تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821039575




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل کلان وضعیت برنامه‌های فرهنگی دولت در سال ۱۳۹۴


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛
تحلیل کلان وضعیت برنامه‌های فرهنگی دولت در سال ۱۳۹۴
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت برنامه‌های فرهنگی دولت در سال ۱۳۹۴ را مورد تحلیل قرار داد.

تحلیل کلان وضعیت برنامه‌های فرهنگی دولت در سال ۱۳۹۴
به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت برنامه‌های فرهنگی دولت در سال ۱۳۹۴ را مورد تحلیل قرار داد. 

دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز اعلام کرد: به طور کلی لوایح و قوانین سنواتی بودجه فاقد منطق راهبردی در حوزه فرهنگ است: 

- نخست اینکه لوایح و قوانین سنواتی بودجه به مهم‌ترین و بنیادی‌ترین مسئله سیاستگذاری فرهنگی که همانا «تهدید انسجام ارزشی جامعه»، است توجهی ندارد که این مسئله به نوبه خود از متغیرهایی نظیر «مسئله حجاب»، «ناهنجاری‌های جنسی»، «آسیب‌های اخلاقی عمومی»، «کاهش اعتماد به دستگاه‌های فرهنگی نظام» متاثر است، بررسی بودجه‌های مرتبط با مهم‌ترین حوزه‌های متاثر از این تهدیدات، یعنی زنان و خانواده، جوانان و رسانه، نشان می‌دهد که این حوزه‌ها برای دولت‌ها به عنوان اولویت‌های اساسی مدنظر نبوده‌اند. 

- دوم اینکه اساسا سهم کلیت بخش فرهنگ از مجموع اعتباراتی که برای مصارف عمومی دولت در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است. 

- نهایتا اینکه نه تنها ضرورت‌های اساسی و بلندمدت و حتی کوتاه مدت (نظیر گفتمان سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی) حوزه فرهنگ، در نظام بودجه ریزی دولت‌ها موثر نیست و فرا‌تر از این به طور کلی حوزه فرهنگ از ضعف در بهره گیری از بودجه عمومی رنج می‌برد، بلکه به مزیت‌های نسبی و ظرفیت‌های راهبردی سیاست فرهنگی در کشور، در نسبت با بودجه کلی فرهنگ، نیز بی‌اعتنایی می‌شود. بنابراین در چنین وضعیتی که حتی شاید بتوان با هدفگذاری دقیق و بهره از ظرفیت‌های راهبردی، با‌‌ همان بودجه اندک فرهنگ، کاری به پیش برد، به دلیل فقدان منطق راهبردی و مبتنی بر کشف فرصت‌ها و تهدید‌ها، بودجه ریزی در حوزه فرهنگ عملا نمی‌تواند در خدمت آرمان‌های فرهنگی حاکمیت باشد. 

با چنین تبیینی، این پرسش پیش می‌آید که «پس بودجه گذاری در حوزه فرهنگ چه هدفی را محقق می‌کند؟». به نظر می‌رسد تنها پاسخ قانع کننده این است که بودجه ریزی در حوزه فرهنگ تنها از منطق «تامین هزینه‌های نگهداری سازمان» تبعیت می‌کند. به عبارت دیگر، بودجه گذار در وضعیتی قرار گرفته است که تحت فشار سازمان‌ها و نهادهایی که در حوزه فرهنگ، مسئولیت، تشکیلات، نیروی انسانی و منابعی در اختیار دارند، هر ساله حجمی از منابع مالی را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا به حیات اجرایی خود ادامه دهند. بی‌آنکه این ادامه حیات متضمن تحقق اهداف و آرمان‌های فرهنگی حاکم بر سیاست فرهنگی نظام باشد.
 
با این وصف می‌توان گفت که حتی اگر این تحلیل را که ضعف انسجام ارزشی جامعه مهم‌ترین چالش یا مسئله فرهنگی است نپذیریم و به جای آن هر اولویت یا مسئله دیگری را به عنوان مسئله اساسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم، باز هم لوایح و قوانین سنواتی بودجه معنای محصلی پیدا نمی‌کنند. به عبارت دیگر، از آنجا که لوایح و قوانین سنواتی مذکور اساسا به منظور رفع و رجوع هزینه‌های سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی فرهنگی شکل گرفته و تدوین شده‌اند، نمی‌توان نوعی راهبرد یا سیاست کلان حاکم بر آن را که متضمن پیشبرد فرهنگی یا تثبیت و تقویت گفتمانی جمهوری اسلامی ایران باشد یافت. از این رو باید تاکید کرد که در درجه اول، مسئله لوایح و قوانین بودجه سنواتی این است، که این اسناد، در حوزه فرهنگ، «بی‌مسئله‌اند‌».

انتهای پیام/




اخبار مرتبط

گزارش تفریغ بودجه قابلیت تشریح تاثیر بودجه بر متغیرهای کلان اقتصادی را دارد
اختصاص 2 کارگروه برای بررسی حقوقی اقتصاد مقاومتی/ برگزاری همایش حقوق و اقتصاد مقاومتی در 27 بهمن
پایش محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۳۹۳
جایگاه ایران در شاخص بین‌المللی حقوق مالکیت ۲۰۱۳
تولید خودروهای الکتریکی در ایران (الزامات و چالش‌ها)




کد خبر: ۵۱۲۳۳۸۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن