محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845018901
همه زنان سینمای اجتماعی
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
همه "زنان" سینمای اجتماعی
یکی از مطرحترین چهرههای جشنواره فیلم فجر سال گذشته، امسال در جشنواره غایب است. همه هیاهوهای «شیار ۱۴۳» فروکش کرده و حالا آبیار راحتتر درباره زنان دنیای سینمای ایران حرف میزند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،نرگس آبیار گفت: آنچه مسلم است سینمای اجتماعی یکی از بالندهترین، جریان سازترین و ارزشمندترین گونههای سینمایی است که رسیدن به آن به عنوان جریانی میان متنی در حدفاصل جامعه و فرهنگ کار سختی است. این سینما دستورالعملی نیست یعنی نمیتوان با سفارش بیرونی اعم ازدولتی و غیر دولتی در این حوزه به نتیجه مطلب رسید. سینمای اجتماعی باید ازاجتماع سفارش بگیرد. قهرمانان خود را از همین مردم اطرافمان بگیرد زنان و مردانی که همه روزه از کنار ما میگذارند هر یک قهرمان یک داستان و یا به عبارتی دیگر یک زندگی هستند که شاید تلنگری باعث همپوشانی این داستان با داستان زندگی ما شود. برای نمایش این زنان باید نیازها، مشکلات و دغدغههایشان را شناخت همچنین طبقه اجتماعی خواستگاه و نوع زتدگی آنها. ابتدا باید چشم را باز کرد و از این دریچه به آنها نگریست و سپس دریچهای دیگر به نام دوربین. همانطوریکه بنی اعتماد به زیر پوست شهر نفوذ میکند و درون پرغوغای مادری ایرانی را ترسیم میکند و گلاب آدینه رو به دوربین به قلب دردمندش اشاره میکند و میگویدد از اینجا فیلم بگیرید! این تصویر به صورت کامل تعریف سینمای اجتماعی است. باید توجه داشت نمایش صرف هرآنچه در جامعه میگذرد به فیلم اجتماعی مبدل نمیشود. در این مسیر باید درونیات انسانهای معاصر را از دل هزارتویی به نام جامعه که خود ساختهاند بیرون و به تصویر کشید که به یقین کار مشکلی است. در سینمای اجتماعی باید درام را از تار وپود جامعه تنید از خودمان و آدمهای اطرافمان که در اثر گذر زمان معمول یا معمولی شدهایم، در این سینما درام از دل روزمره بیرون میآید بستری که شاید عاری از قهرمانان کلاسیک و حماسی باشد و قهرمانان آن خاکستریاندگاه کم رنگ وگاه پررنگ و در برخی مواقع حتی نمیتوان بین قهرمان و ضد قهرمان به اجماع رسید و هر کسی از ظن خود با قهرمانی شبیه به خویشتن همراه میشود. این مقدمه بخشی از سختیهای کار کردن در حوزه سینمای اجتماعی را نشان میدهد. در شکل گیری سینمای اجتماعی در ایران و تبدیل این سینما به عنوان جریانی هویت دار شکی نیست کهگاه آن به صورت قدرتمند وگاه به صورت حاشیهای عمل کرده است در واقع این سینما وجود دارد و بودن یا نبودن آن مساله نیست. با قیاس سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب به روشنی میتوان این مساله را دریافت، هرچند که در گذشته نیز جرقههای ارزشمندی همچون دایره مینا و گوزنها یا آرامش در حضور دیگران... در سینمای اجتماعی دیده میشوند که قابل تامل و کتمان ناپذیر هستند. و اما به صورت خاص، بررسی تصویر زنان در سینمای اجتماعی که قطعا چالش برانگیزتر از تصاویر مربوط به مردان است. اما زنان دوران ما چه ویژگی دارند و از چه ریشهها و خواستگاهی میآیند و در شرایط معاصر چه تاثیراتی را از جامعه، مدنیت و مدرنیسم پذیرفتهاند و تصاویر مربوط به زنان در سینما تا چه اندازه با هویت آنها منطبق است و به بیان دیگر و صریحتر آیا سینمای اجتماعی ایران تصویری درست از زن ایرانی نمایش میدهد؟ پاسخ به این سوال سخت است. سینما در پارهای از موارد به تصویر واقعی و تاثیرذار زن ایرانی نزدیک شده، اما در بیشتر مواقع این فاصله معنادار بین تصویر و واقعیت زن ایرانی دیده میشود. از نیمه پر لیوان وارد میشویم. چندین پرتره درخشان از زنان ایرانی در سینما وجود دارد که بیشک یکی از خالقان آنها رخشان بنی اعتماد است. بنی اعتماد با نرگس نشان داد که به خوبی مشکلات زنان طبقه متوسط را میشناسد و این تصویر قابل لمس و تاویل بردار عامل ماندگاری فیلم نرگس در میان خیل عظیم آثار تجاری و یا فیلمهای کم اثر آن دوره شد. در واقع بنی اعتماد تصویر متفاوت و کنشمندی از زن که در سینمای اوایل دهه شصت به یک موجود حاشیهای، تحت مالکیت مرد و بیشتر برای پر کردن کادر دوربین در سینما مبدل شده بود ارایه داد تا دومین کلیشه رایج زن ایرانی بشکند و تصویر زنان در سینما از محدوده آشپزخانه و خانه فراتر رود که این مساله هم به نتایج مثبتی منجر شد و هم آفتهایی در پی داشت. همراستا با این جریان یعنی حرکت تصویر زن ایرانی در سینما به سمت واقعیت اجتماعی، البته باز شدن فضا موضوعات دیگری نیز مطرح کرد. یکی از این موضوعات حضور تاثیرگذار زن در سینمای دفاع مقدس بود سینمای دفاع مقدس که سینمایی مردانه تلقی میشد و میشود در اوایل مسیر خود حضور زنان را تنها به بخشهای خارج از جبهه محدود کرده بود و تصاویر زنان در این آثار معمولا یا در دست داشتن تلفن و یا به دنبال نامه جستوجو کردن با اشکی برچشم و یا نگرانی خارج از وصف دیده میشد. اما یک فیلمساز مرد سرانجام این کلیشه را شکست رسول ملاقلیپور با فیلم سفر به چزابه این کلیشه رایج را شکست و تصویری تاثیرگذار و کنشمند و در عین حال برآمده ازفرهنگ اسلامی و ایرانی را ترسیم کرد. اگر به جنبههای اجتماعی سینمای دفاع مقدس اعتقاد داشته باشیم چون به هر حال در هر فیلمی رگههایی از نگرش به جامعه وجود دارد چون ما در فیلمها، ناگزیریم انسانها و محل زنگی آنها را نمایش دهیم هر دو این موارد وصل به اجتماع میشوند اما سینمای دفاع مقدس اتصال بیشتری به جامعه دارد چون در این کنش، یعنی دفاع مقدس فرد تلاش میکند تا نیروی بیرونی که در جهت از بین بردن نظم اجتماعی موجود حمله کرده را متقف کند و یا از میان بردارد به همین دلیل تمامی اقشار جامعه در گیر این سینما میشوند بنابراین با توجه به جنبههای اجتماعی غیر قابل کتمان در سینمای دفاع مقدس میتوان گفت ملاقلیپور با فیلمهایی چون سفر به چزابه، هیوا و حتی مزرعه پدری نقشی مهم در نمایششان و جایگاه زن ایرانی در سینما ایفا کرده است. زنان فیلمهای ملاقلیپور تک بعدی نیست نقطه ثقل نگاه خانواده و ترکیبی از دختر همسر مادر نحسوب میشوند. آنها انسانهایی هستند که به عنوان مرکز جامعه هر کودکی از هر نسلی تنها با رسیدن به آنها به آرامش میرسد. هیوا نمونه شاخص این زنان است و از سوی دیگر نباید از آثار احمدرضا درویش نیز بدون ذکر حداقل نام آنها عبور کنیم. درویش نیز در سرزمین خورشید یا کیمیا تصاویری تاثیرگذار از زن ایرانی خلق میکند در نهایت از این رهگذر، یعنی سینمای اجتماعی با رویکرد نمایش پشت پرده دفاع مقدس به یک اثر درخشان دیگر میرسیم که تصویری به غایت تاثیرگذار از مادر ایرانی به تصویر میکشد فیلم گیلانه ساخته بنی اعتماد. صحبت به درازا کشید چون سینمای اجتماعی ایران گستره وسیعی را در برمی گیرد ناگزیریم تا برای ادا شدن حق مطلب به برخی دیگر از مصداقها نیز اشاره کنیم. یکی از رویکردهایی که با افزایش تصاویر زنان در سینما به وجود آمد نگاه توام با جابنداری یا فمینیستی به زن بود. نمادهای این نگاه که در تقابل با جامعه مرد سالار ایران شکل گرفته را درآثار برخی از آثار فیلمسازان کشور میتوان یافت. نکته شاخص اینکه اینجانبداری در اغلب موارد شکل اگزجره و غلو شدهای به خود گرفت که درنهایت نمیتوان تصاویر حاصل آن را چندان متناسب با شخصیت واقعی زن ایرانی دانست وگاه حتی برخی از فیملسازان پا را فراترنهاده والگوهای شخصیتی و رفتاری زنان خارجی و عموما غربی را در فیلمها رواج دادند که جامعه چندان با آنها همدات پنداری نکرد و زنان مرد صفت و اکشن کار نتوانستند محلی از اعراب در سینمای ایران به دست آوردند در حالی که در دورهای مردان اکشن کار مثل هاشمپور و قریبیان.... سالها سکان سینمای ایران را در دست داشتند. در این میان نباید تصاویر تاثیرگذار نسل اول سینمای ایران از زن ایرانی را فراموش کنیم مهرجویی، تقوایی، کیمیایی و از نسل بعدی عیاری و حاتمی کیا و از نسل جدید اصغر فرهادی تصاویری تاثیرگذار از زن ایرانی خلق کردهاند. کیمیایی با فیلم دندان مار و سلطان شکل دیگری از زن ایرانی را ترسیم کرد زنی دردمند و در عین حال قدرتمند که در جامعه مردسالار و خشن و کثیف گلیم خود را از آّب بیرون میکشد. مهرجویی اما سنتیتر عمل میکند و زن ایرانی را در محیط اصلی کنش خود یعنی خانه با تمام ویژگیهایش ترسیم میکند تصویری که همه ما از زنان در ذهن داریم اما به دلیل روزمره گی به آن توجه نمیکنیم تا مهرجویی نشان دهد که در اطرافمان موجودات بزرگ و تاثیرگذار و جذابی از نظر نمایشی وجود دارند. فیلمساز جریان سازی چون ابراهیم حاتمی کیا که آثارش همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده نقش مهمی در نمایش تصویری انسانی، کنشمند و حتی توام با درایت و قدرت از زن ایرانی در سینما داشت قهرمانان مونثی صاحب هویت و برآمده از متن جامعه و متناسب باشان زن ایرانی در آثار حاتمی کیا از بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین روبان قرمز تا ارتفاع پست دیده میشود که در نهایت با شخصیت نرگس در ارتفاع پست به اوج خود رسید. اما تقوایی و در ادامه او اصغر فرهادی تصاویر درست و برآمده از نیازهای واقعی زنان معاصر در روابط جدید مدنی و عرصههای اجتماعی متاخرتر از جمله فیلمهای کاغذ بیخط و چهارشنبه سوری و در ادامه جدایی نادر از سیمین خلق کردند که جزو داشتههای سینمای اجتماعی ایران محسوب میشود. در نهایت برای جمع بندی این موضوع به صورت کلی میتوان گفت که حضور زن در سینمای اجتماعی از اوایل انقلاب به صورت حاشیهای شروع شد و در سینمای ده هفتاد به اوج خود رسید و از آن پس با جهت گیریهای افراطی، غلوآمیز و جانبدارانه ادامه یافت و تاثیرگذاری اولیه خود را به مرور از دست داد. متاسفانه در این مسیر برخی از فیلمسازان تاثیرگذار به مرور مرعوب مشکلات و پیچیدگیهای جامعه معاصر شدند و تصاویری تلخ، سیاه و یاس آوری از زن ایرانی خلق کردند و در این میان به جز آثار معدودی نتوانستند حق مطلب را در خصوص جایگاه اسلامی و ایرانی زن و به ویژه نمایش مادران این سرزمین خلق کنند. مادرانی که از پیدایش تمدن در ایران محور اصلی خانوادههای ایرانی و اسلامی هستند./انتهای پیام
منبع: تسنيم
اخبار مرتبط
بازیگر "زنی" که در 16 سالگی عروس شد!
آغاز بازی "علیرضا خمسه" در نقش مادربزرگ
تکذیب شایعه فوت داوود نژاد از زبان همسرش
«الهام چرخنده» دو" زن" ورزشکار را چادری کرد
کد خبر: ۵۱۲۲۵۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]
صفحات پیشنهادی
سفیر نروژ: برخورد ایرانیان را در همهجا شایسته دیدم/ زنان در ایران مشارکت اجتماعی بالایی دارند
سفیر نروژ برخورد ایرانیان را در همهجا شایسته دیدم زنان در ایران مشارکت اجتماعی بالایی دارندسفیر نروژ گفت من بهعنوان یک زن نهتنها در بخشهای دولتی و حکومتی بلکه در هرکجای دیگر برخورد ایرانیان را شایسته و مناسب مشاهده کردم و به نظرم زنان در ایران مشارکت اجتماعی بالایی دارند بهشدار سپاه در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی: به همه جا اشراف اطلاعاتی داریم
هشدار سپاه در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی به همه جا اشراف اطلاعاتی داریماو گفت هماکنون از 350 صفحه 130 صفحه به طور کلی حذف شد و متهمینی که در این فضا فعالیت داشتند از استان های تهران البرز مازندران و گیلان بودند که 12 نفر از آنها دستگیر و 24 نفر هم با حکم قضایی برای پاسمعاون بهداشتی وزیر بهداشت در گفت و گو با فارس: خدمات رایگان دندانپزشکی به همه کودکان و زنان باردار روستایی ارا
معاون بهداشتی وزیر بهداشت در گفت و گو با فارس خدمات رایگان دندانپزشکی به همه کودکان و زنان باردار روستایی ارائه می شودمعاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت ۶ خدمت دندانپزشکی رایگان به کودکان زیر ۱۴ سال و زنان باردار برای ۲۳ میلیون نفر جمعیت روستایی و شهرهای کوچک ارائه می شود علی اکبر ستوصیه انعطاف پذیری نظام بیمه های تأمین اجتماعی/ سالهای پایانی کار زنان مصادف با سالهای خوب درآمدزایی نیست
نیکوپور در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی: توصیه انعطاف پذیری نظام بیمه های تأمین اجتماعی سالهای پایانی کار زنان مصادف با سالهای خوب درآمدزایی نیست مدیر کل آمار سازمان تأمین اجتماعی به انعطاف پذیری نظام بیمه های اجتماعی جهت جبران دوره های کم درآمدی و خرید سالهای ترک کار را توص- فعالیت کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان، رشد و بالندگی زنان جامعه را همراه دارد
فعالیت کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان رشد و بالندگی زنان جامعه را همراه دارد ایلام - ایرنا - مشاور استاندار ایلام در امور بانوان با تاکید بر ضرورت وجود و فعالیت کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان در این استان گفت کانون فرهنگی اجتماعی بانوان لازمه رشد باندگی و توسعه زنان جامعه استامینزاده در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی: دولت یازدهم نگاه ویژهای به زنان دارد/ توجه به نقش زنان در برنا
امینزاده در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی دولت یازدهم نگاه ویژهای به زنان دارد توجه به نقش زنان در برنامه ششممعاون حقوقی رئیسجمهور با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه به نفع زنان توجه ویژهای شده است گفت دولت یازدهم نگاه ویژهای به زنان دارد به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرواقعيت اجتماعي زنان در نگاه وزیر کار |اخبار ایران و جهان
واقعيت اجتماعي زنان در نگاه وزیر کار هر قدر شرايط اقتصادي سختتر ميشود وابستگي کارفرما به نيروي کار بيشتر شده و فشار اجتماعي بر کار زنان و بالاخص عدم استقبال از کار زنان متأهل بيشتر ميشود به اين ترتيب فشار اقتصادي و رکود از مسير استقبال کارفرمايان از استخدام مجردها به بنيبررسی «کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب» در حوزه هنری - اخبار ایران و جهان |
بررسی کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب در حوزه هنری شناسهٔ خبر 2473244 یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۲ هنر > سینمای ایران هفتمین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی به بررسی کارکردهای سینمای اجتماعی مطلوب اختصاص دارد و در این جلسه سعید مستغاثی و مهرزاد دانش به مناظرهبازیگر نقش ابونصر جهانی در نمایش اعترافاتی درباره زنان: تئاتر نمایشی «اعترافاتی درباره زنان» به مشکل
بازیگر نقش ابونصر جهانی در نمایش اعترافاتی درباره زنان تئاتر نمایشی اعترافاتی درباره زنان به مشکلات اجتماعی جوانان اشاره داشتبازیگر نقش ابونصر جهانی در تئاتر نمایشی اعترافاتی درباره زنان گفت این نمایش به مشکلات اجتماعی جوانان و ازدواجهای مدرنی که هنوز با آن آشنایی نداریم اشارهبرگزاری همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه»
پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۱ مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده از برگزاری همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه به همت موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بهزیستی و تامین اجتماعی و با حضور دکتر علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتمااین خبر بروز میشود خط قرمزی که آمریکا بر عبور از آن اصرار دارد/ همه آنچه که باید در مورد اوپک بدانید/ چرا دیه
این خبر بروز میشودخط قرمزی که آمریکا بر عبور از آن اصرار دارد همه آنچه که باید در مورد اوپک بدانید چرا دیه و ارث زنان نصف مردان استگروه فضای مجازی خبرگزاری فارس هر روز برخی از اخبار رسانههای دیگر را در بسته خبری چند خبر آن طرفتر منتشر میکند گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس بمعاون اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد لزوم همکاری همه دستگاههای اجرایی در حل معضل سکونتگاههای غیررسم
معاون اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تأکید کردلزوم همکاری همه دستگاههای اجرایی در حل معضل سکونتگاههای غیررسمیمعاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر به سکونتگاههای غیررسمی استان توجه نشود به یک معضل بزرگ تبدیل میشوند گفت لازم است که همه دستگاهمشاركت عمومی در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزدتاكید كرد مشاركت عمومی در همه عرصه های سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی جامعه خبرگزاری پانا معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در اولین جلسه شورای مشاركت های سازمان بهزیستی با اشاره به اینكه حكمرانی خوب مدلی برای توسعه همه جانبههشدار کارشناس سپاه درباره فعالیت در شبکه های اجتماعی: به همه جا اشراف اطلاعاتی داریم
هشدار کارشناس سپاه درباره فعالیت در شبکه های اجتماعی به همه جا اشراف اطلاعاتی داریم فناوری اطلاعات > فناوری اطلاعات و ارتباطات - ایسنا نوشت کارشناس ویژه فضای مجازی سپاه با هشدار به اداره کنندگان صفحات در شبکه های اجتماعی گفت ما به لحاظ اشراف اطلاعاتی همه شبکه&zwnjرئیس بنیاد فرهنگی اجتماعی زنان در گفت و گو با فارس: پورتال «مهرانه» همزمان با ایام دهه فجر رونمایی م
رئیس بنیاد فرهنگی اجتماعی زنان در گفت و گو با فارس پورتال مهرانه همزمان با ایام دهه فجر رونمایی میشودرئیس بنیاد فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده از رونمایی پورتال مهرانه همزمان با ایام دهه فجر خبر داد و گفت این پورتال در جهت ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و الگوسازی صحیح برای جوانقائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور
قائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر دادافزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشورقائم مقام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور گفت باید در این زمینه تمهیدات لازم برای اشتغال زنان پیشبینی شود به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس ابوزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد پیشبینی بودجه برای بیمه زنان سرپرست خانوار
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر دادپیشبینی بودجه برای بیمه زنان سرپرست خانواروزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در بحث بیمه زنان سرپرست خانوار بودجهای پیشبینی شده بود که با فرازونشیبهای بودجهای روبهرو شده است گفت تلاش می کنیم منابعی برای بیمه زنان سرپرست خان-
گوناگون
پربازدیدترینها