واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۱۶ بهمن ۱۳۹۳ (۱۳:۳۵ب.ظ)
آيت الله جوادي آملي: حوزه قرآن و عترت را در جهان به جايگاه اصلي خود برساند آيت الله جوادي آملي گفت: امروز وظيفه حوزه است که قرآن و عترت و ولايت و عصمت و امامت را به عنوان محور بيان کرده و عقل و براهين عقلي رابه عنوان چراغ متقن کند.
به گزارش خبرگزاري موج ازقم، آيت الله جوادي آملي در مراسم اختتاميه جشنواره قرآني و حديثي المصطفي با اشاره به نقش امام و شهدا در اعتلاي نام اسلام در دوران کنوني اظهارداشتند: اسلام داراي چهار عنصر محوري است که تا کنون اين عناصر را از ما ربوده اند.
وي گفت:در اين ميان ما دو منبع توليد صراط و دو منبع توليد سراج نيز داشتيم که از ما گرفتند؛ امتي که راه و مهندسي راه را از او بگيرند و چراغ و شعله چراغ را از او بگيرند ناچار به تسليم است.
آيت الله جوادي آملي خاطرنشان کردند:خداوند بيش از 300 بار جريان «تعقلون و يتفکرون» را در قرآن ذکر کرده است و همين قرآن کريم فرموده است که تنها يک گروه ميتوانند مشکلات سياسي و اجتماعي و.. را حل کنند که همان اهل عقل و علم هستند؛ قوم عقل يعني قائم به علم وعقل يعني روح الله (ره)، زيرا هر عالمي نميتواند با يک فرمان به کشور روح ببخشد.
اين مرجع تقليد يادآورشدند: آنکه قائم به عقل است ميتواند ايران را کعبه کند و جامعهالمصطفي به دور اين کعبه بچرخد؛ آنکسي که جهان را به عقل و علم دعوت ميکند بايد خود قائم به عقل و عدل باشد.
معظم له با بيان اين مطلب که اگر حوزه و جامعه المصطفي پنجره رو به جهان است به خاطر اين است که حضرت روحالله اين مسير را به درستي طي کردند گفتند: البته بايد بدانيم که محور اصلي کعبه و قبله مردم محروم هستند؛ خداوند هم به خليل و حبيب خود گفت که ندا بده و لازم نيست که سرمايه داران بيايند، بلکه ندا دهيد تا پا برهنگان بيايند؛ زيرا پابرهنگان ميتوانند کعبه را حفظ کنند؛ اگر نامه رهبري به جوانان غرب رفت از همين مسير است.
وي با ذکر اين مطلب که رهبر انقلاب اسلامي قائم به عقل و عدل است و متوجه است که اقامه به عقل و عدل از اين راه است بيان کردند: در اسلام صراط و سراج داريم که راه رسيدن به حقيقت تنها به دست مهندسي خدا شکل نميگيرد و تنها صراطي نيز که براي ماست همين صراط شريعت است.
معظم له يادآورشدند: عقل چراغ است و از چراغ کاري ساخته نيست زيرا او فقط راه را ميبيند و نبايد کار ديگري از او خواست؛ دو صراط حقيقي قرآن و عترت يعني ائمه و اهل بيت(ع) هستند و مهندس اين اسرار نيز خداست و عقل و نقل به ما کمک مي کنند که اين راه را ببنينيم.
وي گفت: متاسفانه در عصر جاهلي اين منابع را يا انکار کردند و يا به پيامبر(ص) تهمت دروغ و سحر دادند و پس از اسلام هم عده اي به آسياب دشمن آب ريختند و ندانسته گفتند که قرآن تحريف شده است.
معظم له يادآورشدند: متاسفانه اين گروه متوجه نبودند که وقتي سخن از تحريف به ميان مي آيد ديگر اين قرآن نمي تواند حجت و برهان باشد؛ اما امام راحل نيز به بزرگاني که اين مساله را به اشتباه بيان کردند با احترام پاسخ داد؛ بزرگاني که از گسترش دهندگان علم اصول بودند و به همين خاطر است که علم اصول خالي از قرآن است و تنها به دو آيه بسنده کرده اند.
امام خميني(ره) در مقابل اصول بدون قرآن موضع گرفتند
وي گفت: متاسفانه علم اصول به قرآن متکي نيست؛ ممکن است در همين جامعهالمصطفي از غرب آمده باشد و در اصول متخصص شده باشند؛ متاسفانه اين گونه با قرآن عمل شده است ولي امام خميني(ره) در مقابل اين اصول بدون قرآن نيز موضع گرفتند.
وي با ذکر اين مطلب که متاسفانه دشمنان اين دو منبع بزرگ را از ما گرفتند، يادآورشدند: آنها در اين بين صرفا آمدند و شعله مختصر عقل را نيز خاموش کردند و گفتند که عقل حسن و قبح را درک نميکند؛ وقتي عقل حسن وقبح را درک نميکند همين سخنان لغو محصول آن ميشود.
معظم له بيان داشتند: در بين اين امور چهارگانه، روايت مانده بود که يک قرن آن را ممنوع کردند و وقتي که مطمئن شدند که ميتوانند در اين عرصه گزارشگران جاعل بياورند اين کار را با هجمه وسيع آغاز کردند.
وي با اشاره به جعل گسترده روايات اهل بيت(ع) و پيامبر(ص) يادآورشدند: المصطفي و حوزه و جامعه اسلامي شرق و غرب اين است که قرآن و عترت را به جايگاه اصلي خود در جهان برسانند و مردم را با اين دو منبع عظيم آشنا کنند؛ عقل چراغ است و نبايد کسي بگويد که هرچه عقل حکم کرد شرع هم آن را تصديق ميکند و حکم آن حکم شرع است به اين دليل که عقل نمي تواند حکم مولوي داشته باشد.
وي با تاييد عقل عملي در امور معاش و زندگي بيان کردند: در امور ديني فقط چراغ است؛ عقل بايد ببيند و بفهمد و عمل کند؛هنر علامه در تفسير قرآن به قرآن نگاه به محتواي آيات و آيات متشابه در تفسير قرآن به قرآن است.
معظم له با بيان اين مطلب که عقل در مقابل شريعت نيست؛ بلکه عقل در مقابل نقل است، گفتند: عقل مقابل ندارد؛ امروز وظيفه حوزه آن است که قرآن و عترت و ولايت و عصمت و امامت را به عنوان محور بيان کند و عقل و براهين عقلي رابه عنوان چراغ، متقن کند و نقل را نيز در کنار عقل ارزيابي کند تا طلابي که از شرق و غرب به ايران آمدند دست پر برگردند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]