تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828822624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-ساز ناکوک موسیقی فیلم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

ساز ناکوک موسیقی فیلم از نمایش فیلم‌های صامت چندین دهه می‌گذرد و حالا سینما در زندگی بشر نقش پررنگی دارد و طی این سال‌ها تاحدی پیشرفت کرده که مخاطب علاوه بر شنیدن صدا به موسیقی فیلم هم توجه نشان می‌دهد و اهمیت حضور آن را در فیلم احساس می‌کند.
 

در واقع حالا موسیقی، حلقه اتصالی میان فیلم و مخاطب محسوب می شود، سکوت ها را پوشش می دهد، در صحنه های مختلف به کمک فیلم می آید و هیجان، غم، درد یا دیگر حس های لازم را به آسانی به مخاطب القا می کند و نقش مهمی در فیلم دارد. نخستین بار موسیقی فیلم سال 1895 میلادی در فیلم های برادران لومیر و با حضور یک نوازنده پیانو پا به عرصه گذاشت، آن هم نه فقط برای پر کردن سکوت ها، بلکه منظور دیگری هم داشت و آن پوشاندن صدای مزاحم پروژکتورها بود. شاید آنها تصورش را هم نمی کردند که همین اقدام سرآغاز یک اتفاق مهم در صنعت سینما شود.
در ایران هم عبدالحسین سپنتا، نخستین کسی بود که موسیقی متن را وارد فیلم های ایرانی کرد. او با استفاده از یک نوازنده ویلون به نام مصطفی نوریانی در فیلم «شیرین و فرهاد» پای موسیقی فیلم را به کشورمان باز کرده است. این روزها در آستانه برگزاری سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هستیم. رویدادی که موجب می شود آهنگسازانی که در عرصه موسیقی فیلم فعالیت دارند سرشان شلوغ شود و درگیر انجام این مرحله از فیلم های مختلف بشوند. با همه اهمیت موسیقی فیلم هنوز هم این مقوله در کشورمان چنان که باید و شاید در میان کارگردان ها اهمیت خود را پیدا نکرده است. بسیاری از سازندگان موسیقی فیلم از بی توجهی کارگردان ها به این مقوله گله دارند، ساخت موسیقی فیلم را از مراحل پایانی کار فیلم می دانند و می گویند در این شرایط به قول معروف کفگیر به ته دیگ خورده و سازندگان فیلم ها هزینه چندانی برایش نمی کنند. کریستف رضاعی، آهنگساز در این باره می گوید: برخی کارگردان ها اصولاخیلی دیر به فکر موسیقی فیلمشان می افتند، برخی دیگر هم درگیر دیگر مراحل ساخت فیلم هستند. او ادامه می دهد: این اتفاق به روند ساخت موسیقی فیلم لطمه می زند، اما از دست ما کاری برنمی آید. کارگردان ها هم با مشکلات مالی، کمبود وقت و طولانی شدن زمان فیلمبرداری روبه رو می شوند و این اتفاقات کار ما را هم خواه ناخواه تحت الشعاع قرار می دهد. آهنگساز فیلم «نارنجی پوش» درباره ویژگی های یک آهنگسازی خوب برای فیلم اظهار می کند: اصولا کار آهنگساز تنها نوشتن یک قطعه موسیقی نیست، بلکه ایجاد رنگ صوتی و ترکیب سازهای مختلف نیز وظیفه بوده و این جذابیت های آهنگساز بودن است. من سعی می کنم ذهنیت صوتی ام را در هر اثری به نتیجه برسانم. او ادامه می دهد: موسیقی متن باید با دیالوگ و داستان فیلم انطباق داشته باشد، نه این که موسیقی و داستان ریتم جداگانه ای را دنبال کند. موسیقی فیلم نباید خارج از تصاویر و سکانس های فیلم ساخته شود. رضاعی می افزاید: از دیگر عوامل مهم می توان به بخش میکس و صداگذاری در یک فیلم اشاره کرد. در این بخش تصمیماتی گرفته می شود که گاه باعث لطمه به فیلم می شود. گاهی صدای موسیقی در یک فیلم آن قدر بلند و زیاد است که دیالوگ بین پرسوناژ (بازیگران) شنیده نمی شود یا صدای پرسوناژها آن قدر بلند است که صدای موسیقی شنیده نمی شود. موسیقی فیلم کمرنگ شده است او در پایان سخنانش با تاکید بر این که این روزها موسیقی فیلم در ایران کمرنگ شده است، اظهار می کند: در سال های گذشته، موسیقی های متن فیلم در سینمای ایران بیشتر شنیده می شد، اما در سال های اخیر این نقش به نسبت دهه های گذشته کمرنگ تر شده است. یکی از دلایل این اتفاق را می توان دستمزدهای بسیار پایین آهنگسازان به نسبت سایر عوامل فیلمسازی در یک پروژه سینمایی دانست. بهزاد عبدی، دیگر آهنگسازی است که در این عرصه فعالیت دارد. او شناخت نسبی کارگردان نسبت به موسیقی را نکته ای مهم دانسته و اظهار می کند: گاهی کارگردان هیچ ایده ای نسبت به موسیقی فیلم نداشته و از طرف دیگر اعتماد لازم به آهنگساز ندارد و با سعی و خطا به نتیجه مطلوب می رسد. او ادامه می دهد: اگر کارگردان با آگاهی و شناخت آهنگساز فیلم را برگزیند، بار اصلی موسیقی به عهده آهنگساز خواهد بود و کارگردان با ارائه تحلیل از فیلم و پلان های مورد نظر می تواند به او کمک کند. استفاده از ساز مخصوص و مد نظر کارگردان طبیعی است که خط فکری مشخصی به آهنگساز خواهد داد، اما گاهی دخالت هایی نه چندان روا ممکن است به نفع فیلم نباشد. این آهنگساز اظهار می کند: موسیقی فیلم در کشور ما حرکتی بسیار رو به جلو دارد و نگاه فیلمسازان محترم بسیار دقیق تر، فنی تر و معتمدانه شده است که با در نظر گرفتن بودجه درست برای فیلم کیفیت قابل قبول تری خواهد یافت. جدایی موسیقی از روح فیلم او در ادامه می گوید: فیلمسازان ایران طی چند سال گذشته نگاه جدی تری به موسیقی فیلم داشته اند، اما متاسفانه برخی تهیه کنندگان موسیقی فیلم را از حالت خلق به سمت تکنیک و اپراتوری می کشانند و این باعث می شود موسیقی فیلم از روح هنری فاصله بگیرد به این قیمت که ارزان تر و مقرون به صرفه تر شود. عبدی همچنین با انتقاد از نگاه نادرست برخی کارگردان ها به موسیقی بیان می کند: گاهی کارگردان با شنیدن آثار بزرگ دنیا از آهنگساز توقعی در همان سطح دارد که این خطر کپی در حد بسیار نازل را در پی خواهد داشت و همین می شود که موسیقی فیلم ها از فرم و اصول موسیقی که پایه های اصلی و ذات موسیقی است، فاصله می گیرد. می توان گفت متاسفانه برخی کارگردان ها هنوز هم اهمیت موسیقی فیلم را درک نکرده اند و چه در بخش تولید و چه استفاده از افراد نخبه خوب عمل نمی کنند. آنها این روزها اغلب از افراد آماتور و تازه کار برای ساخت موسیقی فیلم استفاده می کنند که هزینه کمتری بپردازند.


 


پنج شنبه 16 بهمن 1393 ساعت 03:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن