تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820756922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثير بازنگري آيين‌نامه‌هاي ملي در توسعه پايدار ساخت‌و‌سازها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ بهمن ۱۳۹۳ (۱۴:۳۹ب.ظ)
شکرچي‌زاده مطرح کرد: تاثير بازنگري آيين‌نامه‌هاي ملي در توسعه پايدار ساخت‌و‌سازها رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي در مراسم افتتاح کارگاه هم‌انديشي راهبردي بازنگري آيين‌نامه بتن گفت: بايد با تدوين برنامه‌هاي دراز مدت براي پايش مداوم، آموزش و بازنگري مستمر آيين‌نامه‌هاي ملي نسبت به بهبود کيفيت، استفاده بهينه منابع و ذخاير و همچنين توسعه پايدار در ساخت‌وسازهايمان اقدام کنيم.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد شکرچي‌زاده، رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي صبح امروز ۱۵ بهمن‌ماه در مراسم افتتاح کارگاه هم‌انديشي راهبردي بازنگري آيين‌نامه بتن در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي بابيان اينکه امروزه نقش و جايگاه آيين‌نامه‌هاي روابط و مقررات ملي از جنبه‌هاي مختلف موردتوجه و حائز اهميت است، گفت: در سال‌هاي گذشته نقش اين‌گونه مراجع تنها ازنظر فني و ايمني سازه‌ها موردتوجه قرار مي‌گرفت اما امروزه علاوه بر حفظ ايمني و کاهش ريسک آسيب‌پذيري، افزايش عمر مفيد سازه‌ها، کاهش اثرات مخرب بر محيط زيست، توسعه پايدار، کاهش هزينه‌هاي اجرا و مهم‌تر از آن هزينه‌هاي بهره‌برداري و درنهايت امکان استفاده از فناوري‌هاي نوين نيز از اهميت بالايي برخورد هستند.
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي ادامه داد: با مروري بر اکثر آيين‌نامه‌هاي روز دنيا که تعدادي از آن‌ها در برنامه امروز توسط استادان برجسته کشورمان ارائه خواهد شد، مشخص مي‌شود نقش دوام و توسعه پايدار در کنار ايمني و حفظ سرمايه‌هاي مالي و انساني موردتوجه و تأکيد قرارگرفته است.
بر اين اساس ما نيز بايد با تدوين برنامه‌هاي دراز مدت براي پايش مداوم، آموزش و درنهايت بازنگري مستمر آيين‌نامه‌هاي ملي نسبت به بهبود کيفيت و استفاده بهينه منابع و ذخاير و همچنين توسعه پايدار در ساخت‌وسازهايمان اقدام کنيم.
وي گفت: خوشبختانه در دولت تدبير و اميد با اولويت قرار گرفتن پژوهش هدفمند و کاربردي و نظر وزير راه و شهرسازي مبني بر اهميت بازنگري نظام فني و اجرايي ساخت‌وساز و يکپارچه‌سازي آن و از طرف ديگر نظر مثبت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور، مسووليت تدوين بازنگري مقررات ملي ساختمان و آيين‌نامه بتن ايران به مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي واگذار شد تا با استفاده از تمام توان علمي و فني، جامعه مهندسي کشور اين وظيفه خطير را انجام دهد.
شکرچي‌زاده بابيان اينکه اين مرکز با توجه به جايگاه قانوني و عملکرد ۴۰ ساله خود محمل مناسبي براي حضور صاحب‌نظران برجسته کشور از دانشگاه و صنعت است، گفت: بر اين اساس با جمع‌آوري تجربيات و دانش همه نخبگان و با توجه به منافع ملي اين مرکز اقدام به تدوين آيين‌نامه‌هاي ملي کرده است.
رئيس مرکز راه، مسکن و شهرسازي ادامه داد: اگرچه نخستين تلاش‌ها براي تدوين آئين‌نامه بتن به سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي بازمي‌گردد، اما؛ عملاً اقدامات اجرايي براي تدوين نخستين آئين‌نامه بتن، مبتني بر دانش و تجربه ملي در سال ۱۳۷۰ به ثمر نشست.
در آن سال بخش نخست آئين‌نامه بتن که مربوط به مصالح و اجرا بود منتشر شد و متعاقب آن در سال ۱۳۷۴ نيز بخش دوم در اختيار جامعه مهندسي قرار گرفت. نخستين بازنگري آن نيز حدود پنج سال بعد انجام و ابلاغ شد، اما؛ متأسفانه به دلايل مختلف از آن سال تاکنون تلاش‌هاي انجام‌گرفته براي بازنگري، به نتيجه نرسيد و تا اوايل سال جاري ادامه داشت.
وي افزود: پس از برگزاري جلسات مختلف، مسووليت ايجاد دبيرخانه دائمي بازنگري آئين‌نامه بتن و آئين‌نامه‌هاي مرتبط و همچنين تدوين دستورالعمل‌هاي مکمل آن به مرکز واگذار شد. بر اين اساس بازنگري آبا (آيين‌نامه بتن ايران) نخستين گام بود و بر اساس توافق انجام‌شده با سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، تدوين مجموعه ضوابط و آئين‌نامه‌هاي مرتبط مانند بتن حجيم، بتن سبک و غيره نيز در دستور کار قرار گرفت. از طرف ديگر، بحث تدوين مباحث مختلف مقررات ملي در سنوات متوالي از سال ۱۳۵۲ آغاز و با فراز و نشيب‌هاي مختلف پيگيري شده است، اما؛ نخستين ويرايش مبحث نهم مقررات ملي که مربوط به طرح و اجراي ساختمان‌هاي بتني است، در سال ۱۳۶۸ منتشر شد و بعد از آن نيز طي سال‌هاي متوالي موردبازنگري قرار گرفت که آخرين ويرايش (چهارمين) آن در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
شکرچي‌زاده اظهار کرد: چالش اصلي اين سال‌ها، جايگاه هر يک از اين مراجع و تفاوت‌ها و تناقضاتي است که گهگاه به وجود مي‌آيد، با واگذاري مسووليت بازنگري آبا و مبحث نهم به مرکز و تشکيل کميته‌هاي مشترک، عزم همه دوستان و همکاران کميته‌هاي مختلف، رفع اين تناقضات است، بنابراين اميدوارم که در ويرايش‌هاي بعدي ديگر شاهد اين مشکلات نباشيم.
رئيس مرکز راه، مسکن و شهرسازي بابيان اين‌که نکته بعدي که شايد انگيزه اصلي برگزاري اين کارگاه تخصصي باشد، استفاده از نظرات، دانش و تجربه نخبگان جامعه مهندسي است، گفت: علاوه بر تأکيد ما و اعضاي کميته‌هاي بازنگري و فني، نظر وزير راه و شهرسازي بر مشارکت جامعه مهندسي و اخذ نظر کاربران درباره کليه‌بندهاي آبا و مقررات ملي بوده و اين امر به‌عنوان يک وظيفه از مرکز خواسته‌شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن