تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819283001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظريف: تمديد دوباره مذاكرات نه مفيد است نه نتيجه‌بخش


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ظريف: تمديد دوباره مذاكرات نه مفيد است نه نتيجه‌بخش
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي، از حاشيه‌هاي كنفرانس امنيتي مونيخ براي حركت به سمت توافق هسته‌اي با 1+5 استفاده كرد ولي تأكيد كرد كه اگر توافق هم انجام نشود، دنيا به آخر نخواهد رسيد.


وزير امور خارجه جمهوري اسلامي، از حاشيه‌هاي كنفرانس امنيتي مونيخ براي حركت به سمت توافق هسته‌اي با 1+5 استفاده كرد ولي تأكيد كرد كه اگر توافق هم انجام نشود، دنيا به آخر نخواهد رسيد.
محمد جواد ظريف، رئيس تيم مذاكره كننده هسته‌اي بعد از يك روز تقريباً پر انتقاد به خاطر موضع منتسب به او در رويترز، ديروز در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ با همتايان امريكايي، انگليسي، آلماني و فرانسوي خود ملاقات كرد. مواضع ديروز وزير امور خارجه دولت يازدهم در مقايسه با گذشته، پر اطمينان‌تر به نظر مي‌رسيد. ظريف تأكيد كرد كه همه بايد بدانند كه تنها راه رسيدن به توافق با ايران، احترام و مذاكره است ولي اين را هم گفت كه اگر هم مذاكرات به نتيجه نرسد، دنيا به آخر نخواهد رسيد. او در عين حال تأكيد كرد: «تمديد مجدد مهلت مذاكرات نه ضروري است و نه نتيجه‌بخش‌»اين نوع موضع‌گيري، طي ماه‌هاي اخير كمتر در لابه‌لاي سخنان وزير امور خارجه ديده مي‌شود.
جان كري وزير امور خارجه امريكا نيز در گفت‌وگو با شبكه ان.‌بي‌.سي، تمديد مذاكرات بدون دستيابي به توافق بر سر رئوس كلي را ناممكن دانست. ظريف گفته كه اگر توافق نشود، كسي ايران را سرزنش نمي‌كند بلكه زياده‌خواهي‌هايي را كه شد، سرزنش مي‌كنند. وزير خارجه جمهوري اسلامي مي‌گويد: « تحريم‌ها به هدف خود نرسيده و تمام تحريم‌ها بايد يكباره رفع شوند.» اين بخش از سخنان ظريف بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها داشت و شبكه تلويزيوني العربيه گزارش داد محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران شرط دستيابي به توافق هسته‌اي با گروه 1+5 را لغو تحريم‌هاي تحميل شده بر كشورش دانست. وزير امور خارجه درباره انتقادها در ايران به پياده‌روي‌اش با كري گفت: اعتراض مجلس به پياده‌روي من نشان از آزادي عقايد در ايران است و من به آنها توضيح خواهم داد.
  ظريف همچنان خوشبين است
وزير خارجه ايران همچنان نسبت به دستيابي به توافق با 1+5 خوشبين است و گفته كه زمينه براي حل موضوع كاملاً فراهم است و فقط به يك اراده سياسي قوي براي حصول نتيجه نياز است: «فاصله ما با پاسخ بسيار اندك است و آنچه مشكل است، تصميم سياسي است؛ تصميم سياسي درباره اينكه كشورهاي غربي به‌ويژه امريكا به دنبال حل موضوع هستند يا به دنبال فشار بر ايران. اگر آنها به دنبال حل موضوع هستند، زمينه براي آن كاملاً فراهم است. اگر به دنبال فشار بر ايران هستند، ما هرگز با طرحي كه مبتني بر فشار باشد نه‌تنها موافقت نمي‌كنيم بلكه حتي وارد مذاكره هم نمي‌شويم.» محمد جواد ظريف همچنين با اشاره به مواضع رژيم صهيونيستي در خصوص توافق هسته‌اي اضافه كرد: «از ديد آنها، هر توافقي بد است، تنها توافق خوب از ديد نتانياهو توافق نكردن است و از ديد او حتي بهتر از آن، ورود به يك درگيري با ايران است چون رژيم صهيونيستي حيات خودش را در تشنج و تنش در اين منطقه مي‌بيند. نتانياهو در تازه‌ترين موضع‌گيري خود گفته كه تل آويو هر كاري مي‌كند كه توافق هسته‌اي با ايران نشود.
  ملاقات برنامه‌ريزي نشده با كري
بعد از جلسه كنفرانس مونيخ، ظريف ديداري از پيش برنامه‌ريزي نشده هم با جان كري وزير خارجه امريكا داشت و در يك نشست غير رسمي حدود 90 دقيقه با او گفت و گو كرد. ظريف و هيئت همراه او عصر روز يك‌شنبه مونيخ را به مقصد تهران ترك كردند. به گزارش «جوان» به نقل از رويترز، يك مقام امريكايي گفته كه ملاقات ظريف بر مذاكراتي متمركز بود كه طرفين داشته‌اند. اين مقام امريكايي گفت: «جان كري، بر تمايل ما براي حركت به سمت يك چارچوب سياسي تا پايان ماه مارس تأكيد كرد.» وزير امور خارجه ديروز با همتاي انگليسي خود نيز ملاقات كرد. به گزارش بي‌بي‌سي، هاموند در حساب كاربري خود در توئيتر اين ديدار را «‌سودمند‌»خوانده و گفته در صورت اراده سياسي، توافق اتمي با ايران همچنان امكان‌پذير است. وزير خارجه بريتانيا از ايران خواسته تا مانع از دست رفتن اين «‌فرصت‌» شود. وزيران امور خارجه ايران و فرانسه نيز در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ با يكديگر ديدار كردند.
  آمانو مذاكرات را در مرحله حساس مي‌داند
وزير امور خارجه در حاشيه مونيخ با يوكيو آمانو هم ملاقات كرد. آمانو بعد از اين ديدار گفت: «در ديدار با محمد جواد ظريف توافق كرديم مذاكرات سطح بالا بين دو طرف تسريع شود. ما در مقطعي بسيار حساس هستيم. » آمانو درباره ملاقات خود با ظريف گفته كه ايران بايد اقداماتي را كه با آنها موافقت كرده، اجرا كند. شفاف‌سازي در خصوص ابعاد نظامي احتمالي و همچنين اجراي پروتكل الحاقي و فراتر از آن، بسيار اساسي است. به هيچ وجه اين بازرسي‌ها نامحدود نيستند و اين يك فرايند نامحدود نيست. با همكاري كامل يا معقول ايران ما مي‌توانيم در يك دوره زماني مشخص مسئله را روشن كنيم. وزير امور خارجه روسيه نيز مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ضمن ديدار با يكديگر در حاشيه‌ كنفرانس مونيخ درباره‌ مسئله هسته‌اي ايران گفت‌وگو كردند.
 به گزارش خبرگزاري ريانووستي، وزارت امور خارجه روسيه طي بيانيه‌اي اعلام كرد: سرگئي لاوروف، وزير خارجه و يوكيو آمانو، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز شنبه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. روسيه تأكيد كرده است كه آژانس قرار است نقش كليدي و اصلي را در انجام بازرسي‌ها در چارچوب توافق احتمالي آينده در خصوص برنامه هسته‌اي ايران داشته باشد. براي حفظ اين مأموريت آژانس، اين مسئله از اهميت بسيار زيادي برخوردار است كه اين بازرسي‌ها بر اساس دستورالعمل‌هاي آژانس صورت گيرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن