تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819480304




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش اذکار وکشف مفاهیم نمازمهمترین ماموریت آموزش وپرورش است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مشاوروزیرآموزش وپرورش در همایش کوثر ولایت : آموزش اذکار وکشف مفاهیم نمازمهمترین ماموریت آموزش وپرورش است به خبرگزاری پانا:مشاوروزیرآموزش وپرورش در امور قرآن ،نماز وعترت در همایش کوثر ولایت در استان البرزگفت:وظیفه ما آموزش مفاهیم نماز به دانش آموزان است ،ماباید این 35 جمله را به دانش آموزان آموزش دهیم ،الفاظ نماز کوتاه است اما معانی بسیار بلندی دارد که آموزش آن وظیفه معلمان است.
۱۳۹۳ جمعه ۱۰ بهمن ساعت 10:09

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار پانا، حجت الاسلام بهشتی در این همایش با اشاره به اهمیت شغل معلمی گفت:یکی از شکرهایی فرهنگیان باید به درگاه خدا داشته باشند این است که ماموریت ما با ماموریت پیامبران منطبق است که همان تعلیم وتربیت می باشد و مانیز باید پیامبر گونه به تعلیم و تربیت جامعه بپردازیم .
وی گفت:آخرین وبزرگترین پیامبر خدا حضرت محمد(ص) این ماموریت را طی 23 سال اجرا کرد ،توجه کنیم که پیامبر چگونه این ماموریت را به انجام رساند،پیامبر (ص) بعضی از موضوعات را در سال های اول  رسالت خود و در مکه مطرح کردند و موضوعاتی را در سال های بعد در مدینه ،بعضی از موضوعات را یکبار و بعضی از مسائل را بارها تاکید کردند و اموراسلام را جهت می دادند ،اما بایدببینیم نماز در کجای این نقشه است؟پیامبر فرمود"اولین فرمانی که به من وارد شد نماز بود.
مشاور وزیر آموزش وپرورش افزود:حضرت علی (ع) فرمود"درزمان رحلت حضرت رسول(ص) درحالی سر آن بزرگوار بر روی پاهای من بود بر نماز تاکید وسفارش می کرد"این نشانگر اهمیت نماز است و این وظیفه ما را در جذب دانش آموزان به نماز سنگین تر می کند.
بهشتی با اشاره به این حدیث که"نماز ستون دین است" اظهار داشت:برج میلاد بنای بزرگی با ساختمان های مختلف با چندهزار مترمربع مساحت است ،اما به ظاهر روی یک ستون قراردارد و این بنای عظیم را برروی یک ستون می بینیم ؛اسلام نیز با همه مسائل بر روی نماز استوار است یعنی برای داشتن یک اسلام پویا وزنده دریک جامعه باید نمازمان درست باشد اگر نماز درست بود سایر فروع مثل حج ،خمس ، زکات و روزه ... نیز درست خواهد بود واین  توسط طراح اسلام انجام شده است.
مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت: برای حفظ ستون دین 4 گروه ماموریت دارند ؛گروه اول والدین ،گروه دوم یکایک مومنین ،گروه سوم حکومت و گروه چهارم معلمان که اگر این گروه ها وظایف خود را به درستی انجام دهند جامعه به سمت نماز خواهد رفت ،یعنی فریضه ای که به قول امام خمینی (ره) خوشبختی دنیا و آخرت فرد را در جامعه تضمین می کند.
حجت الاسلام بهشتی اظهارداشت:نماز ترکیبی از اذکار وافعال است،اذکار نماز از آغاز تاپایان بدون جملاتی که تکرار می شوند 35جمله است ،جملاتی کوتاه با مفاهیم بلند ،و ما برای آموزش این اذکاردر مدارس دو ماموریت داریم ظاهر اذکار الفاظ است و ماموریت ما آموزش صحیح و زبانی الفاظ است که باید به آن توجه کنیم واین مسئولیت مهمی است وباید از همه امکانات اعم از نرم افزارها و کتاب هایی که درزمینه طراحی وچاپ شدن است برای آموزش نمازو قرائت درست نماز استفاده کنیم.
وی گفت:وظیفه دیگرما؛آموزش مفاهیم نماز به دانش آموزان است ،ماباید این 35 جمله را به دانش آموزان آموزش دهیم ،الفاظ نماز کوتاه است اما معانی بسیار بلندی دارد که آموزش آن وظیفه معلمان است.
بهشتی اظهارداشت:حضرت علی (ع) فرمود"خداوند کتاب های آسمانی را در قرآن خلاصه کرد و قرآن را در سوره حمد و سوره حمد را در یک جمله خلاصه کرده است و آن بسم اله الرحمن الرحیم است" که مانند انرژی هسته ای است 4 کلمه است اما بسیاز مفهوم و معنا دارد ،دانش آموز ما در دوره ابتدایی باید بتواند این الفاظ را در سه سطر ،دوره اول متوسطه در یک صفحه و دوره دوم متوسطه به اندازه سه صفحه با مفاهیم نماز اشنا شود و این وظیفه ما می باشد.
وی در توضیح شباهت مفاهیم اذکار نماز با انرژی هسته ای گفت:اورانیوم از سال های قبل بوده اما دانشمندان امروز با فواید و کارایی آن را کشف کردن و امروز از آن استفاده می شود ،نماز و مفاهیم آن نیز این گونه است باید مفاهیم آن را کشف کنیم و به دانش آموزان بیاموزیم که چه عواملی موجب هدایت وگمراهی می شود،چه کسانی جزء مغضوبین هستند و چه عواملی باعث آن می شود و چه کسانی هدایت شدگان هستند .
مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت: ما در این زمینه در مدارس فقر داریم باید فرهنگیان خودشان در مفاهیم نماز کارکنند وبه دانش آموزان آموزش دهند ؛برای رسیدن به مفاهیم نماز،باید افعال مختلفی را به آموزش بدهیم که خود این افعال نیز دو قسمت دارد:در بخش ظاهر که آن را احکام می گوییم  و مراجع تقلید آن را به ما می آموزند ،بستر مرجع شناسی و تقلید مدرسه است و ما باید آن را بازبان ساده به دانش آموزان انتقال دهیم که فلسفه تقلید چیست؟ چرا تقلید می کینم و از چه کسی باید تقلید کنیم ؟ که در این زمینه کتاب های زیادی منتشر شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین بهشتی در ادامه گفت: دلیل این امر آنست که از ابتدا در این زمینه استحکام صورت نگرفته چرا که بستر این کار در مدرسه شکل می گیرد، کتاب “در مسیر شکوفایی” می تواند در القای مفاهیم به دانش آموزان بسیار موثر باشد و به دانش آموزان کمک می کند مرجع تقلید انتخاب کنند. با وجود اینکه مسابقات احکام در آموزش و پرورش به تفکیک جنسیت و پایه کتاب دارد و می تواند نقش بسزایی ایفا کند متاسفانه شاهد هستیم که چند سالیست که بی رمق شده است. افعال نماز ظاهر احکام دارند و باطنشان اسراری دارد.
 وی افزود: کتاب راه های تقویت و ایجاد انگیزه نوشته مرتضی مطهری است که بسیار می تواند به دانش آموزان کمک کند و شامل تنوع روشها در آموزش مفاهیم قرانی و نماز است ؛ماباید برای دوره های مختلف تحصیلی و براساس جنسیت پسر و دختر روش های خود را تبیین کنیم ؛مدیر معاون ومربی پرورشی ،دبیران ومعلمان رشته های مختلف باید کار کارشناسی کنیم و تارسیدن به نتیجه مایوس نشویم  و در این راه از روش های کلامی و بدون کلام استفاده کنیم که هردو روش از دین است و اسلام به ما آموزش داده است.
بهشتی گفت:روش کلامی؛ بیان چیستی نماز است که با بیان درست آن دانش آموز به سمت نماز شوق پیدا می کند؛بیان چرایی نماز ؛فایده نماز برای جسم و روح فرد و جامعه ؛بیان پاداش نماز ؛برای جلب مردم به نماز جماعت و ثواب آن که اگر یک نفر به امام جماعت اقتدا کند ثواب 150 رکعت نماز و از ده نفر بیشتر بیش از 10000رکعت ثواب دارد.
وی اظهار داشت:در خصوص راهکارهای رفتاری باید نماز سروقت و باعشق اقامه شود و این مشوق خوبی برای دعوت دیگران به نماز است ؛تشویق کودکان  با جوایز مختلف پیامبر(ص) برای دعوت کودکان به نماز همیشه در جیب خود خرماو انجیر خشک و گردو وبادام داشت و با این هدایا کودکان را به نماز جذب می کرد،ما هم باید در نماز جماعت ضمن دعوت دانش آموزان به نماز با هدایای مادی و معنوی براساس سن و سال؛ ودوره تحصیلی  آنها را به نماز دعوت کنیم.
مشاور وزیر آموزش وپرورش گفت:روشهای کلامی شامل چیستی نماز و ایجاد شوق در دانش آموزان برای یک پله جلو رفتن است، بیش از ۵۰۰ کتاب درباره نماز به زبان فارسی منتشر شده که “کتاب نماز چیست؟” از شهید بهشتی بصورت پرسمان دانش آموزی و دانشجویی منتشر شد که پاسخ بسیاری از چرا ها را دارد.



 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن