محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832460094
پاسخ مقام معظم رهبری به استفتائاتی درباره موسیقی و صدای زن
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: پاسخ مقام معظم رهبری به استفتائاتی درباره موسیقی و صدای زن
چندی است به واسطه انتشار یک آلبوم موسیقی با همخوانی صدای مرد و زن که در گذشته هم همین روال بوده و جنبه قانونی و شرعی دارد،جوسازی های علیه موسیقی و به ویژه موسیقی بانوان به جوده آمده است.در همین راستا روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان در پاسخ به این جوسازی های رسانه ای گفت: ملاک ما در موسیقی نظر رهبری است.
آفتاب: مقام معظم رهبری در یک استفتاء که از ایشان پرسیده شده که آیا " گوشدادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟" فرموده اند:" اگر صدای زن بهصورت غنا نباشد و گوشدادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسدهای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست."
به گزارش ایسکانیوز، استفتائات مقام معظم رهبری در موسیقی بر این مبناست:
س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی و مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب میشود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.
س 1129: گوشدادن به نوارهایی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا مؤسسه اسلامی دیگر مجاز اعلام شدهاند، چه حکمی دارد؟ و استفاده از آلات موسیقی مثل کمان، وِیولون و نَی چه حکمی دارد؟
ج: جواز گوشدادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی و مضل عن سبیل الله مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوشدادن به آن اشکال ندارد بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست و بکارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمیباشد، ولی استفاده حلال از آنها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
س 1130: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟
ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بیبندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟
ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
س 1132: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که بهصورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده میشوند، چه حکمی دارد؟
ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزلهایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند بهصورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.
س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم میشود؟
ج: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوشدادن به آن حرام است.
س 1134: آیا زدن بر ظرف ها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسی ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟
ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.
س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسیها چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مطرب جایز نیست.
س 1136: آیا گوش دادن به غنا در خانه جایز است؟ اگر در فردی تأثیر نداشته باشد چه حکمی دارد؟
ج: گوشدادن به غنا بهطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.
س 1137: بعضی از جوانان که تازه به سن بلوغ رسیدهاند از مراجعی تقلید میکنند که فتوا به حرمت موسیقی بهطور مطلق دادهاند هرچند از رادیو و تلویزیون دولت اسلامی پخش شود، حکم این مسأله چیست؟ و آیا اگر ولیّ فقیه گوشدادن به موسیقی حلال را اجازه داده باشد، آیا تجویز او به خاطر احکام حکومتی برای جواز آن کافی است یا اینکه آنان باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند؟
ج: فتوا به جواز يا عدم جواز گوشدادن به موسيقى از احکام حکومتى نيست، بلکه حکم شرعى فقهى است و بر هر مکلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه کند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.
س 1138: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟
ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فىنفسه جايز است و اشکال ندارد.
س 1139: من در مکانی کار میکنم که صاحب آن همیشه به نوارهای غنا گوش میدهد و من هم مجبور به شنیدن آن هستم، آیا این کار برای من جایز است یاخیر؟
ج: اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوشدادن آن جايز نيست. ولى اگر مجبور به حضور در آن مکان هستيد، رفتن به آنجا و کارکردن در آن براى شما اشکال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هرچند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.
س 1140: موسیقی که از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی پخش میشود، چه حکمی دارد؟ آیا این گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسیقی را بهطور مطلق حلال اعلام کردهاند، صحیح است؟
ج: نسبت حلال دانستن موسیقی بهطور مطلق به راحل عظیم الشأن حضرت امام خمینی(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسیقی مناسب با مجالس معصیت بودند و نظر ما هم همین است، ولی اختلاف در دیدگاهها از تشخیص موضوع نشأت میگیرد زیرا تشخیص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهی نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پیدا میکند که در این صورت موسیقی که به تشخیص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوشدادن به آن حرام میباشد و امّا صداهای مشکوک محکوم به حلیّت هستند و پخش از رادیو و تلویزیون به تنهایی دلیل شرعی بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمیشود.
س 1141: گاهی از رادیو و تلویزیون آهنگهایی پخش میشود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آیا بر من واجب است که از گوشدادن به آنها خودداری نموده و دیگران را هم از آن منع کنم؟
ج: اگر آنها را از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو میدانید، جایز نیست به آنها گوش دهید، ولی نهی دیگران از باب نهی از منکر منوط به این است که احراز نمایید که آنان هم آهنگهای مزبور را از نوع موسیقی حرام میدانند.
س 1142: گوشدادن و توزیع غنا و موسیقی لهوی که محصول کشورهای غربی است، چه حکمی دارد؟
ج: در عدم جواز گوشدادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقی بین زبانها و کشورهای محل تولید وجود ندارد. بنا بر این خرید و فروش و گوشدادن و توزیع این نوارها در صورتی که محتوی غنا یا موسیقی لهوی حرام باشند جایز نیست.
س 1143: خواندن بهصورت غنا توسط هر یک از مرد یا زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقی باشد و یا نباشد، چه حکمی دارد؟
ج: غنا حرام است و خواندن بهصورت غنا و گوشدادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و بهطور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.
س 1144: نواختن موسیقی به منظور اهداف و اغراض عقلایی و حلال در مکان مقدّسی مانند مسجد چه حکمی دارد؟
ج: نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مناسب با مجالس لهو و گناه بهطور مطلق جایز نیست حتّی اگر در غیر مسجد و برای غرض عقلایی حلالی باشد، ولی اجرای سرودهای انقلابی و مانند آن همراه با نغمه های موسیقی در مکان مقدس و در مناسبت هایی که آن را اقتضا میکند، اشکال ندارد مشروط بر اینکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکانهایی مثل مسجد برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکند.
س 1145: آیا آموختن موسیقی بهخصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حکمی دارد؟
ج: بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامههاى فرهنگى مفيد و برنامههاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فىنفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.
س 1146: گوشدادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه میخواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
ج: اگر صدای زن بهصورت غنا نباشد و گوشدادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسدهای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.
س 1147: آیا موسیقی سنّتی که میراث ملی ایران می باشد، حرام است یا خیر؟
ج: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، بهطور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.
س 1148: گاهی از رادیوهای عربی بعضی ازآهنگهای موسیقی پخش میشود، آیا گوشدادن به آنها به خاطر علاقه به شنیدن زبان عربی جایز است؟
ج: گوشدادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت بهطور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوّز شرعى براى آن محسوب نمى شود.
س 1149: آیا تکرار اشعاری که بصورت آواز و بدون موسیقی خوانده میشوند جایز است؟
ج: غنا حرام است هرچند همراه بانواختن آلات موسیقی نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوی است که مناسب با مجالس لهو مضل عن سبیل الله و فسق باشد، ولی صرف تکرار شعر اشکال ندارد.
س 1150: خرید و فروش آلات موسیقی چه حکمی دارد؟ و حدود استفاده از آنها کدام است؟
ج: خريد و فروش آلات مشترک براى نواختن موسيقى غير لهوى اشکال ندارد.
س 1151: آیا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جایز است؟
ج: غنا صوتی است که با ترجیع همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که بهطور مطلق حرام است حتّی اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثیه و غیره باشد.
س 1152: امروزه موسیقی برای معالجه بعضی از بیماریهای روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات جنسی و سرد مزاجی زنان بکار میرود، حکم آن چیست؟
ج: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مىکند اشکال ندارد.
س 1153: گوشدادن به غنا اگر باعث تمایل بیشتر انسان به همسرش شود، چه حکمی دارد؟
ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوشدادن به غنا محسوب نمىشود.
س 1154: اجرای کنسرت توسط زن برای زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمی دارد؟
ج: اگر اجرای کنسرت بهصورت ترجیع لهوی (غنا) باشد و یا موسیقی که نواخته میشود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه حرام باشد، حرام است.
س 1155: اگر معیار حرمت موسیقی، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهایی که باعث ایجاد طرب در بعضی از مردم حتّی کودک غیر ممیّز میشوند، چه حکمی دارند؟ و آیا گوشدادن به نوارهای مبتذلی که در آنها زنان بهصورت غنا میخوانند ولی طربآور نیستند جایز است؟ همچنین مسافرینی که سوار اتوبوسهای عمومی که غالباً از این نوارها استفاده میکنند میشوند، چه تکلیفی دارند؟
ج: چنانچه موسيقى يا آوازى که با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ کيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتّى براى کسى که او را به طرب نيندازد و تحريک نکند و اگر در اتوبوسها و ماشينهاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوشدادن به آن خوددارى نموده و نهى از منکر کنند.
س 1156: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟
ج: گوشدادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمیکند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب میشود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمیباشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب بهطور مطلق است.
س 1157: دانشجویان دانشکده علوم تربیتی باید در مرحله دروس اختصاصی در درس سرودها و آوازهای انقلابی شرکت کنند زیرا در آنجا قطعههای موسیقی را آموخته و بهطور اجمالی با آنها آشنا میشوند. وسیله اصلی فراگیری این درس ارگ است، آموختن این درس که جزء واحدهای اجباری است چه حکمی دارد؟ خرید و استفاده از وسیله مذکور برای ما چه حکمی دارد؟ و بهخصوص خواهران نسبت به اجرای تمرین در برابر مردها چه وظیفهای دارند؟
ج: استفاده از آلات موسیقی فینفسه برای اجرای سرودهای انقلابی و برنامههای دینی و فعالیتهای فرهنگی و تربیتی مفید، اشکال ندارد و خرید و فروش آلات نوازندگی و یاددادن و فراگیری آن برای استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران میتوانند با رعایت حجاب واجب و ضوابط شرعی در کلاس درس حاضر شوند.
س 1158: بعضی از ترانه ها در ظاهر انقلابی هستند و عرف هم آنها را انقلابی میداند ولی نمی دانیم که آیا خواننده، قصد خواندن یک ترانه انقلابی را داشته یا یک ترانه طربآور و لهو را، با توجه به اینکه خواننده مسلمان نیست ولی ترانه های او ملّی و متضمّن جملاتی برضد اشغال و همچنین تحریک مردم به مقاومت است، گوشدادن به این ترانه ها چه حکمی دارد؟
ج: اگر کیفیت آنها از نظر شنونده عرفاً، لهوی نباشد، گوشدادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نیّت خواننده و مضمون چیزی که میخواند در اینباره تأثیری ندارد.
س 1159: جوانی بعنوان مربّی و داور بین المللیِ بعضی از ورزش ها بکار اشتغال دارد. شغل او اقتضا میکند که به بعضی از باشگاههایی وارد شود که غنا و موسیقی حرام در آنها پخش می شود، با توجه به اینکه این کار مقداری از هزینه های زندگی او را تأمین میکند و فرصت های شغلی هم در محل زندگی او کم است، آیا این کار برای او جایز است؟
ج: اين شغل براى او اشکال ندارد هرچند گوشدادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوشدادن به آن اجتناب کند و آنچه که بدون اختيار به گوش او مىخورد، اشکال ندارد.
س 1160: آیا فقط گوشدادن به موسیقی، حرام است یا اینکه شنیدن آن هم حرام است؟
ج: شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوشدادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوشدادن محسوب میشود.
س 1161: آیا نواختن موسیقی همراه قرائت قرآن با غیر از آلاتی که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جایز است؟
ج: تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر راجحى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.
س 1162: طبل زدن در جشن های میلاد و غیر آن چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات نوازندگی و موسیقی به نحو لهوی و مناسب با مجالس لهو و گناه بهطور مطلق حرام است.
س 1163: آلات موسیقی که دانش آموزان مدارس عضو گروههای سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده میکنند چه حکمی دارند؟
ج: آن دسته از آلات موسيقى که در نظر عرف از آلات مشترک قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مىشوند، جايز است بهطور غير لهوى براى مقاصد حلال بکار گرفته شوند ولى آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مىشوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.
س 1164: آیا ساخت سنتور که از آلات موسیقی محسوب میشود و کسب درآمد با آن به عنوان شغل جایز است؟ آیا بهرهگیری از اموال و کمک به ساخت سنتور به منظور توسعه و تکمیل صنعت سنتورسازی و تشویق نوازندگان به نواختن آن جایز است؟ و آیا آموزش موسیقی سنتی ایرانی به قصد نشر و احیای موسیقی اصیل جایز است؟
ج: استفاده از آلات نوازندگی موسیقی برای اجرای سرودهای ملّی یا انقلابی یا هر امر حلال و مفیدی تا زمانی که به حد لهو مناسب با مجالس معصیت نرسیده است اشکال ندارد. همچنین موسیقی و تعلیم و یادگرفتن و ساختن آلات آن برای اهداف مذکور فینفسه اشکال ندارد.
س 1165: چه آلاتی لهو محسوب میشوند و استفاده از آنها به هیچ وجه جایز نیست؟
س 1166: آیا گرفتن اجرت برای تکثیر نوارهای صوتی که محتوی امور حرامی هستند جایز است؟
ج: آلاتى که نوعا در لهو و لعب بکار مىروند و منفعت حلالى دربرندارند.
منبع:دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
توضیحات سفارتخانههای ایران در پاریس و دوبلین درباره نحوه اطلاع رسانی پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی
توضیحات سفارتخانههای ایران در پاریس و دوبلین درباره نحوه اطلاع رسانی پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربیسفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در پاریس و دوبلین توضیحاتی را در خصوص عملکرد خود نسبت به نحوه اطلاع رسانی پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی ارائه کردند دوزارتخانهها و رایزنان فرهنگی با جدیت درباره پیام مقام معظم رهبری اطلاع رسانی کنند
درحال تکمیل سجادی در نشست خبری وزارتخانهها و رایزنان فرهنگی با جدیت درباره پیام مقام معظم رهبری اطلاع رسانی کنند سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت برخی رسانهها هم چون صدا و سیما وزارتخانهها و رایزنان فرهنگی باید با جدیت تمام در نشر و اطلاع رسانی جوانان غرب تلاش کنندخاطرات مقام معظم رهبری درباره شخصیت امام خمینی (ره) + دانلود کتاب
مدح خورشید خاطرات مقام معظم رهبری درباره شخصیت امام خمینی ره دانلود کتاب کتاب الکترونیک مدح خورشید گزیدهای از خاطرات حضرت آیتالله العظمی سید علی خامنهای مدّظلّهالعالی درباره شخصیت حضرت امام ره رهبر کبیر انقلاب اسلامی را در ادامه گزارش دانلود و مطالعه نمایید به گزارشمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دریایی خرمشهر: نقش حوزه و دانشگاه در پاسخ جسارت به مقدسات دینی
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دریایی خرمشهر نقش حوزه و دانشگاه در پاسخ جسارت به مقدسات دینی باید پررنگتر باشدمسئول نهاد نمایندگی دفتر رهبری در دانشگاه علوم دریایی خرمشهر بر لزوم پررنگ کردن نقش حوزه و دانشگاه در مقابله با جسارت به مقدسات دینی تاکید کرد به گزارشدولت جدیتر به سیاستهای اقتصاد مقاومتی بپردازد/ به مطالبات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی عمل نکردهای
باهنر در صحن علنی دولت جدیتر به سیاستهای اقتصاد مقاومتی بپردازد به مطالبات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی عمل نکردهایم نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درباره سیاستهای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت مجموعا به وظایف خود دررادیو: صدای انقلاب اسلامی ایران..و سجده شکر مقام معظم رهبری+ تصاویر
بازخوانی خاطرات مقام معظم رهبری از لحظه ورود امام خمینی ره رادیو صدای انقلاب اسلامی ایران و سجده شکر مقام معظم رهبری تصاویر آن ساعتی که رادیو برای اول بار گفت صدای انقلاب اسلامی من ماشین را نگه داشتم آمدم پائین روی زمین افتادم و سجده کردم به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاهنامه مقام معظم رهبری، مخاطب را وادار به تفکر میکند
سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ مدیر حوزههای علمیه استان فارس گفت یکی از بهترین شیوههای بحث و گفتوگو سوال پرسیدن از مخاطب است مقام معظم رهبری نیز بسیار هوشمندانه از این شیوه استفاده و مخاطب را وادار کردهاند که ذهنش به این موضوع درگیر شود حجتالاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای پیام نور: اختلاف مذهبی ابزار دشمن در تفرقهانگیزی است
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای پیام نور اختلاف مذهبی ابزار دشمن در تفرقهانگیزی استمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای پیام نور گفت اختلاف مذهبی کارآمدترین ابزار دشمن در تفرقهانگیزی است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت سید محمدحسین صفوی عصر امربا حضور نماینده مقام معظم رهبری در کردستان؛ ششمین دوره استانداردسازی کارکنان مراکز انتظامی کردستان پایان یافت
با حضور نماینده مقام معظم رهبری در کردستان ششمین دوره استانداردسازی کارکنان مراکز انتظامی کردستان پایان یافتششمین دوره استانداردسازی و تعالی کارکنان کلانتریها و پاسگاههای انتظامی استان کردستان با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان به کار خود پایان داد به گزارش خبرگزاری فارسپیام مقام معظم رهبری به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا: دانشاندوزی را با اندیشهورزی و این
پیام مقام معظم رهبری به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا دانشاندوزی را با اندیشهورزی و این هر دو را با پرهیزگاری و پاکدامنی بیامیزید رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به چهل و نهمین نشست سراسری اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا تاکید کردند دانشاندوزیبازتاب گسترده پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی در رسانههای ایتالیا - اخبار ایران و جهان |
بازتاب گسترده پیام مقام معظم رهبری به جوانان غربی در رسانههای ایتالیا شناسهٔ خبر 2477625 پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶ دین و اندیشه > اسلام در جهان پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خطاب به جوانان اروپایی و آمريكایی در خصوص سیاهنمایی و تصویرسازی نادرست علیه اسلام در غرب درعباس حاجینجاری پسلرزههای پیام حکیمانه مقام معظم رهبری
عباس حاجینجاریپسلرزههای پیام حکیمانه مقام معظم رهبریپیام مقام معظم رهبری که ناشی از اشراف ایشان بر روند تحولات جهانی و مبتنی بر ایجاد امیدواری و ابتکار عمل در این روند بود برای غربیها بسیار غیرمنتظره بود زیرا تصور نمیکردند که ایشان با این راهبرد بتوانند سناریوی طراحی شده آبازتاب پیام مقام معظم رهبری در شبکههای اجتماعی و رسانههای خارجی
بازتاب پیام مقام معظم رهبری در شبکههای اجتماعی و رسانههای خارجی بازتاب پیام حضرت آیت الله خامنه ای در شبکههای اجتماعی بسیار گسترده بود آفتاب نسیم نوشت از شب گذشته بسیاری از کاربران ایرانی و غیر ایرانی شبکه های مختلف اجتماعی متن کامل یا بخش هایی از این پیام مهم را به اشتراکمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علومپزشکی قزوین: دشمنان، اسلام را مانع دستیابی به اهداف خود م
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علومپزشکی قزوین دشمنان اسلام را مانع دستیابی به اهداف خود میبینندمسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت دشمنان دین اسلام همواره قرآن و اسلام را مانع دستیابی به منافع خود میبینند بنابراین از هولی فقیه و رهبری کلید واژه و رمز موفقیت و پیروزی/ اگر مقام معظم رهبری نبود دشمن ضربههای سختی به ما میزد
حجتالاسلام و المسلمین فقیه مطرح کرد ولی فقیه و رهبری کلید واژه و رمز موفقیت و پیروزی اگر مقام معظم رهبری نبود دشمن ضربههای سختی به ما میزد رئیس اداره عقیدتی سیاسی ستاد ارتش گفت ولی فقیه و رهبری کلید واژه و رمز پیروزی و موفقیت جامعه است به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاهبازتاب گسترده پيام مقام معظم رهبري به جوانان اروپا و آمريكا در رسانههاي ايتاليايي
۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۲ ۱۲ب ظ بازتاب گسترده پيام مقام معظم رهبري به جوانان اروپا و آمريكا در رسانههاي ايتاليايي پيام رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران خطاب به جوانان اروپايي و آمريكايي در خصوص سياهنمايي و تصويرسازي نادرست عليه اسلام در غرب در رسانههاي ايتاليايي بازتاب گسترده اي داشت بهبازتاب پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در رسانه های خارجی
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به جوانان در اروپا و آمریکای شمالی صادر فرمودند و در آن توصیههایی را به آنها ارائه کردند این پیام بازتاب گستردهای در رسانههای خارجی داشت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا خبرگزاری آسوشیت-
گوناگون
پربازدیدترینها