تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820334396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي نقش دولت در صنعت خودرو، حمايت يا دخالت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ بهمن ۱۳۹۳ (۱۰:۳۴ق.ظ)
بررسي نقش دولت در صنعت خودرو، حمايت يا دخالت گروه صنعت وتجارت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج ،صعت خودرو سومين صنعت بزرگ دنياست و پس از نفت و بانکداري نقش عمده اي در اقتصاد کشورها دارد. حمايت از صنعت خودرو چيز تازه وعجيبي نيست استفاده از تکنيک هاي مختلف حمايتي براي سرپا نگه‌داشتن صنعت در جهان پيشينه‌ي طولاني دارد.
اما اين حمايت‌ها تا کي و کجا ادامه خواهد داشت؟ مگر نه اين که هدف ذاتي صنايع توليد رفاه است. آيا با حمايت‌هاي موجود از صنعت خودرو, اين صنعت توانسته است رفاه را براي مردم به ارمغان آورد؟
مردم دل خوشي از صنعت خودروسازي ندارند، علت آن را هم نبايد صرفاً در قيمت خودروها دانست، بلکه عدم رضايت ابعاد ديگري هم دارد. اگر از بحث قيمت عبور کنيم عدم تنوع در محصولات خودروسازان و خدمات ناکافي دو مشکلي است که مردم گاهي از اوقات آن ها را طرح مي‌کنند.
با اين اوضاع؛ حمايت از صنعت خودرو براي دولت آزمون دشوراي است اگر از آن حمايت نکند ممکن است بنگاه‌هاي خودروساز به ورطه نابودي کشيده شوند و اين نابودي ابعاد اقتصادي و اجتماعي زيادي براي هر دولتي در پي خواهد داشت. از دست رفتن فرصت‌هاي شغلي و بيکاري تعداد زيادي از شاغلان موضوعي است که دولت نمي‌تواند نسبت به آن بي اعتنا باشداگر از صنعت خودرو حمايت کند در برابر تير نقد مردمان قرار خواهد گرفت که سرانجام اين همه حمايت چيست؟
دولتي و يا خصوصي بودن دو خودروساز بزرگ کشور مشخص نيست و به همين دليل بانک ها و ساير نهادها تکليف خود را با اين شرکت ها نمي دانند وهمين امر سبب سردرگم شدن آنها شده است.
بنابراين بايد تدبيري در ميان گرفت و راهي ميانه پيمود تا سايه حمايت دولت به تدريج از سر صنعت خودرو برداشته شود.
محمدرضا نجفي منش در اين خصوص با بيان اين که در حال حاضر 20 درصد توليدهاي صنعتي کشور متعلق به خودروست و خودرو کالايي است که در بسياري از امور زندگي مورد استفاده قرار مي گيرد و هيچ دولتي نمي تواند از آن چشم پوشي کند، مي گويد: رشد صنعت خودروسازي به طور قطع وابسته به انتقادات مردمي است اما نظرها نبايد با بي انصافي همراه باشد و بررسي هاي نشان مي دهد که کيفيت توليد محصولات داخل کشور روز به روز در حال افزايش است.
وي اظهار مي کند: آزادسازي قيمت خودرو سبب کاهش قيمت خودروهاي وارداتي نيز خواهد شد چون درصورت آزادسازي قيمت خودرو تعرفه هاي واردات نيز کاهش خواهد يافت .
اما عيسي امامي عضو شوراي رقابت با بيان اين که دولت هاي مختلف در سال هاي گذشته به جاي حمايت از صنعت خودروسازي دخالت کرده اند، تصريح کرد: به همين خاطر است که صنعت خودرو تا به امروز به جايي نرسيده است.
وي اظهار مي کند: با وجود ابلاغ سياست هاي اصل 44 قانون اساسي به دولت هاي مختلف ولي متاسفانه هنوز ردپاي دولت در صنعت خودرو وجود دارد.
نماينده مردم شهرهاي گرگان وآقلا در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: بايد اعتراف کرد که صنعت خودرو در ساليان اخير با تغييرات عمده مديريتي روبرو بوده است به طوري که دچار سوء مديريت شده است وبه همين دليل است که ساخت يک خودروهزينه هاي بالايي را براي يک کارخانه خودروسازي دارد و خودروساز را مجبور مي کند تا به منظورجبران اين هزينه ها قيمت انواع خودرو را بالا ببرد.
امامي بيان مي کند: اگر ميزان تعرفه واردات خودرو به کشور کم شود وراه براي ورود برندهاي معتبر اروپايي وآمريکايي در صنعت خودروسازي مهيا شود مطمئن باشيد صنعت خودروسازي کشور نابود خواهد شد.
عضو کميسيون برنامه وبودجه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه حضور دولت در صنعت خودروسازي هم موجب ضرر اين صنعت مي شود وهم خود دولت ضرر مي کند مي کند: اگر با حضور شرکت هاي خارجي در کشور فضاي رقابت مهيا شود آن وقت خواهيم دهيد که کيفيت خودروهاي ساخت داخل کشور متفاوت خواهد بود.
عضو شوراي رقابت با بيان اينکه سود حضور دولت در صنعت خودرو به اندازه ضررش نيست، بيان مي کند: منظور ازسود دولت در صنعت خودروسازي اين نيست که دولت بابت فروش هر خودرو يک پورسانت خاصي را از خودروسازان مي گيرد بلکه سود دولت بيشتر جنبه موقعيتي وامتيازي دارد.
امامي تصريح مي کند: وقتي صنعتي در کشور خود درداخل کارخانه زيان مي دهد دولت چه سودي مي تواند از آن داشته باشد؟
وي مي گويد: به راستي آيا مردم که مصرف کننده واقعي خودرو در کشور هستند از کيفيت خودروهاي ساخت داخل کشور راضي هستند؟ مطمئن باشيد مردم هيچ گونه رضايتي از کيفيت وکميت خودروهاي داخلي ندارند واين نارضايتي زماني خود را بيشتر نشان مي دهد که در حوادث جاده اي شاهد تلفات بالايي از سوي خودروهاي داخلي هستيم.
نماينده مردم شهرهاي گرگان وآقلا در مجلس شوراي اسلامي اظهار مي کند: درزماني که تحريمي در کار نبود وقيمت ارز به حد امروز بالا نبود خودروسازي کشور نتوانست بدون حمايت دولت به حيات خود ادامه دهداما حالا اين انتظار بزرگي است که در شرايط فعلي صنعت خودرو کشور را بدون دولت ببينيم.
عضو شوراي رقابت مي گويد: فضاي کسب وکار در کشور ما در سايه حمايت يا دخالت دولت با مشکلات مختلفي روبرو شده است ودولت اگر مي خواهد صنايع مختلف به رشد وشکوفايي برسند بايد از خود شروع کند ونقشش را در صنعت هاي مختلف از جمله خودروسازي کمرنگ کند.
جمشيد پژويان رئيس سابق شوراي رقابت و کارشناس اقتصادي اظهار مي کند: حمايت دولت ازصنايع مادراز جمله خودروسازي در همه کشورهاي دنيا فقط مربوط به يک دوره خاص است که يک بنگاه اقتصادي بتواند هزينه هاي خود از طريق توليد بدست بياورد وپس ازآن به سوددهي برسد وپس از اين مرحله ديگر حمايت دولت از يک صنعت توجيحي ندارد.
وي معتقد است: صنعتي که نخواهد خودش برروي پاهايش بايستد نمي تواند موفق باشد ودولت به جاي اينکه درصنايع ازجمله خودروسازي به صورت مستقيم دخالت کند بايد با خصوصي سازي آنهااز طريق گرفتن ماليات کسب درآمد کند.
پژويان با اشاره به اينکه دولت ها بيش از 50الي 60سال از صنعت خودروسازي در کشور حمايت کرده اند، بيان مي کند: مستقل شدن صنعت خودروسازي اگر امکان پذير بود بايد در طول اين مدت زياد انجام مي شد که متاسفانه صورت نگرفت.
رئيس سابق شوراي رقابت تصريح مي کند: اگر يک صنعت ويا واحد توليدي بتواند هزينه هاي خود را کنترل کند آن وقت مي توان گفت که اين بنگاه ويا صنعت مي تواند بدون نياز به دولت حتي زيان هاي خود را هم جبران کند.
پژويان در ادامه اضافه مي کند: اگر صنعت خودروسازي توانست بدون حمايت دولت از پس هزينه ها وحتي زيان هاي خود برآيد که يک نقطه قوتي در بخش خصوصي کشور شکل گرفته است واگر نتواند حتما لازم نيست که کشور ما خودروساز باشد مگر چند کشور در دنيا خودروساز هستند؟
اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه صنعت خودروسازي در کشور کاملا براي دولت سودزا بوده است، اظهار مي کند: در زماني که اينجانب رئيس شوراي رقابت بودم هرکدام ازدوخودروساز بزرگ کشور حدود چهل هزار ميليارد ريال سود داشتند و دولت هاي مختلف سالهاي سال با اتخاذ کردن نرخ گمرک بالا وفروش خودروهايي با کيفيت پايين سودهاي کلاني به جيب زده اند.
رئيس سابق شوراي رقابت با اشاره به اينکه تا زماني که صنعت خودرو در کشور براي دولت سود داشته باشد نبايد انتظار خصوصي سازي در اين بخش را داشت، مي گويد: بايد در صنعت خودرو يک نقشه راهي به منظور خصوصي کردن آن تعريف کرد.
پژويان تصريح مي کند: اگر صنعت خودروسازي کشور در شرايط فعلي هم مديريت کارآمد داشته باشد مطمئن باشيد با عدم حضور دولت دراين بخش اين صنعت ورشکست نخواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن