تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802448667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان همچنان معتبر است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران:
قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان همچنان معتبر است
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، کشور پاکستان را دوست و همسایه ایران خواند و گفت: تلاش ایران در پروژه خط لوله آی پی همواره به سمت حفظ منافع طرفین و عملیاتی شدن بحث صادرات گاز به این کشور بوده است.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران علیرضا کاملی، گفت: پاکستان کشور دوست و همسایه ایران است و با توجه به نظر مثبت و تاکیدهای رئیس جمهوری و وزیر نفت تاکنون به هیچ وجه در مذاکرات انجام شده با این کشور، ایران به سمت اعمال جریمه و فسخ قرارداد پیش نرفته بلکه همواره تلاش ما این بوده که این قرارداد را به نحوی که منافع طرفین حفظ شود به پیش ببریم و هر طور شده بحث صادرات گاز به پاکستان را عملیاتی کنیم.

پیشرفت 80 درصدی بخش ایرانی پروژه خط لوله آی پی

کاملی با بیان اینکه هم اکنون حدود 80 درصد از بخش ایرانی پروژه خط لوله آی پی از عسلویه تا مرز پاکستان به طول حدود 1100 کیلومتر ساخته شده (تعهد ایران ساخت 1400 کیلومتر خط لوله است)، گفت: این در حالی است که بخش پاکستانی این خط لوله به طول ٧٨٠ کیلومتر، هنوز ساخته نشده است که علت این امر هم وجود مشکلات دولت پاکستان در تامین هزینه ساخت این خط لوله است.

انجام مطالعات مهندسی اولیه در بخش پاکستانی پروژه آی پی

وی با اشاره به انجام مطالعات مهندسی اولیه در بخش پاکستانی این پروژه، گفت: پیش از این نیز دولت قبل برای تامین مالی این پروژه قول هایی به طرف پاکستانی مبنی بر گرفتن پیمانکاران ایرانی برای ساخت خط لوله داده بودند که متاسفانه به دلیل اینکه نتوانستند مجوزهای لازم را از مقام های ارشد مملکتی بگیرند، اجرایی نشد.

وی ادامه داد: زمانی دیگر، طرف پاکستانی ساخت خط لوله را به همین توافق دولت به دولت (G TO G) موکول کرد و گفت که ایران موظف بوده بخشی از منابع مالی پروژه را پرداخت کند که به دلیل عدم صحت این ادعا، این قضیه نیز به طور کامل از سوی ایران رد شد.

وی با بیان اینکه در طی یکسال و چند ماه گذشته باز هم طرف پاکستانی رویکرد تازه ای در پیش گرفته است، تصریح کرد: در این رویکرد تازه، پاکستانی ها اعلام فورس ماژور کردند و گفتند که به دلیل شرایط تحریم قادر به جذب شرکت های خارجی برای تامین منابع مالی این پروژه نیستند که این ادعا نیز به کرات از طریق مکاتبات و مذاکرات حضوری رد شد.

وی علت رد این مدعا را این مسئله دانست که همین شرایط تحریم کم و بیش در زمان انعقاد قرارداد با طرف پاکستانی هم وجود داشت، بنابراین نمی توانست دلیل محکمی برای به تاخیر انداختن پروژه خط لوله صادراتی گاز به پاکستان باشد.

مذاکره پاکستان و چین برای ساخت خط لوله صادرات گاز

وی با اشاره به مذاکرات طرف پاکستانی با یک شرکت چینی برای تقبل سرمایه گذاری در پروژه خط لوله آی پی، گفت: بر اساس این مذاکره، طرف چینی موظف می شود که از بندر گوادار تا نواب شاه که حدود 700 کیلومتر است یک ترمینال دریافت ان.جی.ال احداث کند و از طریق این خط لوله، گاز مایع را به نواب شاه و مراکز مصرف برسانند؛ به این ترتیب 700 کیلومتر از 780 کیلومتر خط لوله در تعهد طرف پاکستانی با مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های چینی ساخته می شود و ساخت 80 کیلومتر خط لوله باقیمانده را خود پاکستانی ها به راحتی به اتمام می رسانند.

به گفته کاملی، در مذاکرات نهایی با طرف پاکستانی نیز ایران اعلام کرده است که چگونگی به اتمام رساندن این پروژه خط لوله و توافقات این کشور با سرمایه گذارن خارجی جز مسائل داخلی این کشور است و هیچ ارتباطی با ایران ندارد.

به گزارش NIOC، سابقه امضا قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان (خط لوله آی پی) به سال 2009 برمی گردد که بر اساس قرارداد می بایست تا دسامبر 2014 اجرایی می شد.

گفتنی است، وزیر نفت نیز در گفت و گوی زنده تلویزیونی برنامه " گفت و گوی خبری" که چهارشنبه (١٥ بهمن ماه) از شبکه شش سیما (شبکه خبر) پخش شد در پاسخ به سوالی درباره صادرات گاز به پاکستان گفت: همانطور که بارها گفتم، ایران یک قرارداد معتبر با کشور پاکستان برای صادرات گاز به این کشور دارد و خط لوله انتقال گاز به این کشور در مراحل پایانی قرار دارد.

بیژن زنگنه با اشاره به پایان مهلت پاکستان برای عمل به مفاد قرارداد اجرای خط لوله آی پی از درخواست پاکستان برای انجام مذاکره خبر داد و گفت: از نظر سیاسی دو کشور بسیار تمایل دارند که این پروژه اجرایی شود و گاز ایران به پاکستان برود.

انتهای پیام/



اخبار مرتبط

تشریح جزییات افزایش صادرات نفت گاز ایران به بازارهای بین المللی
راه‌اندازی سامانه مدیریت اطلاعات انرژی/ استارت ساخت انبار نفت کرمان و خط لوله انتقال سوخت نیروگاه زنجان
مشعل گاز در مرز عراق روشن می شود
کشورهای اروپایی مشتاق گاز ایران هستند/ ایران نخستین دارنده ذخایر گازی جهان
طبق برنامه خط‌ لوله گاز ایران تا پاکستان کشیده‌ می شود/درخواست پاکستانی‌ها برای جریمه نشدن
گاز رساني به 18 روستاي استان زنجان




کد خبر: ۵۱۲۵۷۸۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن