واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۳
آثار «ابنحسام خوسفی» جزو آثار آئینی و تعلیمی فارسی به حساب میآیند و همه آثارش در منقبت، مرثیه و موالید ائمه است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهی خراسانجنوبی، مولانا محمد پسر حسام الدین خوسفی شناخته شده به اِبنِ حِسام شاعر ایرانی شاعر، عارف، فقیه و اندیشمند قرن هشتم و نهم هجری است، که در سال 782 قمری در شهر امروزی خوسف به دنیا آمد و در سال ۸۷۵ هجری درگذشت. آرامگاه وی در شهر خوسف از توابع بیرجند واقع است. دیوان او شامل اشعاری در قالبهای قصیده، ترجیعبند، مسمط و ترکیببند است. او در قصیده از انوری، ظهیر فاریابی، خاقانی شروانی و سلمان ساوجی تأثیر گرفته است. از مهمترین آثار او خاوراننامه است که به تقلید از شاهنامه فردوسی سروده شده است. ابنحسام حلقهای حلقات ادبیات شیعی خراسان است و برخی دیگر از حلقهها سلیمی تونی (م 854) و آذری اسفراینی و لطفالله نیشابوری(م 812) هستند. دیوان ابنحسام خوسفی توسط «احمد احمدی بیرجندی» تصحیح و منتشر شده است. آرامگاه او در شهر خوسف بر بلندای یک تپه قرار دارد و محل زیارت مردم است. این آرامگاه که از جمله آثار تاریخی و دیدنی استان خراسانجنوبی به حساب میآید که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. آرامگاه ابنحسام خوسفی در سال ۹۲۰ هجری قمری ساخته شد و در قرن ۱۳ قمری مورد مرمت قرار گرفت. ابنحسام خوسفی شاعر دورهی تیموریان «مهدی رحیمی» استاد دانشگاه بیرجند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: ابنحسام خوسفی قطعاً یک شاعر برجسته عصر خود بوده است. وی با اشاره به اینکه ابن حسام خوسفی یکی از شاعران قرن 9 در دوره تیموریان است، افزود: برخلاف باور مشهور «هرچه شعر میگفت بر دسته بیل مینوشت» که در تذکرهها آمده، قطعاً یک شاعر برجسته عصر خود بوده است . استاد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه به گواهی اشعار ابن حسام، اطلاعات قرآنی و دینی او در سطح عالی قرار دارد، ادامه داد: ابنحسام خود را در شعر با خاقانی مقایسه میکند که این مقایسه حرف بیراهی نیست. وی با بیان اینکه ویژگی شعر خاقانی ازجمله تصویرسازی، آوردن علوم مختلف در شعر و صنایع بدیعی غنی است، تصریح کرد: میتوان همهی این ویژگیها را در شعر ابنحسام خوسفی دید. قصاید مصنوع ابنحسام جزو نابترین قصاید زبان فارسی رحیمی چند قصیده ابن حسام را از قصاید مصنوع فارسی دانست و گفت: اگر قصاید بدیع زبان فارسی را جمعآوری کنیم قصاید مصنوع ابنحسام جزو نابترین آن است. استاد دانشگاه بیرجند با اشاره به برگزاری همایشی درمورد ابنحسام، گفت: مقالات این همایش در نشریه دانشگاه بیرجند و ویژه نامهای در مشهد به چاپ رسید. وی ادامه داد: دیوان ابنحسام خوسفی به همت استاد علیاکبر واعظی و شماری از دانشجویان وی به چاپ رسید که با این کار دوباره دیوان ابنحسام در دسترس قرار گرفت. ابنحسام به رسالت فرهنگی خود عمل کرده است رحیمی با اشاره به اینکه گاهی در دیوان ابنحسام ما شاهد فاصله گرفتن از واقعیتها هستیم، تصریح کرد: ابن حسام خوسفی قطعا جزء حماسهسرایان دینی ماست و ذکر ابن حسام از شخصیتهایی که در دورهی امام علی(ع) نبودند از قدر این حماسه کم نمیکند. وی با بیان اینکه شاعر حماسهپرداز نمیخواهد به واقعیتها وحکایتها بپردازد، افزود: ابنحسام بهوظیفه و رسالت فرهنگی که عهدهدار آن بود، عمل کرده است. این استاد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه ما در بخش ادبیات متعهد و حماسی به وجود این شاعر بزرگ در خراسانجنوبی افتخار میکنیم، ادامه داد: از همهی علاقهمندان به حماسهسرایی میخواهیم که آثار این شاعر متعهد و متدین را مطالعه کنند. همه آثار ابنحسام در منقبت، مرثیه و موالید ائمه است «علیاکبر واعظی» استاد دانشگاه بیرجند به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: ابنحسام خوسفی شاعری را با حادثهای شبه امدادهای غیبی آغاز کرده است. وی با بیان اینکه اشعار او جنبه دینی دارند، افزود: آثار ابنحسام جزو آثار آئینی و تعلیمی فارسی به حساب میآیند و همه آثارش در منقبت، مرثیه و موالید ائمه است. خاوراننامه، نخستین حماسه مذهبی زبان و ادبیات فارسی استاد دانشگاه بیرجند، نخستین حماسه مذهبی زبان فارسی را «خاوراننامه» دانست و تصریح کرد: ابن حسام در کتاب «نثرالعالی» کلمات قصار نهجالبلاغه را به نظم درآورد. وی با بیان اینکه این شاعر بزرگ، مثنوی به نام «دلایل النبوه» دارد، ادامه داد: اشعار مصنوع ابنحسام در ادبیات فارسی کم نظیر است. واعظی با بیان اینکه ابنحسام در یک مسمط بلند همه بحرهای عروضی را به کاربرده است، گفت: در همهی مصراعهای یک شعر دیگر، «شترو حجره» را تکرار کرده که به این قاعده در ادبیات فارسی «لزوممالایلزم» میگویند. وی با اشاره به ترکیببندهای ابنحسام، اظهار کرد: شاعر در برخی ترکیببندهای خود، هفت بند آن را با گلها چون لاله، نرگس و... یا سنگهای قیمتی چون لعل، بدخشان و... ردیف قرار میدهد که در ادبیات فارسی نمونههای کمی برای آن سراغ داریم. خاوراننامه ابنحسام متأثر ازشاهنامه فردوسی استاد دانشگاه بیرجند، تأثیر ابنحسام را در شاعران بعد خودش به ویژه محتشم کاشانی و شاعران معاصر آئینی قابل توجه دانست و تصریح کرد: خاوراننامه ابنحسام متأثر از شاهنامهی فردوسی است. وی با بیان اینکه خاوراننامه دربارهی حضرت امیر(ع) و پیامبراکرم(ص) است، افزود: داستانهای شفاهی پیش از ابنحسام بوده که وی آنها را جمعآوری کرده و به نظم درآورده است. واعظی با اشاره به اینکه آثاری از ابنحسام در هرات، مرکز علمی جهان اسلام و زبان و ادبیات فارسی در روزگار او، وجود دارد، اظهار امیدواری کرد این آثار نسخ خطی یک روز به چاپ برسد. وی با بیان اینکه مقبره او را «پایتخت» مینامند، ادامه داد: شخصی به نام «درویش یاهو» و چند ناشناس دیگر از جاهای دور آمده و تا آخر عمر در کنار مقبره ابنحسام زندگی کردهاند. این استاد دانشگاه بیرجند گفت: اشعار ابنحسام را مردم منطقه به صورت پامنبری در مراسم عزاداری ماه محرم در مساجد و مجالس میخوانند. وی نخستین چاپ دیوان ابنحسام را در اوایل انقلاب به وسیلهی انتشارات مشهد دانست و گفت: در سال 90 برای بار دوم، دیوان ابن حسام بهوسیله حوزهی هنری بیرجند به تصحیح خودم به چاپ رسید. وی مقالاتی که در خصوص ابنحسام به چاپ رسیده را 30 مورد دانست و یادآور شد: که از میان این تعداد، 5 مورد با مشارکت من و چندین پایاننامه تحصیلی هم در دانشگاه بیرجند در خصوص ابنحسام نوشته شده است. گزارش از «خدیجه یوسفی» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]