تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803367871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلالي در پتروشيمي و راه هاي حذف آن از چرخه اقتصادي کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ بهمن ۱۳۹۳ (۱۰:۳۴ق.ظ)
دلالي در پتروشيمي و راه هاي حذف آن از چرخه اقتصادي کشور گروه انرژي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، چرا دلالان (واسطه گران) ميان بورس و توليدکنندگان قرار مي گيرند و باعث رونق بازار آزاد مي شوند؟ صنعت پتروشيمي ايران در حال پيشرفت چشمگيري است. شرکت هاي پتروشيمي مختلف در سراسر ايران و تنوع محصولاتشان و همچنين استفاده هاي گوناگون از اين محصولات در ايران و خارج توجه بسياري از سرمايه گذاران را به بازار پتروشيمي ايران جلب کرده است.
مجتمع پتروشيمي بندر امام (شرکت هاي کيميا، فرآورش و بسپاران) از ابتداي امسال تاکنون با توليد 4 ميليون و 346 هزار و 249 تن انواع محصولات پتروشيمي بالاترين عملکرد توليد را در ميان ديگر مجتمع هاي پتروشيمي به خود اختصاص داده است. پس از آن پتروشيمي نوري (برزويه) و مارون به ترتيب در جايگاههاي دوم و سوم قرار گرفته اند.
مجموع توليد 23 مجتمع پتروشيمي کشور از ابتداي سال تا 26 دي به 24 ميليون و 713 هزار و 714 تن رسيده که ظرفيت اسمي آنها 38 ميليون و 492 هزار و 517 تن برآورد شده است.
همچنين شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اجراي طرح هاي نوين پتروشيمي قصد دارد تا پايان چشم انداز 20 ساله (سال 1403) ظرفيت توليد محصولات را به 126 ميليون تن در سال برساند که در اين صورت سهم ايران از ارزش محصولات توليدي پتروشيمي خاورميانه و جهان به ترتيب به 34 درصد و 3/6 درصد مي رسد.
در ايران کارخانه هاي بسياري طرف تهران و شهرستان هاي مختلف هستند که بايد مواد اوليه توليدات خود را از محصولات پتروشيمي تهيه کنند تا چرخه توليدشان و صنعت و اقتصاد کشورمان پيشرفت کند.
مديران ارشد تصميم گير و جريان ساز صنعت و بازار هميشه به دنبال کنترل بازار و محيط تحت مديريت خود مي باشند تا ساير صنايع پايين دستي و توده فعالان اقتصادي بتوانند با ثبات خاطر بيشتري به فعاليت و توليد و خلق ثروت براي کشور عزيزمان بپردازند.
مديران عامل پتروشيمي و مديران تحقيقات و بازاريابي آنها ضمن مشاهده روند بازار اثر تصميمات خود را در بازارهاي داخلي به خوبي مشاهده مي کنند و نسبت به بهبود و يا رفع نقايص احتمالي عملکرد خود تصميمات لازم را اتخاذ مي نمايند.دولت ضمن نظارت بر عرضه محصولات پتروشيمي در بازار بورس نسبت عرضه و تقاضا را کنترل مي کنند و به اين ترتيب تلاش مي کنند تا هماهنگي لازم ميان محصولات پتروشيمي و توليدکنندگان را ايجاد نمايند.
اما با اين وجود چرا هنوز هم بعضي از توليدکنندگان و کارخانه دارها ترجيح مي دهند مواد اوليه مورد نياز خود را به جاي بورس از بازار آزاد بخرند؟ چرا برخي حاضرند به جاي خريد با قيمت کمتر از بورس مواد اوليه مورد نياز خود را در بازار آزاد با قيمتي گرانتر از دلالان (واسطه گران) بخرند.
براي پاسخ به سؤالات بالا دلايلي وجود دارد که قبل از بيان آنها به طور مختصر به روند شرکت توليدکنندگان در بورس و نحوه خريداري مواد اوليه به طور مستقيم از بورس مي پردازيم.

نحوه شرکت در بورس
اولين قدم براي خريد هر نوع کالاي عرضه شده در بورس کالا، تکميل مشخصات خريدار، جهت دريافت کد مشتري در بورس کالاست.
اين کد تنها به توليدکنندگاني که داراي پروانه توليد مي باشند داده مي شود. در اقدامي از سوي پتروشيمي ناظران و بازرسان پتروشيمي پس از بررسي کارخانه، تعداد دستگاهها، تعداد نيروي انساني نوع و مقدار مواد اوليه مورد نياز کارخانه را مشخص مي کند و به اين ترتيب به توليدکننده اجازه دريافت کد و خريد مواد اوليه از پتروشيمي در بورس به طور مستقيم با قيمت دولتي داده مي شود.
حال به طور مختصر به دلايل عدم خريد توليدکنندگان از بورس و رجوع آنها به بازار آزاد و دلالان (واسطه گران) مي پردازيم:
• عرضه محدود محصولات پتروشيمي
در حال حاضر مشکل اصلي واحدهاي توليدي اين است که آنها نمي توانند با توجه به عرضه محدود انواع پتروشيمي در بورس کالا مواد اوليه مورد نيازشان را تأمين کنند به اين ترتيب به سراغ دلالان و بازار آزاد مي روند که قيمت ها نيز در بازار آزاد اختلاف قابل توجهي با نرخ هاي بورس دارد. اما اگر عرضه ها در بورس بيشتر شده و قيمت ها نيز واقعي شود خريد و فروش در بازار آزاد سودي براي دلالان ندارد و در نتيجه توليدکنندگان به راحتي از بورس خريد مي کنند.

نداشتن نقدينگي توليدکنندگان و کارخانه داران
از زمانيکه در بورس خريد مي کنيد و 10 درصد رقم اوليه را پرداخت مي کنيد نهايتاً 72 ساعت فرصت داريد مابقي پول را پرداخت کنيد که به دليل کمبود نقدينگي اين روش مشکلاتي را ايجاد کرده است. چرا که بسياري از واحدهاي توليدي توان خريد از بورس را ندارند و به سمت بازار آزاد گرايش پيدا مي کنند که منجر به رونق دلالي شده است.
گاهي برخي از واحدهاي توليدي به دليل عدم نقدينگي کد خود را در ازاي دريافت مقداري سود ( که همان ما به تفاوت قيمت مواد اوليه پتروشيمي با بازار آزاد است و در اصطلاح دلالان به آن Over مي گويند) به دلالان مي دهند تا آنها مواد را دريافت کنند و توليد کننده ترجيح مي دهد مواد مورد نظر خود را از بازار آزاد به صورت مدت دار (چکي) خريداري کند و به اين ترتيب هم مشکل عدم نقدينگي خود را حل کند و هم سودي عايد خود و واحد توليدي اش نمايد. در حال حاضر بيشتر خريد مواد اوليه در بورس توسط دلالها صورت مي گيرد، نقدينگي در دست دلالها قرار دارد و با تکيه بر همين امر مواد اوليه را مي خرند و خارج از بورس به صنايع توليدي مي فروشند.
به گفته مهدي ح يکي از واسطه گران بازار پتروشيمي، دلالان به عنوان سرمايه گذاران و رونق دهندگان بازار و توليد در کشور هستند حضور آنها باعث رونق بازار و چرخيدن چرخ کارخانه ها با کمترين هزينه ونقدينگي مي شود چرا که دلالان مواد اوليه را به طور کلي خريداري مي کنند و به صورت جزئي و مدت دار(چکي) به توليد کنندگان عرضه ميکنند.
• ترس از ماليات زياد
بسياري از توليدکنندگان به خاطر ترس از ماليات در بورس شرکت نمي کنند چرا که يکي از مدارک لازم جهت خريد از بورس اظهارنامه مالياتي مي باشد ضمن اينکه هر ساله دفاتر مالياتي توليدکنندگان نظارت مي شود به همين دليل برخي از آنها ترجيح مي دهند تا مواد اوليه مورد نياز خود را با قيمتي بالاتر از دلالان از بازار آزاد خريداري کنند و زير بار ماليات نروند.
حسين ل کارشناس بورس مي گويد: ترس از ماليات باعث شرکت نکردن کارخانه داران در بورس مي شود که اين يک دليل غير قابل پذيرش است چرا که توليد کنندگان موظف به پرداخت ماليات واحد هاي توليدي خود هستند.
در حالي که علي ح توليد کننده قطعات پلاستيکي اظهار مي کند که توليد در ايران با هزينه زياد و سود اندک همراه است بنابراين دولت بايد از واحدهاي توليدي حمايت بيشتري به عمل آورد و ماليات کمتري از آنها بگيرند
• سنگين بودن مقدار عرضه اوليه در بورس
در بورس مقدار عرضه اوليه مواد (پلاستيک)پتروشيمي بالاي 10 تن است يعني زير 10 تن امکان خريد از بورس نمي باشد. به عنوان مثال واحد توليدي که در ماه 5 تن از يک نوع مواد را لازم دارد نمي تواند مواد مورد نياز خود را از بورس تهيه کند چراکه بورس زير 10 تن عرضه ندارد و آن واحد توليدي بايد براي يک ماه خود حداقل 10 تن خريداري نمايد که اين کار براي وي امکان پذير نيست چرا که نه تنها نقدينگي انجام اين کار را ندارد به خريد آن نيز، نيازي ندارد.
محسن ق يکي از توليد کنندگان قطعات پلاستيکي منطقه صنعتي اتحاد مي گويد نياز کارخانه ما در هر ماه به طور مثال حدود 5 تن از ماده 4، تن از ماده و 3 تن از ماده C است در حالي که عرضه اوليه مواد در بورس بالاي 10 تن براي هر نوع مواد است و ما به عنوان توليد کننده نه توان خريد 10تن را داريم و نه نياز به خريد آن در نتيجه ترجيح ميدهيم از بورس خريد نکنيم و به بازار آزاد روي آوريم.
واسطه گران (دلالان) با ايجاد کارخانه هاي سوري و دريافت کد مواد اوليه و ورودآن به جاي توليد به بازار آزاد باعث ايجاد تورم در جامعه مي شود.

حذف دلالان باعث کاهش قيمت تمام شده محصولات توليدي که نهايتاً به نفع توليدکننده است
با توجه به مطرح شدن موانع خريد مستقيم واحدهاي توليدي از بورس اميد است مسئولان با تدابير خود راههايي به منظور رفع اين موانع و کوتاه کردن دست دلالان از بازار و همچنين سهولت در امر توليد و گردش چرخه اقتصادي کشور عزيزمان اتخاذ کنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن