تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826254214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رهنمودهای تقویت انقلاب اسلامی ایران در الگوی قدرت جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
رهنمودهای تقویت انقلاب اسلامی ایران در الگوی قدرت جهانی
انقلاب 1357 به عنوان یک انفجار ژئوپولتیک در حوزه نفوذ دو ابرقدرت در دوران جنگ سرد با برخورداری از نظام فکری یکپارچه خود، از توانایی ارائه راهکارهای متعددی در مقابله با انواع منازعات و چالش ها برخوردار است.

خبرگزاری فارس: رهنمودهای تقویت انقلاب اسلامی ایران در الگوی قدرت جهانی



مقدمه نیمه دوم قرن بیستم در زمان اوج گسترش مناسبات محاسباتی و عقلانی[1] در محیط روابط بین المللی[2] که در نهایت پایان عصر « ارزش­ها و ایدئولوژی­ها» نام می­گرفت ناگهان در پی مجموعه تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه خاورمیانه در سرزمین ایران کهن انقلابی ظهور یافت که مفاهیم سکولاریسم پایان دین و ارزش­ها، تمامی تئوری­های روابط بین الملل معاصر و انقلاب را دگرگون ساخت. انقلاب اسلامی ایران از یک طرف محصول روشنگری دینی در پرتو تکامل تفکر اسلامی (شیعی) درباره تشکیل حکومت اسلامی است که در طی روند مطالعات تاریخی و اسلامی به این مفهوم (حکومت اسلامی) ختم می­شود و از طرفی دیگر متاثر از تحولات ناشی از مسائل سیاسی، اقتصادی داخلی، منطقه­ای و بین المللی است. دین، معنویت، خداباوری و مهمتر تشکیل نظام حکومتی ناشی از یک دین توحیدی ستون اصلی این انقلاب در جامعه­ی بین المللی شناخته شد. از جنبه سیاست بین الملل، انقلاب اسلامی ایران برهم زننده­ی معادلات جهانی و منطقه­ای با محور اصلی استکبار ستیزی و حمایت از تمامی مستضعفین جهان آنچنان که در قانون اساسی آن ذکر شده بود. الگوی قدرت انقلاب اسلامی ایران نه بر اساس ماهیت قدرت­طلبی و اقتدار نظامی ـ اقتصادی بلکه مبتنی بر تفکر عمیق در فلسفه وجودی انسان، عالم هستی، دین و مجموعا تسخیر تفکر و باورهای ذات فطرت انسانهاست. انقلاب اسلامی ایران هرچند در چهار دهه هویت یابی، جایگاه خود را در معادلات منطقه ای و جهانی به مرحله ی ظهور رساند لکن برای بقا، ایجاد توازن قدرت و توان بازدارندگی، گسترش و توسعه­ی جهانی آن رهنمودهایی همچون الگوی تقویت قدرت نرم در سطح تحلیل فرا ملی، الگوی بازسازی هویت اسلام سیاسی، الگوی محوریت قدرت و ثبات منطقه‌ای و فرا منطقه ای و الگوی تقویت بنیان قدرت ملی و دفاعی کشور را در ذیل به عنوان محورهای اصلی در قبال تقویت انقلاب تشریح خواهیم نمود.  الگوی قدرت نرم در سطح تحلیل فرا ملی انقلاب اسلامی ایران بر مبنای ارزشها، هنجارها و باورهای دینی، ساختار نوین نظام سیاسی ـ اجتماعی، احیای حکومت اسلامی ( در کالبد اسلام سیاسی)، توجه به ستمدیدگان و مظلومان جهان برآمده که منجر به ظهور جنبشها و قیام های غیر اسلامی بعضا شده و در پی تضعیف تمامی تئوریهای روابط بین الملل و ایجاد شکل نوینی از انقلاب سازی برخواسته است. انقلاب اسلامی ایران از رهیافت تبیین تفکر و اندیشه اهداف عدالت محورانه و مدیریت عادلانه خود در پی دست یابی به اهداف خود می باشد. دو الگوی ذکر شده بیشترین هواخواهی را در بین ملت های جهان و مستضعفین خواهد داشت. این انقلاب از حیث حضور و نقش مردم بیشترین فعالیت مردمی را در بین تمامی انقلاب های یک سده اخیر در خود داشته است. مجموع این عوامل ذکر شده به نوعی برآیندی از قدرت نرمی محسوب می شود که در پی تغییر بنیادین برخی هنجارهای شکل گرفته در قبال مسائل سیاسی و اجتماعی بشری است. قدرت نرم به عنوان اصلی ترین عنصر و پارادایم غالب در انقلاب اسلامی ایران تاثیرگذارترین عامل در تقویت، گسترش و تداوم این انقلاب دانسته می شود. چهار مؤلفه فرهنگ، ایدئولوژی، سیاست و تفکر اصلی­ ترین مشخصه های یک قدرت نرم تلقی می­شوند که در انقلاب اسلامی بارز خواهند بود بر همین مبناست که ماهیت تاثیرگذاری موثر اسلام که عمدتا بر پایه فکری و فرهنگی است جزو شاخصه های تاثیرگذاری قدرت نرم به حساب می آید. اسلام از طریق مباحث نظری و معرفتی و از طریق ساختن انسانهای نو و جدید نوعی از قدرت نرم را اعمال می نماید. تدریجی بودن این قدرت با اثرگذاری بیشتر آن می تواند باعث گسترش حوزه نفوذ به مناطق جغرافیایی و حتی تقارن با تفکرات مشترک در اقصی نقاط دنیا گردد. الگوی قدرت نرم در رابطه با انقلاب اسلامی ایران بصورت گسترده آنچنان تاثیرگذار می باشد تا جایی که یکی از استراتژیست های معروف در آمریکا انقلاب اسلامی ایران را خطرناکترین مسئله در قبال غرب و تمدن آن می داند. در این راستا تقویت قدرت نرم مهمترین اصل در پیشبرد اهداف انقلابی، متضمن چند اصول زیر لحاظ می شود: -    وضعیت اول تدوین اصول و راهبرد مشخص و معین در قبال تقویت اصول و ارزشهای انقلاب در سه محور داخلی، بین ملل مسلمان و بین ملت های مظلوم جهان -    وضعیت دوم برنامه ریزی و شکل دهی هنجارها و ارزشهای اسلامی برای سایر کشورهای مسلمان -    تعاملات و مجادلات عقلانی با سایر ملل -    آگاه سازی سایر ملل با توجه به سه مشخصه­ی انقلاب اسلامی که: باعث شکل گیری جنبش های بازیگران غیردولتی شده، ارزشهای دینی مبنای تعیین و توسعه­ی آرمانهای جنبش­های غیردولتی قرار گرفته و انگیزه های رفتاری و راهبردی که در این جنبش ها غیر مادی ست[3] الگویی از روند تاثیرگذاری عمیق بر تفکرات مسلمانان و بعضا سایر ملل را در پس زمینه تفکرات و ارزشهای خود به عنوان یکی از اصولی ترین روند افزایش قدرت نرم در عصر حاضر در خود جای داده است. بنایراین رهیافت های موثرِ عملی در قبال تاثیر گذاری بر رفتار دیگران بالاخص سایر ملل مسلمانان جهان که جمهوری اسلامی ایران باید از آن برخوردار باشد تا به عنوان پارادایم های موثر بر قدرت نرم هوشمند انقلاب اسلامی ایران  بیشترین کارکرد را دارا باشند به ترتیب شاخصه­های زیر می­باشد: -      ابتدا شناخت ماهیت و فلسفه ی وجودی انقلاب اسلامی -      شناساندن این انقلاب به شکل هنجار جامعه ی مدنی و برای تمامی جامعه ( به تعبیری در کجای تاریخ واقع شده ایم) -      آسیب شناسی انقلاب اسلامی در وضعیت کنونی -      ارائه راهکارها که از جنبه نرم افزاری (تاثیرگذاری از جنبه قدرت نرم) در سطح ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای باید مورد ارزیابی قرار گیرد -     سیاست گذاری و برنامه ریزی مدون برای توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی -      فرهنگ سازی انقلاب در بطن جامعه نه صرفا اقدامات کلی و شعار -      انقلابی و اسلامی شدن تمامی پدیده های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در تمامی ابعاد ( پیشرفت در گرو آن است) -      اهتمام ویژه به فرهنگِ علمیِ اسلامی ـ ایرانی -      در سطح فراملی شناسایی ماهیت اسلامی بودن انقلاب برای مسلمانان جهان -      اصل مبارزه با زیاده خواهان و ظلم ستیزی و بی عدالتی به عنوان سنگ بنای انقلاب، باعث تاثیرگذاری بیشتری بر تمامی ملت های مورد تهاجم ظلم خواهد شد. الگوی بازسازی هویت اسلام سیاسی انقلاب مبتنی بر دین اسلام در ایران الگوی نوینی از بازگشت تفکر حاکمیت دین در نظام سیاسی بعد از چند سده می­باشد. قرن حاضر تحت نام تفکر سکولاریسم غالب در پی نفی هرگونه باورهای ناشی از مکتب دین است که در سال 1357 شمسی (1979 میلادی) این تفکر به گفته­ی نظریه پردازان غرب و شرق به چالش کشیده شد. اسلام سیاسی به عنوان پدیده­ای در جهتِ بیشتر مدرن، ناشی از واقعیت های دنیای نوین امروز می­باشد. این پدیده با محور عقلانیت آن مبنای الهی ـ انسانی دارد و نه صرفا عقلانی ـ انسانی، به نظر می رسد ماهیت وجودی دین اسلام آنجایی که تمامی فعالیت های بشری را شامل می شود به تعبیری برنامه ای جامع برای پیروان خود دارد در این نقطه تلاقی تفکر وجود دارد که اسلام در همه ی کنش های اقتصادی، اجتماعی ـ فرهنگی و سیاسی جامعه نقش آفرینی می­نماید. بنابر این انقلاب اسلامی ایران نوعی از هویت بخشی دوباره به حاکمیت اسلام تحت نام نوین «اسلام سیاسی» دانسته می­شود. انقلاب اسلامی در پی تبیین سازگار سازی واکنش بین دین و سیاست و پاسخ گویی به قدیمی ترین موضوع در این رابطه و اینکه چه کسی باید حکومت کند( حاکم باشد) و این حکومت به چه شکل خواهد بود ( نوع نظام سیاسی) برآمد. بر این مبنا نوعی نظام حکومتی شکل گرفت که بر دو ویژگی عمده حاکمیت و انسان مبنی بر خصوصیات معنوی و سیاسی به عنوان حاکم و جامعه و نوع سازماندهی و ساختار حکومتی تاکید داشت. انقلاب اسلامی بر این واقعیت تاکید نمود که با توجه به ارزش های اسلامی و هنجارهای موجود بومی می توان به یک ساختار سیاسی ـ اجتماعی نوین تحت نام اسلام سیاسی دست یافت. این مفهوم جامعه ای را به تصویر می کشد که رخدادها و پدیده های اجتماعی ـ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی علی رغم وضعیت بی دینی و سکولار بودن و اجرا و اعمال این پدیده ها، عنصری تحت نام دین ( اسلام ) برآورده کننده نیازهای معنوی و فرا مادی تمامی شاخصه های یک جامعه­ی انسانی را هم می تواند در خود داشته باشد. ساختار حکومت، قانونگذاری، نظم اجتماعی ـ اقتصادی حاکم می تواند از طریق مقوله ی دین ( اسلام سیاسی) به فعالیت خود ادامه دهد. بر اساس رهیافت معناگرایی در قبال انقلاب اسلامی ایران در کالبد اسلام سیاسی، هدف نهایی انقلاب و جنبش های اسلامی نظیر آن اسلامی کردن نظم وستفالیایی سکولار از طریق جایگزینی آن با نظم الهی؛ دولت ـ ملت با نظام اسلامی، دموکراسی با نظام شورایی، قانون موضوعه و قانونگذاری بشری با شریعت اسلامی و حاکمیت ملی و مردمی با حاکمیت الهی است.[4] بنابراین اسلام سیاسی مفهومی تعریف می شود که در عصر حاضر نوعی بازتعریف از هویت حاکمیت سیاسی در شکلی متفاوت می باشد که سعی در تطابق با واقعیت های موجود بر مبنای محور عقلانیت در کنار اصول و ارزشهای بنیادین اسلامی فعالیت می نماید. الگوی محوریت قدرت و ثبات منطقه‌ای و فرا منطقه ای انقلاب اسلامی ایران را یک انقلاب فرا منطقه ای و بین المللی باید دانست زیرا جوهره اصلی آن را اصولی تشکیل می دهد که حوزه ی شمول آن فراملی و جهانی است؛ اول ماهیت انقلاب، کشورهای مسلمان در سراسر جهان را در بر می گیرد، دوم بدلیل تاثیرگذاری ژئوپولتیک ایران و حوزه خلیج فارس این انقلاب اهمیت بین المللی می یابد، سوم این انقلاب در منطقه خاورمیانه به وقوع پیوست و بدلیل اهمیت خاورمیانه در معادلات جهانی، در نهایت اهمیت دیگر انقلاب آنجایی مشخص می شود که تمامی دول غربی و با گرایش غرب با توجه به سیاست های اعمالی خود به عنوان دشمن فرامنطقه ای این انقلاب محسوب می شوند در نتیجه انقلاب اسلامی ایران در سطح جهانی قابل تحلیل و ارزیابی می باشد. بعد از انقلاب اسلامی ایران دو هدف و منافع در واقع الگوی کشور قرار گرفت ابتدا منافع بین جهان اسلام و دوم منافع ملی کشور که اصول اسلامی در هر دو آن غالب می باشد.[5] تامین منافع اسلامی و ملی امروزه از مهمترین اصل اعمالی در سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود. انقلاب اسلامی ایران راهی جدید در ثبات سازی منطقه­ای و فرا منطقه­ای بحساب می آید زیرا که در ثبات سازی منطقه­ای در حوزه خاورمیانه اکثریت کشورها مسلمان محسوب می شوند این عنصر، اصلی ترین شاخص در ثبات سازی منطقه ای و در واقع گردآوری همه کشورهای مسلمان در کنار هم نوعی از شکل گیری امنیت و ثبات از رهیافت همگرایی ایدئولوژی و ارزش ها دانسته می شود ( لکن اختلافات بین ملل مسلمان منطقه ناشی از اختلاف افکنی و سرسپردگی به غرب می باشد). انقلاب اسلامی ایران به عنوان بازیگر منطقه­ای، در پی ایفای نقش سازنده در زمینه تولید منافع مشترک منطقه­ای، توسعه­ی همکاریهای همه جانبه منطقه ای، حمایت از امنیت سازی منطقه­ای و مهمتر الگوی مشخص برای تعامل سازنده با کشورهای مسلمان از زمان شکل گیری آن بوده است. توجه به سطح توسعه یافتگی ذهنی و آگاهی ملل مسلمان نمونه ای از الگوی قدرت سازی و ایجاد ثبات در منطقه خواهد بود. در سطح فرا منطقه ای انقلاب اسلامی تنها انقلابی در طول تاریخ اخیر به حساب می آید که مشخصا و اصولا مبارزه علیه استکبار و حمایت از مظلومین را در همه ی ابعادی فکری خود مورد توجه قرار داده است. زمانی که رهنمودهای اصلی دین اسلام و قاعده تعامل با جهان خارج از اسلام و اصول برابری و برادری برخاسته از شریعت اسلام نماد مظهر انقلاب اسلامی شناخته می شود نوعی همگرایی بین تمامی ملت های جهان به عنوان جامعه ی بین المللی و « نوع بشر» ـ نگاهی که اسلام دارد ـ مقوله ای است که می تواند ثبات در بعد فرا منطقه ای را از منظر انقلاب اسلامی برای جهانیان به ارمغان بیاورد. الگوی تقویت بنیان قدرت ملی و دفاعی کشور بقای هر حکومت مبتنی بر شاخصهای متعدد مشخص نظیر توانایی تاثیر گذاری بر اذهان دیگران (قدرت هوشمند و نرم)، توانایی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و .... که مجموعه­ی این عوامل به ایجاد قدرت و توان بازدارندگی موثر منتهی می شود. الگوی افزایش قدرت ملی و دفاعی با تفکیک دو مقوله از هم به دو صورت پیشرفت و توسعه ملی (قدرت ملی) و تقویت بنیان امنیتی ـ نظامی (دفاعی) کشور شناخته می شود. در مفهوم قدرت ملی که دارای شاخصه های متعددی می باشد عناصر تعیین و تقویت آن همچون رهبری، ایدئولوژی، ژئوپولتیک، همگرایی ملی، وسعت، جمعیت و غیره و شرایط ویژه جمهوری اسلامی ایران، از آن یک قدرت نوظهور فرامنطقه ای ساخته است. توان افزایش قدرت ملی در ابعاد مختلف پیشرفت علمی و ارائه ی راهبردهای موثر در قبال تقویت و گسترش انقلاب اسلامی الگوی افزایش قدرت بالقوه و بالفعل جمهوری اسلامی ایران را به همراه خواهد داشت. بنیان قدرت ملی کشور با عناصری همچون الگوی تعامل سازنده با سایر کشورها بالاخص مسلمان منطقه، پیروی از دیپلماسی هوشمند بر اساس اصول انقلابی ـ اسلامی، عضویت فعال و موثر در نهادهای منطقه ای و فرا منطقه ای تاثیر گذار در جهت ارتقا انقلاب و اصول آن با رویکرد تقویت جایگاه ایدئولوژی در تصمیم گیریهای منطقه ای و جهانی که مجموعه ی این عوامل در قالب چندجانبه گرایی منطقه ای، فرامنطقه ای در ابعاد سیاسی تا تسلیحاتی تحقق خواهد پذیرفت. در رهیافت تقویت بنیان دفاعی ایجاد الگوی بازدارندگی موثر از شیوه های مطلوب موجود همانند آموزش متخصصین و کارشناسان امور امنیتی، نظامی و دفاعی، آموزش و تجهیز نیروها با فناوریهای نوین، خرید و واردات فناوریها و محصولات نوین در امر دفاع، همکاریهای نظامی و امثالهم که مجموعه­ی این عوامل در بستر هویت و گفتمان انقلاب اسلامی ایران باید صورت پذیرد. بنابراین، انقلاب اسلامی ایران بنا به گفته­ی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، انقلاب اسلامی باعث تغییر ساختار قدرت جهانی شد.[6] انقلاب 1357 به عنوان یک انفجار ژئوپولتیک در حوزه نفوذ دو ابرقدرت در دوران جنگ سرد رخ داد که بنابر ریشه­ی عمیق آن که نشات گرفته از سیر تکاملی تفکر شیعی در قبال تشکیل حکومت اسلامی است در تاثیرگذاری و نظام فکری یکپارچه، توانایی ارائه راهکارها و حل و مقابله با انواع منازعات و چالش­ها را خواهد داشت. تحقق کامل انقلاب اسلامی که در جهت استقرار ارزش­های اسلامی و از طرفی الگویی برای دیگر کشورهای مسلمان و سایر ملل مورد ظلم واقع شده، به درک مقتضیات و فرآیندها و تحولات زمانی و تحلیل صحیح از حوادث پیرامونی و جهانی توسط متخصصین کشور وابسته می باشد. از طرفی باید توجه نمود که انقلاب شیعی اسلامی ایران اهمیت تشییع و توجه به آن از طرف مسلمانان و غیرمسلمانان را در کانون توجه خود قرار داده است که مستلزم نگاه واقع گرایانه همراه با ارزش گرایی کارآمد در تعاملات با دنیای اسلام و سایر کشورها می باشد. موسی نصیری منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتهای متن/

93/11/20 - 03:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن