تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835884948
نگاهی به نظام شاهی در ایران محمدرضا چگونه به نام شاه حکم میراند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به نظام شاهی در ایران
محمدرضا چگونه به نام شاه حکم میراند؟
در ماجرای اجبار ایرانیان برای ورود و عضویت در حزب «رستاخیز» جملهای را به زبان میآورد که اعتراف بزرگی به خودکامگی سلطنت پهلوی دوم بود: «هرکس نمیخواهد عضو حزب رستاخیز شود، پاسپورتش را بگیرد و برود.»
شاه و شاهنشاهی در ایران از همان آغازین سالهای شکلگیری شهریاری در ایران با دیگر نقاط عالم تفاوتی اساسی دارد. شگفتی سیاحان اروپایی از ماهیت مطلقه و لجامگسیختهی قدرت شاه و سلطان در ایران از همین مسئله برخاسته است. دلیل این همه لجامگسیختگی در قدرت شاهان ایران چیست؟ و چرا توانسته در طول تاریخ از آغازین روزهای شکلگیری نظام شهریاری در ایران تا واپسین روزهای حضورش در این سرزمین، همواره به بازتولید خود بپردازد؟ و چرا حتی افرادی را که در ابتدای سلطنت دارای اندیشهای تساهلآمیز بودهاند، سرانجام به خودکامگی سوق داده است؟ و چرا حتی آخرین شاه ایران میکوشید منشأ قدرت خود را به تأییدات الهی و امامان معصوم پیوند زند.[1] پاسخ به این سؤالات را باید در اندیشهی ایرانیان باستان و خاستگاه شاهی در ایران جستو جو نمود
سلطنت؛ میراث پدری شاهان
اعتقاد به فرهمندی شاهان ایرانی همواره کشورمان را با بحران مدیریت مواجه کرده و گاه سبب شده است که کودکان در ایران بر مسند سلطنت جلوس کرده و عهدهدار مسئولیت سرزمین بزرگ و پیچیدهی ایران گردند. نکتهی جالب توجه این است که همای سعادت شاهی بر آسمان هر کس بال میگسترد، خود و همهی خاندانش علاوه بر شایستگی شاهی، به اوصافی همچون پرهیزگاری، خردمندی، بزرگی، عدالت و شرف نیز آراسته میشدند.
فرهمندی شاهان ایرانی، پادشاهی در ایران را در ذهنیت شاهان و متملقان و چه در اندیشه و افکار عمومی ایرانیان، دارای ماهیتی کرد که حتی مشروطه و حاکمیت قانون نیز نتوانست آن را حداقل از ذهن شاهان متأخر بزداید؛ بهگونهای که حتی محمدرضا پهلوی، شاهنشاهی خویش را با نقل روایاتی از ارتباط خود با پیشوایان مذهبی شیعه، تأییدشده از عالم بالا میپنداشت.[2
خودکامه و لجامگسیخته بودن حکومت شاهان
اگر چه شیوهی حکومتداری در طول تاریخ شاهان ایرانی، دگردیسیهای زیادی را پشت سر گذاشته است، اما شاه با در اختیار داشتن حاکمیت نظامی و به تبع آن، انتصاب دیوانسالاران در مناصب گوناگون و نیز ماهیت روحانی و شریعتپناهانهای که از گذشتههای تاریخی ایران کسب نموده بود، «ریاست قوای سه گانهی اداری، سپاهی و روحانی را تحت فرمان داشت»[3] و با عنایت به ویژگیهای حکومتداری معاصر در ایران، همه قوای کشور در هم اختلاط داشت و بهاصطلاح فاقد تفکیک قوا بود
فقدان قانون که قدرت شاه را محدود کند و بیپایان بودن قدرت شاه، همهچیز را به شاه و درباریان ختم میکرد و حتی نزدیکترین فرد از خانواده نیز از خطر مرگ و کوری در امان نبود. ضمن اینکه در عهد باستان و نیز دورهی حکومتهای میانی پس از ورود اسلام به ایران، بسیاری از شاهان و حکام دست به قتل برادران و نیز فرزندان خویش میزدند.
این اقتدار در همهی حوزهها بهخصوص در عالم سیاست نیز نمود پیدا میکرد. شاه یک تنه تمام تصمیمات را میگرفت و هیچکس جرئت نداشت بدون موافقت وی، امتیازی را واگذار نماید. کرزن با شناخت شاهنشاهی قاجار و نیز سلطنت در انگلیس در مقام مقایسه، چنین مینویسد: «فرمانروا یگانه وجود مالکالرقاب است و تمام افراد رسمی، اختیاراتی از جانب او دارند و هیچ مرجعی نیست که قادر باشد حقوق و مزایای وی را محدود سازد و یا آن را تغییر دهد.»[4]
طعم و مزهی چنین حاکمیتی چنان در کام شاهان ایرانی شیرین بود که حتی شاهان آگاهتری همچون ناصرالدینشاه با وجود شناخت مزیتهای حکومتهای پیشرفته، هرگز حاضر نشدند ذرهای از قدرت و اقتدار مطلقهی خویش بکاهند. ناصرالدینشاه با وجود مانورهایی همچون تشکیل شورای مشورتی و وارد کردن برخی از مظاهر نوسازی به ایران، هرگز قادر نشد خوی ذاتی و استبدادی نظام شاهی در ایران را در وجود خود اندکی تغییر دهد؛ تا جایی که یک بار جملهی معروفی از پادشاه پروس را بدون تقلیدِ کلمهبهکلمه تکرار کرده و گفته بود: «آنها هرچه دوست دارند میگویند و من هم، آنچه خودم دوست دارم میکنم.»[5]
حتی مشروطه نیز نتوانست ذات شهریاری در ایران را حداقل در چشم شاهان پس از خود دگرگون نماید. مخالفت محمدعلیشاه با مشروطهخواهان و ظهور رضاشاه و نیز مانور قدرت و اقتدار خواهی محمدرضا شاه تحصیلکردهی فرنگ و معتقد به ورود ایران به دروازهی تمدن و شاهی که معتقد بود ایران بهزودی در میان پنج کشور متمدن و پیشرفتهی دنیا قرار خواهد گرفت، کار را به جایی رساند که تنها دوازده سال مردمسالاری نیمبند ایرانیان بین سالهای 1320 تا 1332را تاب آورد و سرانجام در ماجرای اجبار ایرانیان برای ورود و عضویت در حزب «رستاخیز»، جملهای را به زبان آورد که اعتراف بزرگی به خودکامگی سلطنت پهلوی دوم بود: «هر کس نمیخواهد عضو حزب رستاخیز شود، پاسپورتش را بگیرد و برود.»[6]
سوءاستفادهی محمد رضاشاه از دیانت
از عهد باستان، شاه در آیین شهریاری ایرانی، یک مقام معنوی نیز به حساب میآمد. پس از آن نیز سایر شاهنشاهیهای ایران هیچگاه از قدرتهای معنوی سر بر نتافتند. وجود آموزههای دینی در نوشتههای هخامنشی و تأکیدات آنها بر تأییدات اهورامزدا و نیز ماهیت رسمی و معنوی شاهان ساسانی نیز نیاز به اثبات ندارد؛ چنانکه «ساسان در معبد آناهید (آناهیتا)، در شهر استخر سمت ریاست داشت.»[7]
شاهان ایرانی همواره شریعت و طریقت را نردبانی برای ترقی یا مشروعیتبخشی به حکومت خود در افکار عمومی و نیز اطاعت دولتمردان قرار میدادند. محمد رضا شاه پهلوی مدعی میشود که علی (ع) کمی بعد از تاجگذاری پدرش، او را از بیماری حصبه نجات داده است: «یکی از شبهای کسالت، مولای متقیان علی (ع) را به خواب دیدم که در حالی که شمشیر معروف خود، ذوالفقار را در دامن داشت، در کنار من نشسته بود. در دست مبارکش جامی بود و به من امر کرد که مایعی را که در جام بود بنوشم. من نیز اطاعت کردم و فردای آن روز، تبم قطع شد و حالم بهسرعت رو به بهبود رفت.» و یا در جایی دیگر بیان میکند که حضرت ابوالفضل، فرزند برومند علی (ع)، وی را از یک حادثهی شدید سقوط از اسب نجات میدهد.
و در جایی دیگر مینویسد چهرهی ملکوتی امام قائم را در کوچهای واقع در کاخ سعدآباد به عینه دیده است، در حالی که «بر گرد عارضش هالهای از نور مانند صورتی که نقاشان غرب از عیسیبنمریم میسازند، نمایان بوده است.»[8] گذشته از صحتو سقم این روایات، باید اینگونه ادعاها و مکاشفههای شاهانه را نشانهی آگاهی راویان آن از افکار عمومی زمانهی خود ارزیابی کرد.
در دورهی قاجار نیز علیرغم اینکه روحانیون به غصبی بودن سلطنت اعتقاد داشتند و بر این باور بودند که در زمان غیبت امام، ناگزیر بر تمام کوششها و فعالیتهای مربوط به حکومت شاهان، سایهای از عدم حقانیت گسترده است،[9] درگیری چندانی میان روحانیون و شاهان صورت نگرفت و در مواردی نیز همچون جنگ با روسها، همکاریهایی جدی صورت پذیرفت.
ناصرالدینشاه نیز همچون فتحعلیشاه، شدیداً تظاهر به دینداری میکرد و در هنگام لزوم، در پی ایجاد روابط حسنه با آنان بود؛ اگر چه از لحاظ دینداری، ناصرالدینشاه با فتحعلیشاه، که خالصانه در پی روابط نزدیک با علما بود، فرق داشت. دعوت از سید جمالالدین اسدآبادی نیز تلاشی بود در جهت نزدیکی به علما؛ اگر چه زبان تند و صراحت سید نتیجهی معکوس داد.
سخن آخر: ممالک محروسهی ایران و سلطنت پهلویها
ایران در نگاه شاهان، ممالک محروسهی آنان بود که مردمش هیچگونه حاکمیتی بر شهر و روستای خود نداشتند. بلافاصله پس از تسخیر ایران به دست یک سردار جهانگیر، شهر و روستا در غالب «تیول» و اقطاع و ممالک خالصه و دهها عناوین دیگر به هواداران و نزدیکان شاه سپرده میشد و کشاورزان و روستاییان مجبور بودند بخش مهمی از حاصل دسترنج خود را با احترام به مالیاتبگیران و نمایندگان شاه واگذار نمایند. در عوض، دولتها جز در موارد اندکی، مسئولیت مهمی را در قبال رعیت خود برعهده نمیگرفتند و تنها وظیفهای که برعهدهی خود میدانستند، حفظ امنیت ممالک محروسهی آنان و جمعآوری مالیات برای هزینهی دربار و نیز جنگجویان بود.
در اواخر قاجار نیز در کشاکش برقراری مشروطه، اندکاندک دولتهای مسئولتری قدم به عرصه وجود گذاشتند. بیمارستان، بانک، راه، قانون، مدارس جدید، تربیت نیروهای انسانی متخصص و... اندکاندک در ایران پا گرفت، اما توهم خدایگانی شاهنشاه حداقل در شاه و اطرافیان متملق، هیچگاه فروکش نکرد. عدالت و برابری اقشار پایین جامعه از همین حداقل مظاهر پیشرفت بسیار اندک بود.
پهلوی اول با اختصاص بسیاری از زمینهای مرغوب کشور به سلطنت، نوع دیگری از تیولداری و ارباب-رعیتی را بازتولید کرد. پهلوی دوم رسیدن نخبگان جامعه به مدارج بالای سیاسی و دولتی و مجلس ملی را بیش از یک دهه، آن هم نیمبند تاب نیاورد و با نفوذ در انتخابات، یک بار دیگر با بازتولید گذشتهی ایران، انتصاب دیوانسالاری را بهعهده گرفت و در فقدان مشروعیت عمومی با فرار به گذشته و بازتولید شاهنشاهیهای باستانی، سعی در مشروعیت بخشیدن به سلطنت داشت. در حالی که حتی همین اعمال نیز در افکار عمومی ایران (که جز در لسان متملقان و دیوانیان) سالها با فلسفه و باور فرهمندی و ظلالهی و شریعتپناهی شاهان فاصله گرفته بود، نه تنها پذیرفتنی نبود، بلکه به معنی استفادهی نامشروع از بیتالمال و فریب افکار عمومی و نیز قرار دادن ملیت در برابر شریعت تلقی میشد.
انقلاب سفید شاه و مردم هم که بهظاهر در پی دور ریختن زورگوییهای ارباب-رعیتی و بسط عدالت بود، محبوبیت و مقبولیت شاه را در پی نداشت و حتی با فراهم نیاوردن زمینهها و زیرساختهای لازم، به کشاورزی و درآمد اندک کشاورزان آسیب زد و فرزندان این قشر را نیز با مبارزانی که در پی براندازی نظام شاهنشاهی در ایران بودند، همراه کرد.
حقیقت این است که با رشد طبقهی متوسط و رواج تحصیلات عالیه، چاپ و نشر و ارتباط بهناچار ایران با جهان خارج، دیگر اعتقاد به فرهمندی شاهان، موروثی بودن مدیریت در جامعه و حتی اعتقاد به کارایی استبداد منور و لجامگسیختگی شاهنشاهی مطلقه، آن هم برای مردمی که زودتر از بسیاری از کشورهای آسیا و با جانفشانی جوانانش به مشروطه دست یافته بود، اما ذات شاهنشاهیهای ایرانی که با وجود انسانهای خوشنیت نیز هرازچندگاهی استبداد و خودرأیی را بازتولید کرده و با اصالت قائل نبودن برای آرای مردم، کرامت آنها را نادیده گرفته بود، جایگاهی نداشت. تا جایی که برخی از سخنان آخرین شاه ایران دربارهی بسیاری از شاهان باستانی ایران، در افواه مردم، به دیدهی طنز تکرار میشد.
سلطنت پهلوی در پی کودتای 28 مرداد و بازگشت دوبارهی ایران به گذشته و از بین رفتن حمایت افکار عمومی، میکوشید همهی مؤلفههای سلطنت ایران باستان را در قرن بیستم در ایران بازتولید کند، اما تملق و چاپلوسی رجال سنتی و محافظهکار ایران، نگذاشت پرده از کاریکاتور تلخی که از شاهنشاهی باستانی ایران در قرن بیستم ترسیم شده بود، از چشم شاه ایران برداشته شود.(*)
پینوشتها 1. پهلوی، محمدرضا، مأموریت برای وطنم، ص 89-87.
2. سیوری، راجر، ایران عصر صفوی، ترجمهی کامبیز عزیزی، نشر مرکز، ص 44.
[3]. بیانی، شیرین، تاریخ ایران باستان (2)، تهران، 1381، سمت، ص 177.
[4]. کرزن، جرج، ن، ایران و قضیهی ایران،ترجمه وحید مازندرانی،تهران بنگاه ترجمه و نشر کتاب جلد 2 ص513.
[5]. اسپروی، ویلفرد، بچههای دربار، ترجمهی شاهلوییپور، تهران، انجمن قلم ایران، 1379، ص 129.
[6]. www.pars:ne.nom/fa/news/8021
[7]. کریستین سن، آرتور، ایران در زمان ساسانیان، ترجمهی رشید یاسمی، صدای معاصر، تهران، ص 59.
[8]. پهلوی، محمدرضا، همان، ص 87-89.
[9]. حامد الگار، دین و دولت در ایران، نقش علما در دورهی قاجار، ترجمهی ابوالقاسم سری، تهران، توس، 1355.
* علیرضا سعیدی منبع: برهان انتهای متن/
93/11/12 - 01:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
مهمترین عناوین روزنامههای صبح امروز کشور چگونه معاون اول احمدینژاد مفسد اقتصادی شد/پادشاه مرد؛ نفت چند سنت
مهمترین عناوین روزنامههای صبح امروز کشورچگونه معاون اول احمدینژاد مفسد اقتصادی شد پادشاه مرد نفت چند سنت گران شد لغو تحریمهای بانک تجارت و خطوط کشتیرانی ایران توسط دادگاه عالی اروپابرخی از روزنامههای صبح امروز کشور مهمترین عناوین خبری خود را به مطالبی چون چگونه معاون اول احنگاهی مقایسه ای به دو بار فرار شاه از کشور؛ آیا محمدرضا پهلوی امیدوار بود به ایران بازگردد؟
نگاهی مقایسه ای به دو بار فرار شاه از کشور آیا محمدرضا پهلوی امیدوار بود به ایران بازگردد بنا به دلایل داخلی و خارجی فرار شاه در سال 1332 با دومین فرار وی در 26 دی 1357 برآیندی متفاوت داشت و شاه در سال 57 دیگر نتوانست به قدرت بازگردد این تفاوتها چه بود آیا ناشی از نوع واکنش نمازنیها در براندازی نظام شاهنشاهی نقش به سزایی داشتند - اخبار ایران و جهان |
فلاح جلودار مازنیها در براندازی نظام شاهنشاهی نقش به سزایی داشتند شناسهٔ خبر 2473839 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۳ استانها > مازندران آمل- استاندار مازندران با بيان اينكه مازندران در شروع انقلاب اسلامی به ندای رهبر لبيك گفته است گفت مردم استان با برگزاری راهپيمايی ها نقش بههفت بانوی کرمانشاهی به اردوی تیم ملی راگبی دعوت شدند - اخبار ایران و جهان |
رستمی هفت بانوی کرمانشاهی به اردوی تیم ملی راگبی دعوت شدند شناسهٔ خبر 2473917 دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- دبیر هیئت انجمن های ورزشی استان کرمانشاه از حضور 7 بانوی ورزشکار این استان در اردوی تیم ملی راگبی خبر داد رضا رستمی در گفتگو با خبرنگار مهردانلود آهنگ جدید شاهین خسرو آبادی به نام زمستون
آهنگ جدید شاهین خسرو آبادی به نام زمستون را به همراه متن ترانه و با کیفیت عالی با مراجعه به ادامه مطلب سایت دانلود 0098 دریافت کنید متن آهنگ شاهین خسرو آبادی به نام زمستون ♫♫♫♫♫♫ یه روزی زمستون من تو این خیابون تنهای تنها مثله دیوونه ها رد میشن آدما تو این سروصدا من تورو میخودانش آموزان دختر کرمانشاهی به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می شوند - اخبار ایران و جهان |
اکبری دانش آموزان دختر کرمانشاهی به مناطق عملیاتی جنوب اعزام می شوند شناسهٔ خبر 2475169 سهشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۲ استانها > کرمانشاه کرمانشاه- مسئول بسیج دانش آموزی استان کرمانشاه از اعزام دانش آموزان دختر کرمانشاهی به مناطق عملیاتی جنوب خبر داد محمد رسول اکبری در گفتگو برئیس شورای اسلامی شاهینشهر مطرح کرد نمره قبولی در کارنامه 400 روزه شورای شهر شاهینشهر
رئیس شورای اسلامی شاهینشهر مطرح کردنمره قبولی در کارنامه 400 روزه شورای شهر شاهینشهررئیس شورای اسلامی شهر شاهینشهر با اشاره به گذشت 400 روز از آغاز به کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر گفت این شورا عملکرد قابل قبولی را در کارنامه خود ثبت کرده است به گزارش خبرگزاری فارس از اص۱۰ طرح در ملکشاهی به بهره برداری می رسد - اخبار ایران و جهان |
۱۰ طرح در ملکشاهی به بهره برداری می رسد شناسهٔ خبر 2477380 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۸ استانها > ایلام ایلام- فرماندار شهرستان ملکشاهی گفت در ایام دهه فجر ۱۰ طرح در ملکشاهی به بهره برداری می رسد به گزارش خبرنگار مهر حسینعلی موسوی عصر چهارشنبه در ستاد دهه فجر شهرستان اظهاپادشاه تازه عربستان چه نگاهی به ایران دارد؟
پادشاه تازه عربستان چه نگاهی به ایران دارد در شرایطی که برخی در ایران منتظر خبر مرگ پادشاه عربستان بودند و این اتفاق را مساوی حل مشکلات در مناسبات تهران و ریاض می دانستند آیا واقعا معضل مناسبات طرفین با فوت ملک عبدالله حل شده است خبرآنلاین در شرایطی که برخی در ایران منتظربازیکنان گمنام اما باانگیزهای داریم نبیپور: میخواهیم روزهای باشکوه شاهین را زنده کنیم
بازیکنان گمنام اما باانگیزهای داریمنبیپور میخواهیم روزهای باشکوه شاهین را زنده کنیمکاپیتان تیم فوتبال شاهین بوشهر گفت به آینده امیدوارم بدون دریافت ریالی به شاهین آمدهایم تا باز هم به اتفاق هواداران روزهای باشکوهی را برای بوشهر رقم بزنیم عماد نبیپور امروز در گفت&zwموافقت نامه همکاری های دفاعی – نظامی ایران و روسیه امضا شد
موافقت نامه همکاری های دفاعی – نظامی ایران و روسیه امضا شد خبرگزاری پانا پس از انجام مذاکرات وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه موافقت نامه همکاری های دفاعی – نظامی میان دو کشور توسط سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان و ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دموافقتنامه همکاریهای دفاعی- نظامی ایران و روسیه امضا شد
موافقتنامه همکاریهای دفاعی- نظامی ایران و روسیه امضا شد پس از انجام مذاکرات وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه موافقتنامه همکاریهای دفاعی - نظامی میان دو کشور امضاء شد به گزارش حوزه دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران پس از انجام مذاکرات وزرای دفاع جمهوری اسافتتاح ۱۱۷ پروژه در شاهرود/ برنامه دهه فجر مردم محور است - اخبار ایران و جهان |
هاشمی خبر داد افتتاح ۱۱۷ پروژه در شاهرود برنامه دهه فجر مردم محور است شناسهٔ خبر 2477242 چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۲ استانها > سمنان شاهرود - فرماندار ویژه شهرستان شاهرود با بیان اینکه ۱۱۷طرح این شهرستان در ایام دهه فجر افتتاح می شود گفت برای این پروژه ها ۳۹۰ میلیارد ریارونمايي از مجسمه پدر جراحي نوين ايران در موزه مشاهير برج ميلاد
۲۷ دي ۱۳۹۳ ۱۱ ۴۴ق ظ رونمايي از مجسمه پدر جراحي نوين ايران در موزه مشاهير برج ميلاد آيين رونمايي از مجسمه پرفسور عدل پدر جراحي نوين ايران با حضور مديرعامل برج ميلاد تهران رئيس سازمان نظام پزشکي رئيس جامعه جراحان ايران و جمعي از شاگران اين استاد و همچنين جراحان کشور در موزه مشامیرزاییحکمتی به رییسجمهور نامه نوشت |اخبار ایران و جهان
میرزاییحکمتی به رییسجمهور نامه نوشت وکیلمدافع امیر میرزاییحکمتی گفت موکلم پیرامون وضعیت خود به رییسجمهور نامه نوشت کد خبر ۴۶۸۷۷۲ تاریخ انتشار ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۴ - 21 January 2015 وکیلمدافع امیر میرزاییحکمتی گفت موکلم پیرامون وضعیت خود به رییسجمهور نامه نوشت سیدمحمورونمایی از مجسمه پدر جراحی نوین ایران در موزه مشاهیر برج میلاد
رونمایی از مجسمه پدر جراحی نوین ایران در موزه مشاهیر برج میلاد آیین رونمایی از مجسمه پرفسور عدل پدر جراحی نوین ایران با حضور مدیرعامل برج میلاد تهران رئیس سازمان نظام پزشکی رئیس جامعه جراحان ایران و جمعی از شاگران این استاد و همچنین جراحان کشور در موزه مشاهیر برج میلاد تهران برایران و روسیه موافقت نامه همکاری دفاعی - نظامی امضا کردند
ایران و روسیه موافقت نامه همکاری دفاعی - نظامی امضا کردند موافقنامه همکاری های دفاعی - نظامی میان ایران و روسیه روز سه شنبه از سوی سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع کشورمان و ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امضا شد آفتاب به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا امضای این م-
گوناگون
پربازدیدترینها