تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802174434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرتاب ماهواره «فجر» همه چیز را تغییر داد؛ حتی نظرات منتقدان را! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پرتاب ماهواره «فجر» همه چیز را تغییر داد؛ حتی نظرات منتقدان را!
پرتاب ماهواره فجر علاوه بر آنکه بار دیگر ثابت می‌کرد به فناوری ساخت ماهواره، پرتاب آن به فضا و قرار دادنش در مدارهای دلخواه زمین دست یافته‌ایم، نشان می‌داد که توسعه این فناوری برای ساخت ماهواره های پیچیده تر در دستور کار کشورمان قرار دارد و علاوه بر آن، تغییر ساختار هیچ نهاد و سازمانی نخواهد توانست مانع پیگیری اهدافمان در این زمینه شود.
کد خبر: ۴۷۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲ - 04 February 2015




پرتاب موفقیت آمیز ماهواره فجر، نه تنها سکوت حاکم شده بر عرصه فعالیت های فضایی کشورمان را شکست، بلکه آنچنان تغییراتی ایجاد کرد که می‌بینیم برخی منتقدان کاملا از دیدگاه های قبلی خود بازگشته و به صف موافقان پیوسته‌اند!

به گزارش «تابناک»، طی ماه های گذشته و با اعلان تصمیم دولت مردان برای بازگشت بخش های جدا شده از وزارت ارتباطات در دولت قبل که به سازمان فضایی پیوسته بودند، نگرانی های نسبت به سرنوشت طرح ها و پروزه های فضایی کشورمان مطرح شد که واکنش های بسیاری را رقم زد.

از جمله این واکنش ها، ورود نمایندگان مجلس به ماجرا و دعوت شدن قائم مقام سازمان فضایی به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بود که سبب ساز ابراز نگران اعضای این کمیسیون نسبت به تحولات رخ داده و پیش رو در این سازمان بود. پس از این نشست، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به خبرگزاری ها گفت: (اینجا)

«حمید فاضلی، جانشین سازمان فضایی ایران در جلسه امروز کمیسیون حضور یافت و گزارشی از دستاوردها و پیشرفت های قابل تحسین سازمان فضایی از جمله اعزام موجود زنده به فضا ارائه کرد. فاضلی ضمن انتقاد از دیدگاه‌هایی که می‌خواهد جایگاه سازمان را تنزل دهد، از کمیسیون در خواست کرد که پیرو ماموریت ها و سیاست گذاری های مقام معظم رهبری در این زمینه اقدام صورت گیرد تا جایگاه سازمان فضایی ارتقا یافته و این سازمان مورد حمایت قرار گیرد.»

با شنیدن چنین سخنان از زبان فردی که بالاترین مقام را در سازمان فضایی کشور دارد، طبیعی بود که برخی نسبت به تحولات سازمان فضایی موضع گیری کرده و نسبت به تصمیم دولت مردان در این باره انتقاد وارد بدانند؛ اینقدر که اتخاذ چنین تصمیمی را مخالف منافع ملی دانسته و حتی از نادیده گرفتن زحمات فراوان صورت گرفته برای فضایی شدن کشورمان در راستای تغییرات در سازمان فضایی سخن بگویند.

البته این نگرانی ها چندان به جا نبود چراکه طی روزهای گذشته و با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین، همگان دریافتند که نه تنها به برنامه فضایی کشورمان خلل وارد نیامده، بلکه اهداف نشان گذاری شده (با پرتاب ماهواری ای که به نسبت ماهواره‌های پیشتر پرتاب شده، مدرن تر است) یکی پس از دیگری در حال تحقق هستند.

اینجا بود که پرتاب ماهواره فجر علاوه بر آنکه بار دیگر ثابت می‌کرد به فناوری ساخت ماهواره، پرتاب آن به فضا و قرار دادنش در مدارهای دلخواه زمین دست یافته‌ایم، نشان می‌داد که توسعه این فناوری برای ساخت ماهواره های پیچیده تر در دستور کار کشورمان قرار دارد و علاوه بر آن، تغییر ساختار هیچ نهاد و سازمانی نخواهد توانست مانع پیگیری اهدافمان در این زمینه شود.

بدین ترتیب طبیعی به نظر می‌رسید که منتقدانِ تغییر و تحولات در عرصه فضایی کشور به سکوت ترغیب شوند اما شاید کمتر کسی توقع داشت پرتاب ماهواره فجر بتواند موضع منتقدی را آنقدر تغییر دهد که موافق شود؛ آن هم منتقدی که در بالاترین سطح سازمان فضایی قرار دارد!

این تغییرات زمانی آشکار شد که فاضلی، قائم مقام سازمان فضایی کشور بعد از پرتاب ماهواره فجر با خبرگزاری ها گفت‌وگو کرد و در یک برنامه تلویزیونی در شبکه خبر حضور یافت تا علاوه بر تعریف و تمجید از ویژگی های ماهواره فجر و تاکید بر فناوری کشورمان در عرصه ساخت و پرتاب میکروماهواره ها در جهان، به ناگاه از موضع نگرانی نسبت به تغییرات دولت در سازمان فضایی دست شسته و همه تغییر و تحولات صورت گرفته را مثبت ارزیابی کند!

وی که روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا (متن کامل این خبر را در سایت سازمان فضایی (اینجا) بخوانید)، با بیان اینکه ماهواره فجر یک ماهواره تمام عیار و تمام زیرساخت های لازم یک ماهواره کامل را دارد، به شرح ویژگی ها و شاخصه های منحصر به فرد این ماهواره پرداخت و پس از آن سازندگان ماهواره های مشابه را در جهان انگشت شمار خواند تا نشان دهد که در مسیر اهداف فضایی کشورمان، هیچ خللی وارد نشده و پیشرفت های فضایی مان تداوم دارد.

فاضلی در ادامه در چرخشی آشکار به نسبت مواضع خود در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، اصلاحات ساختاری دولت یازدهم در حوزه فضا را گامی صحیح در این مسیر دانست و در این باره اطمینان داد: «برعکس مطالبی که برخی رسانه ها منتشر کرده‌اند، نه سازمان فضایی و نه پژوهشگاه فضایی ایران منحل نمی‌شوند، بلکه براساس اصلاحات جدید با ساختار و حمایت های بیشتر، قوی تر از گذشته عمل خواهند کرد.»

بدین ترتیب بار دیگر کاسه کوزه ها بر سر رسانه ها شکست تا نگرانی های تزریق شده به جامعه پیرو اظهارنظرهای این مقام در کمیسیون امنیت ملی مجلس، به شکلی عجیب ندید گرفته شده و این سوال به وجود آید که اگر ماهواره فجر با موفقیت هرچه تمام تر صورت نگرفته بود، آیا دیدگاه قائم مقام سازمان فضایی اینچنین مثبت می‌شد یا هنوز در موضع انتقاد و ابراز نگرانی باقی مانده بود؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن