تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819505647




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش اذکار و مفاهيم نماز به دانش آموزان مهمترين ماموريت آموزش وپرورش است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ بهمن ۱۳۹۳ (۱۶:۸ب.ظ)
آموزش اذکار و مفاهيم نماز به دانش آموزان مهمترين ماموريت آموزش وپرورش است مشاور وزيرآموزش وپرورش در امور قرآن، نماز وعترت گفت: وظيفه ما ،آموزش مفاهيم نماز به دانش آموزان است و بايد اين 35 جمله را به دانش آموزان آموزش دهيم ،الفاظ نماز کوتاه است اما معاني بسيار بلندي دارد که آموزش آن وظيفه معلمان است.
به گزارش خبرگزاري موج، حجت الاسلام بهشتي در همايش کوثر ولايت در استان البرز گفت: يکي از مسايلي که فرهنگيان بايد بدانند که ماموريت آنها منطبق با ماموريت پيامبران است که همان تعليم وتربيت است و شکرگزار آن ها باشند و ما بايد پيامبر گونه به تعليم و تربيت جامعه بپردازيم.
مشاور وزير آموزش وپرورش با اشاره به اين حديث که"نماز ستون دين است" اظهار داشت: براي داشتن يک اسلام پويا وزنده در جامعه بايد نماز افراد درست باشد. اگر نماز درست بود ساير فروع مثل حج، خمس، زکات و روزه ... نيز درست خواهند شد.
وي گفت: براي حفظ ستون دين 4 گروه ماموريت دارند:گروه اول والدين ،گروه دوم يکايک مومنين،گروه سوم حکومت وگروه چهارم معلمان، اگر اين گروه ها وظايف خود را به درستي انجام دهند، جامعه به سمت برپايي نماز خواهد رفت ،يعني فريضه اي که به قول امام خميني (ره) خوشبختي دنيا و آخرت فرد را در جامعه تضمين مي کند.
حجت الاسلام بهشتي اظهارداشت: نماز ،ترکيبي از اذکار وافعال است، اذکار نماز از آغاز تاپايان بدون جملاتي که تکرار مي شوند، 35جمله است، جملاتي کوتاه با مفاهيم بلند، و ما براي آموزش اين اذکار در مدارس، دو ماموريت داريم: ماموريت ما آموزش صحيح و زباني الفاظ است که بايد به آن توجه کنيم واين مسئوليت مهمي است وبايد از همه امکانات اعم از نرم افزارها و کتاب هايي که درزمينه طراحي وچاپ وجود دارد، براي آموزش نماز و قرائت درست نماز استفاده کنيم.
وي گفت: وظيفه ديگرما،آموزش مفاهيم نماز به دانش آموزان است، مابايد اين 35 جمله را به دانش آموزان آموزش دهيم ،الفاظ نماز کوتاه است اما معاني بسيار بلندي دارد که آموزش آن وظيفه معلمان است.
بهشتي در توضيح شباهت مفاهيم اذکار نماز با انرژي هسته اي گفت: اورانيوم از سال هاي قبل بوده اما دانشمندان امروز با فوايد و کارايي آن آشنا شده اند، نماز و مفاهيم آن نيز اين گونه است بايد مفاهيم آن را کشف کنيم و به دانش آموزان بياموزيم که چه عواملي موجب هدايت وگمراهي مي شود، چه کساني جزء مغضوبين هستند و چه عواملي باعث آن مي شود و چه کساني هدايت شدگان هستند .
مشاور وزير آموزش وپرورش گفت: ما در اين زمينه در مدارس فقر داريم بايد فرهنگيان خودشان در مفاهيم نماز کارکنند وبه دانش آموزان آموزش دهند ؛براي رسيدن به مفاهيم نماز،بايد افعال مختلفي را آموزش بدهيم که خود اين افعال نيز دو قسمت دارد:در بخش ظاهر که آن را احکام مي گوييم و مراجع تقليد آن را به ما مي آموزند ، بستر مرجع شناسي و تقليد در مدرسه است و ما بايد آن را بازبان ساده به دانش آموزان انتقال دهيم که فلسفه تقليد چيست؟ چرا تقليد مي کنيم و از چه کسي بايد تقليد کنيم ؟ که در اين زمينه کتاب هاي زيادي منتشر شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمين بهشتي در ادامه گفت: دليل اين امر آن است که از ابتدا در اين زمينه استحکام صورت نگرفته است چرا که بستر اين کار در مدرسه شکل مي گيرد، کتاب “در مسير شکوفايي” مي تواند در القاي اين گونه مفاهيم به دانش آموزان بسيار موثر باشد و به دانش آموزان کمک مي کند مرجع تقليدخود را انتخاب کنند. با وجود اينکه مسابقات احکام در آموزش و پرورش به تفکيک جنسيت و پايه کتاب دارد و مي تواند نقش به سزايي ايفا کند، متاسفانه شاهد هستيم که چند سالي است که بي رمق شده است. افعال نماز ظاهر احکام دارند و باطنشان اسراري دارد.
وي افزود: کتاب "راه هاي تقويت و ايجاد انگيزه "نوشته مرتضي مطهري است که بسيار مي تواند به دانش آموزان کمک کند و شامل تنوع روش ها در آموزش مفاهيم قراني و نماز است ؛مابايد براي دوره هاي مختلف تحصيلي و براساس جنسيت پسر و دختر روش هاي خود را تبيين کنيم؛ مدير معاون ومربي پرورشي، دبيران و معلمان رشته هاي مختلف بايد کار کارشناسي کنيم و تارسيدن به نتيجه مايوس نشويم . در اين راه از روش هاي کلامي و بدون کلام استفاده کنيم که هردو روش از دين است و اسلام آنها را به ما آموزش داده است.
بهشتي گفت: روش کلامي؛ بيان چيستي نماز است که با بيان درست آن دانش آموز به سمت نماز شوق پيدا مي کند، بيان چرايي نماز ، فايده نماز براي جسم و روح فرد و جامعه، بيان پاداش نماز؛ براي جلب مردم به نماز جماعت و ثواب آن که اگر يک نفر به امام جماعت اقتدا کند ثواب 150 رکعت نماز و از ده نفر بيشتر بيش از 10000رکعت ثواب دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن