تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831209798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سوره اي كه پيامبر(ص) را پير كرد!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سوره ای كه پیامبر (ص) را پیر كرد!
سوره اي كه پيامبر(ص) را پير كرد!
سیماى سوره‏ى هوداین سوره كه یكصد و بیست و سه آیه دارد در سال‏هاى آخر حضور پیامبر(صلى اللَّه علیه و آله) در مكّه نازل شده است، سال‏هایى كه به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه مسلمانان در شرایط بسیار سختى بسر مى‏بردند و فشار دشمن و تبلیغات خشن و زهرآگینش بیش از هر زمان دیگر احساس مى‏شد. به همین جهت در آغاز این سوره، تعبیراتى كه جنبه دلدارى و تسلى نسبت به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مؤمنان دارد دیده مى‏شود. در این سوره پنج مرتبه نام حضرت هود(علیه السلام) آمده است كه برابر با تكرار این نام در باقى قرآن است. محتوای این سوره‏محتواى این سوره، تاریخ پیامبران و به خصوص حضرت نوح(علیه السلام) و توجه به مسائل اعتقادى است. از دقت در تاریخ انبیا استفاده مى‏شود كه حركت انبیا یك جریان مستمر تاریخى است، نه یك حادثه‏ى زودگذر. تاریخ پیامبران و اقوام آنان قانونمند است و مطالعه‏ى آن رمز سقوط یا عزّت ملت‏ها را روشن مى‏سازد و نشان مى‏دهد كه دین از جامعه جدا نیست و سرنوشت جامعه بستگى تمام به دین و آئین مردم آن جامعه دارد.قسمت عمده آیات سوره را سرگذشت پیامبران پیشین مخصوصا "نوح" كه با وجود نفرات كم بر دشمنان بسیار پیروز شدند تشكیل مى‏دهد. ذكر این سرگذشتها هم وسیله آرامش خاطر براى پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مؤمنان در برابر آن انبوه دشمنان بوده، و هم درس عبرتى براى مخالفان نیرومندشان.به هر حال آیات این سوره، همانند سایر سوره‏هاى مكى، اصول معارف اسلام مخصوصا «مبارزه با شرك و بت‏پرستى» و توجیه به «معاد و جهان پس از مرگ» و «صدق دعوت پیامبر» را تشریح مى‏كند، و در لابلاى مباحث، تهدیدهاى شدیدى نسبت به دشمنان، و دستورهاى مؤكدى در زمینه استقامت به مؤمنان، دیده مى‏شود.در این سوره علاوه بر حالات نوح پیامبر و مبارزات شدیدش به سرگذشت هود و صالح و ابراهیم و لوط و موسى و مبارزات دامنه دارشان بر ضد شرك و كفر و انحراف و ستمگرى اشاره شده است.قسمت عمده آیات سوره را سرگذشت پیامبران پیشین مخصوصا "نوح" كه با وجود نفرات كم بر دشمنان بسیار پیروز شدند تشكیل مى‏دهد. ذكر این سرگذشتها هم وسیله آرامش خاطر براى پیامبر(صلی الله علیه و آله) و مؤمنان در برابر آن انبوه دشمنان بوده، و هم درس عبرتى براى مخالفان نیرومندشانو نكته دیگرى كه در اینجا باید به آن توجه داشت این است كه بسیارى از آیات این سوره تاكیدى است بر مطالبى كه در سوره قبل یعنى سوره یونس آمده است، و مخصوصا آغازش درست شبیه همان آغاز، و نیز در بسیارى از موارد تاكید بر همان مسائل است. فضیلت این سوره‏
سوره اي كه پيامبر(ص) را پير كرد!
در حدیثى از پیغمبر اكرم (صلی الله علیه و آله) آمده است:«من قرء هذه السورة اعطى من الاجر و الثواب بعدد من صدق هودا و الانبیاء علیهم السلام، و من كذب بهم، و كان یوم القیامة فى درجة الشهداء، و حوسب حسابا یسیرا»؛ " كسى كه این سوره را بخواند، پاداش و ثوابى به تعداد كسانى كه به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و كسانى كه آنها را انكار نمودند خواهد داشت، و روز قیامت در مقام شهداء قرار مى‏گیرد، و حساب آسانى خواهد داشت." (تفسیر برهان، ج 2، ص 206)امام باقر(علیه السلام) فرمود: «كسى كه سوره هود را در همه جمعه‏ها بخواند، خداوند او را روز رستاخیز در زمره پیامبران بر انگیزد و حساب را بر او آسان گیرد و در آخرت گناهى كه مرتكب آن شده باشد نخواهد داشت.» (مجمع البیان، ج 5، ص 140)نیز از امام صادق(علیه السلام) نقل شده كه فرمود: "كسى كه این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد، خداوند نیروى فوق العاده‏اى به او خواهد داد، و كسى كه آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد بر او پیروز و غالب مى‏شود تا آنجا كه هر كس او را ببیند از او مى‏ترسد"! (تفسیر برهان، ج 2، ص 206) اگرچه افراد ظاهربین و راحت طلب از اینگونه احادیث چنین برداشت مى‏كنند كه فقط بودن خط و نقش قرآن با انسان براى رسیدن به این هدفها كافى است، ولى روشن است كه منظور از داشتن اینها با خود آن است كه همچون یك دستورالعمل و برنامه زندگى همراه داشته باشد، پیوسته این برنامه را بخواند و مو به مو اجرا كند، و مسلما چنین كار آن همه آثار را نیز خواهد داشت، چرا این كه در این سوره دستور استقامت، مبارزه با فساد، همبستگى در راه هدف و قسمت زیادى از تجربیات و تاریخ اقوام پیشین كه هر كدام از آنها یك درس پیروزى بر دشمن است، وجود دارد.بعضى از مفسران نقل كرده‏اند كه یكى از دانشمندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را در خواب دید، و از حضرتش سؤال كرد، اینكه از شما نقل شده "سوره هود مرا پیر كرد" آیا علتش بیان سرگذشت امتهاى پیشین و هلاك آنها است، فرمود: نه، علتش آیه" فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ ..." بوداین سوره مرا پیر كرد!
سوره اي كه پيامبر(ص) را پير كرد!
در حدیث معروفى مى‏خوانیم كه پیغمبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «شیبتنى سوره هود»؛ "سوره هود مرا پیر كرد"! (نور الثقلین، ج 2، ص 334) و یا این كه هنگامى كه یارانش عرضه داشتند آثار پیرى زودرس در چهره شما اى رسول خدا نمایان شده، فرمود: «شیبتنى هود و الواقعة»؛ "سوره هود و واقعه مرا پیر كرد"! (مجمع البیان، ذیل آیه 118 همین سوره) و در بعضى از روایات سوره "مرسلات" و "عم یتساءلون" و "تكویر" و غیر آن نیز اضافه شده است. (روح المعانى، ج 11، ص 179) و از ابن عباس در تفسیر این حدیث چنین نقل شده كه: هیچ آیه‏اى بر پیغمبر(صلی الله علیه و آله) شدیدتر و دشوارتر از آیه" فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ" ... (استقامت كن آن چنان كه دستور یافته‏اى و همچنین كسانى كه با تو هستند) نبود. (مجمع البیان ذیل آیه 118 همین سوره) از اینجا كاملا می توان احساس كرد كه بی صبری یاران پیامبر(صلی الله علیه و آله) تا چه اندازه باعث زجر آن حضرت بوده است.بعضى از مفسران نقل كرده‏اند كه یكى از دانشمندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) را در خواب دید، و از حضرتش سؤال كرد، اینكه از شما نقل شده "سوره هود مرا پیر كرد" آیا علتش بیان سرگذشت امتهاى پیشین و هلاك آنها است، فرمود: نه، علتش آیه" فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ ..." بود. (روح المعانى، ج 11، ص 179) به هر حال این سوره علاوه بر این آیه، آیات تكان دهنده‏اى مربوط به قیامت و بازپرسى در آن دادگاه عدل الهى و آیاتى پیرامون مجازات اقوام پیشین و دستوراتى درباره مبارزه با فساد دارد كه همگى مسئولیت آفرین است، و جاى تعجب نیست كه اندیشه در این مسئولیتها آدمى را پیر كند.اگر از جانب خویش، نعمتى به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم، بسیار نومید و ناسپاس خواهد بود! اینطور به نظر می رسد كه نه هر نعمتى نشانه‏ى محبّت خداست و نه گرفتن هر نعمتى، نشانه‏ى قهر و غضب‏ اوست، بلكه چه بسا آزمایش الهى است. ولی چون انسان حكمت الهى و مصالح را نمى‏داند، زود قضاوت مى‏كند، مأیوس مى‏شود و كفر مى‏ورزدنه هر نعمتی لطف اوست و نه هر نقمت، قهر او!وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْناها مِنْهُ إِنَّهُ لَیَؤُسٌ كَفُورٌ (9)و اگر از جانب خویش، نعمتى به انسان بچشانیم، سپس آن را از او بگیریم، بسیار نومید و ناسپاس خواهد بود! اینطور به نظر می رسد كه نه هر نعمتى نشانه‏ى محبّت خداست و نه گرفتن هر نعمتى، نشانه‏ى قهر و غضب‏ اوست، بلكه چه بسا آزمایش الهى است. ولی چون انسان حكمت الهى و مصالح را نمى‏داند، زود قضاوت مى‏كند، مأیوس مى‏شود و كفر مى‏ورزد.كامیابى‏هاى انسان تنها در حدّ چشیدن است. «أَذَقْنَا الْإِنْسانَ ...» و نعمت‏هاى الهى، فضل و رحمت خداست، نه استحقاق ما، پس اگر مدتی طولانی از نعمتهایش بهره مند شدیم نباید مغرور شویم و باید بدانیم كه دادن‏ها و گرفتن‏ها به دست اوست و گرفتن رحمت از انسان، براى او سخت است. («نَزَعْناها»= «نزع» كشیدن همراه با سختى است) اما انسان كم ظرفیّت است و با از دست دادن هر نعمتى، از رحمت گسترده‏ى الهى مأیوس مى‏شود. «ثُمَّ نَزَعْناها» ... «إِنَّهُ لَیَؤُسٌ» در حالی كه  ایمان ما به خداوند نباید وابسته به كامیابى‏ها و شیرینى‏هاى زندگى باشد و نیز باید بدانیم كه طبق این آیه یأس از رحمت خداوند، مقدّمه‏ى كفر و ناسپاسى است. «إِنَّهُ لَیَؤُسٌ كَفُورٌ» و همینطور: (آیه‏ى 87 سوره یوسف مى‏فرماید: «لا ییأس من روح اللَّه الّا القوم الكافرین»)  نوشته آمنه اسفندیاری – گروه دین و اندیشه تبیانمنابع:1- تفسیر نور ج 52- تفسیر نمونه ج 93- تفسیر هدایت ج 54- تفسیر برهان ج 25- تفسیر مجمع البیان ج 56- روح المعانی ج 117- نورالثقلین ج 2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 642]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن