق مي‌شود تا اطلاعات تا حدي زيادي صحت داشته باشد.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه اطلاعات آلودگي هوا در کلان شهرها و شهرهاي درگير با پديده ريزگرد ها از اولويت مهمي برخوردار است، افزود: گزارش وضعيت محيط زيست مي‌تواند در تصميم گيري‌هاي کلان کشور براي مديريت منابع زيست محيطي استفاده شود و کمک کند با توجه به شرايط زيست محيطي به سمت اقتصاد سبز حرکت کنيم.
بنابر اين گزارش، ژاکلين مک گليد مدير بخش ارزيابي و فوريت‌هاي برنامه محيط زيست ملل متحد در اين کارگاه با تاکيد بر اينکه شناخت وضعيت محيط زيست براي رفاه و اقتصاد هر کشوري مهم است، گفت: اجلاس وزيران محيط زيست آسيا و اقيانوسيه نزديک است و هر کشور بايد گزارش وضعيت محيط زيست را ارائه دهد.
به گفته وي، توليد گزارش وضعيت محيط زيست مي‌تواند در تصميم براي اهداف توسعه پايدار کمک کند.
مک گليد با تاکيد بر اينکه اولويت و هدف تهيه گزارش وضعيت محيط زيست بايد مشخص باشد، گفت: يونپ مي‌تواند در جمع آوري داده‌هاي زيست محيطي به ايران کمک کند.
وي با اعلام آمادگي unep براي راه اندازي مرکز داده‌هاي زيست محيطي گفت: يونپ مي‌تواند ظرفيت‌هاي لازم براي جمع آوري اطلاعات زيست محيطي در کشور فراهم کند تا زير ساخت‌هاي تدوين گزارش وضعيت محيط زيست ايجاد شود.
مدير بخش ارزيابي و فوريت‌هاي برنامه محيط زيست ملل متحد به ضرورت انعکاس گزارش وضعيت محيط زيست ايران به مردم و سياستگذاران اشاره کرد وگفت: اگر محيط زيست تخريب شود رشد اقتصادي هم تأثير منفي دارد
اين گزارش مي‌افزايد، محمود زکايي عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و مجري تهيه گزارش وضعيت محيط زيست، گزارشي از روند تهيه گزارش وضعيت محيط زيست ايران ارائه کرد.
زکايي به سوابق پيشين تهيه گزارش وضعيت محيط زيست اشاره کرد و گفت: اولين گزارش وضعيت محيط زيست در سال 1383 با همکاري دانشگاه شهيد بهشتي منتشر و دومين گزارش وضعيت محيط زيست در سال 84 آماده شد.
وي تصريح کرد: گزارش وضعيت محيط زيست، اطلاعاتي در مورد جامعه، وضعيت محيط زيست، روند تغييرات زيست محيطي را مشخص مي‌کند و مشکلات داراي اولويت زيست محيطي را تعيين مي‌شود.
زکايي با بيان اينکه گزارش وضعيت محيط زيست به صورت کمي تصويري از محيط زيست ارائه مي‌دهد که بايد معتبر و در مورد کيفيت محيط زيست بحث کند، افزود: اين بررسي‌ها بايد بگونه اي باشد که در دوره‌هاي زماني متوالي اين کار انجام دهيم.
وي افزود: خيلي از مسائل محيط زيست در ايران فقط يکبار بررسي مي‌شود و اطلاعات در زمان‌هاي بعدي وجود ندارد.
به گفته زکايي، کمک به برنامه ريزي و سياستگذاري در حوزه‌هاي مختلف محيط زيست در راستاي توسعه پايدار يکي از اهداف تهيه گزارش وضعيت محيط زيست است.
اين عضو هيات علمي با اشاره به اينکه با تهيه گزارش وضعيت محيط زيست گب هاي اطلاعاتي مشخص مي‌شود، افزود: در گزارش‌هاي بعدي اين کمبودها بايد مورد توجه قرار گيرد.
زکايي در ادامه به روش و مدل‌هاي مختلف تدوين گزارش وضعيت محيط زيست اشاره کرد و گفت: مدل DPSIR در تهيه گزارش محيط زيست ايران استفاده مي‌شود که در اين مدل وضعيت محيط زيست (آب، خاک، هوا)، فشارها و نيروهاي محرک، پي آمد ها براي محيط زيست و انسان، اقدامات مؤثر براي کاهش اين اثرات و چشم انداز براي اقدامات آينده در اين گزارش مشخص مي‌شود.
وي گام اساسي در تهيه گزارش وضعيت محيط زيست را تعيين مشکلات زيست محيطي عنوان کرد و گفت: سپس نماگرهاي زيست محيطي تعيين، جمع آوري اطلاعات و پردازش اطلاعات از مراحل بعدي اين گزارش است.
مجري تهيه گزارش وضعيت محيط زيست تاکيد کرد: اولين و مهم‌ترين پيش نياز گزارش وضعيت محيط زيست اطلاعات پايه زيست محيطي در بخش‌هاي مختلف است که اين اطلاعات مي‌بايست سازگار باشد و به صورت مستمر و مدوام پايش وجود داشته باشد تا بهبود و قهقرايي را بتوان نتيجه گيري کرد.
زکايي با بيان اينکه مي‌توان با گزارش وضعيت محيط زيست برنامه‌هاي اجرايي شده را ارزيابي کرد گفت: عدم اطلاعات مبنا و پايه در بسياري از حوزه‌هاي محيط زيست وجود ندارد و در خيلي از موارد مقايسه روندها امکان پذير نيست و در خيلي از حوزه‌هاي متوليان توليد اطلاعات مشخص نيست.
وي با اشاره به اينکه سومين گزارش وضعيت محيط زيست ايران در دوره ده ساله طي سالهاي 92-83 تهيه مي‌شود، افزود: در اين گزارش مؤلفه‌هاي اصلي آب، خاک، تنوع زيستي و زيستگاه‌هاي انساني است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن