تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804147997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال و هوای مبارزات مردم دورود در سال 1357 معلم شهیدی که اجازه ندادند در شهر خود به خاک سپرده شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حال و هوای مبارزات مردم دورود در سال 1357
معلم شهیدی که اجازه ندادند در شهر خود به خاک سپرده شود
در عصر مبارزات مردمی علیه رژیم پهلوی در شهرستان دورود معلمی را که بر اثر تیراندازی ماموران به شهادت رسید، رژیم طاغوت اجازه نداد تا در شهر خود به خاک سپرده شود و به اجبار در یکی از روستاهای همجوار تشییع و دفن شد.

خبرگزاری فارس: معلم شهیدی که اجازه ندادند در شهر خود به خاک سپرده شود



به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، مردم آزادی خواه ایران در سراسر کشور در عصر طاغوت نتوانستند ظلم و ستم خاندان جنایتکار شاهنشاهی را تحمل کرده و به عمر این رژیم ستمکار پایان دادند.
مطالعه تاریخ شهادت به رویدادن انقلاب‌های متعددی در جهان می‌دهد، اما وجه تمایز انقلاب اسلامی ما که توانسته همچنان در مسیر اصلی خود استوار گام بر دارد، مردمی بودن و جهت دهی الهی آن بود که با وجود رهبری آگاه و فرزانه همچون امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و تاریکی شب را به صبح امید تبدیل کرد.
در شرایطی انقلاب اسلامی را برخواسته از دل مردم می‍‌دانیم که مبارزات و تحرکات علیه رژیم پهلوی در سراسر کشور وجود داشت به نحوی که حجم مختلف تحرکات و اعتراض‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک کشور و در تمام نقشه جغرافیایی ایران صورت می‌گرفت.
شهرستان دورود نیز همانند اقصی نقاط کشور از این قاعده جدا نبوده و تحرکات با ابعاد مختلفی از اعماق وجود مردم صورت می‌گرفته است که در ادامه چند سطر از نقش مردم این شهر را در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بازخوانی می‌کنیم.
*عشق به امام خمینی(ره) در بین مردم
نویسنده و پژوهشگر ادبیات مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دورود در خصوص شرایط شهر دورود در دوران پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در شرایطی که در سال 1357 کشور در تب و تاب حرکت‌های انقلابی به سر می‌بُرد، شهر دورود نیز با حرکت‌های خودجوش مردمی و عشق به امام خمینی (ره) در مسیر انقلاب اسلامی قرار گرفت.
خدایار آزادی با بیان اینکه شور و شوق حرکت انقلاب در بین جوان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، اظهار داشت: مسجد جامع شهر دورود به مرور به عنوان پایگاهی برای انقلابیون تبدیل شده بود.
*آغاز راهپیمایی علیه رژیم پهلوی از سوی دانش‌آموزان
وی در تشریح یکی از حرکت‌های مردمی شهروندان دورودی در مخالفت با نظام طاغوت پیش از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، بیان کرد: صبح روز جمعه مورخه نهم مهر ماه سال 57 تظاهرات کوچک دانش‌آموزی در سطح شهر برگزار شد و در هنگام غروب همان روز جمعیت زیادی برای اقامه نماز در مسجد جامع شهر جمع شدند و پس از اتمام نماز حاج آقا وحید به سخنرانی پرداخت و در ادامه یکی از حاضرین به نام ولی الله پیرهادی با شعارهای انقلابی، روح تازه‌ای به این گردهمایی بخشید.
آزادی ادامه داد: جمعیت حاضر پس از خروج از مسجد دست به راهپیمایی زدند و با سردادن شعارهای انقلابی وارد خیابان اصلی شهر شدند که در این هنگام ماموران شهربانی برای متوقف کردن جمعیت در خیابان، راه را بر تظاهرات مردم بستند، اما با این وجود حرکت مردم ادامه پیدا کرد، تا ماموران شروع به تیراندازی کردند و صدای شلیک گلوله فضای آرام شهر را در هم شکست.
* تیراندازی به راهپیمایی کنندگان
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات مقاومت با بیان اینکه در این تیراندازی دو نفر از جوانان شهر نقش بر زمین شدند، ادامه داد: یکی از این جوانان که معلم بود، «شیر محمد پاپی» نام داشت و دیگری «محمود محمدی» دانشجوی تربیت معلم بود که در مقابل نگاه مردم در خون خود غلتیدند.
وی در ادامه تشریح این واقعه یادآور شد: پس از این اتفاق مردم بُهت زده بر جای خود میخکوب شدند، چراکه آنها تظاهرات مردم سایر کشورها را دیده بودند، اما رژیم تاب دیدن کوچک‌ترین اعتراض مردمی را نداشت و راهپیمایی مردم را در شهری کوچک به سادگی به رگبار بست.
*شهید معلمی که رژیم پهلوی اجازه نداد در شهر خود به خاک سپرده شود
آزادی ادامه داد: در شرایطی که شیرمحمد نفس‌هایش به شماره افتاده بود، جمعیت خشمگین با فریاد الله اکبر به سوی آنان شتافتند و مأموران با هراس از خشم انقلابی مردم پای پس گذاشتند.
وی در ادامه با بیان اینکه شیر محمد پاپی نخستین شهید انقلاب اسلامی در شهرستان دورود است، گفت:  شیر محمد پاپی متولد سال 1337 در حین اعزام به بیمارستان بروجرد به شهادت رسید و حتی رژیم طاغوت اجازه دفن پیکر او را در قبرستان‌های شهر نداد و خانواده این شهید روستای امیرجهان را برای دفن نخستین شهید شهرستان دورود انتخاب کردند.
*دانشجوی جوان 18 ساله نخستین جانباز انقلاب در دورود
این نویسنده و پژوهشگر ادبیات مقاومت در تشریح وضعیت فرد دیگری که مورد اصابت گلوله ماموران قرار گرفت، یادآور شد: محمود محمدی نیز در این حادثه در سن 18 سالگی بر اثر اصابت گلوله ماموران قطع نخاع شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان جانباز 70 درصد شناخته شد.
در ادامه محمود محمدی نخستین جانباز انقلاب اسلامی در شهرستان دورود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص این واقعه اظهار داشت: در این روز من و شیر محمد پاپی بر اثر اصابت گلوله بر زمین افتادیم و پس از آن برای مداوا به بیمارستان بروجرد اعزام شدیم، اما شیر محمد پاپی در بین راه به شهادت رسید و به عنوان نخستین شهید انقلاب اسلامی نامش در دفتر سرخ شهادت به ثبت رسید.
وی ادامه داد: مرا از بروجرد به تهران اعزام کردند و در آنجا با وساطت دکتر سعادت پزشک کارخانه سیمان بستری نمودند و پس از مدتی به دورود مراجعت کردم اما خانواده ما در این مدت سختی های زیادی را متحمل شدند.
* اظهار تاسف رئیس شهربانی از تیراندازی ماموران به مردم
محمدی تصریح کرد: هنوز تا پیروزی انقلاب چند ماهی باقی مانده بود، اما نکته قابل توجهی که آن زمان جلب نظر می‌کرد این بود که پس از آن حادثه دیگر کسی مورد تیراندازی قرار نگرفت، به نظر من علت آن عملکرد سرگرد سجادی رئیس شهربانی آن زمان بود که از درگیری مأموران با مردم تا حد زیادی جلوگیری می‌کرد.
محمدی با اشاره به عیادت رئیس شهربانی وقت شهرستان دورود از وی، اظهار داشت: سرگرد یک شب همراه چند نفر از معتدمین شهر به عیادت من آمدند و ضمن اظهار تاسف گفت که در شب تیراندازی مأموران به مردم در شهربانی نبوده است.
وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن با مبارزه مستمر مردم یادآور شد: صبح روز 22 بهمن همراه حاج آقا وحید به مسجد جامع شهر رفتیم و در آنجا در خصوص حفظ انقلاب و تداوم آن صحبت کردیم و سپس به همراه جمعیت به طرف شهربانی راه افتادیم و ابتدا شهربانی و متعاقب آن ژاندارمری به وسیله مردم تسخیر شد و ادامه شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان بودیم.
به گزارش فارس، حاج محمود محمدی نخستین جانباز انقلاب اسلامی در شهرستان دورود این روزها به سبب جراحت‌های یادگار از روزهای مبارزات پیروزی انقلاب در بستر بیماری به سر می‌برد و جا دارد، برای شفا و بهبودی حال این عزیز و همه بیماران دعا کنیم.
و بخوانیم فاتحه‌ای برای شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس که با از خود گذشتگی و ایثار امینت و اقتدار این روزهای کشور را برای ما رقم زدند.
-----------------------------
گزارش از: توحید وانشانی
----------------------------
انتهای پیام/2304/

93/11/12 - 06:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن