تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803840034




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محبیان: احمدی نژاد می خواهد رهبری مخالفان روحانی را به عهده بگیرد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: محبیان: احمدی نژاد می خواهد رهبری مخالفان روحانی را به عهده بگیرد
«امیر محبیان» تحلیلگر و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت وگو با روزنامه «اعتماد» معتقد است که سایت احمدی نژاد، نمای یک حزب اعلام نشده است و شورای سیاستگذاری این سایت به گونه ای ظرفیت سازی شده است که کار یک حزب را برای احمدی نژاد ایجاد کند. به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی اصولگرا احمدی نژاد درصدد رهبری مخالفان روحانی و دو قطبی سازی فضای سیاسی کشور در انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری آینده است.
به گزارش نامه نیوز، سایت احمدی نژاد با جمله «به زودی می آییم» رونمایی شد. اساسا آمدن احمدی نژاد چقدر محتمل است؟ چقدر احتمال دارد که احمدی نژاد بتواند فضای سیاسی و عمومی کشور را دوباره به دست بگیرد؟ ظرفیتی که برای شورای سیاستگذاری سایت احمدی نژاد پیش بینی شده است، نشان دهنده پیش زمینه آن و حرکت پشت آن است و نشان می دهد که حرکت پشت این سایت، حرکت قدرتمندی است که فراتر و حساب شده تر از یک سایت است. حالا اینکه چقدر این شورا پذیرفته است که حضور به هم رساند یا نه را هنوز نمی دانیم و باید صبر کرد. در واقع این سایت، نمای یک حزب اعلام نشده است. نمای دیجیتالی یک حزب اعلام نشده است. به نظر می آید که قرار است این سایت، محور سایت های خوشه ای هواداران احمدی نژاد باشد و با تولید محتوا و مطلب و امواج خبری طرح ریز این امواج به سایت های دیگر را برعهده بگیرد و در نهایت بتوانند به عنوان یک منبع خبری عمل کنند. احمدی نژاد به عنوان فعال سیاسی ای که بالاترین سطوح مقام سیاسی همچون رییس جمهوری را تجربه کرده، طبیعی است که بخواهد در صحنه سیاسی حضور پیدا کند و خود را از ویترین سیاست کشور دور نکند. معمولا کسانی که رییس جمهور بودند یا پست های حکومتی و دولتی داشته اند، وقتی می خواهند به قدرت بازگردند، توجیهات گوناگونی را برای این بازگشت به مردم اعلام می کنند. از جمله این توجیهات، به سرانجام رساندن کارهای نیمه تمام و شعار درباره محقق کردن برنامه ها بدون اشتباه، یا تلاش می کنند تا این مساله را به اثبات برسانند که سخنانی که منتقدان یا مخالفان شان درباره آنها می زدند اشتباه بوده است.

در ادامه گفت وگوی محبیان با اعتماد را می خوانیم:

* بازگشت احمدی نژاد به صحنه سیاسی کشور چه ابزارهایی لازم دارد؟

- پتانسیل حرکتی احمدی نژاد در حرکت سیاسی آتی خود که انتخابات مجلس است بیشتر بر نقاط ضعف دولت آقای روحانی خواهد بود و از آن ارتزاق خواهد کرد. به عبارتی کوشش خواهند کرد که نقاط ضعف آقای روحانی را برجسته کنند و این را به عنوان ظرفیتی برای پیشرفت خود نشان دهند. از طرف دیگر به نظر می رسد که سه قطب سیاسی در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. خبرهایی از صحبت های آقای محصولی و نزدیک شدن جبهه پایداری به هواداران احمدی نژاد به گوش می رسد و همین طور هواداران سعید جلیلی نیز نزدیکی های سیاسی ای با طیف احمدی نژاد پیدا کرده است. این سه طیف به نظر می رسد که در حال نزدیکی به یکدیگر هستند. هواداران سعید جلیلی، هواداران احمدی نژاد و جبهه پایداری که این روزها رقیب مشترک پیدا کرده اند در حال ائتلاف باهم هستند. خصوصا دو جریان پایداری و هواداران احمدی نژاد در مسائلی هم نقاط اشتراک فکری دارند. یک نقطه افتراق میان این دو بود و آن هم آقای مشایی بود که به عنوان دیوار حایل میان آنان عمل می کرد که اکنون مشایی بدون اینکه احمدی نژاد موضع مشخص و روشنی در قبال نفی دیدگاه های او داشته باشد، خود را از صحنه کنار کشیده است. به نظر می رسد کناره گیری مشایی راهکاری برای نزدیکی این دو طیف بوده باشد. این مساله کمک می کند که احمدی نژاد به جبهه پایداری ملحق شود و رهبر جبهه پایداری شود بدون اینکه بخواهد مسوولیت جبهه پایداری را بپذیرد. در واقع احمدی نژاد به سمتی می رود که رهبری سیاسی هواداران جبهه پایداری یا به عبارتی مخالفان دولت روحانی را به دست بگیرد.



* آیا احمدی نژاد پتانسیل جذب دیگر نیروهای اصولگرا را نیز دارد؟

- پتانسیل های حرکتی او هم این ظرفیت را نشان می دهد. به این معنا که احمدی نژاد این قدرت را دارد که کل مخالفان روحانی را به سمت خود جلب کند. البته منتقدان دولت، از جمله اصولگرایان سنتی و طیف معتدل اصولگرا ممکن است به او نپیوندند اما در عین حال سرعت عمل احمدی نژاد در فضای رادیکالی ایجاد کردن، این امکان و احتمال را در پی دارد که اصولگرایان سنتی را به سمت خود بکشد. بر این اساس معتقدم احمدی نژاد در آینده نزدیک نقش فعال تری در خبرسازی به عهده خواهد گرفت. البته این به این معنا نیست که من این حرکت را تایید یا رد می کنم. این توصیفی از چیزی است که احساس می کنم.



* اساسا احمدی نژاد در انتخابات مجلس آینده تا چه حد در جلب بدنه اجتماعی موفق خواهد بود؟ به هر حال بدنه اجتماعی او پس از هشت سال که او در مسند بود ریزش شدیدی پیدا کرده است. آیا حالتی وجود دارد که این ایجاد فضای رادیکال توسط او در قبال بدنه اجتماعی موفق عمل کند؟ آیا احمدی نژاد می تواند در بازی سیاسی دیگری مردم را به سمت خود جلب کند؟

- دال مرکزی گفتمان احمدی نژاد مساله عدالت اجتماعی است. البته احمدی نژاد در حوزه اقتصادی و در راستای تامین عدالت مردم از موضع پوپولیستی حرکت کرد. بنده هم در مقام قضاوت رد زمینه میزان موفقیت او در این امر نیستم. دو مساله از نظر من باعث ریزش شدید بدنه اجتماعی او بوده است: اولامساله مشایی بود که جریان هوادار احمدی نژاد انتقاداتی به او در این زمینه داشت. دوما با خانه نشینی خود نشان داد که تبعیتی که مورد انتظار هواداران احمدی نژاد بود از راس نظام ندارد. به هر حال او این تصویر را ایجاد کرد و من درست یا غلط آن را قضاوت نمی کنم. اکنون احمدی نژاد در حال رفع این دو نقص است. از سویی با کنار گذاشتن مشایی یا کنار رفتن به اختیار مشایی عملایکی از موانع برطرف می شود. از سوی دیگر احمدی نژاد با فرستادن سیگنال های رسانه ای در حال رفع مساله دوم یعنی تبعیت خود از رهبری است. البته حل این مساله از سوی او دشوار است اما به هر حال در این زمینه تلاش می کند. از سوی دیگر اشتباهات دولت آقای روحانی به خصوص گسترش نارضایتی از حوزه عملکرد او در اقتصاد می تواند این ذهنیت را به وجود آورد که احمدی نژاد ممکن است این تصور را ایجاد کند که احمدی نژاد درست است که اشتباهاتی داشته اما باز هم برای توده مردم کارهای را انجام داده است. ممکن است آقای احمدی نژاد از این تصویر بهره بگیرد.



* آیا رویکرد نمایشی احمدی نژاد در حوزه عدالت و اقتصاد باعث می شود که تو جه او به توده مردم بیشتر به نظر برسد؟

- البته من در این مورد نمی توانم قضاوت کنم. این مساله ای است که اقتصاد دانان باید درباره آن اظهارنظر کنند اما یک نکته را اشاره می کنم: در حوزه «مدیریت برداشت»، واقعیت آن اهمیتی را ندارد که برداشت از واقعیت دارد. گاهی ممکن است نخبگان و کارشناسان نظری داشته باشند و آن را درست بینگارند اما توده مردم این تصویر را نداشته باشند. این توده مردم هستند که رای می دهند. ممکن است کارشناسان یا متخصصان امور نهایتا بگویند که رویکرد احمدی نژاد به مصلحت کشور نیست اما توده مردم چنین برداشتی را نداشته باشند. بنابراین آنچه منشا اثر می شود برداشت توده مردم ار رفتارهای احمدی نژاد است. بنابراین باید یک نظر سنجی در میان توده ها صورت بگیرد تا ببینیم که توده های مستضعف یا طبقات رای دهنده گسترده چه برداشتی از رویکرد و عملکرد احمدی نژاد در مقایسه با دولت روحانی دارند. در حال حاضر من اطلاعات لازم در این زمینه را ندارم و نمی توانم به طور دقیق قضاوت کنم اما می توانم بگویم احمدی نژاد نشان داده که امکان و توانایی ارتباط با توده ها را دارد در حالی که این مساله درست نقطه ضعف دولت روحانی است. دولت روحانی گرایش شدیدی به نخبگان دارد. بهتر است دولت هم به افکار عمومی توجه کند و هم از نظرات نخبگان استفاده کند. دولت روحانی رفتارهای رسانه ای دقیقی برای افکار عمومی طراحی نمی کند. من به عنوان کارشناس معتقدم دولت روحانی در توجیه افکار عمومی چندان موفق نبوده است. همین مساله می تواند فرصتی باشد برای احمدی نژاد که تهاجم خود را سازمان دهد. باید ببینیم که در ماه های آینده احمدی نژاد چه خواهد کرد و از سوی دیگر واکنش اصولگرایان در برابر او چه خواهد بود.



* اصولگرایان سنتی در برابر موجی که احمدی نژاد در ماه های آینده به راه خواهد انداخت چه رویکردی در پیش خواهند گرفت؟

- اگر رفتار اصولگرایان نسبت به احمدی نژاد در یک دهه گذشته را مورد بررسی قرار دهیم، مشاهده خواهیم کرد که احمدی نژاد در دور قبل هم با خوشامدگویی اصولگرایان مواجه نشد، بلکه احمدی نژاد این ظرفیت را داشت که خود را به جریان اصولگرا تحمیل کند. این تحمیل را از بعد منفی نمی گویم. احمدی نژاد شرایطی را ایجاد کرد که جریان اصولگرا چاره ای جز حمایت کامل از او نداشت. اکنون هم احمدی نژاد در پی کسب رضایت اصولگرایان سنتی نیست. با شناختی که از احمدی نژاد دارم او کسی است که بسیار کم به مدیریت مسوولان اهمیت می دهد. او تمام تلاش خود را برای مدیریت صحنه می کند. اصلا او انرژی خود را برای دیدار و اهمیت به مدیران برتر اصولگرایان مصرف نمی کند. احمدی نژاد به جای اینکه حزب بسازد تا بتواند با چهره های برتر اصولگرا دیدار کند و لیست مشترک بدهد، رسانه سازی کرده و رسانه را برای ارتباط مستقیم با افکار عمومی طراحی است. او این توانایی را دارد که به این هدف دست یابد. مساله ای که به هیچ عنوان نباید از آن غفلت کرد این است که احمدی نژاد خیلی خوب بلد است از فضای دو قطبی استفاده کند. چنانچه ما دیدیم که سعید جلیلی در فضای دو قطبی انتخابات ٩٢ نتوانست به سود خود بهره ببرد اما احمدی نژاد در این زمینه کاملامسلط است. بنابراین دو فرصت انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری بعد را در اختیار دارد. نیروهای لازم برای پیشرفت احمدی نژاد در حوزه رقابت های سیاسی توسط آقای روحانی مشخص خواهد شد. هر چه دولت روحانی در اغنای افکار عمومی عقب برود، احمدی نژاد و دیدگاه های او جلو خواهد رفت. در آن زمان دو قطبی ایجاد خواهد شد که انتخاب اصولگرایان را برای در کنار احمدی نژاد قرار گرفتن دشوار خواهد کرد. چنانچه اکنون هم گاهی می بینیم که وقتی فشارها به او زیاد می شود نوعی عصبانیت را از او می بینیم. این عصبانیت ها ناشی از فقدان برنامه برای مواجهه با افکار عمومی است و احمدی نژاد قادر است که از آن به خوبی استفاده کند. باید منتظر باشیم و رفتارهای آنها را مورد تحلیل قرار دهیم

منبع: اعتماد




۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن